Landelijke staking TNT

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeudi

Landelijke staking TNT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:17

Ik werk als zaterdagbezorger bij de TNT en ik kreeg net een brief in de brievenbus over de landelijke staking van 16 november. Die staking gaat dus door. Alle medewerkers van de TNT die willen staken hebben daar dan recht op. Ze mogen ook gaan werken als ze dat willen. De belangrijke post zoals rouwzendingen, tromboseberichten en ziekenhuisberichten worden wel bezorgd volgens de brief.

Wat vinden jullie van deze staking? En denk je er last van te gaan hebben?

Als daar intresse in is kan ik de brief wel even uittypen, daarin staat alles uitgelegd.

Barvrouwke

Re: Landelijke staking TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:20

Ik kreeg al een hartverzakking.... net 200 kaarten op de bus gedaan.
Najah.. zolang ze het van tevoren aankondingen, moeten ze maar doen
wat ze niet laten kunnen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:21

IK werk zelf ook bij de post partime.Ik denk dat de klanten er misschien niet eens zo veel last van zullen hebben.Degene die volgende week woensdag werken wel dan heb je alles van dinsdag er ook bij.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:22

Als iedereen er maar van op de hoogte is. Heb met de kleinere stakingen in bepaalde regio's al flinke problemen gehad, omdat clienten zonder verklaring hun bestellingen niet binnen kregen. Het is vervelend, maar postbezorgers mogen ook best op hun strepen staan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:25

Als het (zoals nu) van te voren wordt aangegeven, heb ik er geen moeite mee. Als je op een belangrijke brief of bestelling wacht en niet weet wat er aan de hand is, is het inderdaad erg vervelend.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:29

Ik vraag me alleen wel af of de staking iets zal veranderen.. maar ik vind het wel super dat ze zorgen dat de echt belangrijke post gewoon bezorgd wordt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:32

Eerlijk gezegd vind ik dat niet meer dan normaal. Als dat niet zo gebeuren, zou ik er persoonlijk werk van maken als ik er schade van zou ondervinden, denk ik.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:33

Nouja, als je kijkt met sommige andere stakingen worden de bezigheden gewoon neergelegd, of het nou belangrijk is of niet.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:36

Ik kreeg ook net de brief binnen.
Zelf werk ik ook alleen maar op de zaterdag. Ik vraag me alleen af of je je dan ook als zaterdagbezorger iets ermee te maken hebt en je dus moet melden of je niet staakt ofzo. Heb er net wel een mailtje naar mijn leidinggevende over gestuurd.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:42

Volgens mij hoef je dat alleen te melden als je op die dag moet werken.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:47

Ik denk het ook, maar het is even het definitieve antwoord afwachten! :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:48

ik vind het heel begrijpelijk

ik ben een oud TNT medewerker, en niet voor niks ben ik er weg
wat ze doen met hun personeel kan gewoon niet, ze worden steeds onmenselijker in dat bedrijf
er is door de jaren heen heel veel veranderd, ten nadele van de medewerkers
dat ze nu staken snap ik maar al te goed en is hun goed recht, ik kan alleen maar hopen dat het iets uithaalt al ben ik bang ,TNT kennende, dat het niks uithaalt

en mij intresseert het niet dat mijn post wat later is.....ik kan altijd tegenover andere instantie's de directie van de TNT de schuld geven :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:52

TNT is het kroontje niet langer waard! Zelf ben ik ook zaterdagmedewerker geweest en ben heel erg blij dat ik weg ben bij de TNT. Maar ik kan het heel goed begrijpen dat ze staken.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 15:55

Ik vind het altijd erg leuk om te werken bij de TNT, maar heb afgelopen zaterdag ook met een medewerkster gepraat die er al 2 jaar werkt, en die was helemaal niet meer tevreden.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:20

wat TNT met de medewerkers doet en vooral in de toekomst wil gaan doen is schandalig.
alles moet sneller en goedkoper en voor jou 10 andere die nog goedkoper zijn.
dat dit alles ten koste gaat van de kwaliteit zal de directie een zorg zijn zo lang de heilige winstmarge maar wordt gehaald.

van mij mogen ze staken en lang ook!!! dan maar even geen post.
wat veel mensen vergeten is dat na de thuiszorg dit de tweede bedrijfstak is waar dit gebeurd maar zeker niet de laatste.
ontsla je personeel en neem goedkopere aan via een andere weg dit was 10jaar geleden in dit land ondenkbaar en nu gebeurd het gewoon.

als dit niet stopt loopt iedereen kan zijn baan op deze manier kwijt te raken, dus ik sta achter de postbode !!!!!!!!!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:28

Ik heb de brief net ook binnengekregen en gelezen.

