Te weinig vrouwen in het kabinet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Te weinig vrouwen in het kabinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 21:47

Ik open dit topic n.a.v. dit bericht:
http://www.nu.nl/politiek/2353224/topvr ... rutte.html

Ik vind dit zo'n onzin. Ik ben vrouw, ik ben toch wel redelijk geemancipeerd, dacht ik zo. Ik vind een vrouw in de top helemaal geweldig. Maar dit gaat me te ver. Hele nieuwsitems gaan erover. Er wordt schande van gesproken, maar ik vind het onzin dat er gezegd wordt dat er meer vrouwen in het kabinet zouden moeten 'want het zou een afspiegeling van de samenleving moeten zijn'. Wat een nonsens. En excuses voor wie ik tegen de schenen schop, maar ik heb liever een capabel iemand op een ministerpost, die gekozen is voor zijn capaciteiten, dan dat er voor een vrouw gekozen wordt 'om zo te voldoen aan het kwantum van genoeg vrouwen'. Straks willen ze ook dat minstens twee mensen van allochtone afkomst in het kabinet moeten, een lichamelijk gehandicapte, een bejaarde en een kleuter. Dan heb je ook een goede afspiegeling van de samenleving. En ik weet nu al dat mensen hier over heen gaan lezen, maar dit is niet om bevolkingsgroepen te discimineren, nee, ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik het een onzinargument vind dat het kabinet een afspiegeling van de samenleving moet zijn.

Nee, het kabinet moet bestaan uit ministers die gekozen zijn om hun capiciteiten, kennis en kunde (dat is al een hele kunst, blijkt). Maar als we dan ook nog misschien de beste man voor die post opzij moeten zetten, omdat het een vrouw moet worden, dan gaan we toch de verkeerde kant op met zulke keuzes. Wat maakt het nu uit of de betreffende minister man, vrouw, zwart, blank, moslim, christen, jong, oud, dik of dun is? Het gaat er toch om of die persoon geschikt is voor die functie?
Laatst bijgewerkt door Duke op 11-10-10 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Re: Te weinig vrouwen in het kabinet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:48

Ik vind het ook echt belachelijk :j

Lekker boeiend dat er meer mannen dan vrouwen in het kabinet zitten? Blijkbaar waren de mannen nu eenmaal beter/meer bekwaam. Dan moet je toch zeker die lekker kiezen!

Kortom, ik ben het helemaal met je eens!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:51

Helemaal eens, zegt deze hoogopgeleide en geëmancipeerde vrouw ;). Valt me ook erg tegen dat hier zo over wordt gevallen, vooral van Jorritsma en Kroes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:00

haha, gewoon lachwekkend waar de politiek zich tegenwoordig druk om maakt. Eigenlijk triest ook...

Ik vind het opzich nog best logisch dat er meer mannen in het kabinet zitten. Mannen zijn nu eenmaal beter in analytisch denken, beslissingen nemen en laten wat minder hun gevoel meespelen. Dat lijken mij toch vrij goede eigenschappen die een politicus nodig heeft, en er zijn nu eenmaal meer mannen dan vrouwen die hieraan voldoen denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:03

Juist. TS. Ik ga helemaal niet met je in discussie, ik vind het pas écht geëmancipeerd als je de beste persoon voor de job op de juiste plaats zet, of het nu een man of een vrouw is...... dat is juist niet discrimerend, het wordt discriminerend als je heel krampachtig het kabinet een afspiegeling van de samenleving wilt laten zijn. Kies gewoon de persoon die het meest geschikt is voor de functie, en dan niet meer zeuren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:03

Zo'n kabinet is helemaal niet een afspiegeling van de samenleving, want als we zo gaan redeneren dan moeten ze inderdaad ook minstens een paar vuilnismannen of andere lui minder opgeleid zijn of die lichamelijk zwaardere beroepen doen, aantrekken.
Misschien een paar illegalen en een junk in het kabinet :+

Als er geen geschikte vrouwen zijn, moeten ze die ook niet koste wat kost daar neerzetten vind ik.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 22:07

Blij te lezen dat tot nu toe het iedereen dezelfde mening deelt. Ik vroeg me al af of ik nu in de minderheid zou zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:22

Hallo,
Ben het helemaal met je eens! Wat zou het een slappe hap worden als er perse vrouwen aangenomen moesten worden, waarbij dan niet naar kundigheid maar naar sexe gekeken zou worden.

