Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:49

(Novum) - De Lingepolikliniek in Leerdam heeft drie schilderijen van varkens verwijderd omdat die kwetsend zouden kunnen zijn voor moslims. Dat bevestigt een woordvoerder van de Rivas Zorggroep, waar de kliniek onder valt, na een bericht hierover in het AD.

De instellingen die onder de zorggroep vallen, hangen regelmatig werken op van verschillende kunstenaars om het verblijf in de instelling 'zo prettig mogelijk' te maken.

Op de schilderijen van Sylvia Bosch is echter een varken te zien. Een kunstcommissie had de werken goedgekeurd, maar bij de kliniek werd een officiële klacht ingediend omdat de schilderijen kwetsend zouden kunnen zijn voor moslims. De indiener is zelf geen moslim.

"Het is ons voor zover ik weet nog nooit eerder gebeurd dat een klacht is ingediend over een schilderij", zegt een woordvoerder van Rivas. "Daarom hebben we de klacht zeer serieus genomen." Dat er een klacht was ingediend, was uiteindelijk genoeg reden om het schilderij te verwijderen.

"Het gaat ons niet om de inhoud van de klacht", zegt de woordvoerder. "We willen er gewoon zeker van zijn dat niemand hier zich aan de schilderijen stoort."

De doeken zijn uiteindelijk vervangen door andere schilderijen van Bosch, waarop koeien zijn te zien.

Edit: Bron: Trouw

Wat zou in hemelsnaam de reden geweest kunnen zijn dat een niet-moslim een klacht indient??? :?
Wat is er zo storend aan een schilderij van een varken?
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-07-10 13:23, in het totaal 3 keer bewerkt

vanLotje

Re: Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:52

Allereest wil ik even zeggen dat ik vind dat een ieder recht heeft op zijn/haar cultuur, geloof en andere eigenaardigheden :)

Maar dit is toch wel van de zotten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:52

Belachelijk
Ze mogen immers wel gewoon met varkens werken.

Moslims mogen alleen geen varkens eten.
Dus vind het echt gigaonzin.

Wat voor een zeikerd heeft hier nu een klacht voor ingediend, beetje zielig hoor

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:55

Jemig wat overdreven :roll:

Sommige mensen willen zich ergens aan storen blijkbaar, zoek een leven zeg.....

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:57

Mijn eerste reactie : Belachelijk!
Het is een afbeelding! Ze hoeven het niet op te eten of iets dergelijks...
Zo kunnen we allemaal wat aanstoot nemen aan bepaalde schilderijen?
Laat het maar gewoon hangen...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:59

Waar gaan we naartoe met dit land zeg.....
Zullen we ook maar de koeienschilderijen weghalen voor als iemand uit India binnenkomt....

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:00

Ik vind dit in één woord belachelijk!
Dan kijken ze er maar niet naar, hoor. Als wij in hun land komen dan passen wij ons ook aan op hun cultuur laten ze dat hier dan ook maar eens doen dan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:00

Kunnen de schilderijen met koeien dan ook niet kwetsend zijn voor iemand?

Ik hoorde het vanochtend op de radio en kon het gewoon echt niet geloven. En dacht ook waar gaat het heen met deze wereld? Het bijzondere van dit alles vind ik nog wel dat een niet-moslim de klacht in heeft gediend. Volgens mij ben je dan gewoon op zoek naar dingen die kwetsend kunnen zijn, want bij mij zou het echt nooit in mijn hoofd opkomen dat een schilderij van biggetjes kwetsend zou kunnen zijn. Op haar site zie ik zo 1,2,3 niet de schilderijen van biggetjes, maar die van die koeien en andere dieren zien er toch normaal uit.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:01

Kan iemand mij vertellen HOE een schilderij van een varken kwetsend kan zijn ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:01

Ik vind het ook een beetje ver gaan, een kunstwerk waar een varken op staat verwijderen...

Mag ik dan ook een klacht indienen over kunstwerken, en ook reclame op billboards en vrachtwagens die ik minder geslaagd vindt?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:02

Suzanne F. schreef:
De indiener is zelf geen moslim.

