Ramp in Pakistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Ramp in Pakistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:08

Ik heb nu al een paar keer gezocht maar zover ik kon vinden is er nog geen topic op Bokt over de ramp in Pakistan...
Heb jij geld gegeven?

Ik wel, maar ik zou graag nog wat meer willen doen, weet alleen niet zo goed wat. Iemand ideeen?
Sinds ik zelf moeder ben, ben ik kennelijk ineens nogal weekhartig geworden... want zou er het liefst heen vliegen met al mijn rompers en voor die kindjes gaan zorgen...

Maar goed, ben aan het googlen geweest en veel verder dan geld geven via de samenwerkende hulporganisaties en/of via Dorcas ben ik nog niet gekomen, maar dat weet Bokt vast wel.

Tegelijkertijd vind ik het ook moeilijk, omdat ik net als met Haiti zoiets heb van: tjsa en over een x aantal jaren is er weer een aardbeving/ overstroming en kunnen we weer opnieuw beginnen... beetje water naar de zee dragen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:35

Ik weet nog niet of ik geld ga geven, maar als je leest hoeveel geld er de vorige keer verkeerd terecht is gekomen in Pakistan (het meeste geld ging naar de regering) dan kijk ik wel uit. Dat geld werd helemaal niet gebruikt voor hulp maar belandde gewoon in de zak van de overheid.
Ik doneer liever goederen :)

Ilzas

Re: Ramp in Pakistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:03

Ja, dat kan ik me voorstellen en daarom doneer ik ook liever spullen, zeker omdat ik dus nog heel veel bruikbaars heb liggen, maar weet dus niet waar ik het kwijt kan.

Op de site van de samenwerkende hulporganisaties stond dat het echt echt echt uitgegeven werd aan noodhulp: voedsel, water en medicijnen, dus heb ze voor de allerlaatste keer maar weer het voordeel van de twijfel gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:42

Ik doneer persoonlijk ook liever spullen, misschien eens bij kerken/geloofsgemeenschappen informeren of ze nog iets in touw hebben gezet?
Vaak hebben zij wel contacten met organisaties die inzamelen en de goederen daadwerkelijk brengen.

Ik vind het trouwens opvallend dat deze ramp zo weinig 'leeft' onder de mensen, voor de Tsunami werden er miljoenen opehaald, voor Haïti idem en nu.....het lijkt haast niemand wat te doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:46

Ik heb het gevoel dat dit komt door de terroristische aanvallen van oa terroristen uit Pakistan.
Daardoor oordelen mensen nogal hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:53

Ja dat heb ik ook wel Cayenne, door het terrorisme, de moslims.
Maar ja, 'we' geven wel miljoenen aan Indonesië, wat nog steeds het grootste moslimland ter wereld is en waar corruptie ook hoogtij viert. (net als in Haïti)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:55

Maar Indonesie herbergt geen Bin Laden en dat is toch wel volksvijand nummer 1 voor heel veel landen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:58

Ja ik weet niet, misschien... maar er wonen daar ook onschuldige kindertjes.

Ik zag op Canvas (Belgie) een reportage van een extremistische moslimorganisatie die meteen ter plaatse was met voedsel en water en indoctrinatie...

Dus ja, dan blijft het zo, dan worden die mensen nogmaals de "verkeerde" kant op gehaald en kunnen ze lekker hard over het Rijke Westen oordelen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:00

Goederen zijn inderdaad ook niet veilig, ben benieuwd wat er van gaat worden. Sinds er al gedreigt werd dat hulp niet getolereert wordt.
Zo jammer voor de mensen, ik geef gewoon aan het rode kruis. Dan weet ik dat het goed komt, en hulpverleners kunnen ze niet eigenen.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:47

Ilzas schreef:
Ik heb nu al een paar keer gezocht maar zover ik kon vinden is er nog geen topic op Bokt over de ramp in Pakistan...
Heb jij geld gegeven?

