PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:24

ALMERE - Een verbod op hoofddoekjes bij gemeentelijke en gesubsidieerde instanties is voor de PVV het belangrijkste punt bij de onderhandelingen voor nieuwe colleges in Almere en Den Haag.

Dit maakte PVV-leider Geert Wilders gisteravond bekend op een partijbijeenkomst in Almere. Een breekpunt is het echter niet.

De PVV-politicus stelde dat ook alle andere instellingen, stichtingen of verenigingen 'die ook maar één eurocent subsidie' van de gemeente ontvangen, hoofddoekjes in de ban moeten doen. ''Weg met dat voor vrouwen vernederende islamitische symbool.''

Voor andere religieuze uitingen, zoals christelijke kruisjes of joodse keppeltjes, gaat het verbod echter niet gelden. Volgens Wilders zijn dat symbolen van religies die behoren tot de Nederlandse cultuur. ''Hoofddoekjes zijn een teken van een onderdrukkende totalitaire ideologie.'' Het betoog van Wilders werd door de ruim tweehonderd PVV'ers die de bijeenkomst bezochten, begroet met applaus.

De Haagse PVV-lijsttrekker Sietse Fritsma stelde eerder al op dit punt hoog te willen inzetten. ''We zijn dat aan onze stand verplicht. We strijden tegen de islamisering van Nederland. Het hoofddoekje is een symbool van de islam dat niet op het stadhuis thuis hoort.''

Door een hoofddoekjesverbod tot belangrijkste punt te verklaren, wordt het voor andere partijen in de gemeenten lastig om met de PVV een coalitie te vormen. Samenwerking met andere partijen is niet onmogelijk, benadrukte Wilders echter. ''Het is het belangrijkste punt, maar geen breekpunt,'' lichtte hij na afloop toe. ''We moeten de onderhandelingen nog aangaan.''

Eerder deze week verklaarde hij de verhoging van de AOW-leeftijd van 65 tot 67 jaar wel als punt waarover niet kon worden onderhandeld.

Op de bijeenkomst, waarbij de negenkoppige PVV-Kamerfractie aanwezig was, richtte Wilders zijn pijlen met name op de PvdA. Hij verwees naar voormalig PvdA-staatssecretaris Frans Timmermans, die alle partijen had opgeroepen nog voor de verkiezingen duidelijk te maken of ze wel of niet met de PVV een coalitie wilden vormen. ''U telt voor de PvdA niet mee,'' aldus Wilders. Hij zei te hopen op 'een daverende verkiezingsuitslag', zowel op 3 maart als bij de landelijke verkiezingen op 9 juni. ''We zullen de Partij voor de Arbeid een toontje lager laten zingen.''

Vanavond strijkt de PVV-fractie voor een verkiezingsavond neer in Den Haag. Veel van de PVV-aanhangers die gisteravond de bijeenkomst in Almere bezochten, kwamen overigens niet uit Almere. De PVV doet tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag alleen mee in Almere en Den Haag. De peilingen voorspellen een groot aantal stemmen. (HET PAROOL)

Bron: Het parool

Wat vinden jullie hier nu van? Het is toch van de zotte dat ze hoofddoekjes af willen schaffen en dat ook alle andere instellingen, stichtingen of verenigingen 'die ook maar één eurocent subsidie' van de gemeente ontvangen, hoofddoekjes in de ban moeten doen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:27

Ik vind het inderdaad erg kwalijk als er een verbod zou komen. Ik ben zelf ambtenaar en ik heb collega's die een hoofddoekje dragen. Ik stoor me daar niet aan, ik vind dat zij zich moeten kunnen uiten zoals zij dat zelf willen. Ik vind het wel logisch dat er regels zijn aan dat 'uiten' in bepaalde functies (zichtbare tattoo's of piercings, baseballcap) maar ik vind een hoofddoekje niet aanstootgegevend en is al langer een normaal beeld in onze maatschappij.
Laatst bijgewerkt door Figaro op 26-02-10 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:27

Laten we het eens omdraaien, laten we de rest van de mensen die werken bij gemeentelijke of gesubsidieerde instanties verplichten om er eentje te gaan dragen zodat we weer terug zijn het principe dat iedereen gelijk is??

MamboBeach

Re: PVV wil verbod op hoofddoek, keppeltje mag wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:31

Tja, en toch kan ik er wel een beetje inkomen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:32

Lovely schreef:
Laten we het eens omdraaien, laten we de rest van de mensen die werken bij gemeentelijke of gesubsidieerde instanties verplichten om er eentje te gaan dragen zodat we weer terug zijn het principe dat iedereen gelijk is??

