Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:42

Ja, hier heb ik last van sinds de middelbare school, dit begon in 2002.
Ik ben op m'n 11e naar de grote stad gegaan, op school, vanuit mijn dorpje. Ik ben geen boerendochter, hoewel ik wel zo werd behandeld. Mijn afkomst verbergen werd belangrijk, leerde ik al snel.

Mijn vader is een boerenzoon, en mijn moeder een dochter van een arbeider. Mijn vader is tegenwoordig kraanmachinist, met alleen zijn groene school afgemaakt. Mijn moeder heeft de huishoudschool gedaan en is tegenwoordig administratief medewerkster, opgeklommen van huishoudelijke hulp.
Mijn opa van vader's kant kende wel wat respect vroeger in de omgeving, had altijd relatief nieuwe machines, vaak een van de eerste boeren met dergelijke dingen. Maar tegenwoordig ligt respect iets anders, helaas...

Je telde op school niet mee, indien je geen merkkleding droeg, dit begon bij Cars en Only broeken, maar al snel telde dit niet meer mee, het moest allemaal duur, duurder, duurst...
Ik kon dat niet betalen met mijn 50 euro kleedgeld. En ik was al niet iemand die er helemaal bij hoorde, dus voor mij was het belangrijk dat er geen minder beeld van mij werd gevormd.
Toen ik wat ouder werd, kreeg ik een baantje en kon ik wat meer betalen. Dus had ik ook wat vaker leukere kleding.
Zo aan het einde van mijn middelbare school carrière leerde ik dat een dure auto ook erg belangrijk was. Mijn ouders gingen net over van een 306 station, naar een 307 SW (occassion) best luxe vertelden m'n ouders aan me. Mijn moeder werkte indertijd nog in de huishouding, en ik hield mijn mond braaf over m'n ouders....
In de klas vertelde een jongen die bijna 18 werd dat hij wel in de peugeot 307 van z'n ouders mocht rijden, zij konden zelf nog wel in de audi's van zichzelf rijden, twee A6en...
Ik durfde spontaan niet meer te vertellen wat voor auto wij thuis hadden.

Op het HBO werd het uiteraard niet minder, dit keer waren het niet de studenten die een gebrek aan respect hadden (de studenten kwamen uit behoorlijk diverse gezinssamenstellingen en plaatsen, mijn middelbare school kende veel leerlingen van welgestelde ouders, vaak ook uit Haren), maar waren het de leraren!!! Als je iets niet begrijpt, was je dom en kon je maar beter naar het MBO gaan. Dergelijke uitspraken heb ik gehoord.

Maar ik hoor ook wel eens studenten, met vaak een rollende R, bouwvakkers en andere laaggeschoolden belachelijk maken. Ik kan me daar gigantisch over opwinden, die lager opgeleiden zijn vaak wel de mensen waar zij hun geld aan verdienen. Met name bij mij op het werk. Ik werd bij m'n moeder, administratief medewerkster, doe dit op basis van afroep, bij Thuiszorg Groningen.
Zoals sommigen weten is hier een flinke reorganisatie geweest in het vorige jaar. Voor velen was het behoudt van hun baan onzeker. Een nieuwe directeur nam plaats en is inmiddels ook alweer vertrokken. Wat me wel zorgen baarde, was hetgeen dat afgelopen oudjaarsdag gebeurde. Alle afdelingen kregen oliebollen, en er mochten nieuwen gehaald worden (kamer van de directeur) als het op was. Zo waren enkele mede oproepers nog wel hongerig naar een oliebol en zou mijn moeder wel even nieuwe oliebollen ophalen. Ze klopt even op de deur en vraagt of ze nog een zakje oliebollen mee mocht (er lagen nog zeker 40 zakken!!!) voor haar collega's.
"Schaal tien zeker? Konden ze zelf geen brood smeren ofzo?" Nu is schaal 10 de schaal waarin huishoudelijke hulpen worden uitbetaald, en dit is echt niet veel.
Deze opmerking deed mij het stoom uit m'n oren komen, hoe kon iemand op zo'n 'zetel' zo onrespectvol zijn naar de mensen die ZIJN geld verdienen????

