Drie jaar en dan al naar school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

Drie jaar en dan al naar school

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 12:23

odetteke

Re: Drie jaar en dan al naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:38

Zo lang het een vrijblijvend iets is en je als je er gebruik van wilt maken ook niet persee 5 ochtenden moet lijkt het me geen slecht plan.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:55

Maar in het artikel staat dus, dat ze wel minimaal 5 ochtende naar school moet. Lijkt mij teveel van het goede, lijkt mij veel te vermoeiend voor zon kind. 2 A 3 x lijkt mij beter. En dan bijvoorbeel maandag wel en dinsdag niet, woensdag dan wel weer ect.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 12:59

Naar mijn idee hangt dit erg van het kind zelf af. Sommige kinderen zijn nu eenmaal sneller 'groot' dan andere!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:03

Hier in België is dat al jaren zo.
Ik ging vanaf mijn 2,5 naar de kleuterklas... het eerste half jaar/jaar halve dagen, daarna gewoon hele dagen. Kleuter'school' moet je natuurlijk niet zien in de strikte zin van het woord 'school'. Als kleuter wordt je niet op de schoolbanken gezet, met een leraar vooraan. Dat is tekenen, verven, knutselen, puzzelen, liedjes zingen, korte gedichtjes leren, verhalen luisteren,... Ik heb het als kleuter altijd heel fijn gevonden allesinds!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:04

Ik persoonlijk baal ervan dat het niet een jaar eerder bedacht is - dat zou me een uitvinding geweest zijn voor die van mij.
En zo lang als het niet verplicht is zie ik er ook ziet zo'n probleem in.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:12

In België is het niet meer dan normaal dat je met 3 jaar naar school gaat.. Ik ging ook..zo goed als altijd volle dagen...en ik vond het super! ik zou écht niet anders gewild hebben! Spelen, knippen, knutselen, de juffrouw die verhaaltjes vertelde, de poppenkast! De mooiste herinneringen heb ik eraan...en ik maakte al vriendjes die ik later op de lagere school heb behouden. Ik heb het altijd al zo gek gevonden dat Nederland zo hard steigert wanneer het gaat om een kleuter naar school te brengen.
Nu weet ik wel niet hoe een peuterspeelzaal er aan toe gaat, als daar ook de focus ligt om het kind (zondar dat hij het zelf beseft!) spelenderwijs voor te bereiden op het lager onderwijs, of dat het gewoon een soort van créche is waar niet bepaald wordt nagedacht wat belangrijk zou kunnen zijn voor de kleuters?

Hier is wel niet verplicht, maar het zou in principe een erg goede zaak zijn voor allochtone kinderen als tenminste het laatste kleuterklasje verplicht zou zijn. Allochtone ouders hebben immers vaak wél de neiging om hun kinderen zolang het mag gewoon thuis te houden en in hun moedertaal op te voeden, waardoor het helaas heel vaak voorkomt dat kinderen eens ze naar het studiejaar gaan, geen letter Nederlands kunnen en dus, hoe intelligent ze misschien wel zijn, bij voorbaat een gigantische leerachterstand opbouwen. Daar is men zover ik weet dus ook al aan het denken hier in België.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:18

Nee, op een psz wordt echt wel didactisch etc. nagedacht, dat is geen verdedelde oppas. Wat dat betreft geen punt. Maar het is veel minder dagdelen - en mijn bijna 4-jarige loopt dus al 8 maanden te stuiteren dat ze ook naar 'de bazenschool' wil. Nog 3 weken.... *zucht*

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:19

Blue_Eyes, Je bedoelt je pandabeer of niet? Hoe schattig <3

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:20

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:22

bij ons gaan de kindjes zoizo al naar de kleuterschool op 2.5 jaar

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:27

Als ik de keuze zou hebben zou de kleinste zeker al met 3 naar school gaan. Voor de oudst zou het ook zeker een uitkomst geweest zijn, die verveelde zich stierlijk thuis en op de psz was hij uitgeleerd zeg maar...
we hebben er zelfs over gedacht om de kindjes in Belgie op school te doen... van mij mag de regeling vanaf nu ingaan hoor. De jongste wordt in april 2011 3

