Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 08:49

Een tweede trainster is gedood door de grootste orka van SeaWorld Florida. Vlak voor de show werd ze door de orka gegrepen en verdronk voor de ogen van de bezoekers van het park. Dit is echter niet de 1e keer dat dit gebeurde, in 1991 gebeurde hetzelfde, maar dan met een andere trainer. Die was maar 21 jaar, de laatste was 40 jaar.

http://workbench.cadenhead.org/news/358 ... nd-trainer

Orka doodt trainer in pretpark Florida
donderdag 25 februari 2010 06:54

ORLANDO (ANP) - Een orka heeft woensdag een trainster gedood in het pretpark SeaWorld in de Amerikaanse staat Florida. Topman Dan Brown van SeaWorld zei dat het incident zich kort voor het begin van een show voordeed.

Een politiewoordvoerder stelde dat de 40-jarige vrouw vermoedelijk is uitgegleden en daarna in een bassin van de orka's terechtkwam. De orka Tillikum greep haar daarna en trok de vrouw onder water. Volgens Brown was het slachtoffer een van de meest ervaren trainers van orka's in het pretpark.

Amerikaanse media meldden dat Tillikum eerder bij incidenten betrokken is geweest. De orka zou schuld hebben gehad aan de verdrinkingsdood van een van zijn trainers in 1991 in een waterpretpark in de Canadese provincie British Columbia. Het is niet bekend wat er nu met Tillikum gaat gebeuren.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Laats ... lorida.htm

zieta_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:02

Er wordt al jaren geen waterwerk meer gedaan met Tillkum, omdat hij eerder bij incidenten betrokken was. Toch was deze trainster niet in het water met Tillikum.

Medea

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:51

Misschien wordt het eens tijd om dieren te gaan behandelen als dieren. Het zijn verdorie wilde dieren die ze achterlijke kunstjes aanleren, in een idioot klein zwembad houden om het publiek te vermaken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 09:54

OK, laten we dan ook maar alle paarden van nederland vrijlaten op de hoge veluwe, alle maneges en stallen afbreken, omdat het van nature ook wilde dieren zijn...

Tilikum is gewoon TE WILD voor shows en dergelijke, ze hadden hem gewoon met rust moeten laten en die vrouw vantevoren moeten waarschuwen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:57

Er zijn gewoon dieren die beter omgaan met gevangenschap dan anderen. Het is bekend dat orka's en consoorten veel psychische problemen krijgen daarmee als ik national geo moet geloven.

Zo jammer voor die vrouw en de bezoekers. Veel sterkte voor familie

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:59

HorseyDude schreef:
OK, laten we dan ook maar alle paarden van nederland vrijlaten op de hoge veluwe, alle maneges en stallen afbreken, omdat het van nature ook wilde dieren zijn...

Tilikum is gewoon TE WILD voor shows en dergelijke, ze hadden hem gewoon met rust moeten laten en die vrouw vantevoren moeten waarschuwen!

Er is wel een wezelijk verschil tussen gedomesticeerde dieren en dieren die dat niet zijn. Orka's zijn dat dus duidelijk niet, evenals alle andere circus dieren.. Voor mij benadert dit soort onzin dierenmishandeling, ik dacht dat dieren recht hadden op de 'vijf vrijheden'? Leg mij dan eens uit hoe deze dieren soort eigen gedrag kunnen vertonen?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:04

misschien was het een instinctieve handeling geweest van de Orka
En zag hij de vrouw voor zeehond aan?
Vreselijk voor de nabestaande trouwens
Maar het blijven wilde dieren natuurlijk...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:06

Medea schreef:
Er is wel een wezelijk verschil tussen gedomesticeerde dieren en dieren die dat niet zijn. Orka's zijn dat dus duidelijk niet, evenals alle andere circus dieren.. Voor mij benadert dit soort onzin dierenmishandeling, ik dacht dat dieren recht hadden op de 'vijf vrijheden'? Leg mij dan eens uit hoe deze dieren soort eigen gedrag kunnen vertonen?

Helemaal mee eens!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:09

Hoe hard ook, maar dat is wel het risico als je met zulke dieren werkt het zijn bepaald geen puppy's. Neemt niet weg dat het een heel naar ongeluk is geweest. Heel veel sterkte aan een ieder die er iets mee te maken heeft gehad.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:11

Medea schreef:
Misschien wordt het eens tijd om dieren te gaan behandelen als dieren. Het zijn verdorie wilde dieren die ze achterlijke kunstjes aanleren, in een idioot klein zwembad houden om het publiek te vermaken.

Helemaal mee eens! Deze dieren horen in een oceaan, niet in een pierebadje...