Respect is toch niet te veel gevraagd? De mensen die zo respectloos zijn naar lager opgeleiden, bouwen zelf niet aan de weg, die zitten liever aan hun bureautje.
Verschil moet er zijn, maar dan wel verschil met respect...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:54

Janine1990 schreef:
Respect is toch niet te veel gevraagd? De mensen die zo respectloos zijn naar lager opgeleiden, bouwen zelf niet aan de weg, die zitten liever aan hun bureautje.

En zelf loop je over van respect zie ik. Bewonderigenswaardig hoe jij het goede voorbeeld toont naar degene die in jouw ogen zo slecht bezig zijn.

Zo voort doen en dan geraak je er wel met je missie denk ik :j.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:59

Uit je stukje krijg ik eerder het gevoel dat jij jezelf wel heel erg achtergesteld voelt, je heel erg schaamt en je oordeel over "die hoog opgeleiden" al klaar hebt.

Misschien met een wat opener vizier de wereld tegemoet treden, je wat minder van andermans mening aantrekken en je minder schamen voor wie je bent en wat je afkomst is. Respect krijg je in eerste instantie niet van een ander, maar van jezelf. En als je dat hebt, komt het respect van de rest van de wereld vanzelf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 20:59

Ik zal nergens zeggen dat ik vrij van fouten ben, absoluut niet. Frustratie uit zich helaas vaak in dergelijke uitspraken.

Ik doe zelf HBO, zit liever aan een bureautje hoor... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:02

Lalidan schreef:
Uit je stukje krijg ik eerder het gevoel dat jij jezelf wel heel erg achtergesteld voelt, je heel erg schaamt en je oordeel over "die hoog opgeleiden" al klaar hebt.

Misschien met een wat opener vizier de wereld tegemoet treden, je wat minder van andermans mening aantrekken en je minder schamen voor wie je bent en wat je afkomst is. Respect krijg je in eerste instantie niet van een ander, maar van jezelf. En als je dat hebt, komt het respect van de rest van de wereld vanzelf.

Achtergesteld wil ik het absoluut niet noemen, mijn ouders hebben geen 'belangrijk' beroep, geen dure auto. Maar we wonen in een prachtig mooi huis. We zijn eigenlijk de koning te rijk, ookal hebben ze hun ouders allebei niet meer en heb ik nooit echt een opa/oma gekend. Wat betreft gelukkig zijn, zijn we een perfect gezin.
Maar op mijn middelbare school heb ik me echt heel erg geschaamd. Iets wat ik tegenwoordig niet meer doe, ik durf aan iedereen te vertellen wat mijn ouders voor beroep uitoefenen.
Maar voel me onwijs banketstaaf als ik iets zeg, of als mijn vader zegt: "Jij zal het wel weten, jij doet HBO."
Dat doet pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:04

ik vind het zo'n onzin als mensen zichzelf in een slachtofferrol plaatsen omdat ze geen merkkleding dragen of weet ik veel wat... Net alsof het daaraan ligt als je niet lekker in de groep ligt. Mss ben ik raar ofzo, maar ik heb in 16 klassen gezeten, 3 basisscholen en daarna nog 3 scholen. Ik ben gepest, was soms populair, heb op MBO gezeten, heb op Gymnasium gezeten...

Maar nog nooit werd ik afgerekend op het feit dat ik merkkleding droeg of niet, of dat ik rijk of arm was of weet ik het. Overigens ben ik het andersom wel tegengekomen. Op het MBO zei een jongen letterlijk tegen me ' Ja wil je alsjeblieft het er niet over hebben dat je naar de HAVO gaat, ik haat het om dat te horen' ... Vertellen dat ik op het gymnasium had gezeten maakte ik mezelf al helemaal niet populair mee..

