Leraar draagt hoofddoek als protest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 11:16

Leraar Nederlands Jos Baijens van het Sint Joriscollege in Eindhoven draagt voorlopig een hoofddoekje als protest tegen de PVV van Geert Wilders. Hij besloot hiertoe toen Wilders vrijdag opriep tot een verbod op hoofddoekjes in gemeentelijke en gesubsidieerde instellingen.

Baijens hoopt met zijn actie dat ,,mensen thuis gaan nadenken over hoe belachelijk het is anno 2010 in Nederland hoofddoekjes te willen gaan verbieden”. En: ,,We moeten zien een tolerante, vrije en veilige maatschappij op te bouwen. Wilders zijn manier dat te bereiken, is niet de manier om dat te doen”, aldus Baijens tegen het Eindhovens Dagblad maandag.

De reacties op het dragen van een hoofddoek door de docent Nederlands zijn wisselend. Baijens benadrukt echter dat hij met zijn actie niemand belachelijk wil maken. ,,Ik heb navraag gedaan bij moslimdeskundigen, en die zagen ook geen enkel probleem in het feit dat ik met een hoofddoek op loop.”

Het Sint Joriscollege heeft Baijens inmiddels verboden op school met het hoofddoekje rond te lopen. Ze vinden dat de school geen platform is voor zijn politieke opvattingen.

Bron ANP

klik hier voor het filmpje!

nou echt respect, ik vind dit een supervette actie!!!!!

wat vinden jullie ervan??

Pepper3

Re: Leraar draagt hoofddoek als protest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:23

egt grappig :d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:24

Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:39

Eens met Sonja. Daarnaast ventileerd hij zelf zijn mening ook niet erg subtiel.
Bij een uitspraak als "mensen moeten thuis gaan nadenken over hoe belachelijk het is anno 2010 in Nederland hoofddoekjes te willen gaan verbieden" verwacht ik op zijn minst een argument.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:46

Sonja schreef:
Slechte zaak. Een leraar hoort zijn politieke mening niet op zijn werk te ventileren.

Dus een protest tegen een onderdrukkende maatregel is meteen een politieke mening???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:47

Ja.
Hij moet Nederlandse les geven. Niet meer en niet minder.

Redeneer eens andersom, dat die leraar geprotesteerd had tegen vrouwen in bikini oid omdat hij het met een of andere Islammeneer eens was geweest dat vrouwen bedekt horen te zijn? Dan was het land te klein geweest...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:48

Beetje foute aktie, ik denk dat hij hier hooguit het tegenovergestelde mee heeft bereikt. Hij draagt de hoofddoek om namens zijn politieke zaak te provoceren, niet omdat hij het mooi of praktisch vindt, dan wel dat het vanuit zijn opvoeding of achtergrond doet.

Daarmee lijkt het statement koren op de molen van de anti-integratie club die hoofddoekjes wil verbieden. Dat omdat die mensen ervanuit lijken te gaan dat vrouwen alleen maar hoofddoeken dragen om autochtone Nederlanders te provoceren. En toegegeven: er zijn er natuurlijk die het ook daarom doen, neem bijvoorbeeld maar de boerkini testcase van een tijd terug. Juist daarom is het rondom belachelijk om van het hoofddoekje een echt politieke hot issue te maken, zowel van de linkerkant als de rechterkant.

Je zou denken dat we in het westen juist wat verder ontwikkeld zijn dan een land als Iran, waar hoofddoeken anno 2010 verplicht zijn. Een verbod daarop is even bespottelijk als het verplichten ertoe. Wat dat betreft heeft betrokkene gelijk, alleen de manier waarop schiet het doel jammerlijk voorbij.

Als voetnoot: ik werd als student altijd doodmoe van geitenwollensokkenleraars, dat is al een reden waarom ik een behoorlijke allergie heb opgelopen voor politici die hetzelfde nastreven. Ook wat dat betreft is de leraar in kwestie waarschijnlijk eerder PVV stemmers aan het werven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:53

Lyonesse schreef:
Daarnaast ventileerd hij zelf zijn mening ook niet erg subtiel.
Bij een uitspraak als "mensen moeten thuis gaan nadenken over hoe belachelijk het is anno 2010 in Nederland hoofddoekjes te willen gaan verbieden" verwacht ik op zijn minst een argument.

Wie zegt dat hij die niet gegeven heeft? Ze hebben het gesprek waarschijnlijk niet 1 op 1 overgenomen in het bericht. Journalisten zoek altijd de scherpe kantjes uit, dat trekt nou eenmaal aan.
Overigens denk ik net al Joostvangestel dat zijn actie niet het effect heeft wat hij er mee wil bereiken, maar goed, dat is de vraag niet.

