Misbruik in katholiek kerk afgedaan als '[***] van de duivel'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:39

Citaat:
VATICAANSTAD - De schandalen van kindermisbruik en -mishandeling in katholieke scholen en internaten die de jongste tijd zijn uitgekomen en waar zelfs de broer van de paus aan gelinkt werd, zijn het werk van de duivel. Dat heeft Gabriele Amorth, de 85-jarige topexorcist van het Vaticaan gezegd.

"De duivel is volop aan de slag binnen het Vaticaan", beweert de man, die ooit zelfs Harry Potter als het werk van Lucifer omschreef, maar er wel in slaagde om de twee jongste pausen ervan te overtuigen om exorcismes terug in het strijdplan van de kerk op te nemen.

Amorth staat bekend als de hoofdexorcist van het Vaticaan en vertrouweling van zowel de huidige paus als zijn voorganger. Hij beweert bij 70.000 mensen de duivel te hebben uitgedreven. Amorth roemde twee jaar geleden de beslissing van de huidige paus "om het probleem van bezetenheid opnieuw de prioriteit te geven die het verdient".

Geïnfiltreerd
De huidige controversiële onthullingen van priesters (en zelfs nonnen) die zich onder meer in Oostenrijk, Duitsland en Nederland hebben vergrepen aan leerlingen wordt door Amorth toegeschreven aan Satan. De man zegt bovendien in The Times dat het Vaticaan geïnfiltreerd is door de duivel en bepaalde bisschoppen en kardinalen in zijn macht heeft.

Amorth is er ook van overtuigd, zo vertelde hij journalist Marco Tosatti onlangs, dat satan bezit had genomen van zowel de man die JP II probeerde te vermoorden in 1981 als de geestelijk gestoorde vrouw die zich tijdens de middernachtmis afgelopen kerst op Benedictus XVI gooide.

Elk bisdom een exorcist
Amorth is al door een aantal bisschoppen en kardinalen afgedaan als ongeloofwaardig, maar de pausen lijken hem wel serieus te nemen. Toen progressieve krachten in de kerk er in 2001 uiteindelijk in slaagden om het ritueel van exorcisme te laten aanpassen, verkreeg Amorth het van de paus om geen gebruik te moeten maken van die nieuwlichterij. Hij mocht op de oude vertrouwde manier duivels bannen.

Amorth beweerde twee jaar geleden dat het de bedoeling was van Benedictus XVI om in elk bisdom weer een excorcist aan het werk te zetten. In Polen bijvoorbeeld zijn ze goed op weg. Daar zijn er de jongste vijf jaar meer dan 35 bijgekomen.

Hij die nagels en glas spuwt
Gevraagd naar wat we ons dan moeten voorstellen bij satan, lucifer of de duivel antwoordde Amorth in La Repubblica: "Puur geest, onzichtbaar, manifesteert zichzelf door middel van heiligschennis en allerlei aandoeningen in de persoon die hij inneemt. Hij kan zich verborgen houden of zich laten zien, spreekt verschillende talen en lacht mij soms uit. Hij is ook heel sterk. Bij sommigen van mijn exorcismen had ik de hulp nodig van zeven assistenten om de bezeten persoon in bedwang te houden. Meestal doet hij die bezetenen schreeuwen, maar ik heb er ook gehad die hij glas of nagels, maar ook rozenblaadjes deed uitspuwen."

Bron: www.ad.nl

Ik verbaas mij steeds weer over de reacties van de leiders van de katholieke kerk inzake sexueel misbruik.
De hand in eigen boezem steken en hun fouten erkennen is iets was zij maar moelijk kunnen (Kardinaal Simonis heeft er ook een handje van).

Er is op dit moment een beerput opengetrokken en ik hoop van harte dat hij ook open blijft.
Dit is namelijk niet de eerste keer dat sexueel misbruik in de katholieke kerk naar buiten wordt gebracht, het is de zóveelste keer!
Eerder was de katholieke kerk in de VS en Ierland al in opspraak, maar dat is gewoon wéér in de doofpot gestopt |o .

Hoe kan men nog in het goede geloven en hoe kan men überhaupt nog geloven ;( ?

