Eigen risico €775???!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deflin

Eigen risico €775???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 08:24

AMSTERDAM
Voorstel: Eigen risico zorg € 775 - Het eigen risico in de zorg kan 775 euro worden. Dat is een van de vele voorstellen van de werkgroepen van topambtenaren die zich hebben gebogen over mogelijke bezuinigingen om de overheidsfinanciën weer op peil te krijgen.

De twintig werkgroepen presenteren donderdag hun voorstellen om per beleidsterrein 20 procent te bezuinigen, maar de Nos meldt al enkele resultaten. Andere plannen zijn het verkleinen van het zorgpakket en het invoeren van een tarief van 5 euro voor ieder bezoek aan de huisarts.

Om de verzorgingsstaat betaalbaar te houden, zouden de sociale uitkeringen en het minimumloon omlaag moeten en zou de duur van de WW moeten worden bekort.

Andere plannen voorzien een verlaging van het minimumloon met 10 procent om werk meer betaalbaar te maken, en een verlaging van het het bijstandsniveau met 10 procent zodat mensen meer geprikkeld worden om te gaan werken. Ook een bezuinigingsmogelijkheid is het bekorten van de werkloosheidsuitkering WW naar maximaal een jaar. De huren in populaire regio's kunnen omhoog. De hypotheekrenteaftrek beperken is ook een optie, aldus de werkgroepen.

Woensdagochtend wist ook De Telegraaf al enkele opties te melden waarmee de topambtenaren donderdag naar buiten komen. Een invoering van een aparte kilometerheffing voor vrachtwagens zou de schatkist netto 600 miljoen euro opleveren. Een spitsheffing rond grote steden zou automobilisten nog eens enkele honderden miljoenen uit de zak kloppen. Daarbij gaat tegelijkertijd het mes in op stapel staande wegenprojecten.

35 miljard

Het doel van de 'brede heroverwegingen', waarvoor het kabinet vorig jaar met Prinsjesdag het startschot gaf, was om te zoeken naar een totaal van ongeveer 35 miljard euro aan bezuinigingen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de ambtenaren in mei zouden rapporteren en Kamer en kabinet er dan in juni over zouden kunnen debatteren.

Maar de val van het kabinet op 20 februari leidde tot een versnelling van het proces. De werkgroepen werd gevraagd voor 1 april hun stukken op te leveren en dat is gelukt. Voor een aantal partijen is het echter geen materiaal meer voor hun verkiezingsprogramma's want zij hebben die al gepresenteerd.

Het kabinet maakte vorige week duidelijk dat het geen inhoudelijk oordeel zal geven over de bezuinigingsvoorstellen

Bron: http://www.telegraaf.nl

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ik mag toch eerlijk gezegt hopen dat het om een 1 april grap gaat.
Dit is toch te erg voor woorden.

Nou brand los, wat vinden jullie ervan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:27

Tja d'r zitten wel meer voorstellen bij die -laten we zeggen- minder prettig zijn........maar niet te hard van stapel lopen, voorlopig is er nog niks beslist. Eerst de verkiezingen eens afwachten, en dan het nieuwe kabinet, en dan het coalitieakkoord.....en dan kan dit land hopelijk eindelijk weer eens bestuurd worden.

Dat er harde keuzes gemaakt moeten worden, dat is duidelijk. De vraag is waar straks de hardste klappen gaan vallen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:28

Het kan bijna niet anders dan een 1 aprilgrap zijn toch ;( Want hoe is het mogelijk om het eigen risico zo hoog te laten zijn en vervolgens nog meer te bezuinigen.
De enige instantie die hier meer werk door krijgt is de schuldsanering...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:30

Als dit inderdaad doorgaat, voorzie ik veel problemen.
De mensen die nu elk dubbeltje moeten opdraaien zullen zich geen zorg meer kunnen permiteren, want waar haal je die €775,- dan vandaan?
€5,- extra per huisarts bezoek vind ik dan nog tot daar aan toe.... Dat bedrag is behoorlijk beter overbrugbaar.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:32

Liezel1 schreef:
Als dit inderdaad doorgaat, voorzie ik veel problemen.
De mensen die nu elk dubbeltje moeten opdraaien zullen zich geen zorg meer kunnen permiteren, want waar haal je die €775,- dan vandaan?
€5,- extra per huisarts bezoek vind ik dan nog tot daar aan toe.... Dat bedrag is behoorlijk beter overbrugbaar.

Klopt dat zou beter zijn, en zorgt ervoor dat mensen beter gaan nadenken voordat ze een 'onzinnige' afspraak bij de huisarts maken.
Gevolg van deze regel zou inderdaad zijn dat een bepaalde groep geen zorg meer kan betalen. Vervolgens gaat dit op de lange termijn veel meer geld kosten. Want klachten worden pas later of zelfs te laat gemeld. Gevolg is dan een langere ziekenhuisopname met alle kosten van dien.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:46

Coby schreef:
Gevolg van deze regel zou inderdaad zijn dat een bepaalde groep geen zorg meer kan betalen. Vervolgens gaat dit op de lange termijn veel meer geld kosten. Want klachten worden pas later of zelfs te laat gemeld. Gevolg is dan een langere ziekenhuisopname met alle kosten van dien.

Dat weet je niet, want misschien zijn er wel compensatiemaatregelen voor de lagere inkomens, zoals bijvoorbeeld een verhoging van de zorgtoeslag ( ik noem maar een zijstraat ).

