Wie moet zich aanpassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

samloes

Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:34

In een ander topic ontstaat nu een discussie over wie zich aan moet passen, wij of degene die in Nederland komen wonen (uit welk land dan ook)

Ik vind zelf dat degene die vanuit een ander land hier komen wonen, zich aan de Nederlandse cultuur aan moeten passen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:36

Daar ben ik het mee eens. Als wij in een ander land gaan wonen moeten wij ons ook aan dat land aanpassen en tenminste de taal kennen.
Als ik in Amerika of Frankrijk ga wonen kom ik ook niet ver als ik Nederlands ga praten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:37

ben ik met je eens....ik pas mij ook aan aan de franse cultuur.
Hoewel de franse cultuur dichterbij nederlands staat dan bijvoorbeed de islam...

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:37

dat was mijn punt ook. Hier in Nederland gaan wij ons steeds meer aanpassen, kijk, kies je daar zelf voor oke, maar ga het niet eisen van de mensen in Nederland

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:38

Mensen die naar Nederland komen moeten zich aanpassen ja, maar het is geven en nemen vind ik :). Als mensen hier open staan voor veranderingen en nieuwe culturen is het voor nieuwkomers ook makkelijker om hun plekje te vinden.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:40

Ikima schreef:
Daar ben ik het mee eens. Als wij in een ander land gaan wonen moeten wij ons ook aan dat land aanpassen en tenminste de taal kennen.
Als ik in Amerika of Frankrijk ga wonen kom ik ook niet ver als ik Nederlands ga praten.

Mee eens.
In eigen kring kun je je eigen cultuur / taal naleven (bij gebrek aan een beter woord), maar als je in Nederland wil wonen en werken en dus deel wil nemen aan de Nederlandse maatschappij, dien je op zijn minst de Nederlandse taal (voldoende) te beheersen en de Nederlandse rechtstaat en normen&waarden te respecteren. vind ik

Chris schreef:
Mensen die naar Nederland komen moeten zich aanpassen ja, maar het is geven en nemen vind ik :). Als mensen hier open staan voor veranderingen en nieuwe culturen is het voor nieuwkomers ook makkelijker om hun plekje te vinden.

Hier kan ik me ook zeker in vinden. Hoewel ik hierboven schrijf dat de NL rechtstaat en normen &waarden gerespecteerd moeten worden, betekent dit niet dat we hier heel rigide in moeten zijn en niet moeten opstaan voor ándere normen en waarden vanuit andere culteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:43

Ik sta achter de mensenrechten, zoals vrijheid van godsdienst ed en van mij hoeven mensen zich dus niet aan te passen op dat vlak (het ging over hallal vlees eten).

Ik vind het wel belangrijk dat mensen mee kunnen komen in de maatschappij (dus taal spreken enzo) maar fundamentele waarden die je van jongsafaan hebt meegekregen als heel belangrijk hoeven van mij niet opgegeven.

Ik ben zelf niet gericht godsdienstig, maar ben bijv. opgegroeid met dieren en zou het enorm moeilijk hebben als mijn kind op een KDV het vlees van kittens zou moeten eten oid. Dat zijn dingen die ze niet zou mogen eten, ook al is het in dat land gebruikelijk. Wat andere mensen doen is aan hen natuurlijk, maar ik begrijp ook dat iets als een KDV niet EN kitten EN rundsvlees op het menu zet oid en als er veel Nederlanders zouden zijn daar en het KDV schrapt kitten van het menu dan vraag ik me echt af waarom de lokale bewoners koste wat het kost kitten op het menu zouden willen hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:43

Rendel schreef:
dat was mijn punt ook. Hier in Nederland gaan wij ons steeds meer aanpassen, kijk, kies je daar zelf voor oke, maar ga het niet eisen van de mensen in Nederland

volgens mij komen alle problemen wat integratie betreft daardoor....de nederlanders passen zich aan.
Foldertjes met informatie op het gemeentehuis in het arabisch...een tolk voorhande...taalcursussen...hier in frankrijk moet je echt je reet redden hoor!
Je komt nieteens in het ziekenfonds als je niet een maandelijkse stroom geld hebt uit het land van herkomst.
Een uitkering heb je helemaal geen recht op als je hier niet ingeschreven staat en het laatste jaar een baan hebt gehad.
Het werkt hier echt anders.En dat is maar goed ook eigelijk :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:44

Ikima schreef:

Nou,er zijn nogal wat Nederlandse(en ook engelse) 'kliekjes' in Frankrijk,die niets met de plaatselijke bevolking te maken hebben en lekker onder elkaar blijven,hun eigen winkeltje(met hagelslag en pindakaas),hun eigen feestjes(koninginnedag).... ;)

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:45

Ook hoor je veel: we hebben ze zelf gehaald, dus moeten we ons ook maar aanpassen.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:45

geerke schreef:
Rendel schreef:

volgens mij komen alle problemen wat integratie betreft daardoor....de nederlanders passen zich aan.
Foldertjes met informatie op het gemeentehuis in het arabisch...een tolk voorhande...taalcursussen...hier in frankrijk moet je echt je reet redden hoor!
Je komt nieteens in het ziekenfonds als je niet een maandelijkse stroom geld hebt uit het land van herkomst.
Een uitkering heb je helemaal geen recht op als je hier niet ingeschreven staat en het laatste jaar een baan hebt gehad.

Waarom denk je dat de overheid zoveel schulden heeft?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:47

jodi schreef:
Ikima schreef:

Nou,er zijn nogal wat Nederlandse(en ook engelse) 'kliekjes' in Frankrijk,die niets met de plaatselijke bevolking te maken hebben en lekker onder elkaar blijven,hun eigen winkeltje(met hagelslag en pindakaas),hun eigen feestjes(koninginnedag).... ;)

klopt...hier bij ons in de dordogne stikt het van de nederlanders en engelsen...ze hebben inderdaad hun eigen clubjes.
De engelsen bakken het zo bruin dat in hun 'lady's club' alleen engels gesproken mag worden...in frankrijk dus!
Ik blijf er heeel ver bij uit de buurt!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:48

Ik vind dat hun zich moeten aanpassen aan onze cultuur, maar wij mogen ook best een handje helpen wat dat aanpassen betreft. Niet die mensen meteen in het diepe gooien zegmaar :P
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 25-05-10 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Re: Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:48

in hoeverre helpen?

samloes

Re: Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:50

Als mensen echt hun best doen om onze cultuur te ontdekken en te leren, dan wil ik zo ook graag helpen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:52

Rendel schreef:
In een ander topic ontstaat nu een discussie over wie zich aan moet passen, wij of degene die in Nederland komen wonen (uit welk land dan ook)

Ik vind zelf dat degene die vanuit een ander land hier komen wonen, zich aan de Nederlandse cultuur aan moeten passen.

Ik denk dat niemand beweert dat Nederlanders zich aan nieuwkomers moeten aanpassen.
't Is alleen de vraag, in hoeverre die nieuwkomers zich moeten aanpassen.
Om het heikele punt maar te noemen;
mogen ze een hoofddoekje dragen of niet?

In mijn optiek dient eenieder zich in zoverre aan te passen dat hij een ander geen hinder of ongemak bezorgt. Dat geldt altijd, voor iedereen.
Wat mij betreft kan het hoofddoekje blijven, maar dien je in het openbaar (bijv op je werk) de Nederlandse taal te spreken en een burka vind ik zó bedreigend, dat die van mij verboden mag worden.
Eigen cultuur hoef je echt niet op te geven.

Urielle

Rendel schreef:

Dat is een beetje kort door de bocht en kun je echt niet bij die regelingen wegleggen.
Daar kunnen we wel een hele lijst van aanleggen, AOW-systeem, het redden van de banken, geld moeten pompen in andere EU-landen en noem maar op.

Ikima

jodi schreef:
Ikima schreef:

Daar is ook niks mis mee, iedereen wil natuurlijk dingen uit eigen land kunnen kopen en eigen tradities houden, maar ik neem aan dat zij wel de taal van het land kunnen spreken en niet eisen dat het land zich aan hun aanpast.
Ik heb er ook geen moeite mee als buitenlanders hier hun eigen winkeltjes willen beginnen en hun eigen tradities willen houden maar heb er wel moeite mee dat we ons naar hun moeten aanpassen en dat ze de taal niet spreken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:55

geerke schreef:

Het oorspronkelijke topic ging over Belgie en daar (hier :P ) is dat toch ook echt ook zo.
Maar gemeente Antwerpen heeft wel folders in het Turks en Arabisch, en ik ben benieuwd wat daar op tegen is. Taalcursus is immers ook verplicht, zij het dat de wachtlijsten ellenlang zijn, dus waarom mensen die hier hun weg nog moeten vinden niet op weg helpen in gemeenteland? Vind het als Nederlandse al moeilijk genoeg om mijn weg te vinden in de andere wetten en regeltjes.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:56

Ten eerste:
Het is niet specifiek DE OVERHEID die schulden heeft, maar de overheid, die die schulden namens iedere (legale) inwoner van Nederland heeft gemaakt. Daarom mogen wij dus ook stemmen, want met zijn allen bepaal je waaraan de overheid JOUW geld opmaakt. Ook wel staatsschuld genoemd en die is echt torentje hoog per inwoner!

