Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:01

http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/b ... Bpage%5D=2

'Goudvis leeft 39 jaar te kort in kom'
Gepubliceerd op 17-05-10
Een goudvis kan wel 40 jaar oud worden, maar leeft bij de gemiddelde huisdierbezitter nog niet eens een half jaar. Dat geldt ook voor een konijn, dat zeker 10 jaar kan worden maar als huisdier slechts zo'n drie jaar oud wordt.

Dit stuk heb ik uit het artikel gehaald dat een goudvis maar liefst 39 jaar te kort leeft.
In het vervolg stond dat een konijn minstens 10 jaar kan worden, maar eigenlijk maar 3 jaar wordt in de meest huishoudens.
Nou echt verbaasd kijk ik hier niet tegen op, als ik die konijnenhokken in de dierenwinkels zie staan.
Ik zou daar nog niet eens mijn hamster in stoppen zo klein, bijwijze van spreken!
In de meeste hokken kunnen de konijnen amper 3 stappen doen.
Ook gaan de meeste konijnen eerder dood door de eenzaamheid!
Veel mensen geven amper aandacht aan de konijnen, vooral als ze volwassen zijn geworden.
Als je niet veel tijd hebt, maar hem niet kwijt wilt, koop dan een vriendje voor het konijn.
Ik vind eigenlijk dat er een wet moet komen dat een konijnenhok een minimale groote moet hebben.
Want ik vind dit gewoon dierenmishandeling.

BE_GENTLE

Re: Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:08

Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:11

Mijn dochter had ook 2 konijnen,keek er weinig naar om.
Wél had ik een buitenren gemaakt voor ze zodat ze niet steeds in een hok zaten.Maar ook dat stukje ren vond ik te klein.Nu zitten de 2 konijnen op een camping in de buurt met een heel groot stuk grond om te rennen en springen.Mijn dochter had ze liever zelf gehouden,maar nu zitten ze veel beter,dus die konijnen gingen voor mijn dochters plezier.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:15

Nou dan heb ik het best goed gedaan :)
Mijn konijn is 9 geworden, toen hij een abces kreeg hebben we na een tijd schoonmaken besloten hem in te slapen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:15

Ik heb ook een konijn gehad -alleen- en is 11.5 jaar geworden. Mocht zomers altijd buiten rondrennen (los) als wij er waren en ging anders in de ren. 's Winters stond ie binnen en liep ie veel door de woonkamer. De laatste dagen at ie niet meer en dronk ie ook niet meer zelfstandig. Ik wou het een paar dagen aanzien (met een spuitje water in z'n bekje gespoten) en op de dag dat ik naar de DA wou was ie ingeslapen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:17

BE_GENTLE schreef:
Het hele probleem is dat mensen niet genoeg informatie inwinnen als ze een dier willen kopen. en dus verkeerd onderhouden worden.

Precies :j

Meer voorlichting in dierenwinkels zou al een hoop schelen.

Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:17

Ik heb laatst 2 konijnen uit de opvang gehaald. Daar krijg je uitleg over hoe je een konijn het beste kunt houden en je krijgt ze zelfs niet mee als hij alleen thuis blijft. Ook over voer en huishouding word er uitleg gegeven en krijg je informatie mee.

Dit zouden ze op zijn mist moeten meegeven of vermelden als ze dieren verkopen in een winkel of bij een fokker, maar ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:21

ik heb nou een konijn ( ook alleen ) in een grote ren en elke dag ben ik minstens een halfuur met haar bezig :) ze zit alleen omdat ze alle andere konijnen aanvalt, en ik verder ook niet weet wat ik ertegen moet doen.Ook ga ik vaak met haar en mijn hond naar het weiland, vind ze prachtig :)!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:22

Ik heb 12 ratten gehad worden normaal niet ouder dan 2-3 jaar die van mij hebben allemaal de leeftijd van 4-5 jaar gehaald.

Ook vind ik dat er te snel dieren worden gekocht voor kinderen omdat kinderen toch altijd wel wat willen hebben als ze wat leuks zien, 1 week leuk daarna is er weer iets nieuws en dier wordt verwaarloosd.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:25

Ik heb 2 konijnen. Ze hebben een heel groot hok in de schuur. Tussen de geiten, maar ook nog een hok van 1,5 bij 2,5 voor hun zelf.
Pakken hooi in het hok gesmeten, en mijn vorige is minstens 11 jaar oud geworden, en dood gegaan aan ouderdom.