Dat is het punt.
Niet iedereen is gelijk, iedereen is anders, heeft andere gewoonten en gebruiken.

Wel zouden we iedereen gelijk kunnen behandelen, iedereen voor vol aan kunnen zien.

Ik vind het een belachelijke uitspraak van Wilders!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:32

Lovely schreef:

Om heel eerlijk te zijn ben ik het hier nog minder mee eens. Dat zit niet in de cultuur van Nederland :n

In sommige punten ben ik het wel met Wilders eens, sommigen zitten hier al 20 jaar en spreken nog amper een woord Nederlands, ja sorry hoor, of Nederlands gaan leren of je gaat terug naar je eigen land. :o Maar wat is er mis met de "verkaaste" buitenlanders die ook gestudeerd hebben, wel de Nederlandse taal geleerd hebben (of bezig zijn) en hier een baan hebben?
Maar het afschaffen van de hoofddoek vind van de zotte..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:35

Leanee,
In sommige punten ben ik het wel met Wilders eens, sommigen zitten hier al 20 jaar en spreken nog amper een woord Nederlands, ja sorry hoor, of Nederlands gaan leren of je gaat terug naar je eigen land.

Met dat gedeelte ben ik het met je eens...

Ik geef zwemles aan zulke kinderen, komen na de les de ouders naar me toe, vragen ik het buitenlands, turks ofzo, aan me of het kind mag afzwemmen,,, ja hallo.... ik ga die taal echt niet leren hoor :o

Maarja hoofddoeken helemaal verbieden, dat weet ik nog niet hoor....

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:36

x_Jeanine_x schreef:
Leanee,
In sommige punten ben ik het wel met Wilders eens, sommigen zitten hier al 20 jaar en spreken nog amper een woord Nederlands, ja sorry hoor, of Nederlands gaan leren of je gaat terug naar je eigen land.

Met dat gedeelte ben ik het met je eens...

Ik geef zwemles aan zulke kinderen, komen na de les de ouders naar me toe, vragen ik het buitenlands, turks ofzo, aan me of het kind mag afzwemmen,,, ja hallo.... ik ga die taal echt niet leren hoor :o

Maarja hoofddoeken helemaal verbieden, dat weet ik nog niet hoor....

:n Je bent het toch ook niet verplicht om die taal te leren? Hun zitten hier in NL dus zij passen zich maar aan. Als jij in Turkije oid zwemles zou geven was het heel anders geweest..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:38

Daar geef ik je gelijk in....

Maar dan moeten die kinderen het vertalen.... ja hallo, hoe weet ik dan of ze het goede wel vertellen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:38

Leanee schreef:

Ik ben het er wel mee eens dat je als je in Nederland woont ook Nederlands zou moeten leren. Maar het is heel lastig om daar een 'regel' aan te verbinden. Want wat is goed Nederlands? Wanneer is het niet goed genoeg? Er zijn in Nederland geboren mensen, met Nederlandse ouders die zoveel fouten maken dat je het amper Nederlands kunt noemen...

Ik vraag me ook af wat Wilders nou wil bereiken met het verbod op de hoofddoekjes. De islam verstoppen? Doen alsof er in Nederland geen moslims zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:42

Goof schreef:
Lovely schreef:

Dat is het punt.
Niet iedereen is gelijk, iedereen is anders, heeft andere gewoonten en gebruiken.

Wel zouden we iedereen gelijk kunnen behandelen, iedereen voor vol aan kunnen zien.

Ik vind het een belachelijke uitspraak van Wilders!

Voor de wet en volgens onze normen en waarden zijn alle mensen gelijk en hebben tevens het recht om een individu te zijn op de manier die ze zelf verkiezen. Mijn voorstel was alleen maar bedoeld om te laten zien hoe belachelijk het idee van wilders is nu eigenlijk is. Maar ergens heeft het wel een kern van waarheid omdat we er hier in NL ook moeite mee hebben als mensen zich openlijk met religieuze symbolen profileren, een hoofddoek of een burka is daar een voordeel van. Een openlijk blijk van je levensovertuiging is niet zo geaccepteerd in NL en dat is dus eigenlijik ook de manco van wilders.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:45

Lianne84 schreef:
Leanee schreef:

Ik ben het er wel mee eens dat je als je in Nederland woont ook Nederlands zou moeten leren. Maar het is heel lastig om daar een 'regel' aan te verbinden. Want wat is goed Nederlands? Wanneer is het niet goed genoeg? Er zijn in Nederland geboren mensen, met Nederlandse ouders die zoveel fouten maken dat je het amper Nederlands kunt noemen...

