Eis: Werkstraf voor agente die inbreker neerschoot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Eis: Werkstraf voor agente die inbreker neerschoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:09

Dit bericht las ik gisteren in De Gelderlander:

Eis: werkstraf voor agente die inbreker neerschoot

ZUTPHEN/DIDAM - De officier van justitie in Zutphen heeft vrijdag een werkstraf van 150 uur geëist tegen een 41-jarige politieagente uit 's-Heerenberg. Zij schoot op 5 september 2009 bij de C1000 in Didam een inbreker in zijn been.

Het openbaar ministerie (OM) vroeg vrijspraak voor een poging tot doodslag en zware mishandeling, maar eiste wel straf voor een poging tot het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. De verdediging vroeg om ontslag van rechtsvervolging.

De raadsman vindt dat de agente volgens de regels van de politie, de zogeheten geweldsinstructie, heeft gehandeld. De agente was alleen buiten toen de twee inbrekers op haar af renden. Een van hen zou geroepen hebben: "Ga weg, we zijn bewapend". Daarop schoot ze een van de inbrekers neer met haar dienstpistool.

Dit heb ik van internet geplukt. In de krant stond een iets uitgebreider verslag. Ook nog dat het "slachtoffer" lichamelijk is hersteld maar nog wel geestelijk klachten heeft.......
Sorry hoor, dat had hij zich maar moeten bedenken voordat hij ging inbreken in een supermarkt.

Het is welliswaar een eis en geen uitspraak maar ik vind het toch te gek voor woorden dat die agente (misschien) een taakstraf krijgt! Blijkbaar mag je niet in een seconde handelen maar moet je eerst alle opties de revue laten passeren voordat je wat doet. Net alsof daar tijd voor is. Als die jongens inderdaad een vuurwapen bij zich hadden gehad dan was de agente het slachtoffer geweest.

Even voor de goede orde: Ik keur het absoluut niet goed dat er agenten zijn die misbruik maken van hun machtspositie (in de breedste zin van het woord) maar je moet toch wel je werk kunnen doen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:12

Waar gaat dit nog over? Juist klasse voor deze agente. Lijkt me eerder zelfverdediging dan iets anders.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:13

ja heeeeel scheef dit soort dingen... maar ik ga dr hier vanuit dat we gewoon ook niet alle ins en outs weten.... je zou toch denken dat je in nederland niet zomaar wordt veroordeeld

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:13

Dat is net zo raar als dat je een inbreker of een tasjesdief een klap voor zijn knikker verkoopt, mag dus niet maar hij mag dus wel je tassie stelen of inbreken. Bullshit

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:14

Nederlabnd helpt zichzelf naar de knoppen. Die agente moet een lintje krijgen voor haar moedige optreden!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:15

Ach, je hoort het nu vanuit de krant, dat is zelden het hele verhaal. Ik vind het wel belangrijk dat we in een rechtstaat ook de daden van de politie ter discussie mogen stellen en deze ook berecht kunnen worden.
Ze is nog niet veroordeeld, laat eerst de rechter maar uitspraak doen. Handelen van een agent is niet altijd gerechtvaardigd, ook niet als ze een inbreker neerschiet. Ik zeg niet dat ze veroordeeld moet worden, maar ik vind het wel goed dat een rechter er naar kijkt.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 21:18

Het internet artikel over de inbraak:
DIDAM - Om elf minuten over twee in de nacht van vrijdag op zaterdag in Didam hoorde een vrouw, die anoniem wil blijven, twee schoten. "Ik weet de tijd nog precies, omdat ik meteen op klok keek." De politie had een 15-jarige jongen uit die plaats in zijn been geschoten, omdat hij ingebroken zou hebben in supermarkt C1000 aan de Lockhorststraat. "Ik keek uit het raam en er stond toen al heel veel politie rond de C1000, wel twintig man.

De politie was druk bij de struiken tussen zorgcomplex Tesma en de Hoeksteen. Daar stopte ook een ambulance en de jongen die beschoten was, kwam uit de struiken en hinkelde er naartoe. Volgens mij was hij in zijn rechterbeen geraakt."

De jongen had samen met een 24-jarige plaastgenoot en een jongen van 16 jaar oud uit Elten een ruit van de C1000 vernield. Zo waren ze de supermarkt binnen gekomen. Toen de politie kwam, vluchtten ze via de nooduitgang naar buiten.

