Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:56

Omdat dit in veel politieke topics toch weer boven komt drijven...

Waarom vinden jullie dat Geert Wilders wel of juist niet discrimineert?
Ik vind bijvoorbeeld dat hij dat doet (zie onderstaande uitspraken, die vind ik discriminerend) maar anderen vinden dat compleet niet. Waar ligt voor jullie de grens van discriminatie/geen discriminatie?

Dit is niet bedoeld als een anti-Geert Wilders topic maar een topic om uit te zoeken wat discriminatie betekent voor wie en waarom. Ik vind het een erg lastig onderwerp namelijk en probeer op deze manier wat meer inzicht te krijgen.

Discriminatie volgens van Dale.nl:
het maken van ongeoorloofd onderscheid

Volgens grondwet:
Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan

Uitspraken Geert Wilders:
Citaat:
„Dit boek zet aan tot haat en moord, en past daarom niet in onze rechtsorde. Als moslims willen participeren, moeten ze afstand nemen van deze Koran. Ik zie in dat dit veel gevraagd is, maar we moeten stoppen met het doen van concessies.” (de Volkskrant)

Citaat:
"Stuur de moslims die problemen veroorzaken het land uit,
met familie en al." (HP/De Tijd, 12 december 2007)

Citaat:
“Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen. Alleen niet in Nederland.” (Volkskrant 7 oktober 2006)

Citaat:
"De immigratie van niet-westerese allochtonen moet worden gestopt". (Nederlandse Islamitische Omroep maart 2007)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:57

zoveelste wilders topic..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 21:59

Marian_ schreef:
zoveelste wilders topic..

Dan blijf je er toch uit?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:00

Nee, discriminatie topic. Nuttige bijdrage overigens :+ . Heino, de uitspraken die jij aanhaalt zijn in mijn opinie toch wel discriminatie.

RoodZonnetje

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:02

En waarom dan?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:06

Omdat hij hiermee onderscheid maakt in hoe mensen behandeld moeten worden, op basis van een bepaald kenmerk. Als voorbeeld de uitspraak over moslims die problemen maken, die moeten met familie en al het land uit. Dat is een beleid dat hij specifiek wil toepassen op moslims. Dat is volgens de grondwet discriminatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:07

Maar, is geen alcohol mogen kopen op je 15e dan ook discriminatie? Of heiligt het doel de middelen zegmaar?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:10

wilders zondert een bepaalde groep van de bevolking af als zijnde "slecht, boosdoeners etc" dat is discriminatie en doet mij denken aan wat hitler deed in de 2e wereldoorlog met o.a. joden en zigeuners

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:12

Ja Heino, in feite heb je daar wel gelijk in. Dat zou je als leeftijdsdiscriminatie kunnen (en misschien wel moeten) beschouwen. Hetzelfde geldt voor die nieuwe mobiele telecom aanbieder (Waarvan de naam mij even ontschoten is) die alleen maar contracten afsluit met mensen tussen de 15 en 30 (leeftijden zal ik wel naast zitten, maar zoiets is het wel). Dat is ook leeftijdsdiscriminatie.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:13

“Ik ontzeg niemand een gezinsleven. Ook niet-westerse allochtonen niet. Ze mogen trouwen, ze mogen samenwonen. Alleen niet in Nederland.” (Volkskrant 7 oktober 2006)

Citaat:
"De immigratie van niet-westerese allochtonen moet worden gestopt". (Nederlandse Islamitische Omroep maart 2007)

vooral deze 2 vind ik zeer discriminerend.

want een bepaalde bevolkingsgroep wordt rechten ontnomen die anderen wel krijgen. daarbij staat het woordje 'niet westers' mij helemaal niet aan. 'wij westerlingen' vind ik ook heel suprieur klinken.

hm, dit kan weer voor een leuke discussie gaan zorgen haha (maakt mn borst vast nat)

overigens zijn er uitspraken van wilders die ik persoonlijk nog discriminerender en/of kwetsender vind dan bovenstaande (en/of omdat kwetsend niet altijd discriminerend hoeft te zijn, of andersom.)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:13

Oh en voor mij persoonlijk (en daar komt de gevoeligheid en ruimte voor interpretatie in de discussie over wilders natuurlijk om de hoek zetten) is er bij het voorbeeld dat jij aanhaalt wel sprake van "het doel heiligt de middelen"

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:14

Heino schreef:
Maar, is geen alcohol mogen kopen op je 15e dan ook discriminatie? Of heiligt het doel de middelen zegmaar?