Er zouden meer konijnen zo moeten leven :)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:26

Focussed schreef:
BE_GENTLE schreef:

Precies :j

Het zou al zoveel fijner zijn als ze in de dierenwinkel enkel koppeltjes gecastreerde ram en voedster mee zou kunnen krijgen. Zou de prijs ook meteen hoger zijn (prijs castratie ram komt natuurlijk bovenop zijn aankoop prijs) waardoor impulsaanschaffen minder snel voorkomen.

Dat vind ik zelf echt wel een hele goeie ja :j
Dan denken ze eerst ook wel even 2x na om zo'n (duur) konijn te kopen
Ik heb mijn konijn ook laten castreren, zodat hij nu bij mijn ander 2 vrouwtjes kan.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:26

Wij hebben zelf een dierenwinkel en hebben alleen maar grote hokken en bijna alle dieren worden per 2 verkocht. Veel gezeur krijgen we hierover als mensen een dier willen kopen, en er maar 1 willen. Het hok is veel te groot voor in de kamer en er moet perse een kleinere besteld worden.De kleur van dat grote hok past niet in huis, ik wil graag die kleinere want die is mooier. * Zucht * Dit krijg ik zo vaak te horen, mensen kijken tegenwoordig alleen maar naar hun eigen behoeftes en niet van het dier :n

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:27

Onze konijnen worden ook ingeent ;) We hebben nog een Welkoop hier in het dorp, en daar halen de meeste mensen hun konijnen omdat deze goedkoper zijn dan bij ons omdat die niet ingeent zijn :roll:
Ook weer zoiets ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:28

Ik laat mijn konijn niet casteren. Willen ze jongen krijgen, doen ze dat. Laat de natuur zijn gang gaan. Het hok is groot genoeg, en heb nu voor de eerste keer jongen, in 1 jaar.

Loopt het echt uit de hand, gaat er 1 weg, en komt er een vrouwtje voor terug :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:30

Wij hebben ons konijn nu al dik 7 jaar dus die is al een jaar of 8 en hij doet het nog steeds ;) En ja, hij zit ook gewoon in een hok en in de zomer mag hij een uurtje los in de hele tuin.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:30

Ik ben blij om te lezen dat ze eigenlijk 10 horen te worden, dan ben ik blij dat ons oude baasje al 11 is :+: en nog steeds vrolijk in het leven huppelt. En onze Gerrit, die inmiddels 6 is nog steeds denkt dat hij 2/3 jaar is :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:31

En daarom hebben mijn konijnen een nachthok en een grote ren :) En ik hoop dat we bij een nieuw huis een hele strook kunnen maken alleen voor de konijnen. En dan met grote zandbult voor het graven :D

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:34

Rody01 schreef:
Ik laat mijn konijn niet casteren. Willen ze jongen krijgen, doen ze dat. Laat de natuur zijn gang gaan. Het hok is groot genoeg, en heb nu voor de eerste keer jongen, in 1 jaar.

Loopt het echt uit de hand, gaat er 1 weg, en komt er een vrouwtje voor terug :)

Hier zou ik echt heel erg voorzichtig mee zijn.
Vergeet niet dat een konijn wel 5 nestjes per jaar kan krijgen.
en een vrouwtjes konijn naar 4 maanden al vruchtbaar is.
Ook krijg je hierdoor behoorlijke inteelt, als je al die jongen ook nog eens houdt.
Laatst bijgewerkt door Rosebud op 19-05-10 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:35

Focussed schreef:

Ik ga nog iets verder: Een verbod op de verkoop van dieren in dierenwinkels. Mijns inziens ligt daar het grootste probleem:

- De dieren zijn grotendeels afkomstig van broodfokkers, wat inhoudt dat ze voornamelijk op uiterlijk en niet op gezondheid worden gefokt. Daarnaast worden de meeste (moeder)dieren in erbarmelijke omstandigheden gehouden en worden dieren te vroeg gespeend omdat ze er dan nog 'schattig' uitzien. Kortom, een slechte start voor de meeste dieren.
- Veel dieren worden gekocht in een impuls. Vaak zijn mensen voor iets anders in de DW en zwichten ze bij het zien van schattige jonge dieren. Zonder dus genoeg weet te hebben van huisvesting en verzorging wordt een dier aangeschaft.
- Veel dierenwinkelmedewerkers hebben de ballen verstand van dieren, zeker in het geval van bijbaantjes. Dus van goed advies op het gebied van huisvesting en verzorging is geen sprake.
- Dierenwinkels willen winst maken, dus geld gaat voor dierenwelzijn. Het interesseert de meesten niet dat bv. een ratje alleen komt te zitten, of dat een vis in een idioot kleine kom terecht komt. Sterker nog; die kom verkopen ze er graag bij.

