hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

KiWiKo

hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 18:05

in een discussie over politiek blijkt dat het uitsluiten van politieke partijen gewoon gevonden word. Hoe denken jullie daarover?

ok........... hoe heet een land waar politieke partijen andere politieke partijen mag uitsluiten :) :)

de discussie voer ik hier al [NM] wat nu als wilders wint?

ga dus hier niet in discussie :)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 20-06-10 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:09

Het is dat uitsluit niet wat

En niet een land sluit uit, maar partijen sluiten uit en geven dat duidelijk met redenen en van te voren aan
Op deze manier is het nogal een gechargeerde vraagstelling

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:11

Hoe bedoel je een land dat partijen uitsluit? In de zin dat er een ander politieksysteem is of doel je erop dat sommige partijen andere partijen uitsluiten om samen mee te regeren?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:14

KiWiKo schreef:
in een discussie over politiek blijkt dat het uitsluiten van politieke partijen gewoon gevonden word. Hoe denken jullie daarover?

ok........... hoe heet een land waar politieke partijen andere politieke partijen mag uitsluiten :) :)

definieer uitsluiten.
Niet op de kieslijst is dictatuur.
Niet mee willen regeren is democratie.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:17

Stel dat een Hitler nr 2 nu de NSDAP in nederland weer wil oprichten, dan vind ik het echt wel best dat die partij wordt uitgesloten hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:23

cordon sanitair toch? Of is dat alleen de Belgische benaming?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:52

xSiep schreef:
Stel dat een Hitler nr 2 nu de NSDAP in nederland weer wil oprichten, dan vind ik het echt wel best dat die partij wordt uitgesloten hoor!

Ja maar stel dat een NSDAP een meeste stemmen heeft, heeft die dan ook 't recht om andere partijen uit te sluiten :)*

Volgens mij is dat kiwiko's punt; om haar vraag te beantwoorden: ik gok dat ze doelt op dictatuur 8-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:55

Als je de meeste stemmen hebt hoef je niemand uit te sluiten, dan ben je gewoon als de grootste gekozen, dat heet democratie

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:56

Theoretisch natuurlijk mogelijk, maar in praktijk lijkt het mij onwaarschijnlijk. Geen partij die in zijn uppie meer dat 75 zetels behaald, dus zal altijd met andere partijen moeten samenwerken.

Dat partijen elkaar kunnen uitsluiten lijkt me logisch. Als je werkelijk lijnrecht tegenover elkaar staat of principieel een groot probleem met elkaar hebt, dan lijkt het me lastig om een coalitie te vormen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:59

in belgie is er inderdaad een cordon sanitair (weet niet of ik het goed schrijf) tegen het vlaams belang.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:19

hierbij mijn motivatie voor deze poll.

Ik ben overigens zelf SP stemmer en me er heel erg van bewust dat deze partij ook de PVV uitgesloten heeft
dat was voor mij reden om ernstig op zoek te gaan naar een andere partij dan de SP......... alleen toen kwam ik bij de PVV uit...... en daar heb ik morele bezwaren tegen, dus is het toch SP geworden

Citaat:
HUN bepalen niet he WIJ bepalen........ en het lijkt er ernstig veel op dat HUN toch willen bepalen ook al hebben WIJ anders aangegeven

Citaat:
IK vind dat de partijen gewoon niet het recht hebben zo over de wens van de kiezers heen te walsen..........

Citaat:
IK vind dat door de PVV uit te sluiten je gewoon scheit heb aan de nederlandse bevolking welke hem daar wel wil hebben........ en dat, dat heeft NUL, NIKS NADA met democratie te maken........

Citaat:
en OOK dat vind ik niet kloppen.......... veel mensen hebben ook PVDA gestemt en ik vind dat dit kinderachtige....."jamaarhij" maar eens afgelopen moet zijn, en dat partijen gewoon moeten doen wat wij mensen van hun verlangen, en dat is het land regeren!

Partijen uitsluiten of jezelf dan uitsluiten is NIET democratisch..... en of dat nou PVDA, SP VVD, of PVV is. Dat moet gewoon niet goed gevonden worden

Citaat:
het gaat mij erom dat HUN niet bepalen met wie ze moeten gaan samenwerken........ dat bepalen WIJ op het moment dat we gaan stemmen........

OP het moment dat partijen andere partijen uit gaan sluiten is het GEEN democratie meer

Citaat:
Ik vind dat een politieke partij vanuit een democratisch oogpunt NOOIT een andere partij mag uitsluiten, om de doodsimpele reden dat dit niet democratisch is..... Niet op voorhand en zeker niet achteraf!

