Nieuwe Wereldwijde Bankencrisis Treft Vooral Europa 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Nieuwe Wereldwijde Bankencrisis Treft Vooral Europa 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:22

Roubini: Wereldwijde 'Dubbele Dip Recessie' vrijwel onvermijdelijk
- New York Times: Nieuwe bankencrisis op komst, met name in Europa
- FED: Herstel kan nog 5 of 6 jaar op zich laten wachten
- Royal Bank of Scotland: 'We racen op een enorme afgrond af'

De gezaghebbende Amerikaanse econoom en professor Nouriel Roubini, die de huidige financiële crisis al in 2005 voorspelde, schreef afgelopen week dat de hoop van de wereld op een snel economisch herstel definitief kan worden afgeschreven. 'Er komt op zijn best een lang U-vormig herstel, dat in de eurozone en Japan zo lang kan gaan duren dat deze kan overgaan in een L-vormige bijna-depressie,' aldus Roubini, die zegt dat we ons moeten schrapzetten voor een langdurige periode met hoge werkloosheid, hogere tekorten, almaar verder dalende huizenprijzen en opnieuw grote problemen bij de banken.

Volgens Roubini zijn de kunstmatige effecten van de gigantisch kostbare economische stimulansen en bailouts inmiddels uitgewerkt, en zal de wereldeconomie alsnog in een diep dal terecht komen. Erger nog: de fundamentele oorzaken van de crisis, namelijk de veel te hoge schulden van zowel banken, huishoudens als overheden, zijn niet aangepakt. (1)

Groei vertraagd door noodzakelijke bezuinigingen
Landen die structureel teveel hebben uitgegeven -zoals de VS, Groot Brittannië (waar de nationale schuld 'plotseling' ruim € 4,7 biljoen blijkt te zijn, bijna vier keer hoger dan tot nu toe werd toegegeven (2)), Spanje, Griekenland en anderen- moeten nu fors gaan bezuinigen, minder gaan consumeren en minder gaan importeren. Omdat landen die traditioneel veel hebben gespaard -China, Duitsland, Japan en opkomende Aziatische landen- echter niet meer geld gaan uitgeven om de bezuinigingen en daardoor mindere uitgaven van andere landen te compenseren, zal de wereldwijde vraag daarom niet of nauwelijks aantrekken en het herstel van de wereldeconomie zwak zijn.

Roubini zegt dat de laatste cijfers laten zien dat de voorzichtige groei nu al vertraagt, en dat deze trend in de tweede helft van 2010 zal doorzetten. Voor nieuwe stimulansprogramma's is geen geld meer en daarom zullen steeds meer landen moeten overgaan tot forse bezuinigingen. Omdat de huidige groei vooral gebaseerd is op investeringen van de overheden en niet van het bedrijfsleven dreigt er een 'Dubbele Dip' of W-vormige recessie. Zelfs al zou deze nog voorkomen worden dan kunnen de moderne economiën in het beste geval slechts een matig en langdurig U-vormig herstel tegemoet zien.

De topeconoom denkt dat vooral Europa een zeer moeilijke tijd tegemoet gaat. Als gevolg van de enorme bezuinigingen zal de groei in de eurozone aan het einde van 2010 bijna nul zijn. De beurzen zullen kelderen en de kosten om geld te lenen zullen voor zowel de overheden, banken als bedrijven fors gaan stijgen. Het gevolg zal zijn dat het vertrouwen van beleggers, investeerders en consumenten nog verder ondermijnd wordt.

Nieuwe bankencrisis in Europa op komst
Volgens de New York Times zal daar nog eens een nieuwe bankencrisis overheen komen. De toonaangevende krant haalt daarbij de Europese Centrale Bank, de Bank of England en het IMF aan, die recent waarschuwden voor grote problemen bij de Europese banken. Zij hebben namelijk steeds meer moeite om kapitaal te vergaren dat nodig is voor korte-termijn leningen die binnen nu en twee jaar afgelost of geherfinancierd moeten worden.

