Citaat:Uit de Homofobiemeter van ontwikkelingsorganisatie Hivos blijkt dat tien procent van de bevolking vindt dat homoseksuelen straf verdienen - een tijdje in de cel zal hen wel tot inkeer brengen.
Een zelfde percentage is ook tegen formele rechten voor homoseksuelen. Dat zijn een paar van de uitkomsten van Homofobiemeter die de afgelopen maanden door bezoekers van de site van Hivos ingevuld kon worden.
Marijke Haanraadts van Hivos noemt de cijfers 'schokkend', want 'het zijn niet de gemiddelde Nederlanders die onze site bezoeken'. De Hivos-woordvoerdster bedoelt daarmee dat ze denkt dat het percentage homofobie onder de 'gemiddelde Nederlander' nog hoger zal zijn.
Woordvoerder Philip Tijsma van COC Nederland noemt het schokkend dat er nog Nederlanders zijn die bij zo’n test invullen dat homo’s in de gevangenis in moeten omdat ze dan misschien tot inzicht komen.
"Vraag is of het onderzoek op de Hivos-site helemaal representatief is", zegt Tijsma. "Maar dat er mensen zijn die dit vinden, is op zichzelf schokkend genoeg." Uit wel representatief onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat ongeveer een op de tien Nederlanders ‘homonegatief’ is. "Of zij ook allemaal vinden dat homo’s het gevang in moeten is de vraag, maar dit is op zich nog een flink aantal", zegt Tijsma.
Ook blijkt uit onderzoek dat de tolerantie in Nederland dunner is dan het lijkt. Zo neemt bijna de helft van de Nederlanders aanstoot aan zoenende mannen, terwijl maar één op de tien aanstoot neemt aan zoenende hetero’s. Ook homojongeren hebben nog grote problemen, één op de twee heeft ooit nagedacht over zelfmoord.
"Daarom vinden we dat het nieuwe kabinet zich nog meer moet inzetten voor homo-emancipatie", zegt Tijsma. "Er moet bijvoorbeeld een verplichting komen voor elke school om voorlichting over homoseksualiteit te geven."
Positief in de Hivos-peiling is volgens COC Nederland dat 70 procent van de respondenten vindt dat het ondersteunen van homo-emancipatie bij ontwikkelingssamenwerking hoort. "Wij zien daarin ondersteuning voor het feit dat onze ondersteuning aan buitenlandse LHBT-bewegingen moet worden voortgezet en niet beëindigd, zoals de minister van Buitenlandse Zaken heeft besloten", zegt Tijsma.
Hivos constateert wereldwijd een achteruitgang in tolerantie: in 76 landen in homoseksualiteit bij wet verboden. Vorig jaar was dat nog maar in 72 landen zo. "Dan denk je: in Nederland is het voor homo's goed geregeld", zegt Hivos-woordvoerdster Haanraadts. "Maar ook dan is er intolerantie."
http://www.gk.nl
Pfff, ik vind 10 procent toch wel een heleboel zeg! Dat had ik echt niet verwacht.
Om ze dan ook nog eens de gevangenis in te willen hebben om ze "tot bezinning" te laten komen, vind ik helemaal van de gekken.
Ik snap het verschil overigens niet tussen het zien van twee zoenende mannen, of een zoenende man en vrouw.