Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Angelita schreef:Ik heb het gevoel dat hij nu alleen wordt gestraft om de nabestaanden hun ''wraak'' te geven. Als die man al 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet en waarschijnlijk onder dwang die moorden heeft gepleegd (wat mij aannemelijk lijkt in die tijd), dan vind ik het onnodig om hem op zijn 88e nog op te sluiten.
chevax schreef:Angelita schreef:Ik heb het gevoel dat hij nu alleen wordt gestraft om de nabestaanden hun ''wraak'' te geven. Als die man al 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet en waarschijnlijk onder dwang die moorden heeft gepleegd (wat mij aannemelijk lijkt in die tijd), dan vind ik het onnodig om hem op zijn 88e nog op te sluiten.
Onder dwang... Volgens mij ging je niet onder dwang bij de SS, maar was dat een soort elite-korps dat de executies uitvoerde. Fijn dat hij 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet, maar dat neemt niet weg dat hij nu eenmaal oorlogsmisdaden heeft gepleegd. De families hebben er vast geen boodschap aan dat deze man nu een brave burger is geworden.
Angelita schreef:chevax schreef:Angelita schreef:Ik heb het gevoel dat hij nu alleen wordt gestraft om de nabestaanden hun ''wraak'' te geven. Als die man al 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet en waarschijnlijk onder dwang die moorden heeft gepleegd (wat mij aannemelijk lijkt in die tijd), dan vind ik het onnodig om hem op zijn 88e nog op te sluiten.
Onder dwang... Volgens mij ging je niet onder dwang bij de SS, maar was dat een soort elite-korps dat de executies uitvoerde. Fijn dat hij 66 jaar lang geen stap verkeerd heeft gezet, maar dat neemt niet weg dat hij nu eenmaal oorlogsmisdaden heeft gepleegd. De families hebben er vast geen boodschap aan dat deze man nu een brave burger is geworden.
Nou dat is betwistbaar.. Hoe makkelijk is het om iemand te bedreigen en hem zo bij de SS/nazi's te krijgen. Dat is heel simpel dus het lijkt me niet onaannemelijk dat dit machtsmisbruik in die tijd aan de orde was. Wat betreft je laatste zinnen ben ik het met je eens, dat maakt het voor mij ook erg dubbel.
Arabesk schreef:levenslang... en die man is al 88
Hooguit nog tien jaar dus.
Als je dement wordt en op een gesloten afdeling komt is het verschil met een gevangenis niet zo groot, dus met een beetje 'mazzel' merkt hij er niet eens wat van. Hij zit straks in de gevangenis en wordt verzorgd, alleen kan hij niet mee naar de bingo in de bejaardensoos. Maar het verschil met een gewoon bejaardentehuis is niet zo groot denk ik.
Arabesk schreef:levenslang... en die man is al 88
Hooguit nog tien jaar dus.
Als je dement wordt en op een gesloten afdeling komt is het verschil met een gevangenis niet zo groot, dus met een beetje 'mazzel' merkt hij er niet eens wat van. Hij zit straks in de gevangenis en wordt verzorgd, alleen kan hij niet mee naar de bingo in de bejaardensoos. Maar het verschil met een gewoon bejaardentehuis is niet zo groot denk ik.
chevax schreef:KiWiKo schreef:van mij mag die zijn laatste jaren in het gevang zitten, en dan net zo behandeld worden als de joden in een concentratiekamp.......
Juist, daar hielden ze namelijk ook geen rekening met iemands leeftijd!
chevax schreef:Zo kunnen we natuurlijk nog tal van andere groepen, volkeren, religies, etc. opnoemen die elkaar vervolgen, uitmoorden, opjagen, etc. Maar wat is de relevantie met deze discussie? Het gaat er over dat na jaren een oorlogsmisdadiger, die gevlucht is na een eerdere veroordeling, nu eindelijk alsnog wordt berecht. Moet de rechter zeggen "er zijn nog zoveel verschrikkelijke zaken in de wereld, laten we dit maar vergeten?".