Als het aan mij ligt blijven er alleen goede fokkers en asiels/opvangen over. Dat zou een hoop dierenleed schelen, want die geven hun dieren ook niet aan jan en alleman mee.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:37

:j Wij hebben ons konijn gehaald bij een man die fokte met z'n konijnen om het ras "goed" te houden. Was absoluut geen broodfokker :n Hij deed hetzelfde met kippen, oudere soorten die er neit veel meer waren proberen meer populatie te krijgen zonder inteelt en zodat ze alsnog gezond bleven. Lief mannetje en z'n dieren gingen voor geld :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:43

mijn nijntjes zijn nu 1.5 en hoop dat ze echt nog wel een jaartje of 8 mee gaan!
ze hebben het ook goed, zijn gezellig samen in een groot hok en als we thuis zijn lopen ze altijd los. bij mooi weer gaan ze in een grote ren op het gras.

pluche_pluus

Ben ik blij dat mijn madam al richting de 10 jaar gaat!
Haar zusje is wel op 6-7 jarige leeftijd overleden, (onverwachts)

Brainless

Negra_Lover schreef:
Wij hebben zelf een dierenwinkel en hebben alleen maar grote hokken en bijna alle dieren worden per 2 verkocht. Veel gezeur krijgen we hierover als mensen een dier willen kopen, en er maar 1 willen. Het hok is veel te groot voor in de kamer en er moet perse een kleinere besteld worden.De kleur van dat grote hok past niet in huis, ik wil graag die kleinere want die is mooier. * Zucht * Dit krijg ik zo vaak te horen, mensen kijken tegenwoordig alleen maar naar hun eigen behoeftes en niet van het dier :n

Ik vind dat er juist tegenwoordig beter naar gekeken wordt dan vroeger (ook omdat men niet beter wist).
Juist nu is er betere voorlichting over dat je beter 2 konijnen/cavia's ed. kan hebben dan 1 alleen.
Het is vast niet in alle winkels goed, maar veel beter dan "vroeger".

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:44

RedPassion schreef:
Focussed schreef:

Ik ga nog iets verder: Een verbod op de verkoop van dieren in dierenwinkels. Mijns inziens ligt daar het grootste probleem:

- De dieren zijn grotendeels afkomstig van broodfokkers, wat inhoudt dat ze voornamelijk op uiterlijk en niet op gezondheid worden gefokt. Daarnaast worden de meeste (moeder)dieren in erbarmelijke omstandigheden gehouden en worden dieren te vroeg gespeend omdat ze er dan nog 'schattig' uitzien. Kortom, een slechte start voor de meeste dieren.
- Veel dieren worden gekocht in een impuls. Vaak zijn mensen voor iets anders in de DW en zwichten ze bij het zien van schattige jonge dieren. Zonder dus genoeg weet te hebben van huisvesting en verzorging wordt een dier aangeschaft.
- Veel dierenwinkelmedewerkers hebben de ballen verstand van dieren, zeker in het geval van bijbaantjes. Dus van goed advies op het gebied van huisvesting en verzorging is geen sprake.
- Dierenwinkels willen winst maken, dus geld gaat voor dierenwelzijn. Het interesseert de meesten niet dat bv. een ratje alleen komt te zitten, of dat een vis in een idioot kleine kom terecht komt. Sterker nog; die kom verkopen ze er graag bij.

Als het aan mij ligt blijven er alleen goede fokkers en asiels/opvangen over. Dat zou een hoop dierenleed schelen, want die geven hun dieren ook niet aan jan en alleman mee.

Gelijk geef ik je!!
Daar komt ook nog bij dat de meeste konijnen die zo vroeg worden afgespeend, ook nog eens heel agresief tegen andere konijnen zijn. Omdat ze simpel weg nooit hebben geleerd hoe ze zich in een groep moeten gedragen!
Dit leren ze namelijk van hun broertjes en zusjes vanaf 6 weken ongeveer.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:44

LadyGrace schreef:
Rody01 schreef:

Hier zou ik echt heel erg voorzichtig mee zijn.
Vergeet niet dat een konijn wel 5 nestjes per jaar kan krijgen.
en een vrouwtjes konijn naar 4 maanden al vruchtbaar is.
Ook krijg je hierdoor behoorlijke inteelt, als je al die jongen ook nog eens houdt.

De jongen houd ik niet. Gaan allemaal weg voor een klein prijsje. Ik kwam er pas achter dat ze jongen hadden toen de jongen al 3 weken oud waren. Kun je na gaan hoe groot het hok is :oo