Honderden dode varkens gevonden op boerderij in M-Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Honderden dode varkens gevonden op boerderij in M-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:04

De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit heeft 450 dode varkens aangetroffen op een boerderij in onze provincie. Dat gebeurde zaterdag. Een Midden-Limburgse gemeente had de melding gedaan. De nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit zegt echter niet welke gemeente. Na de melding gingen controleurs kijken bij de boer. Daar bleek dat de 450 varkens door verwaarlozing om het leven waren gekomen, zo zegt de dienst. >>

Ze stelt een onderzoek in tegen de varkenshouder. Sommige kadavers waren al verschillende jaren oud en bestonden volgens de Voedsel en Waren Autoriteit slechts uit botten en gemummificeerde resten.

Bron L1.nl

Jemig dit zou toch niet meer moeten kunnen :O

upperlady

Re: Honderden dode varkens gevonden op boerderij in M-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:07

he bah, hoeveel horror boerderijen moeten er nog komen voordat mensen hun ogen openen...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:08

Ik vind ook de manier waarop ik varkens schapen en kippen ect vervoerd zie worden in vrachtwagens echt schandalig tis duidelijk allemaal massaproductie!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:09

Hoe kan dit nu, sommige kadavers al jaren oud? Komt er dan helemaal niemand in die stallen, worden de varkens niet verkocht of vervoerd? Dat moet toch gaan ruiken in de omgeving ook lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat een boer varkens houdt zonder er verder wat mee te willen doen (mesten/vlees ed).

Hopelijk krijgt doe persoon nooit meer een mogelijkheid dit weer te laten gebeuren.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:25

Heel appart. Ben zelf varkensboerin en kan me niet voor stellen dat er mensen zo met hun beesten omgaan..

Ook vraag ik me af hoe die man de IKB en AID buiten heeft weten te houden. Die komen gewoonlijk toch 1x per jaar controleren, hier had dan toch allang een belletje moeten gaan rinkelen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:27

Omdat ON alleen bedoelt is voor nieuws over paarden verplaats ik dit topic naar NM.
ON --> NM

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:41

upperlady schreef:
he bah, hoeveel horror boerderijen moeten er nog komen voordat mensen hun ogen openen...

Voor wat?

Dit is uiteraard vreselijk nieuws. En dit soort incidenten moeten zoveel mogelijk worden voorkomen. Maar ik wil wel even waken dat niet weer de hele sector over één kam wordt geschoren. Als iemand zijn paard slecht behandelt, betekent niet dat alle paardeneigenaren dierenbeulen zijn.

shilady schreef:
Ik vind ook de manier waarop ik varkens schapen en kippen ect vervoerd zie worden in vrachtwagens echt schandalig tis duidelijk allemaal massaproductie!

En waar bazeer je dat op? Heb je weleens zo'n wagen van binnen bekeken? Ken je de wet- en regelgeving omtrent dierenvervoer? Schandalig? Soms vraag ik af of mensen maar een beetje hoog van de toren blazen, zonder de feiten echt te kennen. Alleen gebaseerd op beelden van incidenten die door bepaalde organisaties worden gepresenteerd alsof het de normale gang van zaken is.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:46

Nou, die vrachtwagens vind ik er ook niet bepaald vriendelijk uit zien.
Als ik naar school fiets kom ik regelmatig zo'n ding tegen die schapen ophaalt. Schapen worden er letterlijk in gepropt.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:04

Ik las dit bericht ook net, ik vraag me eigenlijk alleen maar af wat er is gebeurd dat die man/vrouw niet meer in de stallen kwam (tenminste ik denk dat dit de reden is). Sommige mensen slaan opeens helemaal door en kunnen rare dingen doen...
Inderdaad heel erg vreemd dat er nooit een controleur is geweest die dit heeft opgemerkt...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:15

fenna1995 schreef:
Als ik naar school fiets kom ik regelmatig zo'n ding tegen die schapen ophaalt. Schapen worden er letterlijk in gepropt.