Nogmaals: geen paniek tot er:
a. definitieve voorstellen bekend zijn (in de loop van de dag vandaag )....
b. er werkelijk door een kabinet een voorstel ter besluitvorming wordt voorgelegd

en dat laatste gebeurt voorlopig nog niet ;)

Winged

Re: Eigen risico €775???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:53

Gezien ON alleen voor paardgerelateerd nieuws is verplaats ik dit topic.

ON -> NM

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:55

Als dit geen 1 april grap is vreet ik mijn schoen op. Scheelt ook weer in de kosten voor het onderhoud :P

Als dit echt is zou ik flink balen: ben veeeeeeel ziek, en ik kan nog niet toveren. En nee, zelfs mijn geldboom werpt zijn vruchten nog niet af.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:56

*zoekt een waterdichte doos op*

Mag idd hopen dat dit een 1 april grap is, dat is zowat drie kwart van mijn uitkering.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:00

Ik ben zelf ook student, en leef van mijn stufi. Nu kan ik al amper rondkomen, en is het eigen risico is nu al een flinke pil. Als dit zo duur wordt vrees ik dat ik gewoon geen zorg meer kan accepteren vanwege de kosten. :n Dat moet je in Nederland toch niet willen?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:02

De chronisch zieke mensen worden ermee gestraft en die hebben al ellende genoeg lijkt mij.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:05

Als dit een 1 april grap is..... dan is het een hele slechte....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:09

Oef, dat zou inderdaad een behoorlijk ernstige maatregel zijn.
Terwijl er zo ontzettend veel "onzinnige" regelingen zijn, die ze gemakkelijk kunnen schrappen, zonder dat mensen er echt onder komen te lijden.
Schrappen in zorg en onderwijs zijn de slechtste dingen die je een land kunt aan doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:12

Ik mag hopen dat dit een 1 aprilgrap is...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:35

Dat hoop ik ook, want voor veel mensen is dit niet te doen.
Dan zou je je weer kunnen afvragen waarom een ziektekostenverzekering verplicht is, in sommige gevallen kan dat helemaal niet uit.
Laat men dit inkomensafhankelijk maken, dat lijkt me veel eerlijker.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:40

Minimum omlaag? Het is al zoveel :roll: Denk dat ik maar ga emigreren wanneer dit door gezet wordt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:41

DeSa schreef:
Minimum omlaag? Het is al zoveel :roll: Denk dat ik maar ga emigreren wanneer dit door gezet wordt.

Scandinavië? Ik ga mee :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:45

AMERICA AMERICA.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:45

Ik heb vorige week een praatje van een zorgverzekeraar aan moeten horen dat ze ook bezig zijn met de ketenzorg. Ze praten erover dat mensen in 1 hokje geplaatst kunnen worden. Bezuinigen gebeurd dan wel degelijk zullen meer mensen dood gaan. Ook hebben ze gesproken over een bepaald bedrag per jaar aan vergoeding voor een aandoening, komt er dan op neer: Geld op? Geen medicijnen of je moet het uit eigen zak gaan betalen. al met al wordt het er niet beter op en hebben we onszelf in de vingers gesneden door al die levensverlengende middelen..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:48

MLoeser schreef:
DeSa schreef:

Scandinavië? Ik ga mee :P

Ik dacht meer aan Australie :Y) Altijd al eens heen gewild :P

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:50

Ik had er ook van gehoord en het is absoluut geen 1 april grap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:51

Mensen begrijp dat nou toch :roll: . Wij doen zo erg ons best om Amerika niet achterna te lopen. Als zij op dit gebied een historische stap voorwaarts maken is het niet meer dan logisch dat wij Nederlanders hier voor de buitenwereld duidelijk afstand van nemen. Je wilt als zelfrespecterend Nederlander toch niet geassocieerd worden met die cowboys :7 .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:52

Juliette86 schreef:
Mensen begrijp dat nou toch :roll: . Wij doen zo erg ons best om Amerika niet achterna te lopen. Als zij op dit gebied een historische stap voorwaarts maken is het niet meer dan logisch dat wij Nederlanders hier voor de buitenwereld duidelijk afstand van nemen. Je wilt als zelfrespecterend Nederlander toch niet geassocieerd worden met die cowboys :7 .

Neee, duhhh...
Maar dit maakt emigratie naar Amerika dan weer wel mogelijk...
Het land van de vrijheid.... :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:02

Ik mag idd hopen dat dit een 1 april grap is, ik haal dat eigen risico met gemak helaas aan medicijnen en ziekenhuis bezoek. En bijstand ed omlaag en de huren omhoog in populaire regios (wie bepaald dat wat populair is) dan wordt het voor veel mensen een dure grap.

Dankzij alle veranderingen in de zorg en alles eromheen hebben we onze hulp al moeten schrappen omdat het onbetaalbaar is geworden (300 euro per 4 weken eigen bijdrage). Juist omdat het salaris van mijn mannetje net te hoog is om gecompenseert te worden en we wel overal maximaal voor moeten betalen.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:04

Het is al een gigantisch eind slechter geworden toen het ziekenfonds en particulier systeem werd afgeschaft....... Straks gaat het zo ver dat alleen de rijken zich nog een ziektekosten verzekering kunnen veroorloven........ Ben je wel gelijk van het vergrijzingsprobleem af!! Het minimun nog verder naar beneden?? Dan hou je helemaal niets meer over om van rond te komen.......