Nee, want je maakt hierbij een onderscheid op leeftijd, niet op geslacht of geloof of iets dergelijks.
Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat alcohol op jonge leeftijd is. (Op latere leeftijd en in grote hoeveelheden ook maarja.. minder schadelijk als op jonge leeftijd)

Ik vindt wilders zeker discriminerend, zo kwam hij ook een keer met de stelling/uitspraak???? dat een hoofddoekje niet mocht maar een keppeltje wel. Dan ben je dus echt letterlijk onderscheid aan het maken op geloof.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:15

Rintah schreef:
Heino schreef:

Nee, want je maakt hierbij een onderscheid op leeftijd, niet op geslacht of geloof of iets dergelijks.
Bovendien is wetenschappelijk aangetoond dat alcohol op jonge leeftijd is. (Op latere leeftijd en in grote hoeveelheden ook maarja.. minder schadelijk als op jonge leeftijd)

Ik vindt wilders zeker discriminerend, zo kwam hij ook een keer met de stelling/uitspraak???? dat een hoofddoekje niet mocht maar een keppeltje wel. Dan ben je dus echt letterlijk onderscheid aan het maken op geloof.
Dat is dan dus leeftijdsdiscriminatie :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:16

Rintah schreef:

Klopt, maar mensen beweren ook dat Marrokanen slecht zijn voor de Nederlandse maatschappij is. En als je de criminaliteitscijfers erbij haalt is dat geen heel rare gedachte opzich :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:22

Heino schreef:
Rintah schreef:

Klopt, maar mensen beweren ook dat Marrokanen slecht zijn voor de Nederlandse maatschappij is. En als je de criminaliteitscijfers erbij haalt is dat geen heel rare gedachte opzich :)

klopt, maar als je naar Marokko gaat krijg je wss een heel ander beeld van marokkanen, terwijl zij ons mogelijk zien als enorm irritante toeristen :Y) jou opmerking over marokkanen is gebaseerd op meningen, terwijl mijn opmerking gebaseerd op wetenschappelijke feiten.

ik zou het mbt de drank wel discriminatie vinden als er voor jongens een andere leeftijdsgrens zou gelden als voor meiden

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:24

Rintah schreef:
Heino schreef:

Begrijp ik het dan goed dat als iets wetenschappelijk is aangetoond, dan mag je er volgens jou op discrimineren? Dus rokers en mensen met overgewicht mogen ook anders behandeld worden door de zorgverzekeraars, want er is aangetoond dat roken en overgewicht slecht is voor je gezondheid. (Speel even advocaat van de duivel hoor }> )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:28

Rintah schreef:
klopt, maar als je naar Marokko gaat krijg je wss een heel ander beeld van marokkanen, terwijl zij ons mogelijk zien als enorm irritante toeristen :Y) jou opmerking over marokkanen is gebaseerd op meningen, terwijl mijn opmerking gebaseerd op wetenschappelijke feiten.

Hmm maar op basis van de statistieken (die wetenschappelijk verkregen zijn :P) vormen ze wel een dreiging.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:30

Wilders komt op voor de Nederlanders :)
straks over 10 jaar moet iedere vrouw in Burka lopen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:31

En heb je ook nog iets inhoudelijks te melden over de vraag die de ts stelt, of hou je het liever bij de ongefundeerde oneliners? ;)
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 14-05-10 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 22:31

NienkeNiels schreef:
Wilders komt op voor de Nederlanders :)
straks over 10 jaar moet iedere vrouw in Burka lopen.

Da's de vraag niet NienkeNiels. Ik zou het fijn vinden als dit topic eens niet uitdraait op welles-niettes spelletjes over interpretatie van de Islam. Wil het graag over discriminatie hebben...

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:32

quote="FlyAway"]
Rintah schreef:
Heino schreef:

Begrijp ik het dan goed dat als iets wetenschappelijk is aangetoond, dan mag je er volgens jou op discrimineren? Dus rokers en mensen met overgewicht mogen ook anders behandeld worden door de zorgverzekeraars, want er is aangetoond dat roken en overgewicht slecht is voor je gezondheid. (Speel even advocaat van de duivel hoor }> )[/quote]

nee, ik vind niet dat er door zorgverzekeraars onderscheid mag worden gemaakt tussen mensen zoals mij (gezond gwicht, rook en drink niet) of mensen die zwaar roken of drinken of te zwaar zijn.
wel mag er naar mijn mening "gediscrimineerd"" worden op leeftijd om enigszins te proberen om de algemene gezondheid in het begin van iedereens leven niet slechter te laten worden door middelen waarvan bekend is dat deze schadelijk zijn voor de gezondheid.

edit: quoteprobleempje, mag er maar 2??

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:33

ik vind persoonlijk ook dat dan maar weer de ergste van zijn uistpraken er bij gehaald worden!!
en dan ook de niet recente...
wilders was eerder behoorlijk discriminerend,
maar het laatste jaar, is hij behoorlijk ingedamd!!
en zijn zijn uitspraken naar mijn idee geen discriminatie meer, maar heeft wilders gewoon een uitgesproken mening :P

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:34

Rintah, wat is dan de toegevoegde waarde van het wetenschappelijke waar je het over hebt? Want wie bepaalt dan wat er wel en niet goed is? En waarom zou je dan alleen kijken naar een bepaalde leeftijd?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:36

M_D_H dat is toch niet erg? Dit zijn de uitspraken die blijkbaar het meeste aanleiding geven tot de discussie over discriminatie of niet. Logisch dan dat TS die hier noemt. De discussie gaat namelijk niet over Wilders, maar over discriminatie. (Te topictitel is verwarrend in dat opzicht natuurlijk)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 22:44

Heino schreef:
Rintah schreef:

Hmm maar op basis van de statistieken (die wetenschappelijk verkregen zijn :P) vormen ze wel een dreiging.

En dat is discriminatie, niet alle marokkanen vormen een dreiging, enkele zullen een dreiging vormen :)