Omdat zowel de Europese banken als de overheden hiervoor vele biljoenen euro's nodig hebben zullen ze met elkaar moeten concureren, waardoor de kosten voor nieuwe kredieten voor het zakenleven en de consumenten dreigen te gaan stijgen, wat nadelige gevolgen zal hebben voor de economische groei. 'We racen op de rand van een enorme afgrond af,' waarschuwde Richard Barwell, econoom bij de Royal Bank of Scotland. 'Niemand lijkt hier echt over te willen praten, maar het is van het allergrootste belang.'

Wereldwijd zijn de banken bijna $ 5 biljoen schuldig aan obligatiehouders en andere kredietverstrekkers; geld dat binnen nu en 2012 opgehoest moet worden. Ongeveer $ 2,6 biljoen komt voor rekening voor Europa en $ 1,3 biljoen voor de VS. Analisten zijn vooral bezorgd over Europa, omdat het bankensysteem in diverse Europese landen -Griekenland, Portugal, Spanje, Roemenië, Hongarije, Ierland- reeds onder grote druk staat vanwege de staatsschuldencrisis. (3)

Waar de biljoenen voor én de overheden én de banken vandaan moet komen weet niemand. Daarnaast lijkt de zwakte van de euro misschien goed voor de externe balans en voor de Europese export -zoals ook Nederlandse politici ons voorhouden-, maar dit effect wordt volgens Roubini meer dan teniet gedaan door de schade aan de groei- en exportvooruitzichten in de VS, China en opkomend Azië. Zo gaf de FED afgelopen week toe dat het herstel van de Amerikaanse economie nog vijf of zes jaar op zich kan laten wachten. Het gevolg was dat de dollar scherp daalde en de euro juist weer steeg. (4)

Ook lagere groei China slecht nieuws
Zelfs in China zijn signalen te zien van een vertraagde economische groei. De bijna nulgroei in de Westerse economiën en de zwakkere euro brengen de Chinese groei terug van 11% naar 7% aan het einde van dit jaar. Dat is slecht nieuws voor de andere van hoofdzakelijk export afhankelijke landen in de rest van Azië, en tevens voor landen die traditioneel veel grondstoffen aan China verkopen en veel goederen uit China importeren. Dit is vooral zeer nadelig voor Japan, waar de minimale groei enkel gerealiseerd wordt uit de export naar China.

Het scenario waarin de Amerikaanse economische groei zakt naar 1,5%, de eurozone en Japan stagneren en de Chinese groei vertraagd tot onder de 8% zorgt misschien niet voor een letterlijke wereldwijde economische krimp. Toch zal het als zodanig worden gevoeld, zeker als de vicieuze cirkel van zwakkere groei, lagere prijzen, nóg zwakkere groei en nóg lagere prijzen niet doorbroken wordt. Het was tenslotte deze spiraal waardoor de wereld in 2008 in een recessie belandde.

Daarnaast valt volgens Roubini een Israëlische aanval op Iran nog steeds niet uit te sluiten, iets dat de olieprijzen zeer waarschijnlijk enorm zal opdrijven en de wereldwijde recessie alleen maar zal doen verergeren.

Opties uitgeput; 'een hele moeilijke rit' als gevolg
De politieke, financiële en economische beleidsmakers hebben geen opties meer. Nóg meer monetaire 'Quantitative Easing' -het vrijwel ongelimiteerd bijdrukken van geld- zal weinig verschil uitmaken. Geld voor aanvullende economische stimulansen en voor een nieuwe ronde bailouts van in problemen verkerende banken is er niet of nauwelijks.

Roubini noemt de hoop van optimisten op een snel herstel daarom 'een waanidee'. Omdat geen enkel land een eiland op zich is en zowel de Westerse als de opkomende economiën van elkaar afhankelijk zijn, ziet de nabije toekomst er somber uit. 'Maak je borst maar nat, want er komt een hele moeilijke tijd aan.'