In mijn werk merk ik het zelfde. Ben één van de hele weinige vrouwen, en iedere vacature wordt weer ingezet op vrouwen. Merendeel haalt overigens de keuringen niet, en komen er toch weer mannen, maar voor mij maakt het echt niet uit: ik wil gewoon goede, capabele betrouwbare en gemotiveerde collega's (die liefst ook nog eens heel gezellig kunnen zijn). Dat eeuwige vrouwen/mannen gedoe. pfff laten we het gewoon over mensen hebben

(ik weet het, ik overdrijf nu een beetje, want ik ben er 100% voorstander van dat mannen/vrouwen gelijke rechten/plichten etc hebben, maar soms wordt ik er zo moe van..... vandaag dus ook....)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:17

Ook ik ga met de voorgangers mee.
Vind het zo'n onzin discussie het gaat helemaal niet om mannen of vrouwen maar gewoon wie de beste is voor de functie.
Maar er zijn blijkbaar toch een aantal vrouwen op de teentjes getrapt dat ze toch blijkbaar wat minder geschikt zijn voor dit als mannen. Jammer en erg triest dat ze dit nu roepen wat mij betreft zegt dat veel over de vrouwen die dit roepen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:41

Ik snap dat dit inderdaad een beetje overbodig lijkt. Maar ik vind wel dat erop gelet zou moeten worden. In die zin dat we eens zouden moeten kijken waarom er minder vrouwen bij zijn. Is dat omdat er geen vrouwen zijn met die ambitie of loopt er ergens anders iets spaak. Dat vrouwen minder geschikt zijn voor de politiek of minder goed analytisch kunnen nadenken vind ik echt onzin. Meisjes/vrouwen doen het bijvoorbeeld over het algemeen beter op school en op het hoger onderwijs. Ik denk niet dat vrouwen minder geschikt zijn dan mannen. Het blijft alleen misschien een mannenwereldje. En dat zou dan, mijn inziens, moeten veranderen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:43

Precies mijn gedachte TS..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:49

Krips schreef:
Ik snap dat dit inderdaad een beetje overbodig lijkt. Maar ik vind wel dat erop gelet zou moeten worden. In die zin dat we eens zouden moeten kijken waarom er minder vrouwen bij zijn. Is dat omdat er geen vrouwen zijn met die ambitie of loopt er ergens anders iets spaak. Dat vrouwen minder geschikt zijn voor de politiek of minder goed analytisch kunnen nadenken vind ik echt onzin. Meisjes/vrouwen doen het bijvoorbeeld over het algemeen beter op school en op het hoger onderwijs. Ik denk niet dat vrouwen minder geschikt zijn dan mannen. Het blijft alleen misschien een mannenwereldje. En dat zou dan, mijn inziens, moeten veranderen.

Hier ben ik het mee eens.
En wat mij verder opvalt, dat er wel een aantal oude heren bij zijn.
Dus weinig vernieuwing.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:57

Krips schreef:

waarom zou het moeten veranderen. Omdat er per se meer vrouwen in het kabinet moeten? En van wie moet dat dan? En wat zou het verdeelpercentage dan moeten zijn? Ik vind het raar dat daar eisen aan gesteld moeten worden. M.i. neem je gewoon de meest geschikte kandidaat voor een functie. Of dat nou een man of een vrouw is, zal me worst wezen.

