Wanneer ben je allochtoon?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer vind jij iemand allochtoon?

Poll eindigt op

Als iemand een kleurtje heeft
4 (3%)
Als iemand dubbel paspoort heeft zowel buitenlands als ned
9 (7%)
Als iemand de nederlandse taal niet kan maar hier wel woont
13 (11%)
Als je in een ander land bent geboren
31 (27%)
Als beide ouders in een ander land zijn geboren maak niet uit of jij hier geboren bent.
11 (9%)
Als 1 van je ouders in het buitenland is geboren.
46 (40%)

Totaal aantal stemmen: 114

shilady

Wanneer ben je allochtoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 01:01

Ben erg benieuwt hoe veel mensen hierover denken! Iedereen ziet het weer anders maar ben er achter gekomen dat het ook in de wet staat wanneer je allochtoon bent of niet :)

Allochtoon = alle personen van wie ten minste 1 ouder in het buitenland is geboren. Allochtonen die zelf in het buitenland zijn geboren = eerste generatie, allochtonen die in Nederland zijn geboren = tweede generatie. De eerste generatie wordt onderverdeeld in niet-westers of westers op basis van hun geboorteland. Niet-westers = geboren in Turkije, Afrika, Latijns Amerika of Azie muv Japan en Indonesie. De tweede generatie wordt onderverdeeld op basis van het geboorteland van de moeder; als dat Nederland is, dan is het geboorteland van de vader bepalend. Dit is de officiele CBS definitie, zie bijvoorbeeld Demografische kerncijders per gemeente 2007.
Met andere woorden: als je vader in Amerika is geboren, dan ben je een westerse allochtoon. Jij bent een tweede generatie niet-westerse allochtoon omdat je vader in Suriname is geboren. In de pers worden de termen vaak verkeerd gebruikt, want als er over allochtonen wordt gesproken, dan bedoelen ze meestal alleen de niet-westerse allochtoon.

in deze link is deze tekst hierboven terug te vinden :)

Mijn afkomst is kwart antiliaans kwart nederlands en half kaapverdiaans :) een hele mix maar beide ouder zijn in nederland geboren en ben dus geen allochtoon volgens deze tekst ....

Wat is jullie mening wanneer zien jullie iemand als allochtoon ? En voor de mensen die net als ik niet veel nederlands bloed hebben hoe zien jullie dat?
Graag ook poll invullen :D
Laatst bijgewerkt door Poosje81 op 03-08-10 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatig gebruik leestekens

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:07

Dan ben ik ook een allochtoon :+ Of zelfs met wat minder strenge richtlijnen ben ik een tweede generatie allochtoon. Mijn toekomstige kinderen zullen dan ook allemaal allochtonen zijn, aangezien mijn man uit Amerika komt.

Ikzelf vind mijn man een allochtoon: Hij komt uit een ander land.
Alle andere opties vind ik niet meer allochtoon.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:15

Nee,mijn mening is Een ieder die in een ander land woont dan waar die geboren is, dat is imo een allochtoon (dat zou zo moeten zijn maar ik geloof dat de meeste daar een andere mening over zullen hebben).

minkie

Re: Wanneer ben je allochtoon??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:17

Ik sluit me bij je aan chocobroodje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:17

Allochtoon vind ik als je niet het paspoort bezit van het land waarin je woont of daar bent geboren.
Maar in het dagelijks leven ben je allochtoon wanneer je niet van de blanke nederlandse afkomst bent.

Mijn man is op de bahama's geboren omdat zijn ouders daar gestationeerd waren. Hij heeft nederlands paspoort en dan is hij allochtoon?
Mijn zwager is Ier en woont al jaren hier, hij is allochtoon idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:19

chocobroodje schreef:
Nee,mijn mening is Een ieder die in een ander land woont dan waar die geboren is, dat is imo een allochtoon (dat zou zo moeten zijn maar ik geloof dat de meeste daar een andere mening over zullen hebben).

