Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij bereid zijn één jaar lang zuinig te leven om de schuld in 1 klap weg te werken?

Ja
26 (29%)
Nee
63 (70%)

Totaal aantal stemmen: 89

janesmith

Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:33

Nederland heeft aan het eind van dit jaar een geschatte staatsschuld van 380 miljard euro. Alleen de rente over dat bedrag kost ons als samenleving al 100 miljoen euro per dag. In de diverse topics over politiek is het steevast een strijd tussen links en rechts, voor- en tegenstanders van Wilders, maar over oplossingen hebben we het nooit. We hebben het zo druk met het elkaar toespelen van beschuldigingen, beledigingen en verwijten, dat we nooit aan daadwerkelijke oplossingen toekomen. Aangezien ik denk dat er onder de bokkers ook genoeg kennis is van de financiële kant van het verhaal, leek het mij leuk om eens een topic op te starten waarbij we niet kijken naar de politieke kleur of voorkeur, geen onderscheid maken tussen diverse etnische groepen maar suggesties en mogelijkheden proberen te verzinnen, en te bespreken wat de gevolgen zijn van de vele bezuinigingen die de politiek voor ons in petto heeft.

Mijn utopie zou zijn dat we één jaar lang alle winst van ieder bedrijf, ieder privepersoon, in één grote pot storten en na dat jaar zijn we compleet schuldenvrij. Dan zouden we alleen al aan rente een besparing van 36 miljard euro per jaar hebben. Daarmee zouden alle besparingen die ons jaren en jaren gaan treffen, in één klap onnodig zijn. Wat zouden de bezwaren kunnen zijn tegen zo een drastische maatregel? En heeft nog iemand meer een ander idee dat ons van de schuld van 24.000 euro de man af zou kunnen helpen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:57

jeetje, wat een vraagstuk zo op de donderdag avond.

ik heb nee gestemd, maar bedenk achteraf dat dat misschien best egoistisch is...

Ik ga er eens over denken..

[edit] het eerste wat mij te binnen schiet is dat er dan eerst een beleid moet worden opgesteld waar IEDEREEN het mee eens is.
Ik denk dat we daar al een jaar verder mee zijn.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:10

kehdra schreef:

ik heb nee gestemd, maar bedenk achteraf dat dat misschien best egoistisch is...

[edit] het eerste wat mij te binnen schiet is dat er dan eerst een beleid moet worden opgesteld waar IEDEREEN het mee eens is.

Één jaar? Ik denk eerder een jaar of 10.. :D Helaas werkt het zo niet, want wie gaat nog werken voor niks? Of beter gezegd: Wie gaat zijn best doen om enorm veel omzet te draaien?

En, nog belangrijker: de hele economie ligt op zijn gat dan. Als niemand meer geld heeft, kan niemand het meer uitgeven. Dat betekent dus dat bedrijven (die veel moeten zouden aflossen) geen geld meer hebben, waardoor die hele staatsschuld niet afbetaald kan worden dan..

Op zich is het een goed plan, één jaar zuinig leven is niks op een mensenleven en goede economische toestand in een land. Maar de economie zal alleen maar slechter worden, en dat duurt langer dan een jaar voordat dat weer oké is. :)

kehdra

Re: Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:20

En omdat niemand het met het beleid eens zal worden zal dit onmogelijk zijn, en inderdaad, welk bedrijf maakt er nog winst wanneer hun klanten geen geld hebben....

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:30

Myukii schreef:
kehdra schreef:

Één jaar? Ik denk eerder een jaar of 10.. :D Helaas werkt het zo niet, want wie gaat nog werken voor niks? Of beter gezegd: Wie gaat zijn best doen om enorm veel omzet te draaien?

En, nog belangrijker: de hele economie ligt op zijn gat dan. Als niemand meer geld heeft, kan niemand het meer uitgeven. Dat betekent dus dat bedrijven (die veel moeten zouden aflossen) geen geld meer hebben, waardoor die hele staatsschuld niet afbetaald kan worden dan..

Op zich is het een goed plan, één jaar zuinig leven is niks op een mensenleven en goede economische toestand in een land. Maar de economie zal alleen maar slechter worden, en dat duurt langer dan een jaar voordat dat weer oké is. :)

Ik heb het niet over de omzet die ingeleverd moet worden, maar puur de winst. Dus ieder bedrijf kan gewoon zijn aflossingen doen, personeel betalen etc..etc. Ook werknemers krijgen een bepaald bedrag per maand waar normaal van geleefd kan worden. En als dat jaar voorbij is dan wordt er een speciale regeling getroffen waarbij iedereen op den duur via een belastingvoordeel weer het betaalde bedrag terug gaat krijgen. Weliswaar gespreid over jaren, maar alles komt terug.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:32

kehdra schreef:
En omdat niemand het met het beleid eens zal worden zal dit onmogelijk zijn, en inderdaad, welk bedrijf maakt er nog winst wanneer hun klanten geen geld hebben....