De vergelijking met paarden vind ik nogal vergezocht, HorseyDude.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:11

Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten, kijk maar naar wat er toendertijd met Keiko is gebeurd. Men DACHT dat het goed ging (het ging ook heel goed, ik heb het zelf allemaal toendertijd gevolgd via mail en zo) en toch ging het mist. Hij kreeg ineens een longontsteking in een noorse baai en het was afgelopen met 's-werelds éérste vrijlating van een orka uit gevangenschap. Daar gáát je miljoenen dollars aan kosten...

Óf je moet ze allemaal een spuitje geven...?
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 25-02-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:12

als die vrouw is uitgegleden, is het denk ik gewoon een natuurlijke reactie van de orka geweest.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:13

EeCee schreef:
Medea schreef:

Helemaal mee eens! Deze dieren horen in een oceaan, niet in een pierebadje...

De vergelijking met paarden vind ik nogal vergezocht, HorseyDude.

Precies! Daarnaast is een Orka ook gewoon een enorm roofdier, hij heet in het engels niet voor niets Killer Whale....

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 10:16

Maar toch is het vreemd: ze WISTEN dat Tilikum gevaarlijk is, waarom dan nóg gebruiken voor shows?

( http://www.orlandosentinel.com/business ... 6536.story )

SeaWorld Orlando has always known that Tilikum, a 12,000-pound orca that killed trainer Dawn Brancheau on Wednesday, could be a particularly dangerous killer whale.

Tilikum is a killer," Rector said. "If this had been a dog that killed Keltie Byrne, it would have been put down."
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 25-02-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:16

orka´s zijn een van de meest gevaarlijkste diersoorten. Het zijn nou eenmaal roofdieren en als jij dan in het water valt en aan het zwemmen bent om terug aan de wal te komen ziet hij dit aan als een prooi en gaat zijn instinct werken. Heel erg naar ongeluk

overgings ben ik zelf in SWF geweest en vind ik dat je een hoop kan zeggen maar niet dat die beesten het slecht hebben. Ondanks de geringe ruimte

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:18

HorseyDude schreef:
die vrouw vantevoren moeten waarschuwen!

Er staat dat deze vrouw een van de meest ervaren trainers was, dus denk dat ze wel weet waar ze mee bezig was. Ze is uit gegleden en de orka heeft om welke reden dan ook zo gereageerd. Een vreselijk ongeluk.

Ik vind het lastig te zeggen of het eerlijk is om de orka's zo te houden. Ik ben een aantal keren naar Sea World in San Diego geweest en heb genoten van de shows en deze dieren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:19

HorseyDude schreef:
Als je de dieren vrij zou laten, dan zouden ze een paar dagen later weer stranden omdat ze teveel aan hun trainers gewend zijn geraakt. Dieren in gevangenschap KAN je niet vrijlaten........

Ik vind dat dit soort dieren helemaal niet gebruikt zouden moeten worden voor het vermaak van de mens...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:20

S_C schreef:
orka´s zijn een van de meest gevaarlijkste diersoorten. Het zijn nou eenmaal roofdieren en als jij dan in het water valt en aan het zwemmen bent om terug aan de wal te komen ziet hij dit aan als een prooi en gaat zijn instinct werken. Heel erg naar ongeluk

overgings ben ik zelf in SWF geweest en vind ik dat je een hoop kan zeggen maar niet dat die beesten het slecht hebben. Ondanks de geringe ruimte

Maar je mag de meest luxe zorg geven dat neemt de plaats niet in van hun natuurlijke noden.

Vreselijk dat hij al in twee accidenten geweest is, en misschien die zwemmer ook. En nu de vrouw jeetje

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:21

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:24

Erg spijtig dat die mevrouw is overleden...... maar het blijven rovers.
Instinct verdwijnt niet....
Het zijn en blijven wilde dieren al zitten ze in een bassin of kooi.......... En zwz vind ik dat je met rovers en grote dieren (bv olifant/neushoorn) gewoon een groot risico hebt als verzorger, maar dat weet je van te voren.....
Je zal als je met wilde dieren werkt altijd ontzettend op je hoede moeten zijn....

Een vergelijking met paarden(vlucht/prooi dier) vind ik hier niet terecht.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:25

Ik zeg:
FREE TILIKUM!!!! Laat dat dier toch lekker in de zee gaan zwemmen!!!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:25

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:26

HorsyDude, we weten allemaal dat jij gek bent op deze dieren en de shows etc. Maar is het eerlijk voor deze dieren om zo in gevangenschap te leven enkel voor het plezier van mensen ?

Ik vind het een naar ongeluk, zag het vanochtend al op het nieuws..

Tja, vrijlaten gaat misschien niet meer gaan, maar waarom nieuwe dieren 'vangen' ?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:26

@ zilfstar
Dan spoelt ie over een paar weken aan omdat ie niet kan overleven in het wild.

nieuwe dieren hoeven van mij niet meer gevangen te worden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:28

ilse86 schreef:
nieuwe dieren hoeven van mij niet meer gevangen te worden.

Daar ben ik het helemaal mee eens!