Stem jij primair voor eigenbelang of belang samenleving?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jezelf of de samenleving?!

Mezelf
45 (38%)
Samenleving
61 (52%)
Anders, namelijk..
10 (8%)

Totaal aantal stemmen: 116

RoodZonnetje

Stem jij primair voor eigenbelang of belang samenleving?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 18:37

Wanneer jij stemt (politiek), stem je dan op een partij waarvan je denkt dat die het best voor jezelf is, of voor een waarvan je denkt dat hij het best voor de samenleving is? Of anders? En waarom?

RelarDevi

Re: Stem jij primair voor eigenbelang of belang samenleving?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:38

Lastig, ik stem eigenlijk vooral voor mijn minderheidsgroep en daarmee dus ook voor mezelf...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:45

Ik stem voor de samenleving, want voor jezelf alleen krijg je het toch nooit zoals je het wilt. Ik stem dus in feite voor de samenleving zoals ik die het liefst zou zien, of in ieder geval iets wat daar bij in de buurt komt :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:46

Eigenbelang, zeker weten.

'Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht' ;)

Even serieus: Je kan jezelf blijven afvragen 'wat goed is voor de samenleving'. Wat ik goed vind, vind iemand anders weer helemaal niet goed. Zo kan je bezig blijven. Ik stem op een partij die de stufi wilt behouden (ik ben zelf student, en zou het ook zo prettig vinden dat mijn kinderen later kunnen studeren), een partij die die AOW leeftijd niet wilt verhogen (ik heb geen zin om tot mijn 70e door te werken), een partij die zich sterk maakt voor het onderwijs (ik studeer nog, maar sommige vakken worden bagger gegeven. Daarnaast ben ik docent, maar een klas van 34 vmbo-tl'ers het 9e uur geschiedenis geven is een grote klus. Heel ideaal zou al zijn: kleinere klassen. Daarvoor zijn o.a. meer docenten nodig).

Bepaalde aspecten vind ik heel belangrijk, zoals: het welzijn van dieren, het milieu, strengere straffen voor misdadigers en het privacy-beleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:49

Ik stem op de partij waarvan ik denk dat hij er dezelfde visie over een goed draaiende samenleving op nahoudt, en bij wie ik me in hun principes kan vinden. Voor een deel dus voor de samenleving, maar ik zou niet stemmen op een SGP die bv. geen vrouwen in de politiek wil omdat dat niet past bij mijn persoonlijke levensopvatting.
Hoewel dat opzich best wel samenhangt met wat ik denk dat het beste is voor de samenleving.

Mijn eigenbelang speelt iig niet zo'n grote rol.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:50

Eigenbelang. Ik weet al nauwelijks waar IK op moet stemmen, laat staan dat ik krijg uitgezocht wat voor de samenleving okee is.

Wel grappig dat er zo weinig eigenbelang gestemd wordt, maar hier in het topic komt het redelijk naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:54

Bellona_K schreef:
Eigenbelang, zeker weten.

Even serieus: Je kan jezelf blijven afvragen 'wat goed is voor de samenleving'. Wat ik goed vind, vind iemand anders weer helemaal niet goed. Zo kan je bezig blijven. Ik stem op een partij die de stufi wilt behouden (ik ben zelf student, en zou het ook zo prettig vinden dat mijn kinderen later kunnen studeren), een partij die die AOW leeftijd niet wilt verhogen (ik heb geen zin om tot mijn 70e door te werken), een partij die zich sterk maakt voor het onderwijs (ik studeer nog, maar sommige vakken worden bagger gegeven. Daarnaast ben ik docent, maar een klas van 34 vmbo-tl'ers het 9e uur geschiedenis geven is een grote klus. Heel ideaal zou al zijn: kleinere klassen. Daarvoor zijn o.a. meer docenten nodig).