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik hem wel mijn normen en waarden meegekregen...

Snoevie

Re: Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:43

verschrikkelijk dit,ik kan me niet voorstellen hoe men daar bij de kerk zo onderuit kan komen iedere keer :(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:43

In Ierland zijn mensen wel degelijk voor de rechter gesleept.
Ik hoop dat dat in nederland ook gebeurd, we hebben scheiding van kerk en staat. En kindermisbruik is gewoon een misdrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:44

Lekker makkelijk al die kerkelijke hypocrisie :(.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:47

Er gaan koppen rollen, mensen durven nu te praten, het is een issue en gelukkig worden de slachtoffers nu serieus genomen en mogen ze zonder raar gevonden te worden aangifte doen.

Onbegrijpelijk dat je priester kan zijn en zulke dingen jezelf toelaat te doen...wetende dat je een misdrijf pleegt en ook nog eens je macht misbruikt. Wat een priester kan je dan zijn om uit naam van god te praten......

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:48

:roll:

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:52

Miss moeten ze dat Celibatairleven maar eens afschaffen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:53

Ach ja, de dominee mag ook trouwen en kinderen krijgen, het heeft nooit geleid tot vermindering van het geloof te kunnen uitdragen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 11:57

Het wordt tijd dat de hele katholieke kerk op de schop gaat.

Het hele systeem deugt van geen kant, het is ook niet meer van deze tijd dat een kerk zoveel macht kan uitoefenen en kan bepalen dat homosexualiteit een ziekte is (en homosexuelen dus ook niet ter communie mogen gaan).

Daarnaast zit er heel veel geld en is het systeem hierarchisch met aan de top 'de leider van de kerk en gods vertegenwoordiger op aarde'.

Wie heeft het recht om zich tot gods vertegenwoordiger op aarde te benoemen?

Wie heeft dat recht? Niemand!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:59

De duivel??!! _O-
Hoe komen ze erop

Van mij mochten alle religies afgeschaft worden hoor.. deugd allemaal van geen kant

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:00

Zoooooo jammer dat dit soort eikels in de naam van god zulke dingen uitvreten. Zo word het geloof alleen nog maar meer in een kwaad daglicht gesteld ....

Ik hoop dat de rest van de wereld slim genoeg is en zelf wel snapt dat dit natuurlijk niet bij het geloof hoort.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:03

laetitia schreef:
Het wordt tijd dat de hele katholieke kerk op de schop gaat.

Het hele systeem deugt van geen kant, het is ook niet meer van deze tijd dat een kerk zoveel macht kan uitoefenen en kan bepalen dat homosexualiteit een ziekte is (en homosexuelen dus ook niet ter communie mogen gaan).

Daarnaast zit er heel veel geld en is het systeem hierarchisch met aan de top 'de leider van de kerk en gods vertegenwoordiger op aarde'.

Wie heeft het recht om zich tot gods vertegenwoordiger op aarde te benoemen?Wie heeft dat recht? Niemand!

Vooral die dikgedrukte zin van jou ben ik het ook roerend mee eens! ( en ja ik ben gelovig maar geen katholiek) Want wat ik zo weet uit de bijbel hebben wij geen menselijke vertegenwoordiger nodig ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 12:48

Inderdaad, als gelovige heb je naar mijn mening geen kerk nodig.

Geloof komt vanuit jezelf, en ieder gelooft op zijn of haar manier.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:50

inderdaad. Dat vind ik ook :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:03

zou het kunnen betekenen dat het wereldje veel te besloten is,
dat mannen die toendertijd voor het celibaat kozen mannen waren die zich 'anders' voelden, misschien homofiel waren of iets anders (blijkbaar pedofiel)?
ze daardoor niet met het gewone leven van toen (trouwen, kinderen krijgen) mee konden komen, er ook geen ruimte was voor openheid over zulke dingen en ze hun toevlucht maar zochten in het celibaat, wellicht om zichzelf te straffen..
zet veel van dergelijke mensen bij elkaar, en houdt het besloten praat vooral niet en verbied in de naam van het geloof elke manier van seks of seks gerelateerde dingen (masturbatie).
zonder dat die mannen begeleiding krijgen, zonder dat wordt gekeken of ze dit leven aan kunnen, psychisch.
en dan al die kinderen die er komen wonen, ik kan het me zelf niet voorstellen maar blijkbaar wekt dat iets op bij die mannen :S
als er 1 begint over de grens te gaan worden grenzen verschoven, wordt het een netwerk van mensen met geheimen, die elkaar beschermen uit angst voor zichzelf, enz.