Het is hetzelfde als zeggen, iedereen mag hier wonen........ maar geen moslims, daar willen we niet eens mee praten!

iedereen mag hier regeren, behalve de PVV, daar willen we niet eens mee praten.......

is niet democratisch......

KiWiKo schreef:
Electra63 schreef:
Kiwiko,
Ja, maar het gebeurt wel.
De meeste PVV-stemmers vinden dat niet erg, of is zelfs een reden om PVV te stemmen.
Voor mij, is het uitsluiten van de PVV, dus juist wel een reden om PvdA te stemmen.

Waarom mag dat dan niet, en het uitsluiten van moslims wel?

nou precies........... waarom word het uitsluiten van moslims niet getolereerd en het uitsluiten van een partij wel??????

Dan de volgende vraag, WAT heeft het uitsluiten van moslims in hemelsnaam te maken met verkiezingen/politiek en democratie???

In wat voor een opzicht is een politiek standpunt van een partij een gevaar voor ons kiesrecht?

en wat is de volgende stap.......... het uitsluiten van bevolkingsgroepen tijdens het stemmen??? want ze zouden wel eens op een partij kunnen stemmen die niet in het plaatje past?

Citaat:
IK vind dat een partij zo iets helemaal niet eens mag roepen...... laat staan het een stand of breekpunt maken.........

IK vind dat je dan gewoonweg scheit hebt aan de bevolking......

Partijstandpunten heb je op het politieke vlak, we moeten het zus of zo gaan doen....... maar je mag nooit een andere partij uitsluiten dat is ondemocratisch......

Ik zal een poll openen of het een raar standpunt is

Citaat:
volgende verkiezingen is het misschien wel de SP die uitgesloten word, of de PVDA......... od misschien wel D66

kan zomaar

dus bevolkingsgroepen mogen niet uitgesloten worden, maar partijen wel........ snap je niet dat dit meten met twee maten is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:23

Zo'n land heet democratie als de uit te sluiten partij in haar programma ongrondwettelijke zaken heeft, of middels uitspraken zich niet aan de grondwet houdt.

Zo land heet dictatuur als er sprake is van één partij met alle macht, waarbij binnen de partij ook nog eens geen sprake is van een vorm van democratie of controle maar de leider van die partij de alleenheerschappij heeft.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-06-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:43

Wellicht zou het wat duidelijker worden als je ook alle antwoorden op die citaten erbij toont, want dit is een nogal chaotisch en eenzijdig beeld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:45

dat kunnen mensen in het topic lezen als ze daar behoefte aan hebben :)

Daarom heb ik de link erbij gezet van het topic :)

dit is alleen MIJN mening en dus de onderbouwing van mijn stellling.

zoals ik in de openingspost al schreef...... discusseren hierover doe ik in dat topic niet in deze :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:57

Beetje kinderachig deze poll, Kiwiko.
Dan kan ik wel een poll openen met:

Hoe heet iemand die mensen uitsluit om hun (moslim)geloof?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 19:59

wat let je?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:03

De PVV wordt niet uitgesloten; uitsluiting van regeren gebeurt pas op het moment dat een partij niet op de kieslijst mag. Wat er nu gebeurt heet democratie, hoe je het ook wendt of keert. Een partij heeft het recht te zeggen niet met een andere partij te willen samenwerken. En de coalitie met PVV erin wás toch ook de eerste die besproken werd? Die gaat om heel andere redenen niet door.

En daarnaast, de VVD is de grootste partij geworden maar de PvdA is nét tweede (ipv gedeeld grootste). En in de eerste coalitie die besproken werd, is de PvdA "uitgesloten". Is dat dan ook een teken dat Nederland een ''bananenrepubliek'' is? Of mag dat wel, omdat de PvdA anders is ofzo? Ik zie het verschil niet erg. Iedereen lijkt een paarse coalitie onmogelijk, omdat VVD en PvdA niet samen in een regering zouden kunnen. Als de VVD dan vervolgens in een regering gaat, zou je dus kunnen zeggen dat de PvdA uitgesloten wordt.