Bron

odetteke

Re: Nieuwe Wereldwijde Bankencrisis Treft Vooral Europa 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:26

En als belangrijke mensen dit gaan roepen wordt iedereen bang om geld uit te geven en dan komt er inderdaad een crisis.... een self-fulfilling prophecy dus :o

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 12:09

Soms zijn de signalen zo sterk, dat je er niet omheen kunt.
Als je het nieuws van de laatste dagen gelezen hebt, dan ben je al diverse berichten tegengekomen over banken die alweer nieuwe financiële injecties hebben gehad of gevraagd. Buiten dat is dit echt een bron die weten waar ze het over hebben. Niet zomaar een persoon of blog die dit roept.
De argumenten die ze in het artikel aangevoerd hebben snijden ook echt hout. Het liefst had ik dat ze het fout hebben, maar ik houd mijn hart vast.
Mijn vader heeft diverse kledingzaken en die merkt het al lang dat er minder uitgegeven wordt door de consument. Ondanks de berichten dat alles weer in een stijgende lijn zit, merkt de detailhandel daar niet veel van nog.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:50

Ik zeg ook niet dat het niet klopt, maar dit soort berichten doen de economie iig geen goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 13:48

Als je alleen het nieuws van de laatste dagen leest, dan ben je veel te laat. Over de dubbele dip wordt al heel lang geschreven en dit artikel is er slechts een voorbeeld van. Het is alleen wel heel eigenaardig dat de Amerikaanse economie zogenaamd niet geraakt zou worden en die Europese en Japanse des te meer. Uhu, mochten ze willen in de dollarzone :).

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:00

Lovely schreef:
Als je alleen het nieuws van de laatste dagen leest, dan ben je veel te laat. Over de dubbele dip wordt al heel lang geschreven en dit artikel is er slechts een voorbeeld van. Het is alleen wel heel eigenaardig dat de Amerikaanse economie zogenaamd niet geraakt zou worden en die Europese en Japanse des te meer. Uhu, mochten ze willen in de dollarzone :).

Het ligt iets genuanceerder. Ze zeggen dat de Amerikaanse economie minder hard geraakt zal worden, maar niet dat ze er van gevrijwaard blijven.
Wat ik wel een slechte zaak vind is dat iedereen het wel weet maar desondanks staan de kranten en publicaties vol met berichten dat iedereen weer uit kan geven want we zijn weer op de goede weg. dat is doelbewust de mensen een rad voor ogen te draaien.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:12

Eerlijk gezegd heb ik liever dat soort berichten dan dat we weer in een mega negatieve spiraal terecht komen en ons zelf nog meer naar beneden gaan trekken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 20:35

Ik heb liever de waarheid zodat je je kunt voorbereiden op wat komen gaat dan dat ze me voorliegen en de klap uiteindelijk veel harder aan komt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:39

janesmith schreef:
Ik heb liever de waarheid zodat je je kunt voorbereiden op wat komen gaat dan dat ze me voorliegen en de klap uiteindelijk veel harder aan komt.

Ik ook maar je moet idd opletten dat het geen self-fullfilling prophecy wordt.
Ik denk zelf ook dat de recessie nog lang niet voorbij is. Maar met zijn allen negatief doen helpt ons ook niet.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:44

Hoe kun je je er dan op voorbereiden.
Dat is toch niet mogelijk.
Zuiniger leven? Werkt het nog sneller in de hand .Zolang jeje werk behoud.Is er nog niks aan de hand.
Maar ben je het kwijt dan begint de miserie.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 20:48

carrotje schreef:
Hoe kun je je er dan op voorbereiden.
Dat is toch niet mogelijk.
Zuiniger leven? Werkt het nog sneller in de hand .Zolang jeje werk behoud.Is er nog niks aan de hand.
Maar ben je het kwijt dan begint de miserie.

Leef je daarentegen niet zuinig en het gebeurt, dan heb je geen buffer meer voor de slechte tijden.
Wat is wijsheid? In ieder geval vind ik dat regeringen niet moeten liegen, want ook al liegen ze, dan houden ze het toch niet tegen.
Tegen een hele zieke patient kun je wel zeggen dat er niets aan de hand is, dan zal hij zich niet laten behandelen en ook geen medicijnen slikken, maar uiteindelijk gaat hij er toch aan onderdoor. Met medicijnen en medische hulp was de kans groot geweest dat hij wel beter was geworden.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:57

Volgens mij moeten we met zijn allen de dieperik in voordat het weer gezond kan worden. En hoe erg is dat helemaal in deze over consumerende wegwerpmaatschappij waar men 5x per jaar op vakantie moet, nog nét voor de WK voetbal de nieuwste HD tv moet kopen enz....
Ik denk dat we een heeeeeel eind terug kunnen en dat dat best wel érgens goed voor zal zijn.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:27

Suzanne F. schreef:
janesmith schreef:

Ik ook maar je moet idd opletten dat het geen self-fullfilling prophecy wordt.
Ik denk zelf ook dat de recessie nog lang niet voorbij is. Maar met zijn allen negatief doen helpt ons ook niet.