Bepaalde aspecten vind ik heel belangrijk, zoals: het welzijn van dieren, het milieu, strengere straffen voor misdadigers en het privacy-beleid.

Alleen zijn er maar een paar partijen die een coalitie gaan vormen van wie geacht wordt aan iedereen te denken ... ;) Ik bedoel een regeling die er door komt geldt voor iedereen en niet alleen voor jezelf.
Ik denk dat hoe meer iedereen puur vanwege eigenbelang zou gaan stemmen, hoe minder men er in het algemeen van terug zou zien.

Van een prettige samenleving heb je zelf uiteindelijk ook profijt :Y) Dus mss is dat eigenlijk ook wel gewoon een (strategische :P ) vorm van eigenbelang..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 18:56

Bellona_K schreef:

Ik vind juist dat de overhied de taak heeft om te denken aan de mensen die daar zelf weinig invloed op kunnen hebben: de kinderen zonder veilig thuis, de ouderen die nergens terecht kunnen, de mensen die zorg nodig hebben en niet voor zichzelf op kunnen komen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:05

Menino schreef:
Van een prettige samenleving heb je zelf uiteindelijk ook profijt :Y) Dus mss is dat eigenlijk ook wel gewoon een (strategische :P ) vorm van eigenbelang..

Wat versta jij onder een prettige samenleving?
Zoals ik in mijn eerdere post aangaf; wat de 1 een prettige samenleving vind, kan de ander weer totaal anders zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:13

Als ik voor mzezelf zou stemmen, zou ik als allenstaande moeder links moeten stemmen. Maar ik stem VVD omdat zij economisch gezien de beste plannen hebben en ik geen korte termijn denker ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:14

Een prettige samenleving is voor mij een samenleving waarin wetten ed. van toepassing zijn en normen en waarden heersen waarin ik me kan vinden + dingen als een gezonde economie etc. Maar dus niet per se een samenleving waarin ik het zelf zo goed mogelijk heb...

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 19:18

Shadow0 schreef:
Bellona_K schreef:

Ik vind juist dat de overhied de taak heeft om te denken aan de mensen die daar zelf weinig invloed op kunnen hebben: de kinderen zonder veilig thuis, de ouderen die nergens terecht kunnen, de mensen die zorg nodig hebben en niet voor zichzelf op kunnen komen.

Juist, de overheid heeft die taak, maar voert dat nou net niet uit! Spijtig genoeg zijn er zat mensen die geen goede zorg krijgen en kinderen die niet in een veilige omgeving opgroeien.

Verder moet die zin met een korreltje zout genomen worden. Er staan niet voor niks aanhalingstekens en een smiley

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 19:45

Ik denk dat ik toch primair voor mezelf stem. Want ik stem voor de samenleving, maar niet ten koste van mezelf zegmaar :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:21

Ik stem toch vooral op een partij met een visie die het beste bij mijn visie aansluit. Sommige van uitkomsten van die visie zijn voordelig voor mij, sommige niet. Een visie impliceert ook langere termijn denken, dat betekent dat dingen op de korte termijn soms pijn doen, omdat het op de langere termijn beter is. Ik heb dus anders gestemd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:59

Ik heb gekozen voor 'anders'.
Ik stemde nl. om een bepaalde balans te proberen te creëren. Als ik verwachtte dat er veel links gestemd werd, stemde ik rechts en vice versa, om te hopen dat mijn stem er mede voor zorgde dat we geen extremen kregen :+

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:00

Ik mag niet stemmen ( :D ), maar ik hou me er wel mee bezig, en ik stel de samenleving voorop. Toch denk ik soms ook wel persoonlijk, maar wie doet dat niet? Om dezelfde reden dat Bellona_K zegt: "een partij die die AOW leeftijd niet wilt verhogen (ik heb geen zin om tot mijn 70e door te werken)" wil ik juist dat die wél wordt verhoogt: Ik heb geen zin om over 10 jaar van mijn loon één AOWer te moeten betalen. Daarnaast ben ik het met Karl66 eens dat we moeten doen wat op lange termijn goed is, ook al zijn we er nu niet zo blij mee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:03