Ik geef de medewerkers groot gelijk dat ze gaan staken. Als ik dan van collega's hoor dat sommige er al meer dan 25 jaar (zelfs 40 jaar) werken en gewoon hun baan kwijtraken, terwijl er wel allemaal mensen worden aangenomen en er een onderbezetting is. Onbegrijpelijk gewoon.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:30

Waarom staken, het brengt alleen maar meer werk op.

Want het post ze niet brengen moeten ze later weer toch brengen kost ze alleen maar extra werk en ik denk tnt niet meer uren uitbetaalt dan gewoon is aangegeven en ja post moet afgeleverd worden.

Beter een ander dag uitkiezen vindt ik

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 16:33

Flosje446 schreef:
Ik heb de brief net ook binnengekregen en gelezen.

Ik geef de medewerkers groot gelijk dat ze gaan staken. Als ik dan van collega's hoor dat sommige er al meer dan 25 jaar (zelfs 40 jaar) werken en gewoon hun baan kwijtraken, terwijl er wel allemaal mensen worden aangenomen en er een onderbezetting is. Onbegrijpelijk gewoon.

40 jaar trouwe dienst in weer en wind elke dag weer en dan wordt je er uit gedonderd omdat je te duur bent.........SCHANDALIG!!!!!!!!!!!!!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:15

Ik geef iedereen gelijk dat ze gaan staken. Ik zou het niet bij 1 dag laten alleen ;) Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:51

Ik heb met de Nederlandse TNT weinig te maken dus mij deert het persoonlijk niet, maar hier in Belgie word ik wel echt heel erg moe van alle stakingen (dan is het de Lijn, dan is het de Post, dan weer een autofabrikant, ik kan nauwelijks naar het nieuws luisteren of er wordt wel ergens gestaakt), en dan met name van de monopoliebedrijven. Daar blijf je toch wel klant, want je kunt niet anders, dus of ze er de directie nou mee hebben?
Zo is hier de staking van Brink's (waardetransporten). Banken zitten zonder geld, de winkeliers kunnen geen geld afvoeren en lopen nu dus hartstikke veel risico op overvallen, de politie moet extra aan de bak om winkeliers en hun klanten te beschermen, transporten te organiseren etc.
Kijk, ik begrijp hartstikke goed dat er meer dan geldige redenen achter zitten en dat bepaalde zaken vanuit de werkgevers niet kunnen maar waarom altijd op een manier dat er derden de dupe van worden?
Zo vond ik bijv. de stakingsaktie van de NS destijds briljant: reizigers gratis laten reizen. Daar is de directie echt niet blij mee en heb je verder de passagiers niet mee.
En de overkill aan stakingen zorgt ook dat je aktie minder opvalt/effect heeft en dat mensen steeds geirriteerder erop reageren.

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:40

Daar heb je gelijk in, hoe zouden de medewerkers van de TNT moeten handelen volgens jou?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:43

Jeudi schreef:
Ik werk als zaterdagbezorger bij de TNT en ik kreeg net een brief in de brievenbus over de landelijke staking van 16 november. Die staking gaat dus door. Alle medewerkers van de TNT die willen staken hebben daar dan recht op. Ze mogen ook gaan werken als ze dat willen. De belangrijke post zoals rouwzendingen, tromboseberichten en ziekenhuisberichten worden wel bezorgd volgens de brief.

Wat vinden jullie van deze staking? En denk je er last van te gaan hebben?

Als daar intresse in is kan ik de brief wel even uittypen, daarin staat alles uitgelegd.

