Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Omdat er wel zat studenten zijn die zich vol laten lopen in de kroeg tenminste 2 avonden per week...
Ik ben ook zo'n student die haar studie en haar huur van pappie en mammie krijgt, maar ik betaal wel mijn levens onderhoud van de stufi...
faye1995 schreef:Hahahha, ik zat erop te wachten
Sommige studenten moeten hard werken.... Weet je wat een studie kost? College geld a bijna 2000 per jaar, boeken a 1000 per jaar onderhoud voor jezelf en huur van een kamer?
266 stufie zal je het niet meer redden, dus er moet gewerkt worden.
Ik ben voltijd student en werk er altijd 20u naast
daarnaast mag ik graag een biertje drinken in de kroeg maar ik zorg wel dat ik studeer en een toekomst opbouw!
Ik verbras niks!
moonsparkle schreef:Ik doe een volwassencursus hier komt dus geen studiefinanciering bij kijken ookal ben ik 21. Het gevolg is dat ik 2 dagen stage loop waar je niks voor krijgt maar waar ik wel elke week 20 euro benzine in mn auto voor moet gooien (het is de stage wel waard hoor krijg goede uitleg etc maar geld is toch geld) daarbij werk ik dan 2 dagen omdat ik soms ook op een andere dag nog naar school moet en ik niet steeds kan wisselen bij mn werk. Ik wil heel graag op mezelf gaan wonen maar ik zie zo geen mogelijkheid.
joopie7 schreef:ik ben ook student (uitwonend) en ben toch voor de afschaffing van de stufi. Een sociaal leensteldsel betekend niet dat je minder geld te besteden krijgt, je moet het alleen in een termijn van 15 jaar weer terug betalen als je daar financieel toe instaat bent. Waarom zou de studie van de toekomstige advocaat betaald worden met belasting centen?
maar het beeld dat van de gemiddelde student geschets wordt vind ik ook belachelijk, heb ik altijd het idee dat het met jaloezie te maken heeft
joopie7 schreef:eh bron? het sociaal leensteldsel is nog iet ingevoerd en het zal je misschien verbazen maar het is geen wetenschappelijke theorie dat je moet ondersteunen met een bronhet sociaalleensteldsel is gewoon een idee dat verschillende partijen hebben, de uitwerking ervan verschilt dus per partij en daarvoor moet je de partijprogramma's nalezen als je heel graag een bron wil. Over de grote linie komen ze aardig overheen, in 15 jaar terug betalen (GL wil dit dmv extra belasting, maar meeste partijen gewoon door aflossing). Hoeveel je afmoet staan wordt berekend op een % van je loon, net zo als dat nu gebeurd als je bij de ib-groep leent. En ja, dan loopt de ib-groep geld mis, maar de ib-groep is niet een organisatie die winst moet maken. En nee het leensteldsel is niet om studenten leeg te zuigen, daarom is het ook een sociaal leenstelsel. De verwachting zijn dat er og 1 miljard extra mee kan worden opgehaald dat weer geinversteerd kan worden in het onderwijs.
Is het echt zo raar dat de latere grootverdieners van onze samenleving zelf hun studie gaan betalen? (of "zelf", je betaald ong 10.000 zelf, de overige 30.000 betaald nog altijd de staat).
Kijk leuk is het natuurlijk niet, maar het is dit of extra bezuinigen op de kwaliteit van het hoger onderwijs. En dat kan echt niet imo, de kwaliteit holt nu al achteruit. En ja, kennis is duur maar domheid kost nog veel meer.