Kat dood door trage dierenambulance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

puma

Kat dood door trage dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:39

In navolging op de vele topics die nu lopen over de Dierenambulance zie ik nu ook dit artikel op telegraaf.nl

LEUSDEN - Inwoners van Leusden zijn woedend op de dierenambulance van de Utrechtse gemeente. Die wilde aanvankelijk niet opdraven om kater Yoep te helpen die met zijn balletjes klem was komen te zitten in een boom.

Het dier zat vorige week vast in een boom op de Gironde, zo schrijft de Leusder Krant.nl. Buurtbewoners, die eerst hadden geprobeerd zelf het dier los te krijgen, hadden de dierenambulance gebeld, maar die liet lang op zich wachten. Pas de volgende ochtend en na meerdere keren bellen kwamen twee medewerkers die vervolgens de brandweer van Leusden belden.

Die haalde het dier binnen een half uur uit de boom. Toen was de kater echter al zodanig gewond dat hij de volgende dag overleed. ,,De kat bleek behoorlijk gewond, zijn achterlijf was al verstijfd, zijn balletjes hadden vastgezeten. Het was echt verschrikkelijk, de kat heeft de hele nacht keihard gekrijst, het was niet om aan te horen, zo zielig. Het is niet te geloven dat de dierenambulance niet wilde komen", zo zegt buurtbewoonster Francis Hoogendoorn tegen de Leusder Krant. Volgens haar heeft de eigenaar van Yoep de dierenambulance zelfs nog 500 euro geboden om maar iemand te laten komen.

De dierenambulance zegt in een reactie dat het soms moeilijk in te schatten is wanneer het om een noodsituatie gaat, maar dat men in dit geval niet correct heeft gehandeld.

Bron: Telegraaf.nl

Zo 'n artikel gaat bij mij echt door merg en been. Arme kat, wat een hel zal hij doorgemaakt hebben.

Wat ik me ook afvraag.. kan/mag je zelf de brandweer bellen als de dierenambulance niet wil komen??

Equimotion

Re: Kat dood door trage dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:41

Dat was ook het eerste dat ik me afvroeg, dan bel je toch gewoon de brandweer?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:43

Mijn vriendje werkt als vrijwilliger voor de Brandweer en ze halen meer katten uit bomen, putten van daken dan de Dierenambulance...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:44

De brandweer is voor brand en we weten allemaal waar de dierenambulance voor is. Ik ben er zelf achter gekomen hoe slecht de dierenambulance is en na al die topics hier gelezen te hebben vraag ik mij af of er niet iets aan gedaan kan worden.

Iris82

Dat leek mij ook! De DA heeft geen ladderwagen oid!
Ik zou half NL activeren als ik wist dat mijn kat gewond was en niet uit de boom kon.

Rosborstel

wooww wat erg eigenlijk.. maar inderdaad sommige mensen bellen echt om het minste of geringste.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:45

Euhhh, en niemand heeft eraan gedacht om zelf een ladder te pakken en de kat los te zagen?? Of zelf de brandweer/politie te bellen?

Ik ben absoluut niet te spreken over de dierenambulance, maar dat men de kat maar in de boom laat zitten en niet zelf iets probeert.. Tja..

puma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 11:46

Sharon_Jims schreef:
Mijn vriendje werkt als vrijwilliger voor de Brandweer en ze halen meer katten uit bomen, putten van daken dan de Dierenambulance...

Dan is het toch onbegrijpelijk dat die mensen niet zelf de brandweer hebben gebeld als ze dat beestje de hele nacht hebben horen krijsen? Je kan het in ieder geval proberen ..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:46

En er is geen dierenarts gebeld omdat........je daar voor moet betalen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

Triest, ik heb zelf ook geen goede ervaring met de dierenbescherming. Dierenambulance heb ik gelukkig nog niet nodig gehad. Wel sneu voor de kat. Ik zou als het mijn dier was denk ik desnoods zelf in de boom geklommen zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

_Chanel_ schreef:
De brandweer is voor brand en we weten allemaal waar de dierenambulance voor is. Ik ben er zelf achter gekomen hoe slecht de dierenambulance is en na al die topics hier gelezen te hebben vraag ik mij af of er niet iets aan gedaan kan worden.

Ik spreek absoluut de DA niet goed, maar de brandweer is er niet alleen voor brand hoor. ;)
Zij hebben veel meer materiaal en mogelijkheden dan de DA mbt het redden van dieren en mensen in lastige situaties.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

Kuggur schreef:
En er is geen dierenarts gebeld omdat........je daar voor moet betalen?

Lees het artikel nog eens, de eigenaar had zelfs 500 euro geboden aan de dierenambulance om iemand te sturen!
Daarbij, denk je dat de dierenarts zelf de boom in klimt?

Jammer dat de dierenambulance het alweer liet afweten... Ik kan me heel goed indenken dat die mensen in paniek nu ook niet meteen aan de brandweer hebben gedacht...

Tallie1979

Re: Kat dood door trage dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:51

Paniek van een hele nacht een krijsende kat horen??

Nogmaals, wat mij betreft is de dierenambulance echt overbodig aangezien ze nooit komen.. Maar niks ondernemen als er geen hulp komt?? Gaat er bij mij niet in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:51

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:52

Tallie1979 schreef:
Euhhh, en niemand heeft eraan gedacht om zelf een ladder te pakken en de kat los te zagen?? Of zelf de brandweer/politie te bellen?

Ik ben absoluut niet te spreken over de dierenambulance, maar dat men de kat maar in de boom laat zitten en niet zelf iets probeert.. Tja..