Nee, ik denk dat mensen die denken dat het probleem was dat hun kleding niet duur genoeg was oid niet zo goed in staat zijn om het werkelijke probleem in te zien.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:05

Zoals bravespots hierboven vermeld, is duidelijk aan je post te lezen dat je erg geirriteerd ben door hetgeen wat je noemt, en dit heeft zijn uitwerking op jouw kijk hier op.
Tenminste, zo interpeteer ik het.

Maar, ik heb zelf ook vmbo gedaan, hierna mbo en toen hbo en moet zeggen dat ik het wel volledig met je punt eens ben.
Hoger opgeleiden hebben zeer zeker minder respect voor lager opgeleiden dan andersom.

Ik kan tig voorbeelden noemen van mensen die gewoon werkelijk zeggen dat mbo'ers dommer zijn.
Ik persoonlijk denk dat mbo's meer praktijkgericht zijn.
Dit is in ieder geval zo voor mij, ik heb hbo gedaan maar mbo ligt mij beter.

Verschil moet er zijn, je hebt mensen die werken met hun handen en anderen weer met hun hoofd.
Maar als iedereen elkaar nu eens zou respecteren..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:06

Ik herken jouw bericht, alleen dan in mijn eigen familie...

Ik ben interieurbouwster en daar heb ik hard voor geleerd, ik heb écht mijn best gedaan op het MBO en ik heb hard gewerkt om daar te komen waar ik zijn wil...

Alleen mijn eigen familie bestaat uit ellemaal gymnasten en ik merk dat vooral mijn broers zoiets hebben van: 'oh, nu je toch intieurbouwer bent, kun je vast wel dit en dat voor mij maken...' Nee, dat kan ik niet 'even' voor jou maken, dat kost geld... mijn klanten betalen ook tussen 10 en 15000 euro voor een keuken... en oh nee, in de ogen van mijn eigen gezin, kan ik geen Engels en dingen worden in basisschoolstijl aan me uitgelegd...
Ik kan er niks aan doen dat ik discalculie heb, maar ik kan wel rekenen, alleen zodra je bij de stelling van pythagoras komt, moet ik even wat langer nadenken...

Maar ik merk dat, zeker mijn jongste broer die 2 jaar ouder is dan ik, dat hij ervan uit gaat dat ik één of andere dombo ben ofzo.
En ja, ik ben binnen dit gezin jaren getreiterd. En dan begrijpen ze het nu niet dat ik niet op één van hun afstudeerfeestjes wil komen...

Bij mijn afstuderen waren ze ook niet aanwezig... Notabene bij mij eigen diploma uitreiking kwamen mijn moeder en mijn zus veel te laat... Blijkbaar is het MBO niet zo belangrijk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:07

Menino: Wat betreft de merkkleding, maak ik geen grapje ;) Maar dat was waarschijnlijk ook de ligging van de school, het was in enkele opzichten best een kakschooltje. Ik heb er een geweldige tijd gehad, pas toen ik naar de havo ging, want op het atheneum werd ik echt aangekeken op het beroep van m'n ouders... En dan maak ik geen grapje... :n
Overigens probeer ik me niet in een slachtofferrol te praten, maar wilde ik enkel een voorbeeldje geven ;)

Andersom ken ik dat gevoel dus in bovenstaand berichtje, ik voel me dan zo.... Ja, ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen.

