'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:17

Citaat:
De markt voor sociale huurwoningen is volkomen vastgelopen. In het hele land is de wachttijd voor een sociale huurwoning verder opgelopen. Dat schrijft de Volkskrant vrijdag. De doorstroming is in veel grote en middelgrote steden gestokt. De wachttijd in Arnhem is opgelopen tot meer dan tien jaar. In Amsterdam is dit zeven jaar en in Utrecht 6,5 jaar.

Dat komt onder meer doordat tijdens de economische crisis minder bewoners van een huurwoning ervoor kiezen om een huis te kopen, stelt de krant. Ook wordt 'een substantieel' deel van de vrijgekomen huurwoningen toegewezen aan mensen met een urgentieverklaring. Dit zijn bijvoorbeeld voormalige asielzoekers die onder de generaal-pardonregeling vallen of mensen die door stadsvernieuwingen moeten verhuizen.

De lange wachttijd in Arnhem wordt volgens de gemeente vooral veroorzaakt door de huisvesting van een groot aantal (ex-) asielzoeker. Dertig procent van de sociale huurwoningen vorig jaar toegewezen aan urgenten. In Amsterdam was dit 42 procent en in Utrecht was dit een derde.

bron: fok.nl

te belachelijk voor woorden dat (ex) asielzoekers voor gaan..

ik heb zelf letterlijk op straat gestaan, aankloppen bij hulpverleningen en instanties had geen nut, je zoekt het maar lekker uit! je hebt geen recht op voorrang!!
Laatst bijgewerkt door Limanade op 30-07-10 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Inga

Re: 'Wachttijd sociale huurwoningen loopt op'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:19

Ja klopt helemaal. Had me beter lens kunnen laten slaan en aangifte en alles en dan misschien urgentie... BELACHELIJK!!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:22

De wachttijd in arnhem 10 jaar!!! :oo
En je kan je pas inschrijven als je 18 bent, dus als je de financiele middelen niet hebt om te kopen/particulier te huren moet je tot je 28e bij je ouders inwonen of in een studentenkamer gaan zitten :n

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:24

Ik vind dat ook belachelijk, iedereen heeft evenveel recht op een woning, waarom zouden zei wel voor mogen?
Ik sta ook ingeschreven hier in friesland en gelukkig zijn de wachttijden hier veelal niet langer dan max 1,5 jaar voor een starters huurwoning, maar bv één van de huisjes waarop ik ingeschreven stond was in het begin de wachttijd 11 maanden maar een halfjaar later staat de gemiddelde wachttijd voor dat huisje al op 13 maanden..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:27

Asielzoekers hebben voorrang. :j Was pas op tv maar bijna geen een gemeente hield zich hieraan..
Dus als ze dat nu wel doen wordt de wachttijd nog hoger ja..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:21

Is toch te gek voor woorden, iedereen heeft even veel recht dus vind ik dat ook iedereen gewoon op de wachtlijst moet, dus ook asielzoekers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:27

Als je een urgentieverklaring krijgt, heb je idd sneller een woning. Die kun je krijgen als je binnenkort je huis uitmoet. En dat geldt echt niet alleen voor asielzoekers.

Norski: tuurlijk heeft iedereen evenveel recht op een woning, maar niet iedereen heeft evenveel tijd om te wachten ;)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:31

Yamcha schreef:
Als je een urgentieverklaring krijgt, heb je idd sneller een woning. Die kun je krijgen als je binnenkort je huis uitmoet. En dat geldt echt niet alleen voor asielzoekers.

Norski: tuurlijk heeft iedereen evenveel recht op een woning, maar niet iedereen heeft evenveel tijd om te wachten ;)

nou bij ons krijg je dus bijna nooit een urgentie verklaring, zelfs niet als je zwanger bent maar je vent heeft je het huis uit gemept... Die gene heeft ook geen tijd om te wachten, maar dan gaat een asiel zoeker wel voor? Ik vind het echt belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:36

Dat zal wel per woningstichting verschillen, zeker? :)

In Assen kreeg je er wel rap één :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:39

De een moet er gewoon 10 jaar voor ingeschreven staan, en ook 10 jaar inschrijfgeld betalen, de ander klopt bij de gemeente aan, en krijgt een super woning aangeboden..
Welkom in Nederland (die kan je dus dubbelzinnig opvatten ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:41

Nederland is idd een raar land :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:46

En waarom had je geen recht op voorrang LimaMambo?