Da's wel superlastig, naar lange termijn gevolgen kijken. Althans, als je naar doorrekeningen van bvb de economische gevolgen van de VVD op lange termijn kijkt word ik niet blij, terwijl er toch vrij veel op gestemd wordt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 22:15

Politiek is toch veel meer dan economie? Wat is je mensbeeld? Hoe ga je met het milieu om, hoe kijk je tegen de wereld buiten Nederland aan? De economische keuzes van een partij zijn vaak het gevolg van die visies op andere zaken. Zo'n economische uitkomst kan voor mij of de samenleving slechter uitpakken, maar ik heb er geen problemen mee dat ik betaal voor zaken die ik belangrijk vind.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 22:17

Snap ik, maar het was een voorbeeld :)
Ook wat milieu betreft snap ik niet dat mensen op bepaalde partijen stemmen, bvb CDA.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:19

Toch typisch (en jammer) dat dit soort politieke topics altijd doodbloeden en de "reltopics" volstromen met berichten :')

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:22

Ik stem ook voor eigen belang en milieu ;) . Ik kan ook niet voor een ander kiezen, ieder heeft zijn eigen voorkeur.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:32

Urielle schreef:
Ik heb gekozen voor 'anders'.
Ik stemde nl. om een bepaalde balans te proberen te creëren. Als ik verwachtte dat er veel links gestemd werd, stemde ik rechts en vice versa, om te hopen dat mijn stem er mede voor zorgde dat we geen extremen kregen :+

Een hele aparte maar wel leuke instelling!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:35

Eleionomae schreef:
Ik stem voor de samenleving, want voor jezelf alleen krijg je het toch nooit zoals je het wilt. Ik stem dus in feite voor de samenleving zoals ik die het liefst zou zien, of in ieder geval iets wat daar bij in de buurt komt :)

Mooi verwoord, hier precies zo! :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:36

Geïnteresseerden om live politiek te bediscussieeren over een hot topic, wat menig topic tot een rel topic heeft gemaakt..??
Misschien om er een bokt meetingkje van te maken?

Citaat:
Debat: ‘Islam in de rechtszaal: bescherming van geloven, of van gelovigen?

Maurits Berger, Professor Islam in het Westen, gaat op woensdag 2 juni 2010 in debat met advocaat Gerard Spong over de vraag in hoeverre het de taak van de overheid is om niet alleen gelovigen, maar ook godsdiensten te beschermen.

Onderwerpen als de sharia of de hoofddoek staan garant voor aandacht en ophef in de media. In deze debatten overheersen vaak de emoties, van woede tot angst en van schaamte tot frustratie. Kan de wetenschap in het islamdebat redelijkheid brengen, door feitelijke kennis aan te dragen? Of zijn hun feiten te genuanceerd om in het debat gehoord te worden? En worden wetenschappers verblind door hun wens hun eigen visie op de islam over te brengen?

In de Lustrum debatreeks ‘Ratio en Emotie in het Islamdebat’ organiseert LUCIS op 2 juni 2010 een discussieavond met advocaat Gerard Spong. Eerst zal hij het debat aangaan met Maurits Berger, Hoogleraar Islam in het Westen. Centraal staat de vraag in hoeverre het de taak van de overheid is om niet alleen gelovigen maar ook godsdiensten te beschermen. Vervolgens zal er voor het publiek ruim de gelegenheid zijn om vragen te stellen en zich te mengen in het debat.

Datum en tijd: 2 juni 2010, 17.30 -19.30 uur
Locatie: Lorentzzaal, Kamerling Onnesgebouw, Steenschuur 25, Leiden
Discussant: Maurits Berger

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:37

Ik kom hoogstwaarschijnlijk :D