Janine1990

Re: Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:10

Mirrrriii: Klopt absoluut, mijn kijk hierop wordt echt niet neutraler... :n :=

AmyII: Wat verschrikkelijk zeg! :\ Vind dat echt niet kunnen... :n

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:11

Als jij nu HBO doet heb je er toch ook geen last meer van? :+ Even zonder gekheid, ik denk dat je geen gelijk hebt. Het is maar net hoe je er zelf in staat. Wanneer iemand tegen jou over een audi of wat dan ook begint zeg dan gewoon mijn ouders hebben een peugeot. Met lef kom je in het leven het verst. En de mensen gedragen zich er vaak ook naar. Als jij haast al niet durft te zeggen dat je ouders in de huishouding werken, tja dan kan je niet verwachten dat de mensen om je heen er wel normaal over doen. Wees trots op je ouders! Denk dat het probleem eerder in je houding zit dan in de mensen om je heen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:14

JessicaD88 schreef:
Als jij nu HBO doet heb je er toch ook geen last meer van? :+ Even zonder gekheid, ik denk dat je geen gelijk hebt. Het is maar net hoe je er zelf in staat. Wanneer iemand tegen jou over een audi of wat dan ook begint zeg dan gewoon mijn ouders hebben een peugeot. Met lef kom je in het leven het verst. En de mensen gedragen zich er vaak ook naar. Als jij haast al niet durft te zeggen dat je ouders in de huishouding werken, tja dan kan je niet verwachten dat de mensen om je heen er wel normaal over doen. Wees trots op je ouders! Denk dat het probleem eerder in je houding zit dan in de mensen om je heen.

Haha, ik heb er geen last meer van... Ja, thuis, als ik weer als slimste wordt gezien, waar ik niet van hou. Ik schaam me ook absoluut niet meer voor mijn ouders, maar ik raak wel geirriteerd door dingen die ik zie en hoor, dan komt dat van de middelbare school wel even weer terug.
Mijn houding was op de middelbare school niet heel sterk, was altijd erg onzeker. En dat wordt niet veel beter in zo'n materialistische omgeving. Misschien is dat wel het grote verschil tussen de stad en het dorp??? Ik heb geen idee.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:17

Ik vind dat je een punt hebt, TS.

Gelukkig zat ik niet op een middelbare school waar merkkleding belangrijk was, maar verder heeft het wel of niet belangrijk zijn van merkkleding natuurlijk niks te maken met opleidingsniveau en respect voor het opleidingsniveau van een ander.

Ik zat eerst op het HBO en daar worden mensen zonder opleiding, of met een lage opleiding, makkelijk gezien als simpel en als 'werkvolk' (niet per sé in mijn klas, maar wel in de studentenkringen waar ik weleens kwam). Ik ben dit jaar gestopt met mijn opleiding en om te overbruggen heb ik een jaar gewerkt. Dan kom je al snel in een simpel baantje terecht, en nu kreeg ik zelfs te maken met het vooroordeel dat mensen mij simpel en dom vonden, en dat terwijl ik met mijn baantjes juist aan het sparen was voor mijn universitaire studie van aankomend schooljaar!

Ik denk idd niet dat mbo'ers dommer zijn. Ik ben theoretisch bijv. vrij goed, maar qua praktisch inzicht heb ik nog veel te leren (om het aardig te zeggen :+ ). Andere mensen zijn praktisch weer heel goed, maar hebben veel moeite met theoretische dingen of dingen waar op een andere manier inzicht voor nodig is.

Als er één ding is dat ik heb geleerd dit jaar, is dat niemand dom is en dat ieder zijn sterke punten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:19

ja maar ik snap ook niet dat sommige mensen ontkennen dat de gemiddelde MBO'er op een ander denkniveau presteert dan een gemiddelde HBO'er.

