Na 17 jaar eindelijk doorbraak in moord Andrea Luten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Na 17 jaar eindelijk doorbraak in moord Andrea Luten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:10

Bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... houden.htm

Eindelijk, na zoveel jaren is er eindelijk een doorbraak: DNA van een schaamhaar gevonden bij Andrea komt overeen met het DNA van een inwoner van Hoogeveen. Ik woonde toentertijd vlakbij Gijsselte en reed later vaak met mijn toenmalige verzorgpaard langs de plek waar het gebeurd is en ik moest altijd maar denken aan die zaak...En hoe het toch kan dat zo iemand al die jaren vrij heeft rondgelopen...Hopelijk heeft deze man het echt gedaan en krijgt hij een passende straf. Hopelijk dus eindelijk closure voor de familie en nabestaanden van Andrea...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

Citaat:
Doorbraak in moord Andrea Luten RUINEN - De politie heeft een doorbraak bereikt in de zaak rond de moord op Andrea Luten uit Ruinen. Er is vanmorgen om 9:00 een 41-jarige verdachte uit Hoogeveen aangehouden in de geruchtmakende moordzaak. De man is opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de dood van Andrea. Dat is gebeurd na een DNA-match met een DNA-spoor dat bij het lichaam van Andrea werd aangetroffen, zo heeft het Openbaar Ministerie (OM) in Assen maandag bekendgemaakt.
De verdachte is een bekende van de politie, maar hij is nooit eerder bij deze moordzaak in beeld geweest. In een eerder stadium werden vijf verdachten van de moord op Andrea opgepakt en later weer vrijgelaten. De verdachte die vandaag aangehouden is, zat daar niet bij. Onder andere Richard K. werd eerder opgepakt en vastgezet, maar in 2002 vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, omdat de rechter getuigenverklaringen niet betrouwbaar genoeg vond.

Het onderzoek is in 2004 nog eens geopend. In 2005 zijn driehonderd mannen gevraagd DNA-materiaal af te staan. Volgens het OM zat de 41-jarige verdachte ook daar toen niet bij.

De 41-jarige verdachte uit Hoogeveen werd in november 2009 veroordeeld voor huiselijk geweld. Op 17 maart 2010 heeft hij vanwege nieuwe wetgeving zijn dna afgestaan, wat later bleek te matchen met het DNA dat 17 jaar geleden bij Andrea werd aangetroffen. De verdachte wordt op dit moment verhoord en op 6 mei voorgeleid. Het is nog niet bekend of hij Andrea kende.

Gewurgd

Op maandag 10 mei 1993 fietste de 15-jarige kasteleinsdochter Andrea op weg van haar school in Hoogeveen naar haar ouderlijk huis in het dorp Ruinen een afschuwelijk noodlot tegemoet. Het meisje zou nooit meer thuiskomen.

Hevig verontrust deed haar moeder Lammi 's avonds aangifte van haar vermissing. Een dag later werd het enige kind van Lammi en haar man Roelof dood gevonden in het Gijsselterbos, nabij de fietsroute tussen huis en school.

Sporenonderzoek en sectie op het lichaam brachten aan het licht wat Andrea moet zijn overkomen. Ze lag op haar rug, bleek gewurgd en had diverse schaafwonden op haar kin en in haar hals. Haar spijkerbroek was open geritst, maar haar riem nog dicht en haar slip en bovenkleding op hun plaats. Uit de sporen werd duidelijk dat Andrea waarschijnlijk niet naar het plaats delict is gesleept of gedragen, maar daar op eigen kracht moet zijn gekomen. Nagenoeg zeker heeft de dader geprobeerd seksuele handelingen bij Andrea te verrichten.

De moordzaak werd nooit opgelost, maar na 17 jaar lijkt er nu eindelijk een doorbraak te zijn bereikt met het oppakken van de verdachte

Hopelijk is dit de dader.
Dan hebben de nabestaanden eindelijk rust.

Anoniem

Re: Na 17 jaar eindelijk doorbraak in moord Andrea Luten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:21

Weer zo dichtbij! :( Kom zelf uit Ruinen, die eerdere verdachte (Richard K.) was toen we nog in Ruinen woonden onze buurjongen.. Later met uitgaan kwam die dan weer tegen, engerd..
En nu deze man weer die hier nu bij mij in de stad woont.. Raar idee dat je hem misschien wel eens gezien of gesproken hebt ofzo.. :n

Maar ik hoop dat dit de echte dader is en dat de ouders van Andrea het ein-de-lijk af kunnen sluiten!

