Leeuwenact in circus loopt gruwelijk uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Merlynlover

Leeuwenact in circus loopt gruwelijk uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:18

Leeuwenacht in circus loopt gruwelijk fout

bron en fimpje:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... fout.dhtml
(filmpje kan schokkend zijn)

Bezoekers van een circus in Oekraïne filmden hoe een leeuwentemmer tijdens een voorstelling aangevallen werd door twee van zijn dieren. De video, die gemaakt werd door een Amerikaanse familie op bezoek in de Oekraïense stad Lviv, toont hoe circusmedewerkers wanhopig proberen om de woeste leeuwen met water op een afstand te houden terwijl de dieren hun dompteur Oleksie Pinko aanvallen. Het bloed loopt uit Pinko's been terwijl hij mankend probeert om de dieren af te weren. De man wordt ook in de arm gebeten.

Gillende kinderen
Terwijl de dierentemmer zich verdedigt met een ijzeren staaf, slaat ook in de circustent de paniek toe. "De kinderen, die zich vlakbij de ring bevonden, begonnen te huilen en te gillen", zegt Doug Sheperd, de man die de film maakte, op CBS News. "Een van de helpers probeerde de leeuwen doorheen het veiligheidsnet te steken, een andere - die zich in de ring bevond - werd bijna verscheurd. Maar het was duidelijk dat de dieren het op hun trainer gemunt hadden."

Op een gegeven moment sprint een leeuw bijna de ring uit, waarna hij in het doodsbange publiek zou zijn terechtgekomen. "Ik greep mijn dochter vast en dacht alleen nog aan weglopen. Ik vreesde dat de dieren elk moment konden losbreken", zegt Dougs echtgenote Masha.

Spoedoperatie
Pinko werd na het incident naar het ziekenhuis gebracht voor een spoedoperatie. Zijn toestand zou momenteel stabiel zijn. In ons land zijn circusacts met wilde dieren in veel steden verboden. Videobeelden zoals deze lijken er in elk geval op te wijzen dat die maatregel niet alleen in het belang van de dieren zelf is.

Dit kan toch niet meer! :oo Dat er nog wilde dieren in het circus zijn, die horen nou eenmaal niet in een circus thuis. Niet alleen hier in Oekranie, maar ook Nederland is het in sommige steden nog steeds toegestaan om wilde dieren in het circus te hebben.
Wat vinden jullie hier nou van?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:20

Tsja, wilde dieren horen imo niet in het circus.
Edit: een goede act kan ook prima goed clowswerk en acrobatiek bevatten :) Daar hoeven echt geen dieren aan te pas te komen.
Laatst bijgewerkt door roxiie op 05-10-10 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:20

Prima. Als je spelletjes wilt spelen met grote gevaarlijke dieren dan mag je best weleens voelen dat ze het alleen maar doen omdat ze mee willen werken, en dat ze je op ieder moment aan kunnen.

Leeuwen horen in Afrika, niet in een circus.

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:21

Het ziet er echt heeel erg naar uit..! Tsja, je kan er op wachten geloof ik.. Zo'n beest pikt het toch op een gegeven moment ook niet meer langer?
Ze zijn van oorsprong toch wild ,dus zoiets kan altijd plotseling gebeuren

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:21

zo zie je maar weer... wilde dieren horen niet in een circus thuis.

Citaat:
Maar het was duidelijk dat de dieren het op hun trainer gemunt hadden."

Je kunt je ook afvragen hoe vriendelijk zijn trainingsmethodes zijn geweest... zeker gezien de locatie...
Laatst bijgewerkt door Abeltje77 op 05-10-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:22

Ik zou echt gillend de tent uit rennen.
Sowiso ben ik van mening dat de tijd 'dieren in het circus' wel een beetje voorbij is. Heb je de giraffen of olifanten wel eens zien staan in hun kleine hokjes? Dat hoort toch niet?

Eigenlijk zou je kunnen zeggen; het moest een keer gebeuren...

MyHorseGirl

Echt verschrikkelijk.. er zijn al zo weinig van deze dieren over in de wilde natuur en dan duiken ze op in een circus. Echt schandalig.

Die dieren hebben het recht om een aanval in te zetten. Dit hoort niet!

En heel toepasselijk; What goes around, comes around.

Lambiekske

Eigen schuld dikke bult! Dieren horen niet in het circus om stomme kuntsjes te doen. Dat die domteur lekker zelf door een ring springt....ik hou die zweep wel in m'n hand!!

Cer

Leeuwen horen in afrika is ook wat kort door de bocht, maar dieren in een circus, ik vraag me af of dat nog kan tegenwoordig..
althans, het grote wild..

Mogen honden bijv. wel in een circus optreden?