In de politiek, techniek, marketing, en in het recht werken nu eenmaal meer mannen. Waarschijnlijk omdat meer mannen meer geschikt zijn voor die functies omdat er meer 'man-specifieke' eigenschappen gevraagd worden. Er zijn heus ook wel vrouwen met die eigenschappen, maar minder.

In de zorg werken alleen maar vrouwen. In mijn beroepsgroep werken er in de organisatie 3 mannen, en 17 vrouwen. Ik ben er als laatste bijgekomen. Hadden ze dan per se een man moeten kiezen omdat dat beter is voor het evenwicht, ondanks dat ik eigenlijk meer geschikt was voor de functie?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 09:58

Electra63 schreef:
Krips schreef:

Hier ben ik het mee eens.
En wat mij verder opvalt, dat er wel een aantal oude heren bij zijn.
Dus weinig vernieuwing.

Dus oudere mannen met heel veel ervaring en kennis en kunde... zou ik al snel denken.
Ik vind dat mannen en vrouwen wel gelijk zijn in rechten en plichten, maar er zit wel degelijk verschil. Mannen zijn nu eenmaal meer geschikt voor leidinggevende functies. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar wat al eerder gezegd is: vrouwen zijn toch emotioneler en minder goed in analytisch denken. Ze hebben wat minder overwicht. Uiteraard blijven er uitzonderingen (blijf het even herhalen). Nee, er zijn gewoon functies waar een vrouw over het algemeen beter in scoort en functies waar een man beter in is. Face it, deal with it. Ik vind het te geforceerd om dan toch maar genoeg vrouwen op zo'n functie proberen te krijgen.

@Verootjoo: nou, dat bedoel ik dus precies. Jij kan het beter verwoorden dan ik. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:29

Duke schreef:
Mannen zijn nu eenmaal meer geschikt voor leidinggevende functies. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar wat al eerder gezegd is: vrouwen zijn toch emotioneler en minder goed in analytisch denken. Ze hebben wat minder overwicht. Uiteraard blijven er uitzonderingen (blijf het even herhalen). Nee, er zijn gewoon functies waar een vrouw over het algemeen beter in scoort en functies waar een man beter in is. Face it, deal with it.

Natuurlijk zijn er functies die meer bij mannen passen dan bij vrouwen. Maar ik kan me totaal niet vinden in jouw analyse over mannen en vrouwen en wat voor eigenschappen daarbij horen.
En met name het punt over analytisch denken, volgens mij gaan mannen en vrouwen daar juist redelijk gelijk in op. Want analytisch denken is niet gerelateerd aan de beta kant, waar mannen over het algemeen dus juist wel sterker in zijn. De reden dat er nog altijd relatief weinig vrouwen in leidinggevende functies zitten is volgens mij vooral dat er voor die functies vaak een fulltimer gevraagd wordt. En dat is vaak het punt, veel vrouwen hechten meer belang aan een goede verhouding tussen werk en prive en zijn vaak geneigd om toch parttime te gaan werken. Zeker als er kinderen zijn.

Overigens, op mijn werk zijn er 3 vrouwelijke en 3 mannelijke managers. Allemaal hebben ze zo hun goede en slechte kanten, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat de vrouwen minder overwicht zouden hebben dan de mannen. Ze zijn verschillend, natuurlijk. Maar die verschillen zitten niet in het man of vrouw zijn.

Om terug te komen op het eigenlijke onderwerp van de discussie: het is voor mij totaal onduidelijk wat de criteria zijn op basis waarvan ministers en staatssecretarissen geselecteerd zijn. Ik heb het vermoeden dat het weinig te maken heeft met de beste zijn, maar veel meer met de juiste connecties hebben binnen de partijen.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:34

Toen ik het inderdaad gister op het journaal tegen kwam, had ik echt zoiets van, oh, ze moeten weer wat verzinnen!
Dan kunnen we ook wel gaan klagen dat er geen 'gekleurd' persoon bij zit.