Op zich vind ik het niet zo heel erg raar dat asielzoekers met urgentie snel een woning krijgen. Zij hebben in de regel geen netwerk van familie en/of vrienden waar zij eventueel op terug kunnen vallen.
Ik krijg altijd een beetje een vervelend gevoel van dit soort topics, alsof er met een vinger naar asielzoekers wordt gewezen. Terwijl zij er niets aan kunnen doen dat het systeem zo werkt. Wijs dan met een vinger naar de woningbouwverenigingen.

En ach, Nederland kun je wel raar vinden, maar ik denk dat we geen tot weinig reden tot klagen hebben. Ik vind eigenlijk dat er meer wordt geklaagd dan zou moeten/nodig is. We zouden eens wat blijer moeten zijn met wat we hebben.
Dit is gewoon een van de gevolgen van de recessie, waait wel weer over, al kan het nu even heel vervelend zijn als je een woning nodig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:49

In Nederland hebben we absoluut geen reden tot klagen, denk dat we het hier heel goed hebben :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:50

Het meest schrijnende vind ik nog dat er zoveel kantoorruimte leegstaat die niet meer aan de huidige eisen voor een kantoorgebouw voldoen, maar waar geen woningen in gemaakt mogen worden omdat bijv. de maat van de ramen niet helemaal volgens de norm is.

De kantoorruimte die leegstaat zou bijv. tijdelijke opvang voor woningzoekenden kunnen opleveren, het grote probleem is dan ook weer de Nederlandse wetgeving: als je mensen ergens in hebt zitten, raak je ze nooit meer kwijt...

Voor degenen die wel heel dringend tijdelijk woonruimte nodig hebben: probeer het eens bij de antikraak beweging? Het is geen luxe die je krijgt, je zult op hele korte termijn moeten verhuizen als de eigenaar van het pand het opgeleverd wil hebben, maar je hebt een eigen stek...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:50

Alet74 schreef:
En waarom had je geen recht op voorrang LimaMambo?

Op zich vind ik het niet zo heel erg raar dat asielzoekers met urgentie snel een woning krijgen. Zij hebben in de regel geen netwerk van familie en/of vrienden waar zij eventueel op terug kunnen vallen.
Ik krijg altijd een beetje een vervelend gevoel van dit soort topics, alsof er met een vinger naar asielzoekers wordt gewezen. Terwijl zij er niets aan kunnen doen dat het systeem zo werkt. Wijs dan met een vinger naar de woningbouwverenigingen.

En ach, Nederland kun je wel raar vinden, maar ik denk dat we geen tot weinig reden tot klagen hebben. Ik vind eigenlijk dat er meer wordt geklaagd dan zou moeten/nodig is. We zouden eens wat blijer moeten zijn met wat we hebben.
Dit is gewoon een van de gevolgen van de recessie, waait wel weer over, al kan het nu even heel vervelend zijn als je een woning nodig bent.

Het komt inderdaad van twee kanten :j
daarintegen, ik denk dat er genoeg autochtonen zijn die ook geen netwerk hebben om op terug te vallen. Wat is dan nog het verschil?

Nederland is een land waarover het voor mij heel lastig oordelen is, er is voor iedereen wel een maatregel oid, maar door dat hokjesdenken, heb je altijd mensen die in geen enkel hokje valt, en daarom net buiten de boot valt...

Anti kraak zit (in Groningen in ieder geval) allemaal al propvol en kom je als buitenstaander ook moeilijk tussen. Alle wachtlijsten zijn gesloten....
Wachttijd voor een sociale huurwoning bedraag zo'n 6 jaar inmiddels dacht ik zo..
Laatst bijgewerkt door kehdra op 31-07-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:51

Alet74 schreef:

Dat is zeker niet waar. De woningnood in steden is al jaaaaaaren oud en in de verste verte niet opgelost. Ook voor de recessie was de wachttijd rondom Utrecht al een jaar of 7. Het probleem bagatelliseren lijkt me niet echt zinnig, dan wordt het helemaal nooit aangepakt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:55

Ik wil het probleem niet bagatelliseren, het is gewoon niet nieuw. Misschien dat het nu wat 'erger' is door de recessie. En die recessie gaat wel weer over.
Het probleem ligt bij de woningbouwverenigingen en niet bij de woningzoekenden natuurlijk.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:55

hier in braband (waalwijk) is de wachtijd rond de 3 a 3.5 jaar dan kan je wel in aammerking komen voor een huisje
maar wil je beter dan kan je beter langer wachten

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:51

Heb bij de woningbouw gewerkt, en vind het beleid erg krom.