Je komt de wagen tegen, maar ze worden erin gepropt? Zie je dan ook hoe de dieren geladen worden? Als je goed in de wagen kunt kijken, zal je zien dat ze niet zo 'gepropt' zitten als je denkt. Er zijn malafide veetranporteurs die alle regels aan hun laars lappen. Maar dat heb je in iedere sector en het is een klein percentage en dit uitschot moet worden aangepakt. De rest werk netjes en met respect voor de dieren en volgens de regelgeving. Dat de dieren niet geaaid met handschoentjes aangepakt worden zoals de burger met zijn hond doet bijvoorbeeld, dat verschil moge duidelijk zijn.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:16

ikjuh schreef:
Ik las dit bericht ook net, ik vraag me eigenlijk alleen maar af wat er is gebeurd dat die man/vrouw niet meer in de stallen kwam (tenminste ik denk dat dit de reden is). Sommige mensen slaan opeens helemaal door en kunnen rare dingen doen...
Inderdaad heel erg vreemd dat er nooit een controleur is geweest die dit heeft opgemerkt...

Mensen die zo met dieren omgaan, zijn zelf helemaal in de war. Dat kan niet anders. Dit doet iemand met gezond verstand niet bewust.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:18

Wat moet het daar enorm gestonken hebben....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 18:22

VDB schreef:
Wat moet het daar enorm gestonken hebben....

Dat dacht ik toch ook voorbij gangers merken zoiets toch lijkt mij?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:59

Een dode muis stinkt al enorm....
Maar 450 dode varkens....?
Dat ruiken ze toch al als er maar 1 varken dood is?
Ik vind het bijna een ongeloofwaardig verhaal....

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:01

karuna schreef:
Hoe kan dit nu, sommige kadavers al jaren oud? Komt er dan helemaal niemand in die stallen, worden de varkens niet verkocht of vervoerd? Dat moet toch gaan ruiken in de omgeving ook lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat een boer varkens houdt zonder er verder wat mee te willen doen (mesten/vlees ed).

Hopelijk krijgt doe persoon nooit meer een mogelijkheid dit weer te laten gebeuren.

Ja ik dacht dat de boerderijen veel worden gecontroleerd etc. Dat is dus blijkbaar ook onzin.

Al met al ben ik weer erg blij dat ik vega ben...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:05

Duke schreef:
Je komt de wagen tegen, maar ze worden erin gepropt? Zie je dan ook hoe de dieren geladen worden? Als je goed in de wagen kunt kijken, zal je zien dat ze niet zo 'gepropt' zitten als je denkt. Er zijn malafide veetranporteurs die alle regels aan hun laars lappen. Maar dat heb je in iedere sector en het is een klein percentage en dit uitschot moet worden aangepakt. De rest werk netjes en met respect voor de dieren en volgens de regelgeving. Dat de dieren niet geaaid met handschoentjes aangepakt worden zoals de burger met zijn hond doet bijvoorbeeld, dat verschil moge duidelijk zijn.

Ik heb een agrarische opleiding gedaan en ik kan met zekerheid zeggen dat ze over het algemeen er in gepropt worden, en niet zachtzinnig. Zo breken kippen niet zelden vleugels etc. Ze zitten ook enorm op elkaar, en het is zelfs als ze wel 'goed' behandeld worden een enorm stressende gebeurtenis voor ze.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:04

Kippen weet ik niet, maar je kunt dit niet van varkens zeggen Marloez! Toevallig laad ik ze vaak genoeg mee (werk) en ik kan je verzekeren dat de regels hiervan behoorlijk streng zijn.