Ik vraag me ook af wat Wilders nou wil bereiken met het verbod op de hoofddoekjes. De islam verstoppen? Doen alsof er in Nederland geen moslims zijn?

:j Ik werk in het ziekenhuis (bezoekersrestaurant) en gisteren ook een stel buitenlanders (marokkanen?) die hebben echt moeten aanwijzen wat ze wouden enz. Even later loop ik het terras op hoor ik ze (2 anderen die alvast op het terras gingen zitten voordat er besteld werd) gewoon Nederlands tegen iemand praten. _-:( Ja, als je weet dat iemand niet tot nauwelijks Nederlands praat dan doe jij die bestelling toch? :=

Laat iemand maar een test maken met grammatica (schriftelijk én mondelijk) waarop deze mensen dan worden "goedgekeurd" of "afgekeurd". (Klinkt heel stom, maar weet zo even niet een ander woord..

Zoals ik het in de tekst lees: ''Hoofddoekjes zijn een teken van een onderdrukkende totalitaire ideologie.'' Het betoog van Wilders werd door de ruim tweehonderd PVV'ers die de bijeenkomst bezochten, begroet met applaus. "We zijn dat aan onze stand verplicht. We strijden tegen de islamisering van Nederland. Het hoofddoekje is een symbool van de islam dat niet op het stadhuis thuis hoort.''

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:46

Lovely schreef:
Een openlijk blijk van je levensovertuiging is niet zo geaccepteerd in NL en dat is dus eigenlijik ook de manco van wilders.

Dat zou ik dan toch willen veranderen in een openlijke blijk van niet-westerse levensovertuiging. Want, Wilders haalt het voorbeeld zelf al aan, een kruisje om je hals moet wel kunnen. En dat is hier wel geaccepteerd.
Ik vind een hoofddoekje overigens wel wat anders dan een burka. Ik vind een burka ook niet kunnen in publieke functies, maar dat komt omdat ik vind dat het gezicht wel zichtbaar moet blijven.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:48

Leanee schreef:
Laat iemand maar een test maken met grammatica (schriftelijk én mondelijk) waarop deze mensen dan worden "goedgekeurd" of "afgekeurd". (Klinkt heel stom, maar weet zo even niet een ander woord..

En waar leg je dan de grens? Ik denk dat veel in Nederland geboren mensen met Nederlandse ouders niet eens door zo'n test zouden komen. Blijkt wel uit het inburgeringsexamen. Gevalletje de pot verwijt de ketel denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:50

Lianne, een kruisje zie je vaak niet van een afstand en daar ligt het verschil. Als iemand bij wijze van spreken zichzelf helemaal vol zou hangen met kruizen, dan zou ik dat ook intimiderend kunnen(!) opvatten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:50

Lianne84 schreef:
Lovely schreef:
Een openlijk blijk van je levensovertuiging is niet zo geaccepteerd in NL en dat is dus eigenlijik ook de manco van wilders.

Dat zou ik dan toch willen veranderen in een openlijke blijk van niet-westerse levensovertuiging. Want, Wilders haalt het voorbeeld zelf al aan, een kruisje om je hals moet wel kunnen. En dat is hier wel geaccepteerd.
Ik vind een hoofddoekje overigens wel wat anders dan een burka. Ik vind een burka ook niet kunnen in publieke functies, maar dat komt omdat ik vind dat het gezicht wel zichtbaar moet blijven.

Wat ik persoonlijk wel fijner vindt is dat de hoofddoek naar achteren gedragen wordt. Dus wel het haar bedenkt, maar dan de rest naar achteren. Het gezicht wordt daardoor meer "open". Maar ik stoor me er verder niet aan als iemand zich daar toch niet prettig bij voelt. (Degene die de hoofddoek draagt)

Lianne; Dat heb je in elk land wel := Laat iedereen die hier binnen is gekomen (polen, bulgaren en ander landen net zo goed) maar een test maken. Ik denk dat heel veel het niet halen en dan is het :evaw:
Kijk als je het matig spreekt is tot daaraan toe, maar de meesten begrijpen je ook nog niet eens als je niet in teletubbie taal praat :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:53

De meesten van wat?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:53

Leanee schreef:
Lianne; Dat heb je in elk land wel := Laat iedereen die hier binnen is gekomen (polen, bulgaren en ander landen net zo goed) maar een test maken. Ik denk dat heel veel het niet halen en dan is het :evaw:
Kijk als je het matig spreekt is tot daaraan toe, maar de meesten begrijpen je ook nog niet eens als je niet in teletubbie taal praat :=