De nooduitgang zit aan de linker zijmuur ten opzichte van de ingang. "Vermoedelijk wisten de inbrekers nog weg te rennen, omdat die jongen in de struiken lag", zegt de buurtbewoonster. "De politie heeft waarschijnlijk vanaf de parkeerplaats of vanuit de C1000 geschoten, want de tweede kogel is in de bumper aan de achterkant van een auto terechtgekomen. Die auto stond op de parkeerplaats van de autogarage."

Die garage zit naast het parkeerterrein van de C1000. "Het was een Mazda, die later door de politie is weggesleept", vertelt de vrouw.

Wat de inbrekers buit hebben gemaakt, wil de politie niet zeggen. Ook bedrijfsleider van de C1000 Jos Essing wil niets kwijt over het voorval.

Volgens de buurtbewoonster is het vaak onrustig rond zowel de C1000 als het naastgelegen Meulenvelden. "Het is de derde keer in een jaar dat er bij de supermarkt is ingebroken. Ik heb ook gezien dat jongeren elektrische fietsen stalen uit Meulenvelden. We verwachten elke avond een overval. Gelukkig hebben wij een pittige rottweiler die ons goed bewaakt."

Het gebied rond de C1000 werd zaterdagmiddag rond twee uur weer vrijgegeven. Tot die tijd was het parkeerterrein afgezet en was de supermarkt gesloten voor onderzoek. Eerder die ochtend waren de straten rond de winkel afgesloten.

Tammy_

Re: Eis: Werkstraf voor agente die inbreker neerschoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:21

op eerste gezicht zou ik het goed gevonden hebben, moest 'ie maar niet stelen.
Nu ik lees dat het om een 15 jarige jongen gaat, denk ik er toch iets anders over. natuurlijk mag hij niet stelen, en denk ook wel dat hij het nu afgeleerd heeft, maar ja, een 15 jarige in zijn been schieten...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:29

Tammy_ schreef:
Nu ik lees dat het om een 15 jarige jongen gaat, denk ik er toch iets anders over. natuurlijk mag hij niet stelen, en denk ook wel dat hij het nu afgeleerd heeft, maar ja, een 15 jarige in zijn been schieten...

Een 15jarige met een geweer is even gevaarlijk als een 35jarige met een geweer. Daarnaast is het in de nacht nou niet bepaald direct duidelijk hoe out iemand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:31

Tammy_ schreef:

Alsof het mij ene ruk zou uitmaken hoe oud iemand is als ik 2 mensen op me af zie rennen die net vermoedelijk ingebroken hebben, en schreeuwen ik ben gewapend. Kogel derin, gevaar uitschakelen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:32

Inbreker is een inbreker, 15 of 50, dat doe je gewoon niet. Van andermans spullen hoor je gewoon af te blijven. Dat weet iedereen en als je anders doet, weet je ook wat de consequenties kunnen zijn.
Ik vind dat de agente prima gehandeld heeft en daar ook niet voor zou moeten worden gestraft! :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:32

sorry, heb niet gelezen dat het in het donker gebeurd is. Dan is het inderdaad erg lastig om te zien hoe oud iemand is :+
en natuurlijk is een kind met een vuurwapen net zo gevaarlijk als een volwassene met een vuurwapen.
Dat de agente in kwestie gestraft wordt vind ik sowieso van de zotten.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:35

Nou, die verdient een lintje ipv een taakstraf. Zou erg krom zijn als ze hier een straf voor zou krijgen. Nederland op z'n smalst.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 01:53

Ik vind dat altijd zo jammer he! Die mensen doen ook alleen maar hun werk! En dat word ze er op deze manier niet gemakkelijker opgemaakt. Natuurlijk worden er ook door de politie wel eens fouten gemaakt en daar hoort dan ook een sanctie op te volgen, maar op de manier zoals het nu gaat durft straks niemand zijn werk meer naar behoren uit te voeren, omdat ze bang zijn dat ze iets verkeerds doen en daarmee dus problemen krijgen...

Dat is gewoon van de zotte!

Wat ik nu uit deze berichten kan afleiden is ook dat de agente in kwestie puur uit zelfverdediging heeft gehandeld. Ik ben dan ook benieuwd wat de definitieve uitspraak zal zijn in deze kwestie!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 09:29

belachelijk ze moeten die agente een lintje geven geen straf, en die geestelijke klachten van de inbreker zijn gewoon risico van het vak
moet hij maar niet op het dievenpad gaan.

krom land nederland

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:47

Het is ook nooit goed. Doet de politie eindelijk zijn werk worden ze vervolgd. En dieven moeten aangepakt worden, niet beloond worden door de slachtofferrol te spelen. Moeten ze maar met hun tengels van andermans eigendom afblijven. Schoten ze alle dieven maar een keer in hun been zouden ze misschien tien keer nadenken voordat ze eraan beginnen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:50

Te gek voor woorden, die knul gaat toch willens en wetens inbreken?
Niet nagedacht over de gevolgen?