Inderdaad Suzanne, ik denk dat we allemaal wel weten dat de recessie nog niet voorbij is... maar we hoeven de recessie niet nog meer in de hand te gaan werken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:33

nieuw?
nog steeds dezelfde.
en het gaat nog veel veel veeeel erger worden. (maar ik bedoel echt veel erger, dus we moeten ons letterlijk voorbereiden. je kan een buffer opbouwen, maar doe dat dan in materiaal en spullen maar niet in geld. want het geld wordt steeds minder waard. de dollar gaat het niet overleven. de euro is iets stabieler maar gaat het ook erg zwaar krijgen)

alleen wij als burgers mogen dat niet weten, want men wilt dat we blijven consumeren en blijven lenen etc etc

iedereen verklaarde me vorig jaar al voor gek omdat ik degene was die zei: 'het is pas net begonnen, bereid je maar voor'. heb het zelfs een aantal keren op bokt gezegd en dat werd genegeerd. begrijpelijk omdat het in tegenspraak was met het nieuws, welke ons liet geloven dat het allemaal wel goed kwam.

overal las je krantenkoppen met: 'we klimmen er weer bovenop', 'crisis haast voorbij' etc etc.

bullshit! je hebt mensen die het nieuws geloven..... nou, het is mindcontrol. natuuurlijk zijn ze over dit soort zaken niet eerlijk. daarmee zouden ze hun eigen graf graven (doet men nu ook, maar op deze manier wint men tijd)

banken zijn de nieuwe wereldleiders

vind het wel erg grappig van janesmith dat ze zich zo druk maakt om de economie, maar wel voorstander is van de partij voor de vrijheid, die hebben een ontzettend slap economisch programma. (edit: maar eigenlijk maakt het ook niet uit, want ik denk dat ons huidige politieke systeem sowieso geen crisis kan oplossen en voorkomen. misschien uitstellen of verzachten)

heb btw de boeken gelezen van willem middelkoop (echte aanraders!) en lees nu het boek 'banken, bonussen en bubbels'.
iemand anders nog goede tips?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:07

Deze hele op schulden gebasseerde economie is long overdue en al lang ter ziele.
Alle reanimatiepogingen zullen uiteindelijk mislukt blijken.
Overheden weten dit maar zullen het nooit uiten uit angst voor rellen e.d. Ze houden het volk liever slapende en het volk slaapt ook liever dan dat ze de waarheid weten.
De kreet: 'You can't save the Titanic by rearraging the furniture' zegt precies waar het op staat.

Er zijn inmiddels mensen en groepen die alternatieve economiën aan het ontwikkelen zijn maar het gros van de mensen weet daar niets van.
En denk eens aan de transition towns, een beweging die steeds meer navolgers krijgt.

We moeten idd vele stappen terug doen. Maar in mijn ogen is het niet echt stappen terug doen maar meer juist een vooruitgang en ontwikkeling doormaken waarin we weer in harmonie met de natuur en met elkaar gaan leven zoals men in transition towns doet.

Je doet er beter aan te zorgen dat je zo zelfvoorzienend mogelijk bent en niet voor alles afhankelijk van derden. Zorg dat je spullen hebt die het je mogelijk maken te overleven zonder geld. Geld is niet meer dan bedrukt papier in het gunstigste geval. Vaak niet eens dat maar zijn het cijfertjes op een scherm.

