Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorinda

Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:19

Citaat:
AMSTERDAM - Vijfjarige kinderen van zieken en gehandicapten moeten meehelpen in huis, vindt de gemeente Rotterdam.

Volgens het AD moet de stad flink bezuinigen op de vergoedingen voor huishoudelijke hulp. Kinderen van 5 tot 12 jaar kunnen een reden zijn om het aantal vergoede hulpminuten te beperken. Volgens wethouder Jantiene Kriens (PvdA) kunnen kinderen van vijf opruimen, de tafel dekken, een boodschap doen en kleding in de was doen.
Hoewel er veel kritiek is op de maatregel, weigert de wethouder die te schrappen.

Bron: www.telegraaf.nl

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het zelf echt een greep uit de jeugd van een kind.

fro

Re: Vijfjarige "hulp in de huishouding"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:21

Ik ben het met je eens. En zo iemand krijgt er later geestelijk last van denk ik.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:22

Ronduit belachelijk! Kinderen moet later nog lang genoeg hun eigen zaken regelen. Zeker 5jarige kinderen vind ik belachelijk om dingen zoals de was te laten doen (natte was kan goed zwaar zijn!) of boodschappen. Keer speelt helpen met tafeldekken is niet zo'n probleem maar standaard... denk dat zulke kinderen het al moelijk genoeg hebben dat hun ouders ziek/gehandicapt zijn, dat brengt al genoeg ellende met zich mee.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:22

Wat een ziek gedoe.. Mag een kind nog kind zijn?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:23

BELACHELIJK.

Kijk, dat een kindje zijn speelgoed op moet ruimen, en zo nu en dan helpt met bestek ed op tafel te leggen, prima. Graag zelfs! Maar om maar te stellen dat kinderen dit voor de zieken over kunnen nemen ( dwz dat dit iedere dag MOET gebeuren ) :n Kan ik geen goed woord over uit spreken.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:24

Het meot niet gekker worden in Nederland...

Ik moet wel zeggen vroeger hielpen de kinder wel mee in het huishouden en hadden ze vaste taken...
Maar ik vind niet dat je een kind kunt "verplichten"zodat de hulpbehoevende mensen voor minder uren proffesionele hulp krijgen...

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:24

Als ze dit invoeren voeren ze simpelweg de kinderarbeid weer in.. ;( :7 Van de genoemde taken vind ik het enige wat acceptabel is het dekken van de tafel, en dan zelfs alleen het meehelpen, niet geheel zelfstandig.
Wel vind ik dat kinderen vanaf dat ze een jaar of 12 zijn deze taken op zich kunnen nemen, maar dan met (zeker qua wassen draaien, duur geintje anders) goede begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Rintah op 14-10-10 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:25

ik vind de leeftijdscategorie te jong. Vanaf een jaar of 11 tot dat ze uit huis gaan, kunnen ze prima meehelpen in het huishouden meehelpen. dat is hier ook altijd heel normaal geweest (en ik heb niet eens gehandicapte ouders ofzo).

Ik werk zelf in de huishoudelijke hulp en ik heb bij een gezin gewerkt, moeder alleen, 1 zoon in huis (15), 2 andere op kamers (22 en 24), moeder was van zichzelf al een super chaoot en moest een nieuwe hulp, maar noway dat die kinderen ook maar een vinger uitstaken. Ik was daar op een bepaald moment bijna 8 uur! per week aan het schoonmaken. Die thuis wonende jongen, zou nog niet eens zn vuile kleren zelf in de was mand gooien. Daar ben ik op een bepaald moment ook weggegaan omdat het gewoon te belachelijk voor woorden was.

maar van kleine kinderen kun je niet verwachten dat ze meehelpen in het huishouden... die moeten ook nog kind kunnen zijn hoor.. En daarbij, een vijfjarige tafel laten dekken? Ik zou mijn kinderen op die leeftijd niet met vleesmessen zien lopen enzo :n

xXGRIETJEXx

Tafel dekken ala, dat doet mijn 4 jarige dochter ook, nou ja mama geeft het aan haar en zij zet het op tafel(wat ze trouwens super leuk vind, want ze bied het zelf aan).

