Mensen vs. dieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Mensen vs. dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 09:54

N.A.V. dit topic: [BB] Herder doodt poesjes!

Staan dieren op gelijke hoogte van de mens? Is het leven van een dier even belangrijk, of zien jullie een mensenleven niet vergelijkbaar met die van een dier?

Ik ben benieuwd :)

CtjeLief

Re: Mensen vs. dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:04

lastige vraag, ik vind natuurlijk het leven van een dier ontzettend belangrijk, maar moest ik kiezen tussen het leven van bijv. een hond, of dat van een mens, zou ik toch voor de mens kiezen.... Dus in die zin kan ik concluderen dat ik het leven van een mens zwaarder laat meetellen..

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:08

ik vind het niet meer dan normaal dat de mensen boven dieren staan.
maar dat wil niet zeggen dat het dier niks waard is, als je beestjes hebt moet je er liefdevol en goed voor zorgen. :Y)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:13

Ik vind het moeilijk. Ik vind het misselijk dat mensen zichzelf verkiezen boven dieren, maar omdat dit een heeeel gevoelig punt is bij veel mensen durf ik me daar niet goed over uit te laten. Mijn dieren komen in ieder geval voor alles.

Mijn dieren zijn er altijd voor me, mijn dieren troosten mij, dieren zijn er voor me als ik ze nodig heb. Mijn dieren geven mij liefde en geluk zonder daar wat voor terug te vragen.

Dat kun je van heel veel familie en vrienden vaak niet zeggen. edit: ik zou deze nog even toevoegen: "hoe meer ik met dieren werk, hoe minder ik van mensen ga houden". Denk dat die one-liner meer dan genoeg zegt.

Ik vind het een moeilijke discussie, maar voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn. Ik zou voor beide gaan of kijken wie er in de situatie het hardste hulp nodig heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:17

Mensen staan voor mij boven dieren, zonder meer. Ik vind de dood van de baby van de buren erger dan de dood van een kitten.

Maar je hebt wel de verantwoording over je huisdieren en dus de zorg dat ze een goed leven hebben (in dit geval vind ik dus dat de hond in een kennel moet als hij alleen met de poezen is of de poezen op een veilige plek), en ik vind ook dat je niet vrijblijvend kunt omgaan met je positie aan de top van de voedselketen, dus dat je ook verantwoord om moet gaan met de natuur en de wilde dieren om je heen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:27

Ik denk dat het merendeel van de mensen voor hun soortgenoten zal kiezen. Dat is alleen al te zien aan het feit dat veel mensen voor niet-biologisch vlees kiezen. We zijn vooral lief voor dieren als het ons zo uitkomt. En ja, ik vind mensen belangrijker dan andere dieren.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:52

Ben het wel ongeveer eens met Urko. :)
Als mijn dieren in gevaar zijn of een vreemd persoon.. tja sorry maar dan ga ik toch voor m'n dieren als die de hulp het meeste nodig hebben.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:55

Citaat:
Als mijn dieren in gevaar zijn of een vreemd persoon.. tja sorry maar dan ga ik toch voor m'n dieren als die de hulp het meeste nodig hebben.

Ook wetend dat die persoon misschien kinderen , familie, vrienden, ouders of een geliefde heeft...?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:59

Urko schreef:
Ik vind het moeilijk. Ik vind het misselijk dat mensen zichzelf verkiezen boven dieren, maar omdat dit een heeeel gevoelig punt is bij veel mensen durf ik me daar niet goed over uit te laten. Mijn dieren komen in ieder geval voor alles.

Mijn dieren zijn er altijd voor me, mijn dieren troosten mij, dieren zijn er voor me als ik ze nodig heb. Mijn dieren geven mij liefde en geluk zonder daar wat voor terug te vragen.

Dat kun je van heel veel familie en vrienden vaak niet zeggen. edit: ik zou deze nog even toevoegen: "hoe meer ik met dieren werk, hoe minder ik van mensen ga houden". Denk dat die one-liner meer dan genoeg zegt.

Ik vind het een moeilijke discussie, maar voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn. Ik zou voor beide gaan of kijken wie er in de situatie het hardste hulp nodig heeft.

