Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 21:52

Citaat:
Drie tijgerwelpen in de dierentuin in het Duitse Magdeburg zijn gedood, omdat ze niet raszuiver waren. De dieren waren niet geschikt voor het voortplantingsprogramma. Het kantongerecht in Magdeburg heeft de dierentuin nu op de vingers getikt voor het doden van de jongen.

Kai Perrett, de aangeklaagde dierentuindirecteur betreurt de uitspraak. Hij en drie dierenverzorgers besloten in 2008 om de tijgerbaby's te doden. Perrett benadrukte dat deze beslissing niet lichtzinnig is genomen. Bij het besluit zouden de nodige tranen zijn gevloeid. Taskan, de vader van de welpen was geen raszuivere Siberische tijger.

Rechter Martin Schleupner vindt dat de drie welpen het verdiend hadden om te blijven leven. De dierentuin zou door het doden van de jongen de Dierenbeschermingswet hebben overtreden. Hij vindt het te ver gaan om gezonde dieren alleen om hun rasonzuiverheid te doden. Wel had hij begrip voor het moeilijke dilemma waarvoor Kai Perrett stond. De Magdeburger Zoo komt er met een waarschuwing vanaf.

Toevoeging: de dierentuin wist op het moment van de dekking niet dat hun mannelijke tijger niet raszuiver was. Dit werd pas tijdens de dracht bekend in de dierentuinwereld.

En een Engelse link: http://www.thelocal.de/society/20100617-27927.html

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen.

Is dit zoveel anders dan alle afgevoerde Shetlanders en veulens die voor de lol gefokt zijn?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 21:56

Tja, als je een ras raszuiver wilt houden kun je niet fokken met nakomelingen die niet raszuiver blijken. Maar goed ik denk ten eerste dat inteelt ook bij de Siberische tijger wel een rol zal spelen, omdat er niet zoveel zijn die ook meedoen in een fokprogramma. Ten tweede, een fokproduct hoeft niet meteen verder gebruikt te worden in de fokkerij. Maar om nu meteen de nakomelingen af te maken is nogal absurd. Je kan de dieren bijvoorbeeld ook plaatsen in een dierentuin die niet meedoet aan een fokprogramma. Dit is hetzelfde als het afmaken van je veulen omdat hij niet is geworden zoals je hoopt.

Oh en die funfok producten binnen de paarden, die belanden vaker wel dan niet in de salami, maar dat is geen comparison, omdat er meer dan genoeg paarden zijn, maar nog maar weinig tijgers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:00

Wat betreft de tijgers, dat vind ik moeilijk. Heb minder vestand van tijgers en het fokprogamma van die dierentuin dus daar kan ik niet heel goed over oordeel. Wel vind ik het erg dubbel, tijgers zijn beschermt toch? Ondanks dat er niet mee gefokt kan worden zie ik niet in waarom ze dood hoefden. Tijgers vind je niet voor 50,- op de markt omdat er veel te veel van zijn, paarden wel. Die vergelijking vind ik niet helemaal juist dus.

Fokken om het vermeerderen en om het 'leuk' met paarden vind ik zelf niet kunnen en onbegrijpelijk. Genoeg veulens die elk najaar teveel zijn. Daar hoeft imo niet nog meer bij om dat ze zo leuk zijn.

DeHP

Re: Magdeburg zoo doodt 3 tijgerwelpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 22:07

waarschijnlijk zijn er maar een beperkt aantal plekken waar ze de dieren kwijt kunnen. Als een niet raszuiver diertje een plekje heeft betekend dat waarschijnlijk dat er geen ruimte meer is voor een raszuiver dier. Dan kom je dus voor het dilemma te staan of je een fokprogramma in de pauze stand zet tot er weer plek is voor nieuwe welpen of dat je de niet raszuivere helaas in moet laten slapen, maar wel weer verder kunt met je fokprogramma om zo uitsterven tegen te gaan.
Wel fijn dat ze er met een waarschuwing af komen. Volgens mij hebben ze het al moeilijk genoeg gehad met het nieuws dat hun vader niet raszuiver was en daarna de beslissing om de welpen af te laten maken.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 22:08