Ik wel, maar ik zou graag nog wat meer willen doen, weet alleen niet zo goed wat. Iemand ideeen?
Sinds ik zelf moeder ben, ben ik kennelijk ineens nogal weekhartig geworden... want zou er het liefst heen vliegen met al mijn rompers en voor die kindjes gaan zorgen...

Maar goed, ben aan het googlen geweest en veel verder dan geld geven via de samenwerkende hulporganisaties en/of via Dorcas ben ik nog niet gekomen, maar dat weet Bokt vast wel.

Tegelijkertijd vind ik het ook moeilijk, omdat ik net als met Haiti zoiets heb van: tjsa en over een x aantal jaren is er weer een aardbeving/ overstroming en kunnen we weer opnieuw beginnen... beetje water naar de zee dragen...

Ik ga geen geld geven. Pakistan is erg extremistisch en wordt gecontroleerd door de Taliban. Dat is dus ook de organisatie waar het geld terecht gaat komen en aangezien ik niet wens mee te betalen aan wapens, doneer ik niets.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:50

Ik meen zelfs ergens gezien te hebben dat de Taliban geen hulp van het buitenland tolereert, dat is toch helemaal verschrikkelijk?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:55

Ilzas schreef:
Ik meen zelfs ergens gezien te hebben dat de Taliban geen hulp van het buitenland tolereert, dat is toch helemaal verschrikkelijk?

Dat bedoelde ik dus in mijn post. Erg dat het juist de slachtoffers zijn van dit extreem geweld die ermee te kampen hebben.
Daarom gaat mijn geld in de hulpdiensten zoals rode kruis/artsen zonder grenzen daar kan niemand wapens mee kopen, en als de voeding afgepakt word, zullen ze doorgaan met medische hulp ook al word hun leven ermee geriskeerd.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:59

Wij geven ook geen geld. Het komt niet op de goede plekken terecht. Weet je hoeveel geld er al is gebruikt voor Tahiti?? 2% Van al wat er is binnen gekomen. En er zijn miljoenen binnen gehaald. en die mensen slapen daar nog steeds onder de sterrenhemel. Ze willen daar geen mensen hebben die er willen helpen met hun eigen handen, nee, ze willen alleen maar geld. Kun je wel nagaan wat daar mee gebeurd. Er was vanmiddag nog een Pakistaan voor de tv, die zei dat het geld bij de verkeerde mensen terecht kwam. En zo gaat het in 9 van de 10 gevallen, geloof me maar. Wij hebben wel weer medelijden en geven weer gul. Laten ze extra die klein kindjes zienen de armste mensen. Het zijn gewoon tranentrekkers. Nou, mij niet gezien!!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 14:05

Ik geef ook liever spullen, maar ja, het brengt zo lastig...

Van Haiti heb ik ook gehoord ja. Dat vind ik ook ernstig. Maar ik heb ook gehoord dat van al het beloofde geld er nog maar minimaal geld aangekomen is, dat zei Clinton laatst. Ik heb de link gezocht maar kan hem niet vinden. Er schijnen maar een land of vijf de beloofde hulpgelden ook echt overgemaakt te hebben, dus ja, als het geld er niet komt, kan er ook niks mee gedaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:54

Maar Teddy, zou jij dus ook niet aan het Rode kruis geven, of Artsen zonder Grenzen?

Een deel van de bevolking lijdt al onder het bewind wat er gevoerd wordt (want er zijn ook delen in Pakistan waar het allemaal heel Westers is), moet de straatarme bevolking dan ook nog eens extra boeten?

En ja die wapens komen er sowieso wel, via o.a. Nederland.
Nederland is erg goed in wapenexport naar o.a Jemen en Pakistan. (in 2008 kocht Pakistan nog voor 4 miljoen aan Nederlands defensiemateriaal ;) )

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:56

Wij geven ook niks. Als ze miljarden hebben om in de ontwikkeling van een atoombom te steken, dan hebben ze het ook om hun volk te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 01:00

Ja, ik kan me die redenatie wel voorstellen....