Ik ga hier helemaal in mee. Ik vind het ook erg dubbel. Met absolute eerlijkheid kan ik zeggen dat toen ik jong was, ik zonder meer dieren boven mensen stelde. Dit omdat ik had geleerd dat mensen (groot en klein) niet te vertrouwen waren, ze waren zelfs niet eens aardig. Nu ben ik 'ouder' en 'wijzer'....tja...en hoe denk ik er nu over?
Ik heb intussen wel leuke mensen leren kennen en ook minder leuke dieren. En ik moet zeggen dat ook ik, net als urko, zal kijken wie er het hardst hulp nodig heeft. Ik vind een mens in principe niet altijdbelangrijker dan een dier. Ligt aan de situatie denk ik.
Moeilijke discussie.................................

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:00

Urko schreef:

Ik ga met jou mee. Ik denk er ook zo over.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:11

Ik vind dat mensen gewoon 'hoger' staan dan dieren. We zijn slimmer, kunnen op onze acties reflecteren en bezitten een moreel bewustzijn. Dus als ik moest kiezen tussen een mens of een hond, tsja, dan kies ik voor het mens.

Hiermee bedoel ik echter niet dat mensen dieren zomaar mogen 'gebruiken' voor wat hun lief is, terwijl 't niet noodzakelijk is. Tsja, wat is eigenlijk noodzakelijk? Daarom ben ik tegen het eten van dieren, het drinken van melk en dierproeven (om maar wat voorbeelden te noemen). Maar mocht ik op een onbewoond eiland vast te komen zitten met alleen wat dieren als voedsel, dan eet ik gerust zo'n dier op! ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:14

Mensen staan boven dieren.
Maar zoals bijna iedereen, we mogen dieren niet voor ons doel gaan gebruiken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:23

Mensen ZIJN toch dieren?! :Y)
Voor mij staat mijn familie en mijn kennissen gewoon boven andere mensen en dieren. En bij mijn familie hoort ook mijn paard en mijn kat en mijn konijnen. Ik vind het bv veel erger als mijn konijn dood zou gaan dan wanneer die oude man uit de straat dood zou gaan, want die ken ik niet :Y)
Ik eet geen vlees, en ik wil dat dieren niet slechter behandeld worden dan mensen. Ik ben tegen de bioindustrie en alles wat daarmee te maken heeft, en überhaupt het gebruik/misbruik van dieren voor luxe voor de mens. :r
Mensen hebben meer bewustzijn, denken meer na over dingen, kunnen meer verdriet hebben van het lijden van anderen, maar dat maakt ze echt niet zo veel meer waard dan een ander dier. Ik vind het net zo erg als ik een graatmager paard zie in Afrika als wanneer ik een graatmager kindje zie in Afrika.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:51

MysticTinker schreef:
Mensen ZIJN toch dieren?! :Y)
Voor mij staat mijn familie en mijn kennissen gewoon boven andere mensen en dieren. En bij mijn familie hoort ook mijn paard en mijn kat en mijn konijnen. Ik vind het bv veel erger als mijn konijn dood zou gaan dan wanneer die oude man uit de straat dood zou gaan, want die ken ik niet :Y)
Ik eet geen vlees, en ik wil dat dieren niet slechter behandeld worden dan mensen. Ik ben tegen de bioindustrie en alles wat daarmee te maken heeft, en überhaupt het gebruik/misbruik van dieren voor luxe voor de mens. :r
Mensen hebben meer bewustzijn, denken meer na over dingen, kunnen meer verdriet hebben van het lijden van anderen, maar dat maakt ze echt niet zo veel meer waard dan een ander dier. Ik vind het net zo erg als ik een graatmager paard zie in Afrika als wanneer ik een graatmager kindje zie in Afrika.

Ik ben het helemaal met je eens!! Kan er niks aan toevoegen ;)

sweety-loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:11

Ben het eens met wat MysticTinker zegt.
Mijn dieren horen inderdaad ook bij de familie en zijn heel belangrijk voor mij.
Ik vind het daarbij wel moeilijk om te zeggen of mensen boven dieren staan ...
Aan de ene kant denk ik van wij hebben meer bewustzijn.
Aan de andere kant waarom zouden wij ons hoger stellen..? alleen omdat wij meer bewustzijn hebben ...?
Ik vind het ook erg slecht dat de mens dieren gebruikt terwijl wij dat eigenlijk niet nodig hebben.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:38

Puur Darwinistisch geredeneerd zijn wij Homo Sapiens niet meer of minder dan een tak van het gehele dierenrijk die evenwel door allerlei ontwikkelingen in de evolutie dermate complex en intelligent geworden is dat wij aan de absolute top van de voedselketen staan.