Dictatuur? Nee, dat heet democratie. Hoe moeilijk dat soms ook te verkroppen is. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:05

Ik doe dat niet, want ik hou niet van polls.
Maar ik vind het een beetje simpel, omdat uit al die andere polls al is gebleken dat de meeste bokkers fervente PVV-aanhangers zijn.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:06

Ik stoor me altijd aan dat geroep dat partijen naar het volk moeten luisteren en 'de kiezer heeft gesproken en gekozen voor een coalitie'. Als kiezer kies je helemaal niet voor een coalitie, dat is ons systeem niet. En ik vind het een foute gedachtegang dat de partijen naar het volk moeten luisteren. Partijen moeten naar hun achterban luisteren en het volk moet luisteren naar de partijen en vervolgens kiezen. Als de partijen werkelijk naar de kiezer zouden luisteren, dan krijg je een en al populisme en zou het een zooitje worden.

Hiermee bedoel ik overigens absoluut niet dat de verkiezingsuitslag niet serieus genomen moet worden. Ik bedoel hiermee dat partijen zelf moeten overwegen wat verstandige (en wellicht onpopulaire) beslissingen zijn; het volk overziet niet altijd alles en verdiept zich ook niet in elk onderwerp. Dat doet de politicus als het goed is wel. Ook heeft iedereen een referentiekader, waaruit zijn/haar mening gevormd wordt, een partij/regering overlegd en bekijkt punten dus vanuit verschillende kaders. Het volk doet dat niet (zo georganiseerd).

Om terug te komen op het vormen van een coalitie. De kiezer spreekt nooit eensgezind en het is dus ook onzin dat 'de Nederlandse kiezer' voor een regering met de PVV heeft gekozen. Alleen de PVV kiezers hebben dat gedaan en wellicht ook kiezers van andere partijen, maar dat weet je niet. Het zou zomaar kunnen dat een meerderheid juist geen PVV in de regering wil. Daarom vind ik het wel belangrijk dat partijen voor de verkiezingen aangeven of ze regeren met de PVV uit sluiten. Achteraf daar een standpunt over innemen vind ik wel oneerlijk. Als zij dit van te voren doen, dan kan de kiezer daar dus ook rekening mee houden in zijn/haar keuze voor een partij. Zoiets zou absoluut kunnen meespelen in je stemgedrag.

Een cordon sanitair vind ik dan wel weer ver gaan, omdat er dan slechts twee blokken over blijven. Maar als de partijen afzonderlijk van elkaar hun beslissing nemen, heeft de de kiezer meerdere keuzes en kan dan ook tactisch stemmen.

Het is btw niet 'HUN bepalen', maar 'ZIJ bepalen'. Spelfoutje boeit niet zoveel, maar beetje slordig zo met CAPS.

Edit: Agree met Hanmar. Ik heb overigens dat andere topic niet gelezen en het is me ook te groot om nog door te gaan lezen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:14

Huh, de meeste stemmen voor een dictatuur... :? Mensen die dictatuur stemmen, is dat een statement of serieus?
Je kan toch ook bananenreplubliek stemmen. Een dictatuur is echt even iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:16

En een bananenrepubliek dan? Waar is die corruptie die daar bij hoort? ;)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:19

Klopt, alleen is de keuze in de poll natuurlijk vrij beperkt. Niet echt een handige poll. Maar stem dan bananenreplubliek ipv. dictatuur als je vindt dat dit niet bij een democratie past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:27

ik denk dat ' hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit' iets te weinig informatie bevat om een oordeel te kunnen geven over de regeringsvorm enzo :') ...

Ik bedoel met Hitler werder er een hoop partijen uitgesloten dan dat was omdat het een dictatuur was.
In Nederland worden er een hoop partijen uitgesloten, maar zullen er altijd partijen niet uitgesloten worden om een coalitie te kunnen vormen +:)+

Het antwoord op de vraag kent meerdere opties dus :Y) ... Maar eerlijk, als ik het niet zou betrekken op onze eigen regeringsvorm, zou na 't lezen van deze vraag 'dictatuur' wel als eerste in me opkomen :') ...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:32

Haha, true, ik snapte de vraag eerst ook niet. Ik dacht dat het om een ander politieksysteem ging, maar toen ik de link naar het Wilders topic zag, had ik een vermoede waar het vandaan kwam.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:34

chanel1985 schreef:
in belgie is er inderdaad een cordon sanitair (weet niet of ik het goed schrijf) tegen het vlaams belang.

Niet meer. ;) Dat is in 2004 opgeheven toen vlaams blok veranderde in vlaams belang (en een nieuw programma maakte). De andere partijen hebben geen nieuw verzoek tot cordon sanitaire ingediend dus officieel is het er niet meer. ;)