Las pasgeleden een hele mooie Indiaanse spreuk:
Pas als de laatste boom gekapt,
de laatste rivier vergiftigd,
de laatste vis gevangen is,
zullen jullie vaststellen
dat men geld niet kan eten

Ik vind dit zeker een hele spannende tijd maar ben niet bang of pessimistisch omdat ik geloof dat we er uiteindelijk veel beter aan toe zullen zijn dan we nu zijn.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:28

@Ranna

Helemaal mee eens. Je moet eerst alles afbreken alvorens je opnieuw kunt opbouwen. Een van de meest toonaangevende instituten van de wereld voorspelt de gevolgen van de komende crisis ook al.

Het Amerikaanse Trend Research Institute wordt sinds 1980 tot de meest vooraanstaande prognose-instituten ter wereld gerekend. Het wordt regelmatig geciteerd door de toonaangevende Anglo-Amerikaanse media. In de zojuist verschenen zomereditie van het door het instituut gepubliceerde Trends Journal (Summer Issue 23/nr. 10) wordt in een 28 pagina’s lang bericht gezegd, dat de economische crisis al binnen enkele maanden met ongekende kracht en nauwelijks voor te stellen economische gevolgen op de Amerikanen en Europeanen zou terugslaan.
De alleen voor geabonneerden toegankelijke en niet online beschikbare gedrukte uitgave houdt zich vooral bezig met de hieruit voortkomende gevolgen. De chef van het Trend Research Institute. Gerald Celente (een Italiaanse Amerikaan), raadt alle in Europa wonende moslims en islamitische groepering nu al aan een vlucht te bespreken of Europa nu al langzamerhand te verlaten, omdat de historie zich in Europa zou herhalen en het overal tot op dit moment nog onvoorstelbare verdrijvingen van moslims zou komen. De aanbeveling om vluchten te bespreken zou ”niet overdreven” zijn, schrijft het vakblad. De etnische zuiveringen, die zich dan alleen tegen de moslims zouden richten, zouden in 2012 beginnen en in 2016 beëindigd zijn. De lidstaten van de EU zouden niet de geringste kans hebben om hier iets tegen te doen, omdat overal in Europa nationalisme, etnische en religieuze spanningen plotseling de kop weer zouden opsteken en het overleven van de desbetreffende regeringen zouden bedreigen.

De brutale schreeuw naar autonomie, die men op dit moment alleen van de Schotten, de Basken en de Vlamingen zou horen, zou al binnen enkele maanden in heel Europa normaal worden, omdat geen enkele regio meer voor de andere of voor migranten uit verre landen zou willen betalen. Tegen deze achtergrond zou het zelfs tot oorlogen in Europa kunnen komen en de historie zou zich bij het thema etnische zuiveringen vast en zeker herhalen. Dat zou nu duidelijk afzienbaar zijn. Want overal in Europa zouden de burgers bij de terugkeer van de economische crisis de vraag stellen wat migranten eigenlijk kosten – en dan zouden de desbetreffende regeringen hier antwoord op moeten geven. De vraag naar de kosten van de migratie zou in economisch voorspoedige tijden door de politiek altijd verdrongen zijn.

Het Trend Research Institute staat boven iedere verdenking rechts of links te zijn. En Gerald Celente heeft in de afgelopen 20 jaar met de precisie van een scherpschutter steeds opnieuw op de komende politieke ontwikkelingen in de wereld gewezen. Van de ineenstorting van de voormalige Sovjet-Unie tot aan de actuele economische crisis – altijd heeft zijn instituut gelijk gekregen. Maar in Europa wilde men zijn nieuwste prognoses nooit geloven – anders dan in de VS, waar hij en zijn instituut sterren zijn. Zo zal het waarschijnlijk ook in dit geval zijn.

Bron: Trend Research Institute
Laatst bijgewerkt door janesmith op 23-07-10 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:36

ranna schreef:
Las pasgeleden een hele mooie Indiaanse spreuk:
Pas als de laatste boom gekapt,
de laatste rivier vergiftigd,
de laatste vis gevangen is,
zullen jullie vaststellen
dat men geld niet kan eten

dat is een heel mooi stuk!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:42

Hoe in hemelsnaam moet de gemiddelde burger in een rijtjeshuis met 5 tegels als tuin zich hier tegen gaan beschermen?
En dat bedoel ik met een negatieve spiraal, veel mensen kunnen hier niks aan doen. Dus dit is gewoon mensen angst aanjagen.
Degenen die er wel wat aan kunnen doen doen er geen zak aan, want Robin Hood is en blijft een sprookje.
Paniek is als kleine bedrijven gaan denken ooo jee in 2012 gaan we over de kop volgens de berichten laten we nu maar de tent sluiten. En daar zit je als vader en moeder thuis in de ww met 2 kleine kinderen. En dan??????????????????????