Theoretisch zou het dus mogelijk zijn dat wij als mens dat niet waren en er nog een hogere rang was waaraan wij ondergeschikt waren. Dat is niet gebeurd. Omdat wij aan de top staan kunnen we alle ondergeschikte diersoorten voor onze doeleinden en nut gebruiken teneinde er als soort beter van te worden. Wat we dus ook doen.

Eten of gegeten worden, simpel gezegd.

We zijn evenwel begiftigd met capaciteiten die bij de andere diersoorten niet (of nauwelijks) voorkomen. Emotie, empathie en nog wat meer. Omdat wij geen natuurlijke vijanden hebben, kunnen we deze eigenschappen ook aanwenden en projecteren op onderliggende diersoorten: zij worden in plaats van voedsel onze huisdieren, knuffels, rijdieren. Deel van ons emotionele bestaan en we plaatsen hen hiermee (bijna) gelijk aan onze rang.

Heel begrijpelijk natuurlijk. Niet noodzakerlijkwijs ook reëel.

Dat je je eigen cavia en het welzijn ervan belangrijker vind dan de gezondheid van de buurman op nummer 13 heeft meer te maken met empathie met het eigene en onverschilligheid ten opzichte van het onbekende.

Kijk, ik vind instellingen als Brooks heel nobel en mijn zegen hebben ze maar als buurman (een mens dus) het moeilijk heeft dan gaat hij altijd voor, Flappie heeft dan pech. Trouw blijven aan je soort zou je dat kunnen noemen.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:42

Lietjuh_ schreef:
ik vind het niet meer dan normaal dat de mensen boven dieren staan.
maar dat wil niet zeggen dat het dier niks waard is, als je beestjes hebt moet je er liefdevol en goed voor zorgen. :Y)

Hier ben ik het mee eens. :D

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:08

dieren hebben een instinct en mensen een geweten.

beide proberen te overleven in deze wereld.

slecht gedrag tegenover een dier is even erg als tegenover een mens. dit geld ook voor goed gedrag, hulp naar een dier telt net zo zwaar als hulp naar een mens.

wij mensen kunnen ook de verantwoordelijkheid hebben over een dier (of we zijn verantwoordelijk of het dier is vrij), maar een dier niet over een mens

wel hebben wij beide emoties, gevoelens en kunnen we dus boos, gekwetst, onzeker, verdrieting etc zijn. hier moet in alle tijden rekening gehouden worden!

maar nee, in mijn ogen zijn mensen en dieren niet hetzelfde.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:15

Een dier staat voor mij net iets boven de mens :o op familie na....
Ik vind het bijvoorbeeld erger als een dier verwaarloost wordt dan dat een mens in elkaar geslagen wordt.

Ik vind het erger als een dier dood gaat dat een onbekend mens.

Nee dieren nemen in mijn leven een heel belangrijke rol.
Ze zijn er altijd voor je, keuren je niet af op hoe je bent en zijn blij met de liefde die je hun geeft.

Nogmaals dit is mijn mening.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:22

'Ik vind dat mensen gewoon 'hoger' staan dan dieren. We zijn slimmer, kunnen op onze acties reflecteren en bezitten een moreel bewustzijn. Dus als ik moest kiezen tussen een mens of een hond, tsja, dan kies ik voor het mens.'

Moreel bewustzijn??? Dat is dus bij een heleboel mensen heeeel ver te zoeken!

'We zijn evenwel begiftigd met capaciteiten die bij de andere diersoorten niet (of nauwelijks) voorkomen. Emotie, empathie en nog wat meer.'

Hier blijkt dus uit dat wij helemal niiet zoveel weten van dieren dan wij denken.....
Diere hebben juist een heel groot vermogen tot empathie en hebben zeer veel emoties, zoals blijdschap, genegenheid, verdriet, boosheid enz, of zijn dit geen emoties???