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:23

Gadverdamme, dat moet paniek zijn geweest..
Laatst bijgewerkt door blauw00gje op 05-10-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:23

Tja, kan eerlijk gezegd niet echt medelijden met deze mensen hebben.. Het zijn in mijn ogen geen circus attracties..

Maarja, dat vind ik van de dierentuin ook, daarom kom ik ook niet in de dierentuin :o

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:24

Ik kan alleen maar denken wat ze die arme dieren nu gaan aan doen. Zouden ze ze straffen door vb geen eten of misschien zware lijfstraffen? Of zouden ze afgemaakt worden? Of zouden ze nog iets greintje verstand hebben en de arme dieren weg doen naar een zoo ofzo?
Laatst bijgewerkt door Lauratje_88 op 05-10-10 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:24

Cer schreef:
Mogen honden bijv. wel in een circus optreden?

Paarden doen het ook toch?

Tja risico van het vak, wat hier gebeurt. Het zijn geen kittens.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:25

Wat heftig om te zien... Heel vervelend voor die man, maar ik ga hier wel met iedereen mee dat dit soort dieren echt niet in een circus thuis horen.

@ Lauratje_88: Daar zeg je wat...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:25

Eigen schuld :)
Hopelijk hebben ze het afgeleerd..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:26

vreselijk,die angst bij de andere leeuwen als er op 1 van de leeuwen word geslagen.
Krijg er tranen van,waarom doen wij ze toch dit leed aan,wat geeft ons het recht.
het zijn geen speeltjes....

afgeleerd,afgemaakt..

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:28

Pion schreef:
Ik zou echt gillend de tent uit rennen.
Sowiso ben ik van mening dat de tijd 'dieren in het circus' wel een beetje voorbij is. Heb je de giraffen of olifanten wel eens zien staan in hun kleine hokjes? Dat hoort toch niet?

Die tijd is inderdaad wel een beetje voorbij, toch jammer dat paarden wel vaak en alleen op een kleine stal staan.. Maargoed

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:29

wat ik toch heel knap vind (ondanks het feit dat ik het idioot vind dat dit nog steeds plaats vindt), dat de trainer toch steeds vrij kalm lijkt te blijven

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 15:31

Abeltje77 schreef:
zo zie je maar weer... wilde dieren horen niet in een circus thuis.

Citaat:
Maar het was duidelijk dat de dieren het op hun trainer gemunt hadden."

Je kunt je ook afvragen hoe vriendelijk zijn trainingsmethodes zijn geweest... zeker gezien de locatie...

Over trainingsmethodes staan ook op http://www.wildedierendetentuit.nl verschillende undercover filmpjes over hoe de dieren getraint worden. En dat gaat, zoals jullie wel verwachten, ook niet op een diervriendelijke manier.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:31

Ah wat erg :wow:

Ik kreeg er kippenvel van.

Edit: beetje verkeerde emoticon..
Laatst bijgewerkt door Fristi_ op 05-10-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:32

Hoor ik nou iemand in het filmpje, net voordat het net scheurt; "nananananaanaaa" zeggen? Op een jennende toon?
Ik heb medelijden met de Leeuwen, ik verwacht niet dat die dieren een goed leven hebben in een circus, zeker niet in Oekraine!
Waarom ze eerst nog blijven zitten en filmen begrijp ik sowieso niet, domme Amerikanen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:34

Het is niet de eerste keer en het zal ook wel niet de laatse keer zijn dat dit gebeurt.
Het zijn tenslotte geen huis-tuin-keuken katten.

Meestal blijven die dieren gewoon bij hun eigenaar, maar als het echt te gevaarlijk wordt of ze worden te oud gaan ze meestal naar een dierentuin of speciale opvang om daar de rest van hun leven te slijten.
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 05-10-10 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Leeuwenact in circus loopt gruwelijk uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:35

Dat is dus de vraag.. waarom mogen giraffen, leeuwen en olifanten niet in een klein hok, en de meeste paarden wel?
Die doen tenslotte ook 'kunstjes'...

Ik vraag me af of dieren in het wild trouwens wel beter af zijn dan dieren in een reservaat of goed gefaciliteerde dierentuin.. :?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:35

Hij daagt die leeuw ook uit door hem eerst te porren? Heb er geen medelijden mee, had dat beest maar eerder gereageerd. Die twee andere leeuwen zijn wel rustig onder het gebeuren.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:39

Cer schreef:
Dat is dus de vraag.. waarom mogen giraffen, leeuwen en olifanten niet in een klein hok, en de meeste paarden wel?
Die doen tenslotte ook 'kunstjes'...

Ik vraag me af of dieren in het wild trouwens wel beter af zijn dan dieren in een reservaat of goed gefaciliteerde dierentuin.. :?

Laten we de circusleeuwendiscussie nou niet weer ombuigen naar de tienduizendvijfhonderdenzevenentachtigste paard-in-stal discussie. Dat is niet echt ontopic.