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:12

Inplaats van weer alleen naar gedeeltes van het bericht te kijken kunnen we ook naar het groter geheel kijken. Wat betreft dit topic lijkt het me handig om wederom te stoppen met elkaar de zwarte piet toe te schuiven. Het word verdorie gewoon voorspelbaar wie gaat reageren en hoe die gaat reageren...

En over de opmerking dat de geschiedenis zich gaat herhalen, dat is mede aan ons zelf te danken. Uit mijn omgeving zijn ook tig voorbeelden te noemen die de cultuursverschillen scherp hebben gesteld. Alleen daar is dit niet het topic voor om over te schrijven.
Laatst bijgewerkt door Adriana op 23-07-10 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:16

Het heeft alles te maken met consumentenvertrouwen. Elkaar angst aan praten helpt niet om de crisis te bestrijden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:18

The_Stig schreef:
Het heeft alles te maken met consumentenvertrouwen. Elkaar angst aan praten helpt niet om de crisis te bestrijden.

Precies!!!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 12:29

Adriana schreef:
Inplaats van weer alleen naar gedeeltes van het bericht te kijken kunnen we ook naar het groter geheel kijken. Wat betreft dit topic lijkt het me handig om wederom te stoppen met elkaar de zwarte piet toe te schuiven. Het word verdorie gewoon voorspelbaar wie gaat reageren en hoe die gaat reageren...

En over de opmerking dat de geschiedenis zich gaat herhalen, dat is mede aan ons zelf te danken. Uit mijn omgeving zijn ook tig voorbeelden te noemen die de cultuursverschillen scherp hebben gesteld. Alleen daar is dit niet het topic voor om over te schrijven.

Het is voor sommigen een zeer zwaar te verteren feit. Maar onontkoombaar en de crisis zal het nog eens in een stroomversnelling brengen, ook daar is geen ontkomen aan.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:55

Citaat:
het belang van een snelle ingebruikname van alternatieve energiën blijft evident. Kibbelende politiekers hebben de kredietcrisis niet zien aankomen. De kans dat ze in staat zouden zijn een volgende economische crisis af te wenden lijkt dan ook gering.

Express

Citaat:
De problemen veroorzaakt door de Europese schuldencrisis lijken steeds meer slachtoffers te maken, want aan dat lijstje mag nu ook stilaan China worden toegevoegd, nu de dalende euro Chinese bedrijven minder concurrentieel maakt in Europa, nog altijd China's belangrijkste afzetmarkt.

Express

Citaat:
De overal ter wereld aangekondigde maatregelen ter stimulering van de economie behoren niet tot de aangedragen oplossingen voor de kredietcrisis, omdat zij het probleem aan de bron van de kredietcrisis niet oplossen. Het probleem aan de bron van de kredietcrisis is namelijk het teveel aan schuld in de economie. Hierdoor zijn banken niet langer in staat om de economische activiteit te financieren, waardoor de economische activiteit tezamen met de banken ineen dreigt te storten. De overheidsmaatregelen ter stimulering van de economie proberen dit gevolg van de kredietcrisis, de invloed op economische activiteit, tegen te gaan. Maar ze laten het probleem van teveel schuld ongemoeid.

Economische Crisis

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:00

Leuk stukje. Het zou zo maar kunnen kloppen het kan ook helemaal niet kloppen. De bronnen tjah wat zullen we daar over zeggen.....

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:04

Eerst zien dan geloven. Zuilke berichten kun je beter niet teveel posten, worden mensen wantrouwig van, ze stoppen met consumeren en dan ontstaat er inderdaad een recessie met als gevolg een depressie.