Jawel, de klanten hebben gewoon geld, zoals ik al zei, het gaat puur om de winst die ingeleverd moet worden. De economie draait gewoon door dus. Winst die normaal gesproken toch op een rekening gestort wordt, en eigenlijk niks zit te doen. Privepersonen storten dat geld normaal gesproken op hun bankrekening. Eigenlijk is het een soort renteloze lening die we aan de staat der Nederlanden geven.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:33

En dan eerst ook geen geld meer naar ontwikkelingslanden sturen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:33

Hoe wil je zorgen dat men te vreten heeft?
Iedereen werken voor niets?
Alles is van iedereen?
Leuke utopie maar denk dat er wat gebreken zijn aan je plan.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:34

Ja, leuk, maar autobedrijven zouden met deze economie, of liever nog een betere economie natuurlijk, heel wat kunnen aflossen.
Als iedereen in Nederland bijvoorbeeld €2000,- p/m mag houden om van te leven, kan niemand dus een nieuwe auto kopen.

Net als banken, die kunnen alle rente die ze over hypotheken vangen makkelijk aflossen aan de staat. Maar als niemand meer een hypotheek kán nemen, omdat ze 'normaal' kunnen leven, maar geen 'gekke' dingen kunnen doen, zoals een hypotheek nemen, kunnen banken ook daar niets van aflossen.

Gaat 'm niet worden nie. Het idee is zeker goed, maar als niemand iets uit kan geven aan Nederlandse bedrijven, hoe moeten de bedrijven dan hun winst afgeven? Ze zullen enkel verlies draaien, met alle werknemers die ze wel in dienst moeten houden.. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:36

Ayasha schreef:
Hoe wil je zorgen dat men te vreten heeft?
Iedereen werken voor niets?
Alles is van iedereen?
Leuke utopie maar denk dat er wat gebreken zijn aan je plan.

Misverstand. dat is de bedoeling niet. Iedereen krijgt gewoon salaris. het gaat om het extra geld dat normaal in een potje verdwijnt of op een spaarrekening gestort wordt. Maar daarom vroeg ik ook wat de bezwaren zouden zijn. Tot nog toe ben ik er geen tegen gekomen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:38

FriesWytske schreef:

En zo kan ik nog wel 20 bestemmingen noemen waar op gekort mag worden van mij... helaas denkt niet heel nederland hetzelfde.

En hoe moet het dan worden opgelost met mensen die nu onder de armoede grens leven? Worden die dan aangevuld oid?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:40

Myukii schreef:
Ja, leuk, maar autobedrijven zouden met deze economie, of liever nog een betere economie natuurlijk, heel wat kunnen aflossen.
Als iedereen in Nederland bijvoorbeeld €2000,- p/m mag houden om van te leven, kan niemand dus een nieuwe auto kopen.

Net als banken, die kunnen alle rente die ze over hypotheken vangen makkelijk aflossen aan de staat. Maar als niemand meer een hypotheek kán nemen, omdat ze 'normaal' kunnen leven, maar geen 'gekke' dingen kunnen doen, zoals een hypotheek nemen, kunnen banken ook daar niets van aflossen.

Gaat 'm niet worden nie. Het idee is zeker goed, maar als niemand iets uit kan geven aan Nederlandse bedrijven, hoe moeten de bedrijven dan hun winst afgeven? Ze zullen enkel verlies draaien, met alle werknemers die ze wel in dienst moeten houden.. :)

Jawel, iedereen die normaal gesproken een auto zou kopen, kan dat dan ook. Dat gebeurt normaal gesproken via een lening of leasing. Dus dan betaal je iedere maand een aflossing, net zoals normaal ook zou gebeuren.
Ook hypotheken kunnen normaal afgesloten gaan worden. Want het zijn dan de banken die hun winst aan de staat moeten inleveren. Dat zou ik sowieso een goed idee vinden want per slot van rekening zijn zij de echte grote schuldigen aan de crisis waar we nu in zitten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:41

kehdra schreef:
FriesWytske schreef:

En zo kan ik nog wel 20 bestemmingen noemen waar op gekort mag worden van mij... helaas denkt niet heel nederland hetzelfde.

En hoe moet het dan worden opgelost met mensen die nu onder de armoede grens leven? Worden die dan aangevuld oid?

mensen die van een minimum leven hoeven niet mee te doen, want minimum is minimum. Zitten ze onder het minimum dan krijgen ze, net als nu, aanvullende zorg.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:44

kehdra schreef:

Ik weet dat dit een utopie is, maar stel voor dat. Het gaat mij er meer om wat we eventueel voor gaten kunnen schieten in het plan. Vooralsnog heb ik nog geen gat kunnen ontdekken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:46

(........)