Ik vind dat een leraar juist wel zijn politieke overtuiging mag uitdragen! Het zou in het kader van burgerschapsvorming heel erg goed zijn als leraren met hun leerlingen hierover het gesprek aangaan. Dat geldt niet alleen voor politieke kleur, maar ook homosexualiteit bijvoorbeeld. Leerlingen kunnen er alleen maar wijzer van worden als zij geconfronteerd worden met de verschillende onderdelen/aspecten van de samenleving en juist leraren spelen een belangrijke rol in de burgerschapsvorming! Ik vind het zeer kwalijk dat leraren hun eigen overtuigingen moeten verbergen, omdat zij het gesprek met leerlingen niet aan willen/mogen/durven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:54

Dus als een leraar homo-onvriendelijk is, dan is het ook goed om dat juist te ventileren Zesiram?
Goh.... :\

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:56

Wat een zak van een leraar zeg! Je bent er om op school les te geven en dan ga je je toch niet met dit soort zaken bemoeien en al zeker niet uitten...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:58

Sonja schreef:
Dus als een leraar homo-onvriendelijk is, dan is het ook goed om dat juist te ventileren Zesiram?

Schijnt in de katholieke kerk en bij de CU gebruikelijk te zijn, dus zal ook wel op school voorkomen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:58

Ik ben voor het gesprek aangaan. Die gevoelens leven toch in de samenleving? Waarom mag daar niet over gepraat worden? En dat moet niet 1 leraar doen ( die toevallig homo-onvriendelijk is, of vrouwonvriendelijk, of allochtoononvriendelijk of weet ik wat ). Dat moeten alle leraren durven doen, zodat leerlingen leren dat in de samenleving uit meerdere stromingen bestaan, en dat zij zelf leren dat zij zich daarin moeten positioneren op een plek waar zij zich prettig bij voelen en die hun integriteit niet aantast.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:59

MamboBeach schreef:
Wat een zak van een leraar zeg! Je bent er om op school les te geven en dan ga je je toch niet met dit soort zaken bemoeien en al zeker niet uitten...

Zijn les is ik ben tegen racistische onderdrukking, lijkt me een hele actuele als je maatschappijleer geeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:00

Volgens mij hebben de leraren wel wat beters te doen. Dit zijn onderwerpen waar een vak voor is: maatschappijleer. Als die leraren nou eens wat anders gaan doen dan geitenwollensokkengeleuter verspreiden of hun klassen gewoon een uur niks laten doen, dan is er in die uren genoeg tijd om goede maatschappelijke discussies te voeren. Kan de rest van de leraren gewoon z'n werk doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:01

Ik ben het er ook mee eens dat een leraar niet zo te koop hoeft te lopen met een politieke overtuiging. Daarbij vind ik dit erg provocerend en dat vind ik echt een slechte zaak.

@zesiram: je hoeft je eigen overtuiging niet te verbergen, een leraar kan prima vertellen dat hij op de pvda/cda/pvv stemt, maar dit vind ik wel heel provocerend.

Ik vraag me af wat hij hiermee wil bereiken. Ik denk dat hij nl het tegenovergestelde bereikt van wat hij wil.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:03

Betrokkene is docent Nederlands. Overigens de leraren waarmee ik de grootste aanvaringen heb gehad, omdat die kennelijk echt moeite hadden met begrijpen(d lezen).

Zoiets moet natuurlijk aangekaart worden, daarvoor zijn vakken als maatschappijleer. Betrokkene heeft kennelijk zijn roeping gemist. Daarnaast is het wel zo dat juist de maatschappijleraren een hoog geitenwollensokkengehalte hebben, niet vaak zijn daar mensen met een neutrale en nuchtere kijk op de zaken, in mijn persoonlijke beleving.

Overigens mag er mijns inziens ook nog meer in filosofie op het curriculum staan, zonder dat filosofie en ideologie verward worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:03

sarabande schreef:
MamboBeach schreef:

Zijn les is ik ben tegen racistische onderdrukking, lijkt me een hele actuele als je maatschappijleer geeft

Hij geeft nederlands. En gezien de sgreivsteil van de gemiddelde middelbare scholier lijkt het me handiger daar aandacht aan te geven dan iets onzinnigs als hoofddoeken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:07

Zesiram schreef:
Lyonesse schreef:
Daarnaast ventileerd hij zelf zijn mening ook niet erg subtiel.

Wie zegt dat hij die niet gegeven heeft? Ze hebben het gesprek waarschijnlijk niet 1 op 1 overgenomen in het bericht. Journalisten zoek altijd de scherpe kantjes uit, dat trekt nou eenmaal aan.
Overigens denk ik net al Joostvangestel dat zijn actie niet het effect heeft wat hij er mee wil bereiken, maar goed, dat is de vraag niet.

Kan best zijn van wel. In deze berichtgeving in elk geval niet. En eerlijk gezegd verwacht ik ook helemaal niet.

sarabande schreef:
Sonja schreef:

Schijnt in de katholieke kerk en bij de CU gebruikelijk te zijn, dus zal ook wel op school voorkomen.

