Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biieniie

Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:38

De opkomst voor de gemeenteraadsverkiezingen 2010 leek de hele dag hoger te worden dan in 2006, toen ruim 58 procent van de kiezers hun stem uitbrachten. De opkomst is echter lager uitgekomen dan in 2006, maar 56 procent van de kiezers heeft gestemd Aldus elsevier.

Mijn mening : als je niet stemt mag je ook niet zeuren!

Zit zojuist AT5 te kijken. (regionale zender Amsterdam) Het is schrikbarend hoe laag de opkomst is! In Amsterdam zuid-oost maar 39% ten opzichte van de 56% in 2006! En waar lopen ze steen en been te klagen over slechte veiligheid, geen aanpak van drugscriminelen, en de puinhoop op straat. In Amsterdam Zuid-Oost!

Momenteel plijt de VVD (waar ik zelf ook gestemd heb) voor een paars bestuur. Ik hoop echt dat ze dit door zetten!

Waar hebben jullie op gestemd en wat vinden jullie van de uitslagen?

Anoniem

Re: Lage opkomst gemeenteraads verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:45

Ik heb CU/SGP gestemd.

Ik vind ook dat je niet mag klagen als je niet stemt, vind klagen sowieso een nare gewoonte.
Ik ben wel redelijk content met de uitslagen, geloof ik. Het niet draaikonten van de CU betaalt zich uit, en daar ben ik erg blij mee.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:54

Ik heb op de VVD gestemd. Bij ons in de gemeente was de opkomst 65,1%. Er is niet zoveel veranderd. Er is 1 zetel van de PvdA naar de SGP gegaan. PvdA, VVD, CU en SGP hebben 3 zetels en CDA 1.

Ik vind dat als je stemrecht hebt, je daar ook gebruik van moet maken.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 14:45

Dat vind ik dus ook, vind het erg jammer dat er zoveel mensen klagen over de Nederlandse politiek maar vervolgens de helft niet stemt.
Ik ben overigens erg benieuwd wat er in Almere met de PVV gaat gebeuren

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:59

In de gemeente waar ik tot vorig jaar woonde was de opkomst 55%. Niet echt bijzonder veel dus... En aan de samenstelling is bijna niets verandert. Voorheen was het 1 PvdA, 2 CDA en 3 VVD. Nu zijn alleen PvdA en CDA geswitcht en hebben ze dus ook een zeteltje ingeruild..

Imo is het belangrijk dat je gaat stemmen, dan heb je in ieder geval laten weten hoe jij erover denkt. Als je niet bent gaan stemmen heb je imo ook geen recht om te zeuren over de beslissingen en politiek, want dan had je nu maar moeten stemmen. Niet dat die ene stem veel uitmaakt, maar als je wat wilt bereiken moet je daar ook nu maar even de tijd in steken en dus gaan stemmen :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:00

hihi ik heb gewoon op Bosch Belang gestemd, eigenlijk de politieke partij van Den Bosch, die willen nog redelijk goede dingen en de rest vd partijen zag ik allemaal niet zo zitten...

Maar hoe de uitkomst bij ons is geworden? Geen idee!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:01

Ik vind ook dat als je de moeite niet neemt om van je stemRECHT gebruik te maken je inderdaad niet het RECHT hebt om vervolgens te gaat klagen. Dan had je er zelf maar wat aan moeten doen.

Ik heb VVD gestemd.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:13

Ik vind het echt ronduit schandalig :=

Van mij mogen ze er best een plicht van maken, incl. boete als je niet op komt dagen :Y) . Maar goed, dat zal allemaal ook wel niet in te regelen zijn....

Heb overigens PvdA gestemd, in een kleine gemeente met 5 partijen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:19

Voor de gemeenteraads verkiezingen kan ik het soms nog wel begrijpen. Ik werk/studeer in Amsterdam en ook m'n sociale leven speelt daar, maar ik woon/slaap in een gemeente buiten Amsterdam (weer tijdelijk bij m'n ouders). Ik heb he-le-maal niets met die gemeente behalve dat ik de weg van het station naar het huis weet te vinden. Toch moet ik stemmen (en heb ik ook gedaan) voor deze gemeente en niet voor Amsterdam, dit vind ik natuurlijk jammer en snap dat mensen in een zelfde soort situatie maar helemaal niet gaan stemmen..

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:20

Ik mocht voor het eerst stemmen dus zeker van gebruikt gemaakt, heb D66 gestemd.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:38

Ik vind kiesrecht een mooi verworven recht en daarom stem ik altijd!

In mijn gemeente heb ik op een plaatselijke partij gestemd, die landelijk totaal onbekend is. Het is een strategische stem, zo komt er een leuke oppositie in de gemeenteraad :D

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:43

Ik heb gisteren voor mijn eerste keer gestemd. Ik heb op D66 gestemd. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:46

En ik vind dat de mensen die hebben gestemd zitten te klagen! Jullie mogen ook niet klagen.

Om bepaalde redenen wil ik niet meer stemmen, is toch mijn ding. Gaan jullie klagen dat ik niet stem en ik niet mag klagen. Als ik wil klagen, klaag ik toch!