Je hebt een hele groep nederlandse ingenieurs die met hun gezinnen op een buitenlandse basis gestationeerd zijn, die om de zoveel jaar van land wisselen, maar een nederlands paspoort hebben. Zijn kinderen daarvan allochtoon. Mijn man heeft 2 ouders van nederlandse afkomst, met nederlands paspoort, maar mijn man is dan allochtoon, omdat hij op de bahamas geboren is?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:22

Mindim schreef:
Mijn man is op de bahama's geboren omdat zijn ouders daar gestationeerd waren. Hij heeft nederlands paspoort en dan is hij allochtoon?

Ik mis de nationaliteit van de persoon die in het buitenland geboren wordt in de omschrijving hierboven.

Volgens mij is jouw man nl geen allochtoon omdat hij ondanks dat hij in het buitenland geboren is een NLs paspoort heeft en zijn beiden ouders ook. Dus een kind dat in het buitenland geboren wordt uit 2 ouders met de NLse nationaliteit is geen allochtoon lijkt mij, tenminste, niet in NL.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:25

Het woord 'allochtoon' heeft een betekenis, wat kan iemands mening daar aan veranderen?
Volgens de Van Dale:
Al·loch·toon de; m,v -tonen iem die van elders afkomstig is: het CBS definieert een ~ als iem van wie minimaal één vd ouders in het buitenland geboren is; vgl autochtoon
Mijn vader is allochtoon, zijn ouders én allebei zijn grootouders zijn in Indonesië geboren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:30

Dan is mijn zoon ook allochtoon, omdat zijn vader op de Bahamas geboren is.

Ik vind dat een beetje krom, volgens mij ben je allochtoon als je in nederland woont en zelf geboren bent in een ander land van herkomst, bijvoorbeeld in indonesie. Je bent in mijn ogen geen allochtoon wanneer je uit nederlandse ouders in het buitenland geboren bent.

Stel ik ben hoogzwanger en ga op vakantie naar Mallorca en ik beval daar, dan zou mijn kind allochtoon in nederland zijn?

Waar je geboren bent maakt niet zoveel uit, wel als dat je land van herkomst is. In mijn voorbeeld is het land van herkomst van het kind niet Spanje maar Nederland.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:34

Dat zeg ik. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:34

chocobroodje schreef:

Dat vind ik niet. Als beide ouders Nederlands zijn en op vakantie zijn in Spanje waar het kind wordt geboren dan is dat kind gewoon een Nederlander.

Ik vind dat je een allochtoon bent als je voor de helft of meer uit een ander land komt.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:35

Mindim schreef:

Ik vind dat een beetje krom, volgens mij ben je allochtoon als je in nederland woont en zelf geboren bent in een ander land van herkomst, bijvoorbeeld in indonesie. Je bent in mijn ogen geen allochtoon wanneer je uit nederlandse ouders in het buitenland geboren bent.

Stel ik ben hoogzwanger en ga op vakantie naar Mallorca en ik beval daar, dan zou mijn kind allochtoon in nederland zijn?

Waar je geboren bent maakt niet zoveel uit, wel als dat je land van herkomst is. In mijn voorbeeld is het land van herkomst van het kind niet Spanje maar Nederland.

Officieel wel, want dan heeft hij/zij ook een paspoort van dat land. Daar moet je hem/haar erkennen en aangeven bij de geboorte, net als in Nederland.
Zo is een kennis van mij officieel ook een allochtoon.
Zijn ouders waren tijdelijk ik New Zealand en daar is hij geboren.
Binnen 6 weken waren ze in Nederland en vanaf zijn 8e heeft hij gewoon enkel een Nederlands paspoort. Daarvoor nog beide

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 01:41

Ir111 schreef:
Er zijn verschillende definities Aims, die van het CBS is anders dan die van de Van Dale. Kijk maar eens op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Allochtoon_(persoon)

Oke! Raar eigenlijk.
Er zijn dus, in principe, twee definities.
Die van de Van Dale en die van de CBS.
Zelf heb ik geleerd dat het de definitie is zoals het CBS het hanteert, ''Persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.
Wie zelf in het buitenland is geboren, hoort tot de eerste generatie, wie in Nederland is geboren, hoort tot de tweede generatie.''.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 02:32