het is volgens mij een (gruwelijke!) optelsom van al die dingen bij elkaar.

ik vind dat de katholieke kerk wat dit betreft echt eens moet kijken waar dingen fout gaan, dat dit soort dingen hebben kunnen gebeuren is absoluut verschrikkelijk, en weer komt de kerk in een kwaad daglicht te staan.
dat is iets wat de duivel dus wél leuk vind, en de duivel maakt altijd gebruik van de zwaktes van mensen, zo ook in deze.
maar ik betwijfel of het in beginsel al het werk van de duivel was geweest, mensen hebben ook nog hun eigen verantwoording voor hun daden.

niet dat ik zelf de katholieke kerk als 'de kerk' zie, ik vind het katholieke geloof heel iets anders dan het geloof zoals ik het beleef, namelijk aan de hand van de Bijbel, en in relatie met God,
het katholieke geloof is in mijn ogen toch wel een dwaling, en er gebeurd wel meer dat niet goed is, banden van het vaticaan met verkeerde dingen enzo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:30

Citaat:
VATICAANSTAD - De schandalen van kindermisbruik en -mishandeling in katholieke scholen en internaten die de jongste tijd zijn uitgekomen en waar zelfs de broer van de paus aan gelinkt werd, zijn het werk van de duivel. Dat heeft Gabriele Amorth, de 85-jarige topexorcist van het Vaticaan gezegd.

"De duivel is volop aan de slag binnen het Vaticaan", beweert de man, die ooit zelfs Harry Potter als het werk van Lucifer omschreef, maar er wel in slaagde om de twee jongste pausen ervan te overtuigen om exorcismes terug in het strijdplan van de kerk op te nemen.

Amorth staat bekend als de hoofdexorcist van het Vaticaan en vertrouweling van zowel de huidige paus als zijn voorganger. Hij beweert bij 70.000 mensen de duivel te hebben uitgedreven. Amorth roemde twee jaar geleden de beslissing van de huidige paus "om het probleem van bezetenheid opnieuw de prioriteit te geven die het verdient".

Geïnfiltreerd
De huidige controversiële onthullingen van priesters (en zelfs nonnen) die zich onder meer in Oostenrijk, Duitsland en Nederland hebben vergrepen aan leerlingen wordt door Amorth toegeschreven aan Satan. De man zegt bovendien in The Times dat het Vaticaan geïnfiltreerd is door de duivel en bepaalde bisschoppen en kardinalen in zijn macht heeft.
Amorth is er ook van overtuigd, zo vertelde hij journalist Marco Tosatti onlangs, dat satan bezit had genomen van zowel de man die JP II probeerde te vermoorden in 1981 als de geestelijk gestoorde vrouw die zich tijdens de middernachtmis afgelopen kerst op Benedictus XVI gooide.

Elk bisdom een exorcist
Amorth is al door een aantal bisschoppen en kardinalen afgedaan als ongeloofwaardig, maar de pausen lijken hem wel serieus te nemen. Toen progressieve krachten in de kerk er in 2001 uiteindelijk in slaagden om het ritueel van exorcisme te laten aanpassen, verkreeg Amorth het van de paus om geen gebruik te moeten maken van die nieuwlichterij. Hij mocht op de oude vertrouwde manier duivels bannen.

Amorth beweerde twee jaar geleden dat het de bedoeling was van Benedictus XVI om in elk bisdom weer een excorcist aan het werk te zetten. In Polen bijvoorbeeld zijn ze goed op weg. Daar zijn er de jongste vijf jaar meer dan 35 bijgekomen.