Maar, moet de bevolking lijden onder het bewind van de politici/leider van het land?
De bevolking kan er niets aan doen, is een mensenleven dan niets meer waard?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 04:18

Ik denk dat je dat vooral aan hun regering kunt vragen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 06:17

Er zijn op dit moment niet voor niets heftige protesten tegen die regering.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:22

Je zal toch maar geboren zijn in Pakistan, Haïti?
Het lijkt wel of natuurrampen steeds vaker voorkomen?
Je kan geld doneren aan Artsen zonder Grenzen, dan komt het niet bij de Taliban ofzo terecht, maar krijgen mensen/kinderen in ieder geval medische hulp.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:43

Ik ken dus iemand die in Pakistan woont.
Op zich een heel aardig persoon, maar toen ik hem leerde kennen was hij een jaar of 15. Inmiddels is hij 22 en begint hij toch wel redelijk radicaal te worden. Zo was hij 7 jaar geleden absoluut niet.
Je merkt toch wel dat het in de cultuur zit en het wordt aangeleerd. Eigenlijk heel triest.

Hij woont in Karachi en ik geloof dat het daar op dit moment nog wel redelijk te doen is? Het ligt wel vlak aan zee (Sindh).
Er zijn idd veel natuurrampen daar :\

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:06

Ik ga ook niets geven. Het blijkt er toch niet terecht te komen zowel geld niet als goederen niet.
Al die miljoenen die ogehaald zijn voor Haiti.....blijkt ook nog maar weinig gebeurd te zijn.
Wat ik dan wel weer leuk vind is die dochter van Peter R. Die heeft toch maar een weeshuisje opgezet. Maar die mensen hebben zelf alles geregeld en gebouwd. Dan kan het dus wel. Ik geloof niet meer in al dat ophalen van geld.
Eigenlijk is er op elk stukje van de wereld wel iets erg aan de hand. Zelfs in ons eigen land.
Misschien moesten we daar eerst maar eens naar kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:11

Ik geef niks. Er wordt al genoeg geld gegeven vanuit ons land. Terwijl wij het ook hard nodig hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:16

Cayenne schreef:
Ik ken dus iemand die in Pakistan woont.
Op zich een heel aardig persoon, maar toen ik hem leerde kennen was hij een jaar of 15. Inmiddels is hij 22 en begint hij toch wel redelijk radicaal te worden. Zo was hij 7 jaar geleden absoluut niet.
Je merkt toch wel dat het in de cultuur zit en het wordt aangeleerd. Eigenlijk heel triest.

Hij woont in Karachi en ik geloof dat het daar op dit moment nog wel redelijk te doen is? Het ligt wel vlak aan zee (Sindh).
Er zijn idd veel natuurrampen daar :\

Dat is wel triest, helaas is het daar makkelijk om mensen naar het extremisme toe te trekken zeker in deze situaties.
Maar goed in België is het er ook (klein marokko/ molenbeek) en daar zijn geen extreme omstandigheden.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:51

Kanelly schreef:
Ja, ik kan me die redenatie wel voorstellen....

Maar, moet de bevolking lijden onder het bewind van de politici/leider van het land?
De bevolking kan er niets aan doen, is een mensenleven dan niets meer waard?

Als wij in het Westen niets geven, dan moet hun regering dat wel doen. Doen ze dat niet dan is er een kans dat het volk massaal gaat protesteren en zo'n regering valt. Sowieso is iedere euro die wij geven er een voor een kernbomprogramma. Als hun regering namelijk honderden miljoenen kwijt is aan hulp, kunnen ze dat geld niet meer in een kernbom steken. Als wij die hulp geven, houdt die regering geld over om wel in die kernbom te investeren. Een vette NO van mijn kant, dus.