Wordt er nu ook 17 jaar bij zijn (eventuele) straf opgeteld? Want zolang hebben de ouders al straf gehad :(

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:23

En die 17 jaar heeft de dader lekker rond geleefd. Sorry hoor, maar voor mij mogen ze hem opsluiten, en de sleutel weggooien. Als hij de dader is, vind ik het feit dat hij 17 jaar zijn mond heeft gehouden een verzwarende factor, en mag daarvoor alleen al zijn straf aanzienlijk verhoogd worden als je het aan mij vraagt.
Ik hoop voor de familie van het slachtoffer dat de dader nu inderdaad gepakt is, en er toch nog gerechtigheid mag komen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:18

Wow DAS een goeie, de jaren dat hij onterecht vrij heeft gelopen, die erbij optellen..! Was ik nooit eerder opgekomen, dat zou echt zo moeten zijn.. goed punt! Verder: ik gun het de ouders en nabestaanden vanuit het diepste van mijn hart dat zij eindelijk een stukje kunnen afsluiten als de dader wordt gestraft. Wat moet het voor hen een hel geweest zijn.. Wens je niemand toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:59

Oh ik hoop zo dat er nu eindelijk uitsluitsel komt...
Toendertijd woonde ik ook in die omgeving en die zaak had iedereen echt lange tijd in z'n greep.
En inderdaad, enkele jaren daarna de heksenjacht omtrent Richard K.

Wat zal het een opluchting zijn als ze het eindelijk af kunnen sluiten.

En dan nog hopen dat er ooit nog een doorbraak komt in de zaak Willeke Dost...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:35

Ik hoop inderdaad dat dit de dader is, het moet voor de ouders en familie verschrikkelijk zijn, om zo lang in onzekerheid te moeten leven

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:15

Ik hoop ook voor de ouders dat dit de echte dader is. Wat zou het een domper zijn als dit niet zo blijkt te zijn...Als hij het wel is moeten ze hem voor levenslang opsluiten..Wat een gestoorde...

Zoals mijn opa altijd zei 'er lopen meer gekken los, dan dat er vastzitten'

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:26

Er is 100 % duidelijkheid dat de gevonden schaamhaar van deze verdachte afkomstig is, volgens de woordvoerder in het journaal. Dat lijkt me een heel end in de goede richting.
Hopelijk werkt deze verdachte mee en kan hij verklaren hoe dat zo komt.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 04-05-10 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:39

Enge gedachte dat deze man bij mij in de wijk woonde een paar straten verderop...

Hoop dat als hij het idd gedaan heeft hij ook bekent.
Sowieso zal hij er wsl mee te maken hebben gehad aangezien dat DNA niet zomaar op haar wordt aangetroffen.
Nu nog de vraag in hoeverre had hij er mee te maken

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:10

Ik zag het gister op het nieuws! Ik heb de zaak niet gevolgd omdat ik toen nog niet was geboren, maar het zou geweldig zijn wanneer deze man het echt is en vastgezet kan worden..

Zou idd beter zijn dat ze de tijd die hij vrij rondliep erbij optellen, in plaats van ervan af trekken (wat soms ook gebeurd, hoorde ik ergens).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:27

Geweldig! Wat moet dat een opluchting zijn na zoveel tijd........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:29

Jeetje zeg... En nu komen dan de vragen he.. Waarom?

Maar wat een opluchting voor dr ouders zeg :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:35

Geweldig dat die moord opgelost is. Wat ik ook wel fijn vind om te lezen, is dat er na zoveel lange jaren, toch nog gewerkt wordt aan dit soort zaken. Het wordt dus niet allemaal in de archieven gestopt, omdat het al zo lang geleden is. ik hoop voor de ouders en andere familieleden van Andrea dat ze nu een stukje rust kunnen vinden, en de voldoening dat nu eindelijk de ware dader gepakt is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:33

jippie!!!

hij heeft bekend wat fijn voor haar ouders alhoewel ze er andrea niet mee terug krijgen .