Ik ben ook een allochtoon :Y)
Mijn vader is een Italiaan, verder heb ik gewoon een Hollandse opvoeding gehad, ook altijd hier gewoond, dus een beetje onzin is het wel :Y)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 02:44

En wat Indonesie betreft zit er nog een hele rare kronkel in. Als (een van) je ouders in Nederlands-Indie is geboren, dus in Indonesie voor de onafhankelijkheid, dan gelden die ouders als niet-westers allochtoon, terwijl ze op destijds Nederlands grondgebied zijn geboren. En dan zijn er ook weer gradaties wat betreft het tijdstip van de verhuizing naar Nederland. Of dat voor, tijdens of na de politionele acties en de Japanse inval was, en wat de achtergrond van diens ouders was. Kortom: In die gevallen word het van persoon tot persoon bekeken, en daar zit een flink stukje willekeur bij. Wettelijk ben ik in elk geval allochtoon, hoewel niemand dat van mij verwacht. Ik heb zo'n beetje alles van mijn vader geerfd behalve het uiterlijk (en zelfs dat, maar zonder de aziatische trekken).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 02:48

Ik heb zelf ingevuld als beide ouders ergens anders zijn geboren, ook al is dat niet goed volgens Van Dale.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 04:24

Wat dit aan gaat is de nederlandse taal zo moeilijk voor buitenlandse buitenlanders.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:10

@Mick75; die definitie ken ik ook en gebruik ik ook zo. Echter ik ben wel in verwarring omdat ik meende dat dit gaat over mensen die geen NLs paspoort hebben. Maar uit de post van Kimmie88 begrijp ik dat je de nationaliteit van het land krijgt waar je geboren bent?

@FS: voor Nederlandse Nederlanders ook gezien de reacties in dit topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:18

Hahahahh ik ben een tweede generatie allochtoon... :D
Mijn moeder is Portugees en mijn vader is Nederlands... :D

Persoonlijk vind ik iemand een allochtoon die zich niet aan onze maatschappij wil/kan aanpassen en onze
taal niet beheerst. En iedereen met een buitenlands paspoort

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:22

Tja mij pa komt van de Antillen en is daar ook geboren en mijn moeder uit Blijham, Groningen hi hi :D

Maar ik voel me echt geen allochtoon ;) Het klinkt ook zo negatief vind ik.....of tenminste, dat is er in de loop van de jaren van gemaakt denk ik
Ik kan me wel vinden de de stelling van Dowie verder!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:25

dowie schreef:
Persoonlijk vind ik iemand een allochtoon die zich niet aan onze maatschappij wil/kan aanpassen en onze

Dat is ook mijn gedachte hierover...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:00

kimmie88 schreef:
Officieel wel, want dan heeft hij/zij ook een paspoort van dat land. Daar moet je hem/haar erkennen en aangeven bij de geboorte, net als in Nederland.
Zo is een kennis van mij officieel ook een allochtoon.
Zijn ouders waren tijdelijk ik New Zealand en daar is hij geboren.
Binnen 6 weken waren ze in Nederland en vanaf zijn 8e heeft hij gewoon enkel een Nederlands paspoort. Daarvoor nog beide

Mijn man heeft geen dubbel paspoort, ook niet gehad bij zijn weten. We hebben wel papieren van de aangifte in de Bahamas, maar dat was meer omdat men daar geen goede administratie hield. Het is voor ons trouwen ook geen probleem geweest, juist omdat hij geen buitenlands paspoort heeft.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:04

Mindim schreef:

Het klinkt alsof je het vooral een vervelend idee vind, maar daar is verder toch niks mis mee? Veel mensen krijgen een negatief idee bij het woord allochtoon maar dat vind ik onzin.
Vakantie is vakantie, in mijn post had ik het over een ieder die in een ander land WOONT, terwijl die daar niet geboren is, vakanties niet meegerekend dus.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:06

dowie schreef:
Hahahahh ik ben een tweede generatie allochtoon... :D
Mijn moeder is Portugees en mijn vader is Nederlands... :D

En daardoor heeft het woord allochtoon zo'n nare bijsmaak! Terwijl er in weze niks verkeerds mee wordt bedoeld.