Daar kun je je in ontwikkelen, mits je de intelligentie hebt.. En dan kun je evt. doorstromen naar 't HBO en dan hoef je je verder niet meer achtergesteld te voelen. Niet dat het terecht is dat een MBO'er zich achtergesteld voelt... Het is niet per sé minder...
Maar komop, verschil moet er zijn.
Kijk, ander denkniveau bedoel ik niet per definitie negatief, want voor 't MBO heb je wel bepaalde kwaliteiten nodig. Ik kon daar niet in 't onderwijs meekomen iig, terwijl op de Havo alles uitstekend gaat. Maar aan de andere kant is het naar mijn bescheiden mening wel een feit (ok, ik ben me er van bewust dat dit een contradictie is :P ) dat 't MBO vrij weinig voorstelt.. Maargoed, da's verder niet de schuld van de leerlingen die erop zitten, meer van 't onderwijs :)

@TS, ik vind dat toch raar... Ik zit nu ook wel op een school die een reputatie heeft als kakschool, mijn eerste school was dat absoluut niet, maar daar volgde ik respectievelijk Gymnasium, Havo/Vwo, atheneum. Nou, ik heb nooit het gevoel gehad dat iemand daar een mening had over 't beroep van mijn ouders :') (mijn vader is bouwvakker, mijn moeder heeft een hondenschool/dagopvang... Had vroeger wel een hogere functie in 't bedrijfsleven. Maar toen ze haar geld kon verdienen met hondjes is ze dat lekker gaan doen, dat moet ergens geweest zijn toen ik in de 2e zat :Y) ) Dus dat zijn nou ook geen beroepen om nou heel hard mee te gaan pochen... op mijn huidige ' kakschool ' doe ik dan Havo, mss dat dat uitmaakt. Sfeer op mijn school is wel goed vind ik en totaal niet veroordelend naar elkaar toe. En wederom heb ik niet het gevoel dat het iemand ook maar iets kan schelen wat het beroep van mijn ouders is... En in wat voor auto ze rijden..
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat mensen er zelf heel erg mee zitten dat ze 'maar' MBO doen ofzo, of daar onzeker over zijn... En daar dus meteen van maken ' de wereld accepteert mij niet als ik alleen maar MBO heb gedaan en geen geld heb voor merkkleding' bv.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:28

Hoewel ik nooit ben 'neergekeken' door mensen met dure auto's of merkkleding, herken ik je verhaal toch wel hoor. Het hoeft helemaal niets te maken te hebben met frustraties, gevoel van achtergesteld te zijn of de manier waarop je er zelf tegenover staat. Het is gewoon een stukje sociale werkelijkheid. Als je uit een laaggeschoold gezin komt, kom je simpelweg ook uit een andere sociale klasse dan het merendeel van je medestudenten op unief bv.
Mijn beide ouders hebben enkel hun lager onderwijs gedaan, beide maar tot hun 14 naar school gegaan. Mijn moeder komt uit een boerengezin en is nu poetsvrouw, mijn vader is jaren van de ene naar de andere job gehopt met heel wat jaren werkloosheid ertussenin. Ik heb nooit te klagen gehad, heb een fantastische jeugd gehad en alle kansen maar mogelijk gekregen van mijn ouders. Maar in mijn les zit ik inderdaad tussen mensen die een heel andere leefomgeving hebben, die hun reizen betaald krijgen van hun ouders, die merken dragen, die een auto krijgen thuis... Fantastische mensen allemaal, en ik ben ook helemaal niet jaloers, maar ik zal ook wel niet snel naar voren komen met hoe het bij ons thuis zit..

Allesinds, ik hoor rond me vaak genoeg ook commentaren en opmerkingen. Je hoort ze heel vaak, maar meestal zijn ze ook heel ongefundeerd en slaan ze nergens op. Je kan ze niet voorkomen, maar je kan ze wel gefundeerd weerleggen, en degene die van die uitspraken doen de mond snoeren. Ik moet zeggen, ik heb zo al menig mensen het zwijgen opgelegd omdat ze geen kant meer op konden met hun dwaze uitspraken over laaggeschoolden/lagere klassen.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:29

@menino,
Ik ben het wel met je eens dat het niveau verschilt tussen die opleidingen. Maar ik denk ook dat de ts dat niet bedoeld.
zij geeft aan dat ze er problemen mee heeft dat hoger opgeleiden geen respect tonen naar lager opgeleiden.