Zo, dat is eruit!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:53

Zo te zien is de opkomst voor de gemeenteraad van Amsterdam wel hoger dan 2006. Ik kan best begrijpen dat sommige mensen niet stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Als je idd niet in de stad leeft waar je wel woont...of het kan je gewoon weg niet schelen wat er met de stad gebeurt.

Heb zelf wel gestemd, D66 is het geworden. Veel GL in het centrum...ben benieuwd hoe dat gaat lopen met het parkeerbeleid.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:54

Ik kan me niet voorstellen dat je alleen maar wilt klagen en nooit aan een oplossing mee wilt werken.
Als dat wel zo is dan moet je niet raar staan te kijken dat niemand naar je luistert.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:55

Ik ben braaf gegaan en heb braaf op de vvd gestemd. Anders ook niet zeuren!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:59

Issy schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat je alleen maar wilt klagen en nooit aan een oplossing mee wilt werken.
Als dat wel zo is dan moet je niet raar staan te kijken dat niemand naar je luistert.

Het heeft allemaal heerlijk veel zin...

Nee hoor, stemmen doe ik niet aan, geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:00

Dan vind ook ik dat je je niet met het bestuur moet bemoeien en dan moet je ook niet zeggen dat het anders moet :n

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:02

Misschien kan je uitleggen waarom MamboBeach?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:28

Ik vind dat we een stemplicht zouden moeten hebben. Een democratie is bedoeld om de stem van het volk te vertegenwoordigen en dat vind ik persoonlijk niet bij ruim 50% van de bevolking. Iedereen moet er nu eenmaal gewoon even tijd voor nemen om erover na te denken en een stem uit te brengen. Waarom zouden we anders dit stelsel in het land willen?

Ik heb gisteren d66 gestemd omdat ik wel voor verandering ben van het systeem, maar niet zo extreem als pvv. Daarnaast waren er ook een paar dingen in de gemeente waar alleen d66 voor was, zoals het behouden van de historie in de stad, dat vond ik erg belangrijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:34

ik heb op een plaatselijke partij gestemd en daarbij ook een bewuste voorkeurs stem gegeven, diegene ken ik.

ik stem altijd, en begrijp niet dat er mensen zijn die dat niet doen.
het is jammer, er moet wellicht meer bekendheid aan worden gegeven, het zal voor sommigen misschien een ver van mijn bed show zijn, of ze geloven niet dat het eerlijk gaat, of dat hun ene stem er toe doet.
verplichten gaat niet werken denk ik, want wie gaat dat controleren, en dan krijg je dat mensen blanco gaan stemmen of willekeurig, en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
verder leven we in een vrij land, ook wat het al dan niet ventileren van je mening betreft.

over de winst van de PVV in die twee gemeentes maak ik me wel zorgen, het gaat zorgen voor verdeeldheid, en ook voor verloedering, als je kijkt naar de houding die ze aannemen, als het die kant op moet gaan houdt ik mijn hart vast...

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:34

Hoewel ik het jammer vind dat mensen (bijna de helft van de bevolking) de moeite niet nemen om te stemmen, ben ik niet voor stemplicht. Je hebt niets aan stemmen die ondoordacht zijn gegeven. Waarom mensen dwingen te stemmen die zich toch niet verdiepen in de materie? Ik denk dat je dan juist een vertekend beeld krijgt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:38

Marigold schreef:
over de winst van de PVV in die twee gemeentes maak ik me wel zorgen, het gaat zorgen voor verdeeldheid, en ook voor verloedering, als je kijkt naar de houding die ze aannemen, als het die kant op moet gaan houdt ik mijn hart vast...

Je zegt precies wat ik gisteren dacht toen ik de leider van Den Haag van PVV hoorde spreken. Uiteraard is het de mening van de meerderheid om op die partij te stemmen maar ik vraag mij af of die kiezers in de gaten hebben wat de consequenties van de partij zijn. Het is zo gemakkelijk om te roepen wat de problemen in het land zijn. Maar veel kijken niet naar de gevolgen en wat er zal gebeuren als zij iets gaan doen. Uiteraard zijn er nu problemen, maar ik denk niet dat de PVV echt met de oplossing komt. En tuurlijk moeten zij de kans krijgen om te laten zien dat ze het wel kunnen en daar ben ik ook heel benieuwd naar. maar als je het mij vraagt, heb ik het idee dat voor de landelijke coalitie dat ook met andere partijen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:55

Kaka schreef:
Hoewel ik het jammer vind dat mensen (bijna de helft van de bevolking) de moeite niet nemen om te stemmen, ben ik niet voor stemplicht. Je hebt niets aan stemmen die ondoordacht zijn gegeven. Waarom mensen dwingen te stemmen die zich toch niet verdiepen in de materie? Ik denk dat je dan juist een vertekend beeld krijgt.

Ben ik het mee eens, het lijkt me niet wijs om een stemplicht in te voeren :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:56

Yamcha schreef:
Kaka schreef:

Ben ik het mee eens, het lijkt me niet wijs om een stemplicht in te voeren :)

Ik vraag me alleen af hoeveel procent van de stemmers nu wel nadenken over de stem die ze uitbrengen.