Maar was in de wasmachine en boodschapjes halen:S

Laat ze nog lekker kind blijven, ze moeten al veel te snel oud worden.

JuliaMaria

Een kind van 8 kan ik me nog voorstellen: die moet zijn eigen wasgoed ook gewoon in de wasmand gooien, en zijn eigen bordje en bekertje wegzetten. Maar een kind van 5? Dat vind ik bijna barbaars. :n

Een kind van 5 moet verzorgt worden (en dat mag imo ook wel geregeld worden want een gehandicapte/zieke heeft daar op bepaalde vlakken veel meer moeite mee), niet zórgen. De overheid moet zich diep schamen als dit mag in ons land. :n

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:27

Dat is bezuinigen op huishoudelijke hulp en het later weer uit moeten besteden aan hulp voor de kinderen. Kinderen van 5 een boodschap laten doen kan toch niet!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:27

Belachelijk.
Lekker je kind van 5 jaar naar buiten sturen om een brood te halen, word die doodgereden.
Of tafel dekken, met borden in zijn handen.. Leuk die scherven op de grond. Of een vork in iemands voet.. Ook fijn.

Pfff.. overdreven!
Laat een kind lekker kind zijn.
Vanaf een jaartje of 8 kunnen kleine klusjes wel worden gedaan, maar vind het erg overdreven.. 5 jaar is veel te jong.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:28

Idd Grietje, de meeste kindjes vinden het nog wel leuk om mee te mogen helpen.

Maar vervangen van hulp? Nee, dat kan imo echt niet.

kaas_

Een kind van 5 boodschappen laten halen? Alleen? Sorry maar mijn kind zou dan nog niet alleen over straat mogen hoor :n wat een belachelijk iets is dit zeg!

Rennie89

ze mogen bijdragen, imo niet vervangen! dat hoort een kind van 5 gewoon niet te doen :n bijvoorbeeld hun kamer opgeruimt houden ofzo, dat is al bijdragen aan een goed huishouden.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 14-10-10 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:29

een kind van 5 de was laten doen???? Tjee, toen ik zo oud was kon ik amper de kleren van mijn poppen opvouwen! Kleine dingen als dingen op tafel zetten of opgevouwen kleren naar boven brengen oid okee...enne, ik zou niet eens mijn kind van 5 alleen naar de supermarkt durfen sturen:s

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:31

fro schreef:
Ik ben het met je eens. En zo iemand krijgt er later geestelijk last van denk ik.

Ik heb er geestelijk ook zo'n last van dat ik vroeger mee heb geholpen thuis. :O Als 5 (volgens mij was ik toen 5, jong iig) jarige vond ik het leuk, heb ik de tafel ook gedekt samen met mijn zus, en mochten de we de vieze was ook in de wasmachine doen en ophangen (dat vond mijn moeder dan minder leuk :+ ), moesten we onze kamer zelf ook wat opruimen. Ofwel een heitje voor karweitje heette dat toen, heel normaal en het brengt écht geen schade toe aan de de geest. Wellicht dat we nu wat verwend aan het worden zijn?

[edit] In het artikel staat alleen niet duidelijk of het een tegemoetkoming is of vervanging. Tegemoetkomen hoort bij de opvoeding van de kids, vervanging niet dan deel ik wel de mening dat een 5 jarige dat niet hoort te doen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-10-10 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:31

ik denk dat ze vanaf een bepaalde leeftijd best kunnen helpen of hun steentje kunnen bijdragen. 5 is misschien nog wel een beetje jong maar een 8 jarige kan best een keer helpen met de afwas of de tafel afruimen. De was en stofzuigen vind ik niet echt dingen voor een kind om te doen.

De 3 jarige zoon van mijn vriend die co-ouderschap heeft moet bij ons in ieder geval wel gewoon zijn eigen speelgoed opruimen. Dus alles dat hij uit de bakken trekt (alles is zo ingedeelt dat hij er zelf bij kan), moet hij er zelf weer in doen. Maar voor de rest verwachten we helemaal niks op deze leeftijd.