Helemaal mee eens. Je kan toch ook zelf een ladder pakken (of even vragen bij een buurman oid). DA heeft vaak geen ladder bij en kan dus net zoveel of weinig in zo'n geval als je ze zelf kan doen.

Eén van onze stalkatten is een keer in de treurwilg gekropen bij mijn ouders. Heeft ook een hele dag in de boom gezeten voordat we hem eruit konden halen. Iedere keer dat we de ladder er tegen zetten klom hij hoger en konden we er niet meer bij. Moesten weer wachten tot hij weer iets omlaag gekomen was. Hij zat dan wel niet vast.
Mijn vader had zoiets van: Hij is er zelf ingeklommen... klimt hij er ook zelf maar weer uit, maar uiteindelijk heeft hij hem er toch uitgehaald. Beestje had wel honger, maar had er niks van geleerd. 3 dagen later zat hij weer bovenin de boom te mauwen... toen hebben we even afgewacht en de volgende dag was hij er toch zelf uitgekomen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:55

Deze kat zat met zijn klootjes vast aan de boom, die had hoe dan ook nooit hoger gekropen..

Het is rot voor de eigenaar, maar nog rotter voor het beest, intense pijnen en dan maar in de boom vast blijven zitten..

En iedereen stond erbij en keek ernaar.. Waarom was het beest niet gewoon gecastreerd?

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:56

Dit artikel doet me een beetje denken aan wat we laatst hier in het dorp hadden. Daar lag een lammetje met een gebroken poot. We hebben denk ik wel iets van 10 keer de dierenambulance gebeld. We werden van de ene plek naar de andere plek gestuurd. Later hebben ze het lammetje toch laten inslapen.

Maar het ergste vond ik toen nog de eigenaar hadden ze nog niet eens ingelicht. Die hebben wij later ingelicht.

Maar dit is toch niet normaal zoiets. hart voor dieren zeggen ze dan he.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

Tallie1979 schreef:
Paniek van een hele nacht een krijsende kat horen??

Nogmaals, wat mij betreft is de dierenambulance echt overbodig aangezien ze nooit komen.. Maar niks ondernemen als er geen hulp komt?? Gaat er bij mij niet in..

Ben ik het mee eens hoor, ik was desnoods zelf in de boom geklommen, maar die kat ging er uit! Maar je weet niet hoe andere mensen reageren in zo'n situatie... Ik heb ook een keer vol verbazing naar animal planet zitten kijken waar een kat een week lang in de boom had gezeten en er niet meer uit durfde. Na die week was de kat zo uitgehongert en uitgedroogt dat deze naar beneden viel. Wonderwel had hij er niks aan over gehouden. Ik had die kat geen week laten zitten, maar allicht kon het niet anders?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:57

Lammeren vallen niet onder het werkgebied van de DA. Sterker nog, die mogen ze niet eens vervoeren. Net als hangbuikzwijntjes.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:58

Je kan altijd de Brandweer voor dieren in nood bellen.

Ik vind het triest voor de eigenaren van Yoep! Sterkte!

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

Wij hadden paar jaar geleden een zieke kat bij ons achterhuis.
Wij wonen in een grensgeval dorpje van groningen/friesland en heb eerst
naar Groningen gebeld, die wouden niet komen omdat we niet in hun gebied woonden.
(dorpje lag 20 km van Gr af) toen heb ik in Friesland paar gebeld maar echt werkelijk,
niemand wou komen. Toen ik Groningen weer opgebeld en werdt erg pissig als er een dier in nood
is kom je toch?? Nou naar lang zeuren zouden ze langskomen.
Inmiddels anderhalf uur verder kwamen ze eraan en ja hoor katje plies toen net zijn laatste adem uit.
Vond het zo vreselijk om te zien hij was er heel erg aan toe, mijn moeder en ik hadden nog alles geprobeert maar helaas.

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:01

Dierenambulance kwam bij ons wel, toen we met een gewonde duif zaten. Bij de buren met een nestje verstoten musjes oid kwamen ze ook.

Maar als ze niet komen... grrr..
Bel ik gerust de brandweer, mochten die niet komen, laat ik mijn oom dat wel regelen!

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:01

Iris82 schreef:
Lammeren vallen niet onder het werkgebied van de DA. Sterker nog, die mogen ze niet eens vervoeren. Net als hangbuikzwijntjes.

Toch hebben ze het lammetje gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:02

tis meestal de brandweer die de katten uit bomen haald. ik snap ook niet waarom ze zelf de brandweer niet gebeld hebben.
ze hadden niet 112 hoeven bellen maar konden ook de niet nood brandweer bellen als ze bang waren voor een bekeuring, en het gewoon uit gelegd hadden. had de brand weer vast gewoon gekomen

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:02

Zera schreef:
Dit artikel doet me een beetje denken aan wat we laatst hier in het dorp hadden. Daar lag een lammetje met een gebroken poot. We hebben denk ik wel iets van 10 keer de dierenambulance gebeld. We werden van de ene plek naar de andere plek gestuurd. Later hebben ze het lammetje toch laten inslapen.

Maar het ergste vond ik toen nog de eigenaar hadden ze nog niet eens ingelicht. Die hebben wij later ingelicht.

Maar dit is toch niet normaal zoiets. hart voor dieren zeggen ze dan he.

Je kan toch ook gewoon meteen de eigenaar inlichten en die kan ermee naar de dierenarts gaan of de dierenarts langs laten komen. Je hoeft hiervoor toch geen dierenambulance te bellen. Hoe moet die dierenambulance weten van wie dat lammetje is.

Het is niet de bedoeling dat mensen de dierenambulance maar overal voor inzetten om geen dierenartskosten te betalen. Als mijn hond zijn poot breekt of openhaalt ga ik er toch ook zelf mee naar de dierenarts.