Citaat:VATICAANSTAD - De schandalen van kindermisbruik en -mishandeling in katholieke scholen en internaten die de jongste tijd zijn uitgekomen en waar zelfs de broer van de paus aan gelinkt werd, zijn het werk van de duivel. Dat heeft Gabriele Amorth, de 85-jarige topexorcist van het Vaticaan gezegd.
"De duivel is volop aan de slag binnen het Vaticaan", beweert de man, die ooit zelfs Harry Potter als het werk van Lucifer omschreef, maar er wel in slaagde om de twee jongste pausen ervan te overtuigen om exorcismes terug in het strijdplan van de kerk op te nemen.
Amorth staat bekend als de hoofdexorcist van het Vaticaan en vertrouweling van zowel de huidige paus als zijn voorganger. Hij beweert bij 70.000 mensen de duivel te hebben uitgedreven. Amorth roemde twee jaar geleden de beslissing van de huidige paus "om het probleem van bezetenheid opnieuw de prioriteit te geven die het verdient".
Geïnfiltreerd
De huidige controversiële onthullingen van priesters (en zelfs nonnen) die zich onder meer in Oostenrijk, Duitsland en Nederland hebben vergrepen aan leerlingen wordt door Amorth toegeschreven aan Satan. De man zegt bovendien in The Times dat het Vaticaan geïnfiltreerd is door de duivel en bepaalde bisschoppen en kardinalen in zijn macht heeft.
Amorth is er ook van overtuigd, zo vertelde hij journalist Marco Tosatti onlangs, dat satan bezit had genomen van zowel de man die JP II probeerde te vermoorden in 1981 als de geestelijk gestoorde vrouw die zich tijdens de middernachtmis afgelopen kerst op Benedictus XVI gooide.
Elk bisdom een exorcist
Amorth is al door een aantal bisschoppen en kardinalen afgedaan als ongeloofwaardig, maar de pausen lijken hem wel serieus te nemen. Toen progressieve krachten in de kerk er in 2001 uiteindelijk in slaagden om het ritueel van exorcisme te laten aanpassen, verkreeg Amorth het van de paus om geen gebruik te moeten maken van die nieuwlichterij. Hij mocht op de oude vertrouwde manier duivels bannen.
Amorth beweerde twee jaar geleden dat het de bedoeling was van Benedictus XVI om in elk bisdom weer een excorcist aan het werk te zetten. In Polen bijvoorbeeld zijn ze goed op weg. Daar zijn er de jongste vijf jaar meer dan 35 bijgekomen.
Hij die nagels en glas spuwt
Gevraagd naar wat we ons dan moeten voorstellen bij satan, lucifer of de duivel antwoordde Amorth in La Repubblica: "Puur geest, onzichtbaar, manifesteert zichzelf door middel van heiligschennis en allerlei aandoeningen in de persoon die hij inneemt. Hij kan zich verborgen houden of zich laten zien, spreekt verschillende talen en lacht mij soms uit. Hij is ook heel sterk. Bij sommigen van mijn exorcismen had ik de hulp nodig van zeven assistenten om de bezeten persoon in bedwang te houden. Meestal doet hij die bezetenen schreeuwen, maar ik heb er ook gehad die hij glas of nagels, maar ook rozenblaadjes deed uitspuwen."
Bron: www.ad.nl
Ik verbaas mij steeds weer over de reacties van de leiders van de katholieke kerk inzake sexueel misbruik.
De hand in eigen boezem steken en hun fouten erkennen is iets was zij maar moelijk kunnen (Kardinaal Simonis heeft er ook een handje van).
Er is op dit moment een beerput opengetrokken en ik hoop van harte dat hij ook open blijft.
Dit is namelijk niet de eerste keer dat sexueel misbruik in de katholieke kerk naar buiten wordt gebracht, het is de zóveelste keer!
Eerder was de katholieke kerk in de VS en Ierland al in opspraak, maar dat is gewoon wéér in de doofpot gestopt

Hoe kan men nog in het goede geloven en hoe kan men überhaupt nog geloven

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik hem wel mijn normen en waarden meegekregen...