Ik werk ook als zaterdagmedewerker maar heb geen brief gehad? Zou je hem kunnen uittypen voor mij?

Tja, zoveel problemen heb ik niet met TNT eigenlijk, vind het zelf een fijn bedrijf.

Ga jij staken?

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:48

Nouja, ze staken op dinsdag. Ik hoef dan niet te werken, en ik moet gewoon naar school. Dus ik heb de TNT er niet mee, en meedoen in een demonstratie kan niet vanwege school, dus ik ga niet staken.

Ik zal hem even pakken beneden en uittypen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:49

Okee dankjewel! :) Ik hoorde wel dat als er dinsdag niks uitkomt, dat ze dan een week lang het werk neerleggen...

Jeudi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 20:06

Beste collega,

Zoals je wellicht inmiddels hebt vernomen organiseren de vakbonden op dinsdag 16 november 2010 een landelijke 24-uursstaking bij TNT Post. In deze brief wil ik je graag uitleg geven over wat deze staking inhoudt en wat dit voor jou kan betekenen.

Achtergrond van de staking
Sinds 2007 hebben we veelvuldig en intensief gesproken met de vakbonden over de consequenties van de krimpende postmarkt en de toenemende concurrentie. In eerste instantie ging het hierbij om een aanpassing van de areidsvoorwaarden en later om het afsluiten van een goed sociaal plan. De noodzakelijke kostenbesparingen leiden de komende jaren tot het verlies van 11.000 banen, waarvan 4.500 gedwongen ontslagen.
In oktober van dit jaar hebben we opnieuw met de vakbonden overleg gevoerd. We hebben toen laten weten bereid te zijn het aantal van 4.500 gedwongen ontslagen te verlagen met 1.400 dat zijn er dus nog steeds 3.100... Daarnaast hebben we aangegeven dat we tot eind 2012 tijdelijk werk kunnen bieden aan 200 mederwerkers. De vakbonden hebben helaas gemeld dat ze de toezeggingen van TNT Post volstrekt onvoldoende vinden. Daarom organiseren zij op dinsdag 16 november 2010 een landelijke stakingsdag.

Wat betekent dit voor jou?
Medewerkers hebben eht wettelijk recht om te staken. Vanzelfsprekend respecteren we dat. Als je op 16 november 2010 wilt werken, dan moet je je bij je leidinggevende schriftelijk registeren als werkwillige. Als je dat namelijk niet doet word je automatisch geregistreerd als actievoerder. Mocht er op die dag geen of onvoldoende werk zijn, dan word je niet gekort op je salaris. Actievoerders hebben geen recht op enige betaling door het bedrijf.

Welk werk is er?
We proberen de overlast voor onze klaten zo beperkt mogelijk te houden. Met de vakorganisaties is daarom afgesproken dat we op dinsdag 16 november 2010 wel alle spoedeisende post zoals rouwzendingen, diagnostische zendingen en trombosekaarten zullen bezorgen. Als je niet deelneemt aan de staking, dan zullen we je vragen om zoveel mogelijk je gebruikelijke werk uit te voeren. Als dinsdag 16 november 2010 voor jou een normale werkdag is, ga dan op het gebruikelijke tijdstip nar je werk. je leidinggevende zal dan aangeven welke werkzaamheden (de gebruikelijke of andere) je op deze dag kunt gaan uitvoeren.

De dag na de landelijke staking kan het drukker zijn dan normaal. Laten we met elkaar proberen de nadelige gevolgen voor onze klanten zo gering zo mogelijk te houden.

Tot slot
Tijdens de stakingen houden we klanten en medewerkers zo goed mogelijk op de hoogste. Dat doen we met een speciale internetsite www.tntpost.nl/update en www.tntpost.nl/update/medewerkers.

Ik doe een dringend beroep op alle medewerkers om ieders persoonlijke keuze in deze te respecteren. Laten we er met elkaar voor zorgen dat we na de acties weer als collega's goed met elkaar aan het werk kunnen gaan

Heb je nog vragen? Dan kun je die aan je leidinggevende stellen.