Staan dieren op gelijke hoogte van de mens? Is het leven van een dier even belangrijk, of zien jullie een mensenleven niet vergelijkbaar met die van een dier?
Ik ben benieuwd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Urko schreef:Ik vind het moeilijk. Ik vind het misselijk dat mensen zichzelf verkiezen boven dieren, maar omdat dit een heeeel gevoelig punt is bij veel mensen durf ik me daar niet goed over uit te laten. Mijn dieren komen in ieder geval voor alles.
Mijn dieren zijn er altijd voor me, mijn dieren troosten mij, dieren zijn er voor me als ik ze nodig heb. Mijn dieren geven mij liefde en geluk zonder daar wat voor terug te vragen.
Dat kun je van heel veel familie en vrienden vaak niet zeggen. edit: ik zou deze nog even toevoegen: "hoe meer ik met dieren werk, hoe minder ik van mensen ga houden". Denk dat die one-liner meer dan genoeg zegt.
Ik vind het een moeilijke discussie, maar voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn. Ik zou voor beide gaan of kijken wie er in de situatie het hardste hulp nodig heeft.
Urko schreef:Ik vind het moeilijk. Ik vind het misselijk dat mensen zichzelf verkiezen boven dieren, maar omdat dit een heeeel gevoelig punt is bij veel mensen durf ik me daar niet goed over uit te laten. Mijn dieren komen in ieder geval voor alles.
Mijn dieren zijn er altijd voor me, mijn dieren troosten mij, dieren zijn er voor me als ik ze nodig heb. Mijn dieren geven mij liefde en geluk zonder daar wat voor terug te vragen.
Dat kun je van heel veel familie en vrienden vaak niet zeggen. edit: ik zou deze nog even toevoegen: "hoe meer ik met dieren werk, hoe minder ik van mensen ga houden". Denk dat die one-liner meer dan genoeg zegt.
Ik vind het een moeilijke discussie, maar voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn. Ik zou voor beide gaan of kijken wie er in de situatie het hardste hulp nodig heeft.
MysticTinker schreef:Mensen ZIJN toch dieren?!![]()
Voor mij staat mijn familie en mijn kennissen gewoon boven andere mensen en dieren. En bij mijn familie hoort ook mijn paard en mijn kat en mijn konijnen. Ik vind het bv veel erger als mijn konijn dood zou gaan dan wanneer die oude man uit de straat dood zou gaan, want die ken ik niet![]()
Ik eet geen vlees, en ik wil dat dieren niet slechter behandeld worden dan mensen. Ik ben tegen de bioindustrie en alles wat daarmee te maken heeft, en überhaupt het gebruik/misbruik van dieren voor luxe voor de mens.![]()
Mensen hebben meer bewustzijn, denken meer na over dingen, kunnen meer verdriet hebben van het lijden van anderen, maar dat maakt ze echt niet zo veel meer waard dan een ander dier. Ik vind het net zo erg als ik een graatmager paard zie in Afrika als wanneer ik een graatmager kindje zie in Afrika.
bnb schreef:'Ik vind dat mensen gewoon 'hoger' staan dan dieren. We zijn slimmer, kunnen op onze acties reflecteren en bezitten een moreel bewustzijn. Dus als ik moest kiezen tussen een mens of een hond, tsja, dan kies ik voor het mens.'
Moreel bewustzijn??? Dat is dus bij een heleboel mensen heeeel ver te zoeken!
'We zijn evenwel begiftigd met capaciteiten die bij de andere diersoorten niet (of nauwelijks) voorkomen. Emotie, empathie en nog wat meer.'
Hier blijkt dus uit dat wij helemal niiet zoveel weten van dieren dan wij denken.....
Diere hebben juist een heel groot vermogen tot empathie en hebben zeer veel emoties, zoals blijdschap, genegenheid, verdriet, boosheid enz, of zijn dit geen emoties???
Ik vind per defenitie niet dat 'de mens' boven alles verheven is integendeel, wij zijn degenen die alles wat we aanraken vernietigen, verpesten, uitmoorden enz enz. Wij hebben moordenaars, verkrachters mishandelaars, die zijn voor mij het schuim der aarde en geen knip voor de neus waard.
Voor mij dus niet zomaar 'de mens' boven 'het dier' !!