Ik vind dat de persoon die zich hier komt vestigen, zich moet aanpassen. Als die persoon in een cultuurshock terecht komt, had die persoon zich beter moeten voorbereiden. Daarom vind ik het verplichte inburgeren ook een erg goed initiatief. Begeleiding daarbij is onontbeerlijk. De persoon die naar Nl. komt heeft waarschijnlijk een goede reden en zal daarom ook wat moeite ervoor moeten doen. Je past je aan naar de normen en waarden die in Nl. gelden en hebt het maar te accepteren. Als je daarnaast nog je eigen culturele waarden wilt nastreven, prima, zo lang dat niet in strijd is met de Nl. wet!!!

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:56

Urielle schreef:
Rendel schreef:

Dat is een beetje kort door de bocht en kun je echt niet bij die regelingen wegleggen.
Daar kunnen we wel een hele lijst van aanleggen, AOW-systeem, het redden van de banken, geld moeten pompen in andere EU-landen en noem maar op.

Ben het met je eens dat het inderdaad niet alleen daar aan ligt. Het probleem met de Nederlandse overheid is dat ze mar lief en aardig gevonden willen worden, met alle winden meewaaien, inderdaad te veel geld naar andere landen, ook zo zonde. Zorg eerst dat je eigen land op orde is.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:57

Urielle schreef:
geerke schreef:

Het oorspronkelijke topic ging over Belgie en daar (hier :P ) is dat toch ook echt ook zo.
Maar gemeente Antwerpen heeft wel folders in het Turks en Arabisch, en ik ben benieuwd wat daar op tegen is. Taalcursus is immers ook verplicht, zij het dat de wachtlijsten ellenlang zijn, dus waarom mensen die hier hun weg nog moeten vinden niet op weg helpen in gemeenteland? Vind het als Nederlandse al moeilijk genoeg om mijn weg te vinden in de andere wetten en regeltjes.

Ja en wie betaalt die taalcursus? Hier in nederland betalen de overheid dat, dus wij, de belastingbetalers

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 10:59

Imago01 schreef:
Ten eerste:
Het is niet specifiek DE OVERHEID die schulden heeft, maar de overheid, die die schulden namens iedere (legale) inwoner van Nederland heeft gemaakt. Daarom mogen wij dus ook stemmen, want met zijn allen bepaal je waaraan de overheid JOUW geld opmaakt. Ook wel staatsschuld genoemd en die is echt torentje hoog per inwoner!

Ik vind dat de persoon die zich hier komt vestigen, zich moet aanpassen. Als die persoon in een cultuurshock terecht komt, had die persoon zich beter moeten voorbereiden. Daarom vind ik het verplichte inburgeren ook een erg goed initiatief. Begeleiding daarbij is onontbeerlijk. De persoon die naar Nl. komt heeft waarschijnlijk een goede reden en zal daarom ook wat moeite ervoor moeten doen. Je past je aan naar de normen en waarden die in Nl. gelden en hebt het maar te accepteren. Als je daarnaast nog je eigen culturele waarden wilt nastreven, prima, zo lang dat niet in strijd is met de Nl. wet!!!

Tis wel jammer dat als er gestemd is dat alle goede voornemens van tafel zijn en ze er uiteindelijk een zooitje van maken.

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 11:00

ben het wel met je eens hoor, bedoelde het niet aanvallend ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 11:04

Rendel schreef:
Ja en wie betaalt die taalcursus? Hier in nederland betalen de overheid dat, dus wij, de belastingbetalers

Wil je ze nou laten inburgeren of niet? :+
Er gaat wel meer belastinggeld naar dingen waar ikzelf geen gebruik van maak.
Nog sterker: ik lig in het ziekenhuis hier in Belgie, dat wordt vergoed door de ziekenfondsverzekering waarvoor ik een zeer lage premie betaal en waar dus zeker geld van de Belgen naartoe gaat, en aangezien ik in Nederland werkte heb ik hier nog nooit een cent belasting betaald :x
Zet me de grens over :Y)