Ik kom van een katholieke school en heb er in elk geval nooit iets over homosexualiteit gehoord. Niet positief en niet negatief.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:09

verootjoo schreef:
@zesiram: je hoeft je eigen overtuiging niet te verbergen, een leraar kan prima vertellen dat hij op de pvda/cda/pvv stemt, maar dit vind ik wel heel provocerend.

Ik vind dit ook veel te ver gaan, maar Sonja gaf aan dat een leraar zijn politieke overtuiging thuis moet laten als hij gaat les geven. Daar reageerde ik op, dat zou wat mij betreft juist niet moeten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:11

Ik kan me enkel aansluiten bij Sonja.

Verder leven we hier in een westerse samenleving en dienen allochtonen zich gewoon aan te passen aan de regels en wetten van dit land.
Het verbod op een hoofddoek in openbare functies vind ik niet meer als normaal. Geld voor mijn part zelf voor alle religies vreemd aan die van het eigen land
Ik ben zelf deels joods, (geen orthodox) maar geloof en religie horen niet thuis in openbare plaatsen en zeker niet als ze botsen met plaatselijke gebruiken.
Het verbod op hoofddoeken spruit ook enkel voort uit de extremen vormen (burka's etc), die de deur dichtdoen voor anderen. Verder is het dragen van een hoofddoek echt geen verplichting die ook maar ergens in de Koran vermeld wordt. Het zijn opgelegde richtlijnen die een eigen leven zijn gaan leiden door mensen die te volgzaam zijn (onderdrukt).

Ik vind altijd dat je je moet aanpassen aan de omgeving waarin je je bevindt. Een moslima of neem gewoon een doorsnee Belgische of Nederlandse vrouw, moet in een zwaar islamistisch land ook geen functie bekleden met los haar, in een rok en open decolleté. Daar zal dan heel snel (hardhandig) een eind aan gesteld worden.

Dus idd geeft die leerkracht hier een verkeerd signaal en moet hij neutraal blijven gezien zijn functie. Want idd waar stopt het dan? Geloof, sexuele geaardheid, ras, verstandelijk vermogen, ...?

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:12

Ik vind het een strakke actie. Waarom verbieden. Ik vind dat als je het hier gaat verbieden en je dan op vakantie gaat in een ander land, dat je je dan als toerist ook naar de normen van dat land moet gaan gedragen. Maar dat is dan weer teveel gevraagd. Maar dat is mijn mening. Maar ik moet Wilders dus niet. Hij is mij te agressief. En ook dat is mijn mening.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:14

@Bulck: ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar een leraar is in NL per definitie niet neutraal in zijn functie door te kiezen op wat voor soort school hij lesgeeft (openbaar, protestants, katholiek, islamitisch, vrije school etc.).

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:19

Sonja schreef:

precies wat ik dacht....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:20

Cassagrande schreef:
Ik vind het een strakke actie. Waarom verbieden. Ik vind dat als je het hier gaat verbieden en je dan op vakantie gaat in een ander land, dat je je dan als toerist ook naar de normen van dat land moet gaan gedragen. Maar dat is dan weer teveel gevraagd. Maar dat is mijn mening. Maar ik moet Wilders dus niet. Hij is mij te agressief. En ook dat is mijn mening.

Euhm... dat gebeurd wel hoor. Reken maar dat je het vliegtuig in Iran niet uitkomt als je geen hoofddoek op hebt. Anders kun je gelijk weer terug.

En verbieden... In turkije is het al veboden in openbare functies. Marokko heeft 'nog' geen verbod, maar zit er ook aan te komen.
In sommige deelstaten van Duitsland is het al verboden, in Frankrijk helemaal. Waarom in Nederland in vredesnaam hoofddoeken :? We zijn toch niet zó achtergesteld dat er hoofddoeken nog nodig zijn := Tijden veranderen. Het is een cultuursuiting, geen geloofskwestie, hoewel het daar natuurlijk wel mee samenhangt. En in wat voor cultuur leven wij? Niet in een hoofddoekjes cultuur, dat hebben we nooit gedaan. Moeten we daar naartoe? Omdat er andere culturen hier graag willen wonen, moeten wij wijken van onze eigen cultuur?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:21

Sonja schreef:
Ja.
Hij moet Nederlandse les geven. Niet meer en niet minder.

Redeneer eens andersom, dat die leraar geprotesteerd had tegen vrouwen in bikini oid omdat hij het met een of andere Islammeneer eens was geweest dat vrouwen bedekt horen te zijn? Dan was het land te klein geweest...

Maar kan hij geen Nederlandse les geven met een hoofddoekje om dan?
Dat doet toch niets af aan zijn kwaliteiten als leraar?
Tenzij je dan ook meteen je verstand en tong verliest.