Hij die nagels en glas spuwt
Gevraagd naar wat we ons dan moeten voorstellen bij satan, lucifer of de duivel antwoordde Amorth in La Repubblica: "Puur geest, onzichtbaar, manifesteert zichzelf door middel van heiligschennis en allerlei aandoeningen in de persoon die hij inneemt. Hij kan zich verborgen houden of zich laten zien, spreekt verschillende talen en lacht mij soms uit. Hij is ook heel sterk. Bij sommigen van mijn exorcismen had ik de hulp nodig van zeven assistenten om de bezeten persoon in bedwang te houden. Meestal doet hij die bezetenen schreeuwen, maar ik heb er ook gehad die hij glas of nagels, maar ook rozenblaadjes deed uitspuwen."

Bron: http://www.ad.nl
[/quote]

Ik heb een tijdje stagegelopen in een psychiatrisch verzorgingstehuis. Mensen die met zulke gedachten, ideeën en handelingen afkwamen, werden zo snel mogelijk naar de crisisafdeling gemuteerd of terug het ziekenhuis in totdat ze weer een beetje bij rede waren. In een andere cultuur heb je dan blijkbaar veel zeggenschap en macht := .

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:32

Het is niet makkelijk om toe te geven dat je fout bent geweest. Het is veel makkelijker om iemand anders er de schuld van te geven, in dit geval de duivel.....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:28

Inderdaad Katleen, dat dacht ik ookal :')

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:00

Ik dacht altijd dat je veilig was in het huis van God, had die Duivel wat te biechten?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:08

Liezel1 schreef:
Het is niet makkelijk om toe te geven dat je fout bent geweest. Het is veel makkelijker om iemand anders er de schuld van te geven, in dit geval de duivel.....

Het erge is dat dit iets was van stelselmatig misbruiken, mishandelen en verkrachten van kinderen die aan je zorg zijn overgeleverd. Stelselmatig! Dat is niet een priester die opgewonden raakt van kleine jongetjes maar iets wat in meerdere landen binnen een religie-groep heeft plaatsgevonden...
Niks duivel, gewoon ziek. Of als het dan de duivel was, kun je iig stellen dat de katholieke kerk niet in staat is om met hún geloofsuiting dat in bedwang te houden of te voorkomen. Psychiatrische inrichting inderdaad. :n
Mensen zijn beschadigd voor de rest van hun leven en sorry is niet genoeg.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:01

Heerlijk, alles buiten jezelf plaatsen :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:06

laetitia schreef:
Inderdaad, als gelovige heb je naar mijn mening geen kerk nodig.

Geloof komt vanuit jezelf, en ieder gelooft op zijn of haar manier.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Of was dat misbruik ook een opdracht van boven?
Ik geloof er helemaal niets van......
Je bent toch met je volle verstand bezig, en verwachten ze dat ze van God wel weer worden vrijgepleten?
Sorry hoor, maar ik kan er met m'n verstand niet bij.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:14

zonder duivel geen god..
zonder god geen duivel
zonder oorlog geen vrede
geen liefde zonder haat
geen haar zonder liefde...
zonder ongelovigen geen geloof..
het is maar net wat ze je willen laten geloven..

ze zouden eens een keer het lef moeten hebben en instaan voor hetgeen mensen kinderen misdaan hebben en een keer de daders ook durven aanwijzen......
van de geloofwaardigheid blijft weinig meer over als het eigen personeel de regels treed en dan ook nog verdedigd worden...

het is eigenlijk te triest voor woorden dat de huidige samenleving dit soort wanpraktijken toestaat.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:30

Bij de Romeinen vonden dit soort praktijken ook al plaats.
Veel rijke mannen hadden "slaven" die nog in de leeftijd waren dat ze geen baardgroei hebben. Dat was toen normaal.
Maar de verklaring die de kerk geeft, daar kan ik met mijn pet niet bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:18

Dit gebeurt niet alleen in de katholieke kerk hoor. Vlak de gereformeerden en christenen niet uit. Vooraan in de kerk, maar kindermisbruik komt veel voor. Altijd handig als je je achter een duivel kan verschuilen. Het toont de hypocrisie van geloof maar weer eens aan.