Ja natuurlijk geldt dat voor alle immigranten. En zoals ik al eerder zei, zelf voor een heel aantal autochtonen.
Maar waar leg je dan de grens of iemand (die hier al 20 jaar woont, of hier zelfs is geboren!) weer 'terugstuurt'. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat een immigrant zoveel mogelijk zou moeten integreren en de taal zou moeten beheersen. Maar dreigen met terugsturen met een verkeerde uitslag van een taaltest lijkt me niet de oplossing.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:54

straks mag je ook geen kruisje meer als ketting dragen... Pff laat ze lekker en bemoei je met echt belangrijke zaken ..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:55

Eerlijk gezegd vind ik het een speerpunt van niks. Wat heeft dit inhoudelijk nu voor invloed op het beleid van een gemeente? Helemaal niets toch? Ik vind het idee van Lovely wel een goede.
Het is meer een punt wat landelijk weer veel media-aandacht krijgt, maar als inwoner van gemeente X schiet ik hier niks mee op.
Ik kan er niet wakker van liggen of mensen een hoofddoek, keppeltje of kruisje dragen, dat mag iedereen zelf weten.

De discussie over wel of niet goed Nederlands kunnen spreken vind ik van een andere orde.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 13:56

Lianne84 schreef:
Leanee schreef:

Ja natuurlijk geldt dat voor alle immigranten. En zoals ik al eerder zei, zelf voor een heel aantal autochtonen.
Maar waar leg je dan de grens of iemand (die hier al 20 jaar woont, of hier zelfs is geboren!) weer 'terugstuurt'. Begrijp me niet verkeerd, ik vind ook dat een immigrant zoveel mogelijk zou moeten integreren en de taal zou moeten beheersen. Maar dreigen met terugsturen met een verkeerde uitslag van een taaltest lijkt me niet de oplossing.

Maar misschien dat ze zo wel gemotiveerd worden om in dit land te blijven :j

Lovely; Ik zie dat ik het verkeerd geformuleerd heb. De meeste buitenlanders die zelf matig Nederlands spreken begrijpen je ook nog niet eens als je niet in teletubbie taal tegen ze praat, en dat stoort gewoon ontzettend. Zo beter? :)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:57

Lovely schreef:
Lianne, een kruisje zie je vaak niet van een afstand en daar ligt het verschil. Als iemand bij wijze van spreken zichzelf helemaal vol zou hangen met kruizen, dan zou ik dat ook intimiderend kunnen(!) opvatten.

Tja ik vind het niet zo belangrijk of je van 10 meter kunt zien dat iemand de Islam aanhangt of van 2 meter of iemand christen is. Ik stoor me niet aan een hoofddoekje en ik vind het vreemd dat er mensen zijn die zich daar wel aan storen. Leven en laat leven. Ik ben het wel met degene eens die net zij dat een hoofddoekje naar achteren gedragen wat meer 'open' staat.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:58

Ik ken overigens ook heel veel Nederlanders die niet fatsoenlijk Nederlands kunnen spreken of schrijven, wat moeten we daar dan mee? Denk maar eens aan al die mensen die zwaar dialect spreken, ik versta deze mensen ook niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 14:00

Alet74, terugsturen naar de provincie zouden we hier zeggen := :)).

Lianne84, ik zit er ook niet zo mee, maar een heleboel wilders aanhangers vinden het heel belangrijk terwijl ze er in het dagelijks leven niks mee van doen hebben.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:00

Lianne84 schreef:
Lovely schreef:

Tja ik vind het niet zo belangrijk of je van 10 meter kunt zien dat iemand de Islam aanhangt of van 2 meter of iemand christen is. Ik stoor me niet aan een hoofddoekje en ik vind het vreemd dat er mensen zijn die zich daar wel aan storen. Leven en laat leven. Ik ben het wel met degene eens die net zij dat een hoofddoekje naar achteren gedragen wat meer 'open' staat.

:j Precies.

Dat was ik net over de hoofddoek wat meer naar achteren dragen, het staat meer 'open' en (vooral bij de jongere vrouwen, meiden) een stuk sportiever (niet dat dat is waar ze op doelen, maar toch).
Maar een zwaar Nederlands dialect is ook Nederlands :j Dat vind ik toch weer anders, deze mensen zijn opgegroeid met dat dialect en weten niet beter.