Ik vind per defenitie niet dat 'de mens' boven alles verheven is integendeel, wij zijn degenen die alles wat we aanraken vernietigen, verpesten, uitmoorden enz enz. Wij hebben moordenaars, verkrachters mishandelaars, die zijn voor mij het schuim der aarde en geen knip voor de neus waard.
Voor mij dus niet zomaar 'de mens' boven 'het dier' !!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:34

poeh,nou ik hoop maar dat ik wel geholpen als ik in elkaar gemept word op straat,want ik ben geen dier......

ik zie dieren niet als minderwaardig en je behoort ze gewoon goed en liefdevol te behandelen.....

maar een dier gelijk aan de mens,nee.

al zou ik als een leeuw vechten als mijn dieren in gevaar zouden zijn,even voor de duidelijkheid

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:15

bnb schreef:
'Ik vind dat mensen gewoon 'hoger' staan dan dieren. We zijn slimmer, kunnen op onze acties reflecteren en bezitten een moreel bewustzijn. Dus als ik moest kiezen tussen een mens of een hond, tsja, dan kies ik voor het mens.'

Moreel bewustzijn??? Dat is dus bij een heleboel mensen heeeel ver te zoeken!

'We zijn evenwel begiftigd met capaciteiten die bij de andere diersoorten niet (of nauwelijks) voorkomen. Emotie, empathie en nog wat meer.'

Hier blijkt dus uit dat wij helemal niiet zoveel weten van dieren dan wij denken.....
Diere hebben juist een heel groot vermogen tot empathie en hebben zeer veel emoties, zoals blijdschap, genegenheid, verdriet, boosheid enz, of zijn dit geen emoties???

Ik vind per defenitie niet dat 'de mens' boven alles verheven is integendeel, wij zijn degenen die alles wat we aanraken vernietigen, verpesten, uitmoorden enz enz. Wij hebben moordenaars, verkrachters mishandelaars, die zijn voor mij het schuim der aarde en geen knip voor de neus waard.
Voor mij dus niet zomaar 'de mens' boven 'het dier' !!

Misschien is jouw definitie van moraliteit bij sommige mensen ver te zoeken, maar dat komt misschien gewoon omdat jij een ander waardenstelsel hanteert? Ik ben wel benieuwd welke dier(soort)en empathie bezitten, en hoe dit onderzocht is. Misschien een linkje of bron? :)

Er zijn trouwens ook genoeg dieren die moorden, verkrachten en mishandelen. Maarja, die snappen niet of dat verkeerd is of niet. En het is ook niet altijd verkeerd, lijkt me. Want ze hebben toch eten nodig..?

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:44

ik vind het echt heel moeilijk. de gedachte spookte bij mij een beetje dat de mens wel eens boven het dier zou kunnen staan omdat ze zoiets bedachten, maar eigenlijk vind ik de (bescheiden) gedachte van het dier beter, maar die gedachte is natuurlijk onzin want een dier is niet bescheiden, maar denkt gewoon aan interessantere dingen dan wie er bovenaan de ladder staat, voor hen is overleven belangrijker. (en volgens mij is dit de langste zin die ik ooit geschreven heb).
okee, logische 2e gedachte is dan dat ze gelijk aan elkaar staan, dat mijn hamster net zo belangrijk is als mijn broertje. maar de hamster van mijn zusje ging laatst dood, zomaar. ze was er verdrietig om, maar ik niet echt. dat gebeurt gewoon. echter, als mijn broertje, of zusje dood zou gaan, zou mijn wereld instorten. dus die gedachte gaat ook niet op voor mij.
als er op het journaal een bericht komt van een zwaar mishandelde mensaap, of zwaar mishandeld kind, vind ik het even erg.

conclusie: bij mij hangt het per geval af van de relatie die ik met het dier danwel mens heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:49

een mensenleven is voor mij belangrijker dan een dierenleven........

maar in het geval van dierenmishandeling kan ik dat erger vinden dan mensenmishandeling

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:53

moeilijk. ik vind dierenmishandeling net zo erg als mensenmishandeling.

maarja aan de andere kant..........een dier is gewoon onschuldig.
maar dat kan het mishandelde mens ook zijn