Hij brengt verder meestal zijn eigen drinkbeker terug na keuken als hij uitgedronken is en troepjes en papiertjes gooit hij in de prullenbak, maar dat is meer omdat hij dat ook leuk vind om te doen.

Hij helpt mij wel eens met de was (lees hij mag aan knopje in drukken) vind hij prachtig. maar om ze echt als hulp in de huishouding te gebruiken vind ik een beetje veel van het goede

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:33

magda_90 schreef:
fro schreef:

Ik heb er geestelijk ook zo'n last van dat ik vroeger mee heb geholpen thuis. :O Als 5 (volgens mij was ik toen 5, jong iig) jarige vond ik het leuk, heb ik de tafel ook gedekt samen met mijn zus, en mochten de we de vieze was ook in de wasmachine doen en ophangen (dat vond mijn moeder dan minder leuk :+ ), moesten we onze kamer zelf ook wat opruimen. Ofwel een heitje voor karweitje heette dat toen, heel normaal en het brengt écht geen schade toe aan de de geest. Wellicht dat we nu wat verwend aan het worden zijn?

Dat vind ik wat anders dan verplicht het huishouden doen omdat de overheid vertikt een bijdrage te leveren.

Misschien moeten we eens op andere dingen gaan bezuinigen (defensie!?) ipv de zorg en het onderwijs....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:34

-:(- Belachelijke situatie!
Kijk, een kind van een jaar of 7 kan best af en toe eens wat doen, dat hoort bij de opvoeding. Maar mijn kleintje van nu 4, die zie ik over een jaar echt nog niet zelfstandig de was in de machine doen, laat staan tafel dekken zonder mijn hulp en laat al helemaal staan boodschappen doen. Ik woon in de stad en alle supermarkten zijn aan de andere kant van een heel drukke weg!
Ik weet niet wat ze daar in Rotjeknor denken, maar nee....
En ook al kunnen ze wel eens wat doen, ter vervanging van huishoudelijke hulp? Kom nou....

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:35

angelota: Als ik het goed begrepen heb gingen ze juist niet bezuinigen op onderwijs en zou daar juist weer meer aandacht voor zijn. Defensie zou een goed idee zijn, om een keer controleren op de mensen die gewoon kunnen werken en onterecht een uitkering trekken van zuur betaald belasting geld.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:36

Gewoon absurt.
Dat mens heeft waarschijnlijk zelf geen kinderen.....

Overigens dacht ik dat kinderarbeid verboden was?

Dat ze een keer meehelpen met tafeldeken en een boodschapje doen (dit zou ik dan niet bij een vijfjarige doen, maar bijvoorbeeld vanaf een jaar of 7/8) oke, maar om dat nu structureel te moeten laten doen.
Sorry dat vind ik te ver gaan.

Ze bedenken echt alles om maar te kunnen korten.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:36

Dat de kinderen meehelpen in het huishouden vind ik iets anders als taken (die een professioneel eigenlijk uit zou moeten voeren)
overnemen.
Ik las hier eerder al het woord kinderarbeid en ook ik ben geniegd die richting op te denken.
Mijn dochter doet ook haar was in de wasmand, ruimt haar speelgoed en kamer op, dekt de tafel en ruimt af, zet de vieze borden en bekers in de vaatwasser (mits mama hem leeg heeft geruimd) en zo verder. Maar dat ze dat allemaal zonder mijn hulp zou doen zou ik heel raar vinden.
Een kind moet kind zijn, uiteraard moet het wel meedraaien maar wel op een kinderlijke manier.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:37

Dit gaat weer nergens over!!!
Lang leve kinderarbeid!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:38

Een kind van 5 jaar stuur je toch geen boodschap doen????????????
Die is niet goed wijs, die wat dat bedacht heeft.
Een kind van 10 jaar kan best eens wat helpen maar niet zoals het hier bedoeld is.