Er ligt zaagsel op de vloer en er is een bepaald aantal varkens dat geladen mag worden tussen 2 schotten in ivm dierenwelzijn.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:17

NoaSky, ben het helemaal eens met je, ik laad ook 3 a 4 x per week varkens en de regels zijn ontzetten streng x aantal per hok zaagsel, drinknippels is ook verplicht en als ze naar het buitenland gaan moeten er nog meer voorzieningen zijn, dus dat valt allemaal wel mee, maar bij die boer van die dode varkens is toch echt iets fout gegaan, normaal komt er ook n dierenarts 1 x per week i.v.m entingen enzo en i k b controle is ook 1x per jaar, daar moet toch ergen wat fout zijn gegaan.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:20

Ja inderdaad. Dierenarts komt bij ons 1x in de 2 weken. De andere week komt de voervoorlichter en inderdaad zoals ik ook al zei, IKB komt zoieso 1x per jaar, knappe man als je dat toch weet te verbergen dan.

Vandaar dat ik het ook een heel apart bericht vind, hoe kun je zoiets toch verborgen houden? Hier hadden toch al veel eerder alarmbellen moeten gaan rinkelen?

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:23

Ik snap er dus ook niets van, ik denk dat dat bij ons nooit zal gebeuren, ik werk dan wel op een groot varkensbedrijf 40 man personeel

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:24

Duke schreef:
fenna1995 schreef:

Ongelooflijk dat dit niet eerder is ontdekt door de IKB etc. Zonde dat er zo met dieren om word gegaan op dit bedrijf. Aan de andere kant, het is hartstikke duur om beesten af te voeren, je krijgt voor een levend dier tegenwoordig al bijna niks, en voor een dood dier moet je veel betalen. Je hoort wel vaker dat mensen dode varkens "opsparen" omdat het te duur is..

Je krijgt door zulke speculaties steeds meer regels dat de beesten ruimer vervoerd moeten worden. Zo zie je nu regelmatig vrachtwagens met bijv. varkens waar ze van links naar rechts door de vrachtwagen wordt gesleurd omdat ze geen steun aan elkaar hebben, omdat er zogenaamd niet zoveel meer in mogen.
Dit zijn allemaal meningen, maar vaak van mensen die niet weten hoe het te werk gaat op en rond een varkensbedrijf. Iig kom ik van een varkensbedrijf en het is echt anders dan wat vaak word gedenkt. Ze hebben het iig alles behalve slecht! En tja, iedereen wil tegenwoordig zo'n goedkoop mogelijk stukje vlees op bord, waardoor er dus ook bezuinigd moet worden.
Laatst bijgewerkt door GaitMonster op 29-11-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:26

De varkens hebben het zeker niet slecht nee, maar de meeste mensen zien alleen de verkeerde dingen op de tv

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:27

Haha dat is heel wat anders dan hier. Ben enigst personeel en doe dus ook het bedrijf samen met de baas (al is die vaak op brijvoercheck).

Maar 40 man personeel! Howly sh*t dat is wel een MEGA bedrijf! Ik red het als enigst personeel op een gesloten bedrijf van 500 zeugen..!

Okey sorry dit was zeeeeer offtopic haha.

Ik kan me overigens herinneren dat dit een tijdje geleden ook is gebeurd. Een man die het niet meer zag zitten (maatschap met vader), een gedeelte op slot heeft gedaan en met smoesjes de dierenarts en vader daar weg heeft kunnen houden, tot er mensen argwaan begonnen te krijgen.. (is ergens van de zomer geweest, weet het fijne er niet meer van) dus het kan.. Maar toch blijft het raar..

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:29

Ik vind het een beetje een raar verhaal. 450 dode varkens waarvan er enkelen al jaren dood zijn, en dat word nu pas ontdekt? Varkens ruik je al als ze leven, laat staat als ze dood zijn. Vreemd hoor :?

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:34

als enigste op 500 zeugen nou dat is flink aanpakken dan maarja is wel mooi werk vindt ik, houbensteyn ijsselsteyn werk ik, ik doe alle werkzaamheden soort van vliegendekiep ik doe varkens laden schoonspuiten biggenvervoeren van locatie naar locatie en als er ziek personeel is spring ik ook bij in de kraamstal ik kan dus alles, hebben ook zelf een bouwploeg voor renovaties en dat soort dingen.