Verschil moet er zijn, maar daarom hoef je elkaar nog niet de grond in te trappen door te zeggen dat lager opgeleiden dom zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:36

Menino schreef:
ja maar ik snap ook niet dat sommige mensen ontkennen dat de gemiddelde MBO'er op een ander denkniveau presteert dan een gemiddelde HBO'er.

Daar kun je je in ontwikkelen, mits je de intelligentie hebt.. En dan kun je evt. doorstromen naar 't HBO en dan hoef je je verder niet meer achtergesteld te voelen. Niet dat het terecht is dat een MBO'er zich achtergesteld voelt... Het is niet per sé minder...
Maar komop, verschil moet er zijn.
Kijk, ander denkniveau bedoel ik niet per definitie negatief, want voor 't MBO heb je wel bepaalde kwaliteiten nodig. Ik kon daar niet in 't onderwijs meekomen iig, terwijl op de Havo alles uitstekend gaat. Maar aan de andere kant is het naar mijn bescheiden mening wel een feit (ok, ik ben me er van bewust dat dit een contradictie is :P ) dat 't MBO vrij weinig voorstelt.. Maargoed, da's verder niet de schuld van de leerlingen die erop zitten, meer van 't onderwijs :)

@TS, ik vind dat toch raar... Ik zit nu ook wel op een school die een reputatie heeft als kakschool, mijn eerste school was dat absoluut niet, maar daar volgde ik respectievelijk Gymnasium, Havo/Vwo, atheneum. Nou, ik heb nooit het gevoel gehad dat iemand daar een mening had over 't beroep van mijn ouders :') (mijn vader is bouwvakker, mijn moeder heeft een hondenschool/dagopvang... Had vroeger wel een hogere functie in 't bedrijfsleven. Maar toen ze haar geld kon verdienen met hondjes is ze dat lekker gaan doen, dat moet ergens geweest zijn toen ik in de 2e zat :Y) ) Dus dat zijn nou ook geen beroepen om nou heel hard mee te gaan pochen... op mijn huidige ' kakschool ' doe ik dan Havo, mss dat dat uitmaakt. Sfeer op mijn school is wel goed vind ik en totaal niet veroordelend naar elkaar toe. En wederom heb ik niet het gevoel dat het iemand ook maar iets kan schelen wat het beroep van mijn ouders is... En in wat voor auto ze rijden..
Ik heb altijd een beetje het gevoel dat mensen er zelf heel erg mee zitten dat ze 'maar' MBO doen ofzo, of daar onzeker over zijn... En daar dus meteen van maken ' de wereld accepteert mij niet als ik alleen maar MBO heb gedaan en geen geld heb voor merkkleding' bv.

Ik ontken niet dat een MBO'er zich op een ander niveau begeeft dan een HBO'er, dergelijke verschillen merk je wel. Maar dan hoeft er niet zo respectloos mee om worden gegaan, een directeur hoeft niet van zijn medewerkers te roepen dat het armoedzaaiers zijn, zoals het voorbeeld dat ik noemde wel op mij overkwam.

Ik weet ook niet of het gevoel dat ik op school kreeg, te maken heeft met dat ik uit een dorp kom, dat zou heel goed kunnen. Ik heb wel geleerd dat mensen uit de stad een andere mentaliteit hebben dan een gemiddelde dorpsbewoner... :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:37