In Amsterdam gaat meer dan 50% naar stadsvernieuwingskandidaten, dan heb je nog mensen met urgentie. Asielzoekers heb ik niet mee gemaakt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:13

Hier wordt de urgentie ook steeds minder..
Als je zwanger bent krijg je geen urgentie, ook niet als je gaat scheiden. De enige uitzondering daarop is als je man je heeft mishandelt heeft, dan moet je ook echt aangifte hebben gedaan en alles..
Hier is de wachttijd ook 3 jaar, veel te lang als je het aan mij vraagt..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:19

ik ben ook zo een persoon die al 8!!! jaar ingeschreven staat voor een woning, die het oplost door antikraak te wonen
maar nu over 7 maanden! geen oplossing meer heeft (wel zich al het schompes zoekt!) om niet op straat te komen staan!

en dan mogen we in vele topics niet zeggen dat buitenlanders voorrang hebben ect...want tja dat is discriminatie

nou het bewijs staat in de OP!!

en ik als nederlander mag aan het gas :(

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:23

De wachttijd voor een sociale huurwoning loopt overal in het land verder op. De doorstroming is in veel grote en middelgrote steden gestokt, onder meer doordat tijdens de crisis minder bewoners van een huurwoning ervoor kiezen een huis te kopen.
Daarnaast wordt een substantieel deel van de vrijgekomen sociale huurwoningen toegewezen aan personen met een urgentieverklaring, zoals voormalige asielzoekers die vallen onder de zogenoemde generaal-pardonregeling en bewoners die door stadsvernieuwing (sloop van sociale huurwoningen grotendeels ten faveure van koopwoningen) gedwongen moeten verhuizen.
De huurmarkt is daardoor in veel steden volkomen vastgelopen. In Utrecht is de wachttijd voor zo’n woning opgelopen tot 6,5 jaar. Meer dan eenderde van de vrijgekomen sociale huurwoningen werd vorig jaar toegewezen aan zogenoemde ‘urgenten’. In Amsterdam was dit 42 procent. De wachttijd in Amsterdam is inmiddels meer dan zeven jaar.
Nog nijpender is de situatie in Arnhem, waar meer dan 10 jaar moet worden gewacht op een sociale huurwoning. Volgens de gemeente komt dit mede door de huisvesting van een groot aantal (ex-)asielzoekers. In 2007 is besloten ruim 27 duizend asielzoekers die al langere tijd in Nederland verbleven, een verblijfsvergunning te geven. Ze zijn inmiddels bijna allemaal gehuisvest volgens een door het Rijk opgelegd verdeelmodel.
Wethouder Gerrie Elfrink van Arnhem: ‘De huisvesting van deze groep is ten koste gegaan van de reguliere woningzoekenden in Arnhem.’ Elfrink wil zich nu richten op de Arnhemse woningzoekenden, en voorlopig liever geen asielzoekers meer huisvesten in de stad – althans zolang het Rijk niet bijdraagt aan het bouwen van meer betaalbare woningen.
In Breda en Den Bosch hebben sloopprojecten geleid tot een hoger aandeel personen dat voorrang kreeg op de huurmarkt. In de regio Rotterdam kwamen in 2009 aanmerkelijk minder sociale huurwoningen vrij dan in het jaar ervoor, terwijl zich juist meer woningzoekenden aanmeldden

bron

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:36

ikdoemaarwat schreef:
ik ben ook zo een persoon die al 8!!! jaar ingeschreven staat voor een woning, die het oplost door antikraak te wonen
maar nu over 7 maanden! geen oplossing meer heeft (wel zich al het schompes zoekt!) om niet op straat te komen staan!

en dan mogen we in vele topics niet zeggen dat buitenlanders voorrang hebben ect...want tja dat is discriminatie

Beetje vervelende woordkeuze wat mij betreft.

En nogmaals, die 'buitenlanders' vragen en/of eisen niet om voorrang, zij krijgen dit soms (weet niet in hoeverre dit echt het geval is en in welke mate) van de woningbouwverenigingen. Kun je ze niet kwalijk nemen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:37

Alet74 schreef:
ikdoemaarwat schreef:

Beetje vervelende woordkeuze wat mij betreft.

En nogmaals, die 'buitenlanders' vragen en/of eisen niet om voorrang, zij krijgen dit soms (weet niet in hoeverre dit echt het geval is en in welke mate) van de woningbouwverenigingen. Kun je ze niet kwalijk nemen.

ja dan hebben we daar klaarblijkelijk een andere kijk op.......en had het woord verrot wel beter gestaan dan? neuh :n
tis gewoon een uitdrukking...(een boze)
en ja ze vragen er wel degelijk om zodra ze hier om asiel komen vragen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:44

ikdoemaarwat schreef:
tis gewoon een uitdrukking...(een boze)

Weet je waar die uitdrukking vandaan komt? Misschien goed om je dat toch even te realiseren.