Het gaat toch niet om het geslacht, maar om de juiste persoon bij de juiste functie. Nee hoor,ik vind het geen probleem dat er minder vrouwen zitten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:44

Ik las vorige week in de krant dat de CDA-ministers die zijn genoemd, zijn gekozen op basis van de steun aan Verhagen. (wisselgeld)
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar dat er een hoop vriendjespolitiek is, dat lijkt me wel.

En dat het CDA net zoveel ministerposten krijgt als de VVD, vind ik vreemd.
Immers het CDA had veel minder stemmers dan de VVD. Goed binnengehaald dus door Verhagen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 10:53

@Wendy: daar hebben wij dus gewoon een verschil van inzicht in. ;)

Hoe bepaalde ministers aan hun posten zijn gekomen, daar zullen we nooit het fijne van weten. En daar gaat dit topic m.i. niet over. Dat blijft toch speculeren. Ik ga er wel vanuit dat de mensen tenminste enige kennis van zaken hebben en ook door hun kennis en kunde voor een post worden gevraagd. Maar dat kan evengoed wishful thinking van mij zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:56

Als ze zich hier al mee bezig houden, wat moet er dan van deze regering worden??????

Echt belachelijk idd...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:15

ook ik ben het geheel met de TS eens
laten we aub kiezen voor kunde en competentie ipv "ja maar er moeten minstens zoveel vrouwen bijztten"
het interreseert me echt niet of de ministers man, vrouw of wat dan o zijn , en in welke verhouding, als ze maar geschikt zijn voor hun functie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:22

Gooya schreef:
(ik weet het, ik overdrijf nu een beetje, want ik ben er 100% voorstander van dat mannen/vrouwen gelijke rechten/plichten etc hebben, maar soms wordt ik er zo moe van..... vandaag dus ook....)

Als mannen en vrouwen écht 100% gelijke rechten en plichten zouden hebben, zou het geslacht niet uitmaken bij een sollicitatie. Dan zou je, ongeacht het geslacht, kijken naar wie het meest geschikt is. Dat hier nu zo'n drama van wordt gemaakt, toont imo alleen maar aan, dat alleen kijken naar wie het meest geschikt is, nog altijd heel moelijk ligt.....

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:27

Ik heb er wel moeite mee en ik vind het klagen erover ook terecht.

Natuurlijk is het niet zo dat er geen geschikte vrouwen zijn, die zijn er wel. Maar het is nog steeds in de hele maatschappij zo dat mannen voor vrouwen gekozen worden. Dat is een feit. Net als het een feit is dat mannen nog steeds meer verdienen als vrouwen in dezelfde functie.

Het is een kwestie van handjeklap, vriendjes maken en vriendjes houden en er vanuit gaan dat vrouwen hun familieleven voorrang geven aan hun carriere. Valt me tegen dat zoveel (jonge) vrouwen dit niet inzien

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:33

Ik vind ook dat er gekeken moet worden naar de meest capabele personen. Als dat de ene keer 12 vrouwen zijn en één man, is dat even prima wat mij betreft als wanneer er 12 mannen en één vrouw zouden zijn.

Blijkbaar heeft Rutte de afweging gemaakt dat hij de huidige personen beter geschikt vond dan de VVD-vrouwen die nog beschikbaar waren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:36

Als het nu de SGP was die dit soort dingen deed :')
Ja dan zou ik er over struikelen... _O-

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:39

TS, ben het met je eens hoor!

Ik ben overigens wel een voorstander van een 'mastodontenkabinet' en dat maakt direct dat er minder vrouwen beschikbaar zijn. De emancipatie op dat vlak is nu eenmaal niet iets van lange termijn, maar nog behoorlijk recent. Wacht maar een jaar of 10, misschien 15, dan zullen er meer vrouwen posities bekleden die vragen om een vervolgstap naar een ministerspost.