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

Vind het fijn voor de nabestaande dat er nu eindelijk iets opgehelderd is, nu is fijn misschien neit het juiste woord maar neem aan dat jullie me wel begrijpen :)

Voor de vorige verdachte is het wel reuze fijn, nu zijn ze eindelijk echt totaal verdachte af!! Het zal je gebeuren dat je als verdachte gepakt word, je krijgt dan toch een stempel!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:42

Bon_Bon schreef:
Voor de vorige verdachte is het wel reuze fijn, nu zijn ze eindelijk echt totaal verdachte af!! Het zal je gebeuren dat je als verdachte gepakt word, je krijgt dan toch een stempel!

Ik denk dat de vorige verdachten ook levenslang gekregen hebben. Zoals het stukje al vermeldt, zijn er een aantal aan de drank geraakt en is er 1 met zelfmoordneigingen. Het is volgens mij verschrikkelijk om verdachte te zijn van een moord, onder dwang een bekentenis af te leggen, wetende dat je het niet gedaan hebt, daarvoor in de gevangenis te belanden, er weer uit te komen omdat je toch niet schuldig bent bevonden. Je komt niet meer aan de bak, want je hebt een mentale klap gekregen en ondanks dat je vrijgesproken bent, een heleboel mensen zullen je nog steeds aankijken alsof je het wel gedaan hebt. Het stempel hou je altijd vrees ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:52

kleinvosje schreef:
Bon_Bon schreef:

Ik denk dat de vorige verdachten ook levenslang gekregen hebben. Zoals het stukje al vermeldt, zijn er een aantal aan de drank geraakt en is er 1 met zelfmoordneigingen. Het is volgens mij verschrikkelijk om verdachte te zijn van een moord, onder dwang een bekentenis af te leggen, wetende dat je het niet gedaan hebt, daarvoor in de gevangenis te belanden, er weer uit te komen omdat je toch niet schuldig bent bevonden. Je komt niet meer aan de bak, want je hebt een mentale klap gekregen en ondanks dat je vrijgesproken bent, een heleboel mensen zullen je nog steeds aankijken alsof je het wel gedaan hebt. Het stempel hou je altijd vrees ik...

Vooral in een dorp als Ruinen (zoals vele andere dorpen) zoals Richard K ook al aangaf, je wordt met de nek aangekeken.. Nou moet ik ook zeggen dat ie na zijn vrijspraak ook wel rare dingen heeft gedaan :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:27

Eindelijk na 17 jaar een 'spontane' bekentenis... Gelukkig dat ze het DNA nagechecked hebben, wie weet hoe lang het anders nog had geduurd...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:29

Nou, spontaan zou ik het niet helemaal willen noemen inderdaad.
Als meneer niet tegen de lamp was gelopen hadden de ouders wellicht hun hele leven in onzekerheid gezeten :\
Toevallig heb ik een paar weken geleden het boek van de moeder van Andrea gelezen. Wat zijn die mensen door een hel gegaan (en nog steeds).
Hopelijk zorgt dit voor een stukje rust.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:30

Eindelijk bewijs en een bekentenis! Ook ik weet het nog als de dag van gisteren... bizar als zoiets gebeurd op een bekende plek...
Nu kunnen familie en naasten eindelijk het hoofdstuk afsluiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:33

Het lijkt me trouwens ook voor familie, kenissen, collega's etc van die man vreselijk.. Die hebben gewoon 17 jaar geleefd met iemand die een moord heeft gepleegd.. :n Wat voel je je dan bedonderd zeg.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:35

Relaxed schreef:
Het lijkt me trouwens ook voor familie, kenissen, collega's etc van die man vreselijk.. Die hebben gewoon 17 jaar geleefd met iemand die een moord heeft gepleegd.. :n Wat voel je je dan bedonderd zeg.

Ik hoop ook zeker voor hun dat zij er niet op worden aangekeken etc. Zij krijgen ook nu de stempel van 'bekenden/familie' etc van iemand die een moord heeft gepleegd.

Ben benieuwd wat het exacte verhaal is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:35

Het vriendjesaantal van Henk F op hyves is vandaag al zeker met 20 mensen afgenomen trouwens :+