Als achtergrond info: Er zijn inderdaad weinig Siberische (of Amoer) tijgers in het wild. In dierentuinen zijn ze echter redelijk goed vertegenwoordigd. In Europa in het fokprogramma alleen al zijn er zo'n 300. En dat zijn nog lang niet alle dierentuinen in Europa. Wel is er de laatste twee jaren een (ongeplande) fok-stop geweest in verband met deze onzuivere situatie (die door de hele populatie speelt en in 2008 opdook) en er is nu dus een beginnend tekort aan jonge tijgers. Het is belangrijk voor de populatie dat er snel met raszuivere tijgers gefokt gaat worden. Tijgers moeten raszuiver zijn omdat alleen raszuivere tijgers in aanmerking zouden kunnen komen voor eventuele herintroductie in het wild.
Magdeburg neemt deel aan het Europese fokprogramma en heeft maar plek voor 2 tijgers (+ tijdelijk nakomelingen). Deze kruisingen (Sumatraan x Amoer) zouden plek bezet houden die anders voor raszuivere fokparen gebruikt zou kunnen worden.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:45

Maar dan vraag ik me af waarom houden ze die vader dan wel aan? Als ze maar beperkt plek hebben kunnen ze beter een raszuivere mannetjes tijger aannemen ter bevordring van het fok programma.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:29

Ik denk dat ik een hele duidelijke mening heb: als dit mensen waren geweest, hadden ze het dan ook gedaan? Oe, jij bent helaas 20% Italiaans blijkt nu, terwijl we iemand wilde die 100% Spaans was. Jammer, maar dan krijg je een spuitje.

Van dit soort berichten kan ik LAAIEND worden, echt zo ontzettend boos. Dus omdat ze niet raszuiver zijn, hebben ze geen recht om te leven? Bah, wat een k*tmensen zijn er toch. Verkoop ze dan aan een wilpark, verkoop ze aan iemand die ze wil hebben en ervoor wil zorgen. Castreer of steriliseer ze, zet ze ergens neer waar ze een lekker leven kunnen hebben.
Ik vind het ronduit achterlijk dat je ze dan maar doodmaakt.
Ik heb hier geen begrip voor.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:34

Wat een onzin zeg! Jee, om zoiets kan ik echt kwaad worden.. Dat ze die dieren dan gewoon gecastreerd hadden en aan een andere dierentuin hadden gegeven, desnoods in het buitenland waar wel plek is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:38

Ik snap dit ook niet, waarom meteen dood? Kan de moeder niet meteen zwanger worden als er kleintjes bijlopen? Deze dieren hadden in mijn ogen niet dood gehoeven, en er was gerust wel een plekje voor ze te vinden geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:42

Als er nou historisch gezien 1 volk op deze wereld is dat moet voorkomen dat de naam van hun land en de woorden 'raszuiverheid'' en 'doden' OOIT NOG in 1 zin gebruikt worden dan zijn het toch wel......juist. :n

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:48

Zo had ik er nog niet over nagedacht maar daar heb je wel een punt :=
Denk alleen niet dat alle duitsers het zomaar oke vinden

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:32

De vraag is natuurlijk wat de kansen voor de huidige populatie tijgers in de dierentuinen zijn om ooit weer in het wild teruggezet te worden. Er zullen niet voor niets nog maar weinig wilde tijgers in het oorspronkelijke leefgebied over zijn.

Verder kun je je afvragen wat de zin van 'raszuiverheid' is, als het enkel om een regionale ondersoort gaat, en daarbij, als dieren maar lang genoeg gescheiden van hun oorspronkelijk leefgebied worden gefokt, is er geen hond die nog weet of ze nog wel alle oorspronkelijke eigenschappen hebben behouden, zeker in het geval van zeer smalle fokpopulaties.
Nog even afgezien van het feit dat de omstandigheden in het leefgebied soms ook veranderen.

Enfin, bij het los van hun leefgebied verder fokken met soorten kan je je vraagtekens zetten.

Dat er in dit geval voor wordt gekozen om deze welpen in te laten slapen vind ik niet zo vreemd: een tijger een goed, dierwaardig onderkomen geven loopt aardig in de papieren, en je kan ze niet samen in een hok steken. Dan liever dat dure plaatsje geven aan een dier dat wel in het fokprogramma past.
Daarnaast zijn grote katten even vruchtbaar als kleine katten.

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:37

Welkom in de wondere wereld van de dierentuinen.... Jonge beesten zijn leuk voor de bezoekers, en voor de dieren zelf vormt het ook weer een broodnodige afleiding. Als ze groter worden is er vaak geen plaats meer voor, en dan is het einde verhaal. Heb zelf in een dierentuin gewerkt waar ook maar raak werd gefokt en alle overtollige zebra's, runderachtigen, varkens etc gingen via de DA (slachter) ter plekke linea recta door naar de roofdieren...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:40

@Peer: dat dierentuinen met bepaalde diersoorten meer fokken dan er vraag is, is al langer bekend. :)

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:46

randalinpony schreef:
@Peer: dat dierentuinen met bepaalde diersoorten meer fokken dan er vraag is, is al langer bekend. :)