Idioot!
En dit vind ik nog wel het ergste!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:03

Su_Cr_Cheese schreef:
Kan iemand mij vertellen HOE een schilderij van een varken kwetsend kan zijn ??

Tja snap ik ook niet. Tenzij je een varken afbeeldt met een burka aan of een hoofddoek om.
Of ja als je er Allah of Mohammed boven zet.
Maar verder kan ik er niks op bedenken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:03

Flosje446 schreef:
Ik hoorde het vanochtend op de radio en kon het gewoon echt niet geloven. En dacht ook waar gaat het heen met deze wereld? Het bijzondere van dit alles vind ik nog wel dat een niet-moslim de klacht in heeft gediend.

Hier verbaas ik me ook nog het meest over. Dat je meedenkt over hoe andere mensen bepaalde zaken kunnen zien, prima. Maar gelijk een officiële klacht indienen vind ik zwaar overdreven.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:04

Dit is te gek voor woorden. Ten eerste waar maak je je druk om.
Ten tweede waar is de kunstcommissie dan voor, je staat toch achter je besluit als commissie om een bepaald thema toe te staan.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:04

Persoonlijk vind ik afbeeldingen van rimpelende dames op leeftijd nogal aanstootgevend. Kunnen nu a.u.b. alle foto's, schilderijen, zeefdrukken en wat dies meer zij van Hare Majesteit uit alle openbare gebouwen verwijderd worden? :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:05

Citaat:
Een kunstcommissie had de werken goedgekeurd, maar bij de kliniek werd een officiële klacht ingediend omdat de schilderijen kwetsend zouden kunnen zijn voor moslims. De indiener is zelf geen moslim.

Tja.... ik vind het ook wel wat ver gaan.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:06

Pfff, moet niet gekker worden hier in dit land.
Ik stoor me ook aan moskeeen! En moeten we nu kerken ook maar afbreken?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:07

ronduit bezopen!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:08

Wat idioot. Halen we Toy Story 3 per direct uit de bioscoop en Babe uit de schappen? Laten we überhaupt het hele begrip spaarvarken uit onze cultuur schrappen, misschien neemt er iemand aanstoot aan. Kom op zeg.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:08

Tsja, nederlanders zijn een kei in aanpassen en zichzelf wegcijferen. Daar moet maar eens een einde aan komen. Straks mogen meiden in zomerkleding de straat niet meer op omdat ze aanstootgevend zouden kunnen zijn voor moslims. Hier slaat de Lingepolikliniek de plank behoorlijk mis.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:09

Sneu,want nu gaan mensen ( niet jullie, mensen in het algemeen) weer "moddergooien" naar de moslims.. Van, die storen zich overal aan etc. Terwijl deze "klacht" helemaal niet van een moslim komt.

Sja, ik vind het ook onzin. Maar ik kan me er nou ook weer niet druk om maken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:09

Ik heb ze een mail gestuurd met de mededeling dat ik het te idioot voor woorden vind :o (wel in wat nettere bewoording overigens :+)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:11

Nessah schreef:
Sneu,want nu gaan mensen ( niet jullie, mensen in het algemeen) weer "moddergooien" naar de moslims.. Van, die storen zich overal aan etc. Terwijl deze "klacht" helemaal niet van een moslim komt.

Sja, ik vind het ook onzin. Maar ik kan me er nou ook weer niet druk om maken.

Mijn gedachte. Ik vrees dat ook dit wel weer zal verzanden in een moslim-bash-topic, terwijl moslims hier nou echt heel erg weinig aan kunnen doen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:11

In plaats van de schilderijen weg te halen, hadden ze beter de indiener van de klacht meteen ter plekke een jas zonder mouwen aangetrokken en in een kamertje met zachte muren opgesloten. Was het probleem ook opgelost geweest.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:13

Volgens mij is de klachtindiener toch écht iemand die keihard met de paranoïde maatschappij zit te lachen XD