Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
BE_GENTLE schreef:Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.
Focussed schreef:BE_GENTLE schreef:Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.
Precies![]()
Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.
Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.
Rody01 schreef:Ik laat mijn konijn niet casteren. Willen ze jongen krijgen, doen ze dat. Laat de natuur zijn gang gaan. Het hok is groot genoeg, en heb nu voor de eerste keer jongen, in 1 jaar.
Loopt het echt uit de hand, gaat er 1 weg, en komt er een vrouwtje voor terug
Focussed schreef:Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.
Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.
Negra_Lover schreef:Wij hebben zelf een dierenwinkel en hebben alleen maar grote hokken en bijna alle dieren worden per 2 verkocht. Veel gezeur krijgen we hierover als mensen een dier willen kopen, en er maar 1 willen. Het hok is veel te groot voor in de kamer en er moet perse een kleinere besteld worden.De kleur van dat grote hok past niet in huis, ik wil graag die kleinere want die is mooier. * Zucht * Dit krijg ik zo vaak te horen, mensen kijken tegenwoordig alleen maar naar hun eigen behoeftes en niet van het dier
RedPassion schreef:Focussed schreef:Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.
Ik ga nog iets verder: Een verbod op de verkoop van dieren in dierenwinkels. Mijns inziens ligt daar het grootste probleem:
- De dieren zijn grotendeels afkomstig van broodfokkers, wat inhoudt dat ze voornamelijk op uiterlijk en niet op gezondheid worden gefokt. Daarnaast worden de meeste (moeder)dieren in erbarmelijke omstandigheden gehouden en worden dieren te vroeg gespeend omdat ze er dan nog 'schattig' uitzien. Kortom, een slechte start voor de meeste dieren.
- Veel dieren worden gekocht in een impuls. Vaak zijn mensen voor iets anders in de DW en zwichten ze bij het zien van schattige jonge dieren. Zonder dus genoeg weet te hebben van huisvesting en verzorging wordt een dier aangeschaft.
- Veel dierenwinkelmedewerkers hebben de ballen verstand van dieren, zeker in het geval van bijbaantjes. Dus van goed advies op het gebied van huisvesting en verzorging is geen sprake.
- Dierenwinkels willen winst maken, dus geld gaat voor dierenwelzijn. Het interesseert de meesten niet dat bv. een ratje alleen komt te zitten, of dat een vis in een idioot kleine kom terecht komt. Sterker nog; die kom verkopen ze er graag bij.
Als het aan mij ligt blijven er alleen goede fokkers en asiels/opvangen over. Dat zou een hoop dierenleed schelen, want die geven hun dieren ook niet aan jan en alleman mee.
LadyGrace schreef:Rody01 schreef:Ik laat mijn konijn niet casteren. Willen ze jongen krijgen, doen ze dat. Laat de natuur zijn gang gaan. Het hok is groot genoeg, en heb nu voor de eerste keer jongen, in 1 jaar.
Loopt het echt uit de hand, gaat er 1 weg, en komt er een vrouwtje voor terug
Hier zou ik echt heel erg voorzichtig mee zijn.
Vergeet niet dat een konijn wel 5 nestjes per jaar kan krijgen.
en een vrouwtjes konijn naar 4 maanden al vruchtbaar is.
Ook krijg je hierdoor behoorlijke inteelt, als je al die jongen ook nog eens houdt.