tantjeuh schreef:
Hoewel ik nooit ben 'neergekeken' door mensen met dure auto's of merkkleding, herken ik je verhaal toch wel hoor. Het hoeft helemaal niets te maken te hebben met frustraties, gevoel van achtergesteld te zijn of de manier waarop je er zelf tegenover staat. Het is gewoon een stukje sociale werkelijkheid. Als je uit een laaggeschoold gezin komt, kom je simpelweg ook uit een andere sociale klasse dan het merendeel van je medestudenten op unief bv.
Mijn beide ouders hebben enkel hun lager onderwijs gedaan, beide maar tot hun 14 naar school gegaan. Mijn moeder komt uit een boerengezin en is nu poetsvrouw, mijn vader is jaren van de ene naar de andere job gehopt met heel wat jaren werkloosheid ertussenin. Ik heb nooit te klagen gehad, heb een fantastische jeugd gehad en alle kansen maar mogelijk gekregen van mijn ouders. Maar in mijn les zit ik inderdaad tussen mensen die een heel andere leefomgeving hebben, die hun reizen betaald krijgen van hun ouders, die merken dragen, die een auto krijgen thuis... Fantastische mensen allemaal, en ik ben ook helemaal niet jaloers, maar ik zal ook wel niet snel naar voren komen met hoe het bij ons thuis zit..

Allesinds, ik hoor rond me vaak genoeg ook commentaren en opmerkingen. Je hoort ze heel vaak, maar meestal zijn ze ook heel ongefundeerd en slaan ze nergens op. Je kan ze niet voorkomen, maar je kan ze wel gefundeerd weerleggen, en degene die van die uitspraken doen de mond snoeren. Ik moet zeggen, ik heb zo al menig mensen het zwijgen opgelegd omdat ze geen kant meer op konden met hun dwaze uitspraken over laaggeschoolden/lagere klassen.

Dat is ook de reden dat ik dit topic op NM zet en niet op LZP :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:37

Op de middelbare school had ik dit wel heel sterk in de eerste klassen. Categoraal Gymnasium (waar dus enkel gymnasiasten zaten) met ouders die vrijwel allemaal arts, ingenieur etc. waren. Ben zelfs een keer op een schoolfeestje geweest bij een jongen die een zomer- en wintertoilet thuis had :wow:
Daar werd toen wel neergekeken op mijn schoonmaakster-moeder en lts-vader. En op mij, omdat ik idd geen merkkleding droeg, geen zeilboot had, niet met een "errrrr" praatte (inmiddels af en toe wel :o) maar met een Gouds accent en op vakantie ging in eigen land... Moet wel zeggen dat ik de pech had in een brugklas terecht te komen waar ik met nog 2 anderen de enige "armere" was, in de hogere klassen (toen we gemengd werden met andere klassen) ging dat zo goed als over :)

Op het HBO (2 jaar gedaan) en WO nooit last van gehad :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:40

Ik zeg mijn opleiding nieteens, ik heb liever niet dat er raar gekeken wordt naar mij.
Ben inmiddels ietsie ouder maar toch schijnt het nogal wat te zeggen en ja, ik ben ook voor achterlijk uitgemaakt door mensen die dweepten met hoge opleidingen nog zonder dat ze me kenden maar terwijl ik wél gelijk had.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:45

Ik herken het deel van een laag opgeleide pa en een ma die thuis was voor de kinderen, 50 gulden kleedgeld, studie, rijbewijs alles zelf betalen.
Maar het overige deel herken ik TOTAAL niet. Het interesseerde mezelf ook niet, misschien was dat het. Ik was (en ben) trots op m'n ouders en iedereen die dat horen wil mag dat weten.
Ik heb zelf HBO gedaan, heb daar ook geen last gehad van wat jij schrijft (misschien maakt het uit dat het een voormalige Agrarische Hogeschool (we hadden o.a. boeren als leraren) was). Wat jouw pa dan tegen jou zegt dat herken ik ooktotaal niet. Mijn vader zei juist, leer maar door zo lang je wilt ik heb er nu spijt van dat ik er vroeger met de pet naar gooide. Ik begon met een salaris wat hij na 30 jaar werken had... dat was/is weleens krom...
Op de middelbare maakte ik rokken zelf, en had zeker geen merkkleding. De auto van mijn ouders was de modernste zeker niet, maar so what hij reed en zodra ik m'n rijbewijs had mocht ik ermee weg :)
Bij ons op kantoor (HBO +) maakt iedereen gewoon een praatje met de schoonmakers hoor als dat zo te pas komt.