Maar, jou idee is goed! Simpelweg onhaalbaar... Dát is dan weer jammer....

[edit] niet goed gelezen...
Laatst bijgewerkt door kehdra op 24-06-10 21:50, in het totaal 2 keer bewerkt

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:46

En als je dan dat geld wat normaal gesproken op een spaarrekeing staat nodig hebt omdat je wasmachine stuk gaat of je auto heeft een hele grote beurt nodig, wat dan???

Of mensen die helemaal niks sparen omdat ze net genoeg geld hebben om van te leven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:58

Neigt een beetje naar communisme Jane, had ik van jou niet verwacht :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 21:58

blackstar schreef:
En als je dan dat geld wat normaal gesproken op een spaarrekeing staat nodig hebt omdat je wasmachine stuk gaat of je auto heeft een hele grote beurt nodig, wat dan???

Of mensen die helemaal niks sparen omdat ze net genoeg geld hebben om van te leven.

Als je net rond kan komen, dan heb je niks om te geven en hoef je niet mee te doen. Als je noodgeld nodig hebt, dan valt dat te regelen met de staat. Nood is nood. Het gaat puur om de winst waar we dat gat van gaan dichten. Geld dat niet gebruikt wordt normaal gesproken.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:01

Electra63 schreef:

Niet echt, want iedereen gaat mettertijd terug krijgen wat hij/zij betaald heeft. Maar we zorgen dan wel dat onze kinderen, en kindskinderen niet geboren worden met een schuld van €24.000 op hun nek. Iedere baby die geboren wordt, heeft deze steen om zijn nek hangen.
Communisme is een permanente status, dit geldt maar voor één jaar.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:01

maar wie beslist dan wat nood is en wat niet? en hoe frauduleus is zo'n systeem?

imo onmogelijk.

Maar mocht het ondanks het onmogelijk zijn, toch gevraagd worden, zou ik alsnog nee zeggen....
Tenzij ik het met alles eens ben, maar dat zie ik nog niet gebeuren....

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:01

Electra63 schreef:

Ik moest ook gelijk aan het communisme denken :o
Denk niet dat dit systeem gaat werken, mensen werken harder omdat ze dan lekker een extratje hebben. Als dat extratje toch 'afgepakt' wordt werken mensen minder hard

Ik kies voor minder geld naar buitenlandse 'projecten', meer geld voor eigen problemen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:02

er mag vaan mij ook wel een paar milioen minder naar defensie, kunst cultuur, ontwikkelingshulp, en heel veel minder naar europa....
Jammer dat niet iedereen het daar mee eens is...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:03

Het maakt dus dan niet uit, of je bijvoorbeeld hard werkt en veel verdiend, want alles wat over is gaat naar de gezamenlijke pot. En dat ik een aardige spaarrekening heb en een ander bijvoorbeeld veel schuld, maakt dan ook niet meer uit, want iedereen krijgt evenveel geld om te besteden.

Buiten dat, lijkt me niet handig voor de economie.
Wij kopen veel kleren, gaan veel uit en gaan graag op vakantie.
Maar i.p.v. dat geven wij het aan de staat, om de schulden door bijvoorbeeld het wanbeleid op te lossen.
Ik ben benieuwd wat Geert van je plannen vindt?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 22:04

Pikeur schreef:
Electra63 schreef:

Ik moest ook gelijk aan het communisme denken :o
Denk niet dat dit systeem gaat werken, mensen werken harder omdat ze dan lekker een extratje hebben. Als dat extratje toch 'afgepakt' wordt werken mensen minder hard

Ik kies voor minder geld naar buitenlandse 'projecten', meer geld voor eigen problemen

het wordt niet afgepakt. Op den duur krijg je het, gespreid over jaren, gewoon weer terug. Tot de laatste eurocent. Vergis je niet dat we na dat jaar als land 36 miljard euro per jaar meer hebben om uit te geven. Geld dat nu als rente betaald wordt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 22:04

Wie bepaald wat nood is.

De regering kan wel bepalen dat sommige dingen nood zijn, maar bv een beurt aan je auto en je hebt de auto alleen voor de leuke dingen (noem even een dwarsstraat) omdat je met de fiets naar je werk toegaat, dan zegt de regering ja maar de auto heb je niet nodig om mee naar je werk te komen dus is geen nood omdat je ook zonder kan in principe.

Dus wat voor iemand nood is, is bv voor iemand anders geen nood.

Dus als je geen cent over hebt per maand, dan hoef je niet mee te doen. Nou prima, maar dan krijg je dus eigenlijk hetzelfde effect als bv voor degene die een hoog inkomen hebben meer belasting moeten gaan afdragen. En kinderbijslag inkomensafhankelijk maken en ga zo maar door.