Blijkbaar is dit niet onder iedereen bekend, anders zou er toch ook geen topic over gestart worden? :)

Geloof ook niet dat ik er tegen ben, al lijkt het een verspilling van levens... De dieren komen wel op humane wijze aan hun eind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:47

Wordt er nog steeds in sommige dierentuinen alleen voor de jonge dieren gefokt dan? Ik dacht dat dat overal ondertussen wel geschiedenis was?
Bij t Gaiapark in ieder geval wel, daar fokken ze niet met zebra's bijvoorbeeld, omdat ze die niet kwijt kunnen.. Op hun site staat:
Citaat:
Tegenwoordig werken dierentuinen samen aan het behoud van diersoorten.
Als eerste is het belangrijk te weten dat de tijd waarin dierentuindieren uit het wild kwamen gelukkig reeds jaren achter ons ligt. Eén van de doelen van dierentuinen is namelijk natuur- en soortenbehoud. Het vangen van dieren uit het wild, ten behoeve van de eigen diercollectie valt hier niet mee te verenigen. GaiaPark is voor haar dierencollectie dus volledig afhankelijk van het “aanbod” uit andere dierentuinen. Dieren worden overigens tussen dierentuinen uitgewisseld - dus zonder tussenkomst van geld! Dit gebeurt onder andere via streng gecoördineerde Europese fokprogramma's voor bedreigde diersoorten (de zogenaamde EEP’s). Omdat dierenwelzijn centraal staat, verhuizen dieren altijd naar een dierenpark met een hoogwaardig verblijf voor die diersoort.

Vanaf het eerste jaar dat GaiaPark open was, zijn er talloze dieren geboren. Een kleine greep hieruit: tientallen doodshoofdapen, drie dwergnijlpaarden, diverse Bochara herten, twee wolapen, een roodgezicht slingeraap, vijf kuif seriema's, een zonneral, geelborst capucijnapen, meer dan twintig penseelzwijnen, een bongo en zelfs een gorilla en een giraffe! Het dierenbestand is al zodanig uitgebreid dat meerdere dieren die in GaiaPark ter wereld kwamen, naar andere Europese dierentuinen verhuisd zijn.

Jammer dat niet elke dierentuin daaraan mee werkt..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:53

Ik hou er niet van, al dat ingrijpen in de natuur. Hoogmoed van de mens om te denken dat we dingen kunnen regelen, daar moest men al vaak op terugkomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:59

peer2005 schreef:
randalinpony schreef:

Blijkbaar is dit niet onder iedereen bekend, anders zou er toch ook geen topic over gestart worden? :)

Geloof ook niet dat ik er tegen ben, al lijkt het een verspilling van levens... De dieren komen wel op humane wijze aan hun eind.

Soort voedselketen heh. ;) Beter dan dat diersoorten in tweederangs circussen of de vivisectie terechtkomen of in dierentuinen elders op de wereld waar welzijn nog embryonaal is.

Ik vind persoonlijk dat je als eigenaar van het dier het recht hebt om het leven te beeindigen om welke reden dan ook, mits het humaan gebeurt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:19

Ik ben nog steeds van mening dat er teveel mensen zijn, niet teveel dieren ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:25

Dat zou helemaal mooi worden, als iedereen maar onbeperkt diertjes mag fokken om ze daarna de nek om te draaien zonder enige goede reden :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:26

Dat is al zo. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:27

Maar onder het volk is het wel taboe

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:28

Ik vind 'niet raszuiver' echt geen goeie reden. Fok dan niet, of onderzoek eerst of vader of moeder dat wel is, als je zo graag iets raszuivers wil.
Ik ben ook niet zuiver, mijn moeder is Gelders en mijn vader is Brabants. Jeetje... ik moet mezelf ook maar een spuitje geven!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:30

Het volk wil wel ieder jaar in het voorjaar jonge dieren in de dierentuin zien. Een dierentuin moet het van zijn bezoekers hebben, en die komen nu eenmaal in grote getalen op jonkies af.

En idd, wat Peer zegt, het surplus aan dierentuindieren komt wel vaker in de handel, of beland op het bord van menig ander dierentuindier...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:31

Majo schreef:
Ik vind 'niet raszuiver' echt geen goeie reden. Fok dan niet, of onderzoek eerst of vader of moeder dat wel is, als je zo graag iets raszuivers wil.
Ik ben ook niet zuiver, mijn moeder is Gelders en mijn vader is Brabants. Jeetje... ik moet mezelf ook maar een spuitje geven!

In dit geval werd gedacht dat de vader raszuiver was, en de dekking was al gebeurt toen bleek dat dit niet zo is...
Vergelijking met mensen vind ik compleet onzinnig.