Op elk niveau geldt wat mij betreft: als je hard werkt en respect voor iedereen hebt kom je het verst :)
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 13-07-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:48

Blond waarschijnlijk.....maar wat heeft opleiding en merkkleding danwel automerk met elkaar te maken?

Ik weet niet in welke wereld je precies leeft, maar veel hoger opgeleiden hebben in eerste instantie uberhaupt geen auto omdat ze nog een studieschuld af te betaen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:49

@miirrrrii
nee ben ik met je eens, maar ik geloof ook niet dat dat gebeurt. Ik geloof dat dat verplaatsing van 't probleem is...
Ooh en tuurlijk zullen MBO'ers wel eens over een kam geschoren worden als achterlijke debielen, en dat hoort niet. Maar Belgen worden ook over een kam geschoren (als dommerds ), gymnasiasten ook (als zijnde contactgestoorde studieverslaafde nerds)

Maar buiten dat geloof ik dat iemands positie binnen een 'groep' in bijna alle gevallen wordt bepaald door de persoon zelf, door iemands eigen intelligentie, door iemands sociale skills. Nouja voornamelijk dat... Ik geloof er niets van dat dat wordt bepaald door externe factoren als het naampje van de opleiding die achter je naam staat, of door de auto's van je ouders... Ik geloof dat gewoonweg niet, en wat ik wel geloof is dat mensen zelf heel graag geloven ( :') ) dat het daaraan ligt; externaliseren... Ja 't heeft invloed op je imago, maar niet op je positie binnen een groep, en daarmee denk ik dus zelf dat het ook niets te maken heeft met of mensen respect hebben voor je of niet.

Als ik iemand ontmoet die ik onwijs slim vind overkomen bv., respecteer ik diegene.. Ongeacht of z'n opleidingsniveau wel overeenkomt met het beeld dat ik van iemand ken. Ik ken onwijs veel mensen die onwijs intelligent overkomen, en waar ik echt goede gesprekken mee kan hebben, die niet eens een MBO opleiding afgemaakt hebben. Nou daar veroordeel ik niemand om, en ik kan maar barweinig mensen die denken ' goh, jij doet MBO... Mss moet ik nog maar even nadenken of ik met jou om wil gaan'... En in mijn klas (4 havo) zitten verschillende mensen vanuit verschillende millieus, maar daar staat verder echt niemand bij stil ofzo. En er is echt al helemaal niemand die minder goed in de groep ligt door zoiets.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:53

zulke dingen zijn even belangrijk maar als je ouder wordt, dan maakt dat niet meer zoveel uit.

snap je punt ergens, maar andersom geven gebeurt het misschien wel meer.

Ik werk met veelal lager/ongeschoolden en deze klagen dagelijks over de mensen in pak etc etc

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:53

Sizzle schreef:
Blond waarschijnlijk.....maar wat heeft opleiding en merkkleding danwel automerk met elkaar te maken?

Ik weet niet in welke wereld je precies leeft, maar veel hoger opgeleiden hebben in eerste instantie uberhaupt geen auto omdat ze nog een studieschuld af te betaen hebben.

Ik heb het niet meer over pas afgestudeerde hoger opgeleiden hoor ;)

Het voorbeeld van de auto was overduidelijk een kind die van jongs af aan door de ouders met de paplepel is ingegoten dat de auto waarin je rijdt aanzien oplevert, of juist het tegenovergestelde. :)
Die had op zijn 17e nog geen studieschuld...
Daarbij zijn veel hoger opgeleiden die alles cadeau krijgen van pa en ma... Zelfs ik krijg mijn opleiding betaald, daar hebben mijn ouders voor gespaard. Dat wilden ze ons graag geven.