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:28

ja joh, maak het de ouders nog moeilijker!
halve dagen, ochtenden, en dan nog moeten werken ook, nog even en dan zien de ouders hun kind helemaal niet meer.
Tis voor ouders al lastig genoeg denk ik en een kind van 3 op de BSO lijkt me al helemaal niks

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:28

Hier in de omgeving (grensgebied Belgie) gaan ook veel NL kinderen al vroeg in Belgie naar school.

frescoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:36

Tja....mijn dochter gaat 2 dagen naar het KDV, als mijn vriend en ik allebei werken.
Als ze dan 's morgens naar school gaat, gaat ze dan daarna naar de BSO? met kinderen tot 12?
Of brengt iemand haar "even" naar het KDV?

Voor mijn zoontje was het op zich een uitkomst geweest, vanaf dat hij 3,5 was vond hij zich echt te groot voor het KDV en wilde naar de echte school!

5 dagen lijkt me trouwens wel erg veel. 't is juist zo lekker om af en toe eens even niets te hoeven met zo'n kleintje.
Wat dat betreft vind ik 4 jaar echt jong genoeg.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:39

Voor mij hoeft het niet, ik zit er niet op te wachten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:41

Ik heb zelf nooit last ondervonden van 5 dagen per week naar de kleuterklas te gaan. En zover ik mij kan herinneren, weet ik dat er niemand in mijn kleuterklasje was die maar deeltijds kwam. Ik heb ook absoluut nooit het gevoel gehad dat ik gedumpt werd door mijn ouders en dat ik hun te weinig zag, ik zag mijn ouders (en grootouders) écht nog wel heel vaak...ik heb wel het gevoel gehad dat ik heel mijn kleutertijd zalig en onbezorgd spelend met de andere kleutertjes heb doorgebracht.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:46

Dat is natuurlijk ook een kwestie van wennen. Nu is dat nog vreemd voor Nederlanders, Belgen weten niet beter. Ik zou er totaal geen moeite mee hebben, mijn peuter ook niet dus. Het is net wat je gewend bent.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:50

Ja precies..kwestie van wat je gewoon bent. Ik geloof dat het land hier op zijn kop staat als er morgen de mededeling zou zijn "de kleuterklassen gaan sluiten, zoek maar iets anders om je kinderen naar toe te brengen of hou ze maar thuis". :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:53

Hoe wordt het nu eigenlijk over het algemeen gedaan in Nederland? Gaan kleuters naar een peuterspeelzaal dan, of blijven ze grotendeels thuis ofzo?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:54

Ik denk dat het wel een goed idee is.
Volgens mij is het ook bedacht voor de taalachterstand? Misschien dat ze op deze manier op een slinksewijze die kinderen eerder taalonderwijs kunnen gaan geven?
Ik vraag me alleen af hoe ze dit voor elkaar willen krijgen. Ik denk niet deze kinderen in een echte kleuterklas kunnen.
Deze kinderen kunnen uiteraard niet naar een BSO tenzij ze hier een speciale jonge groep voor maken KDV/BSO bijvoorbeeld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:55

Sorry hoor, maar je hebt ze 'maar' 4 jaar thuis. Ze kunnen lang genoeg naar school. Ik wil graag nog van mijn kinderen genieten. Het is tegenwoordig ook al heel hip om je kind met 2 jaar naar peuterspeelzaal te doen. Ik wil dat gewoon niet, dat druist tegen mijn gevoel in.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:56

xKatleentjex schreef:
Hoe wordt het nu eigenlijk over het algemeen gedaan in Nederland? Gaan kleuters naar een peuterspeelzaal dan, of blijven ze grotendeels thuis ofzo?

Peuterspeelzaal voor 2 dagdelen in de week en daarna kleuterschool.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:57

xKatleentjex schreef:

Een ouder kan het kind naar een peuterspeelzaal brengen, dit is dus niet verplicht. Hiervoor betalen ze gewoon een eigenbijdrage a 50 euro pm. voor 2 dagdelen p/w. Kinderen leren hier samenspelen knutselen liedjes versjes enz enz.
Kinderen die (alle dagen) naar een KDV gaan gaan meestal niet naar een peuterspeelzaal.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:01

En hoe doe je dat dan als ze niét naar zo'n opvang gaan? Blijven jullie als moeders dan thuis voor de kinderen?