Van mij mogen ze zn hand afhakken, wordt hij er telkens weer aan herinnerend:
Je mag NIET stelen! }>

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:12

Geestelijke klachten vande inbreker????? Hoe zit het dan met de geestestoestand van de agente? Die gaat toch elke dag op pad om de maatschappij leefbaar te houden, met alle risico's van dien en tegen een belaberd salaris. Fijn hoor, je werk doen en als dank een strafblad krijgen en je baan kwijtraken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 18:44

Lieke schreef:
Ach, je hoort het nu vanuit de krant, dat is zelden het hele verhaal. Ik vind het wel belangrijk dat we in een rechtstaat ook de daden van de politie ter discussie mogen stellen en deze ook berecht kunnen worden.
Ze is nog niet veroordeeld, laat eerst de rechter maar uitspraak doen. Handelen van een agent is niet altijd gerechtvaardigd, ook niet als ze een inbreker neerschiet. Ik zeg niet dat ze veroordeeld moet worden, maar ik vind het wel goed dat een rechter er naar kijkt.

Helemaal mee eens! Dat bedoel ik ook met mijn zin in de laatste alinea over agenten die misbruik maken van hun machtspositie.

Op de internetpagina van De Gelderlander en Omroep Gelderland wordt geopperd dat die agente bijscholing zou moeten krijgen ipv een werkstraf. Dat vond ik een hele goede!

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:46

idd je wil af en toe niet weten wat je in didam tegenkomt :=

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:36

Silvia schreef:
Helemaal mee eens! Dat bedoel ik ook met mijn zin in de laatste alinea over agenten die misbruik maken van hun machtspositie.

Misbruiken maken van je machtspositie? Er rennen twee bewapende mannen op je af! Had ik de een wapen op dat moment dan had ik ook geschoten, bevoegdheid/macht of niet....! Machtspositie, kom op, agenten gaan elke dag (soms met gevaar voor eigen leven) de straat op om Nederland een stukkie veiliger te maken, maar als 't puntje bij het paaltje komt kunnen ze zich beter zelf af laten schieten, andersom zou je toch al eens kunnen vermoeden dat de agenten misbruik maken van hun machtspositie.... :roll:

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 10:43

Vergeet niet dat je in een fractie van een seconden moet reageren. Tijd om na te denken is er in zo'n geval niet. Ik zou waarschijnlijk ook geschoten hebben. Ik denk dat de verdediging gaat voor aanhoudingsvuur (politiebevoegdheid) ipv noodweer (zelfverdediging) omdat er gesproken wordt over de ambtsinstructie. Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Nogmaals: moeten schieten gaat je niet in de koude kleren zitten hoor. Evenals de procedure die volgt en de onzekerheid in dit geval.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 15:14

Petje af voor de agente.
We zijn zeker Gabrielle Cevat vergeten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 19:10

Adil18 schreef:
Silvia schreef:

Misbruiken maken van je machtspositie? Er rennen twee bewapende mannen op je af! Had ik de een wapen op dat moment dan had ik ook geschoten, bevoegdheid/macht of niet....! Machtspositie, kom op, agenten gaan elke dag (soms met gevaar voor eigen leven) de straat op om Nederland een stukkie veiliger te maken, maar als 't puntje bij het paaltje komt kunnen ze zich beter zelf af laten schieten, andersom zou je toch al eens kunnen vermoeden dat de agenten misbruik maken van hun machtspositie.... :roll:

Ik bedoelde daar niet deze zaak mee maar in algemene zin dat er agenten zijn die misbruik maken van hun machtspositie en daardoor dingen uithalen die ze niet mogen maar DENKEN dat ze dat mogen omdat ze agent zijn.
Ook in deze zaak moet niet voetstoots aangenomen worden dat de agente uit zelfverdediging heeft geschoten. Er moet wel degelijk naar gekeken worden of ze terecht heeft gehandeld. En dat is wat Lieke en ik bedoelen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 19:13

Een inbreker neerschieten vind ik eigenlijk buiten alle proporties. :n
Dit is imo alleen gerechtvaardigd als de agent een directe dreiging voor zijn leven had.
Dit blijkt nu niet bepaald uit het hele verhaal.

Inbreken is natuurlijk hardstikke fout, maar een agent moet echt beter weten!