Drama voor Kramer: diskwalificatie na blunder coach dinsdag 23 februari 2010 22:41
Het leek erop dat schaatser Sven Kramer zijn tweede gouden medaille aan het winnen was op de 10 kilometer in Vancouver, maar hij na een verkeerde wissel is hij gediskwalificeerd. Bob de Jong heeft brons gewonnen op de afstand.
Sven Kramer ziet de gouden plak aan zijn neus voorbij gaan In Turijn beleefde Kramer ook al een olympische deceptie. Dat begon op de openingsdag, toen hij als één van de favorieten op de 5.000 meter werd geklopt door de Amerikaan Chad Hedrick. Nadat hij op de tien kilometer de verwachtingen ook niet kon waarmaken, hoopte het supertalent op de ploegachtervolging alsnog olympische glorie te pakken.
Nederland was op die discipline topfavoriet, maar vergooide het goud toen Kramer op een blokje stapte en onderuit ging. Halverwege de wedstrijd nam Kramer een verkeerde wissel. Hij nam een binnenbocht, terwijl hij een buitenbocht had moeten nemen. Kramer heeft de rit uitgereden niet wetende dat hij was gediskwalificeerd. De 23-jarige Fries noteerde wel de beste tijd.
Coach Na afloop van de spannende wedstrijd riep Sven Kramer over zijn coach Gerard Kemkers: 'Ik ben er helemaal niet van om de schuld in andermans schoenen te schuiven. Maar ik ging naar de buitenbaan en vlak daarvoor zei Gerard: ga naar binnen, hij wijst er ook nog bij.'
Na afloop van de wedstrijd zei een verdrietige Kramer het 'zwaar klote' te vinden dat hij op deze manier de rit verloren heeft. Hij heeft nog niet met zijn coach gesproken. Afgelopen zaterdag won Sven Kramer de gouden medaille op de 5.000 meter.
De Zuid-Koreaan Seung-Hoon Lee heeft onverwacht de race gewonnen met een tijd van 12.58,55. Ivan Skobrev uit Rusland pakte in 13.02,07 het zilver, Bob de Jong pakte brons in 13.06,73.
De Jong verloor olympische titel op de 10 kilometer. Vier jaar geleden won hij goud op de 10 kilometer.
Nja Sanne over 4 jaar is hij 27.. Gaat wel moeilijk worden dan. Echt erg, vooral ook omdat het in princiepe niet eens zijn eigen schuld is. Denk dat het lang gaat duren voor je zo'n klap hebt verwerkt.
Jootjee
Geplaatst: 24-02-10 00:46
...erg banketstaaf
Hij lag op koers voor goud.. ik zou toch wel beetje pissig op mn coach zijn denk ik
Ongelovelijk... We zaten hier met zn drieën te kijken en we waren allemaal compleet stil! Hij reed zo ontzettend goed en heeft nog nooit een wisselfout gemaakt... Ben wel heel erg benieuwd naar het commentaar van Kemkers!
Craftly
Geplaatst: 24-02-10 00:47
Neeeeee
Potverdorie!
Shanna_
Geplaatst: 24-02-10 00:48
Jeetje en daar train je jaren voor! Bah bah bah, dit gun je niemand.
Maarja, mensen zijn mensen en die kunnen fouten maken Al zou ik idd echt overlopen van woede, toch..
Anoniem
wat een Meloen die coach zeg! lijkt wel omgekocht door essent
tienus63
Waarschijnlijk zat Kemkers in zijn hoofd al bij de volgende ronde. En aan de uiteindelijke eindtijd te denken. Ik vind het verschrikkelijk voor Kemkers en verschrikkelijk voor Kramer. Hoewel ik denk dat vooral Kramer op heel veel sympathie kan rekenen van mensen die hem voorheen maar arrogant vonden. Hij liet zich als mens zien door zijn emoties te tonen.
Hoewel het een domme fout is, die zeker op zo;n wedstrijd niet gemaakt mag worden, vind ik het menselijke fout en mag het niemand aangerekend worden. Beiden hebben elkaar nodig om tot dit niveau te komen en te blijven. Hoop wel dat het vertrouwen tussen hen kan blijven of hersteld kan worden zodat ze samen in de toekomst weer mooie dingen kunnen laten zien.
Aradis
Man, ik zou nu echt niet die coach willen zijn erg sneu
Noon
Heb helemaal niks met schaatsen, maar dit is k*t voor iedere (top)sporter, laat staan op de OS. Vind het wel leuk voor Bob. Lijkt me voor die Zuid Koreaan ook ene dubbel gevoel, je hebt de gouden plak, maar toch weet je dat een ander beter is...
lailapri
jammer maar kan helaas niet terug gedraaid
filou
Geplaatst: 24-02-10 00:49
Je zag trouwens ook toen het net gebeurd was, dat Bob de Jong zoiets had van, ik ben blij dat ik brons heb, maar op deze manier is het ook niet echt fijn. Later was hij natuurlijk wel ontzettend blij, maar lijkt me ook wel moeilijk om als ploeggenoot dit mee te moeten maken!
GaitMonster
Geplaatst: 24-02-10 00:50
poedersuiker zeg. Echt flink balen. Maar om nou de schuld op iemand af te schuiven.. Kempers had het misschien verkeerd en niet moeten zeggen, sven had ook moeten weten waar hij was en mee bezig was.. Tjaa, eerdaags een x het verhaal van Kempers, en hopen dat het nog goed komt tussen hun..
Finstar1991
Geplaatst: 24-02-10 00:51
We zaten met z'n vieren te schelden hier. Erg, ongelovelijk domme fout.
enniee
wij wachten hier op commentaar van kemkers!
supertammy
Heel heel heel erg zonde!!! Ik wete niet of de coach hem nu naar de verkeerde baan stuurde, of dat hij iets anders bedoelde met die wijzende vinger.
Rody01
Tja, ik was met mijn team op een belangrijke wedstrijd voor wk kwalificatie + ned. kampioenschappen. Ging een onderdeel fout, we stonden eerste met bijna een punt hoger dan de 2e. Maar helaas, we werden laatste. Zulke fouten kun je maken, maar daar stap je ook weer over heen. Het is een teamfout. Niet een ander de schuld geven, maar zelf beter nadenken.
Mariss
Er komt zo een reactie van Gerard Kemkers, voor de geïnteresseerden. Op de NOS natuurlijk.
GaitMonster
Finstar1991 schreef:
We zaten met z'n vieren te schelden hier. Erg, ongelovelijk domme fout.
Bij mij vielen ook een aantal woorden. En dan was het nog dat ik bij mijn ouders zat, anders waren er nog een paar meer gevallen..
N0a
Geplaatst: 24-02-10 00:52
Ik zag het en iedereen bij ons thuis was echt stil.. Wat ontzettend klote, voor sven en coach. Stom stom stom natuurlijk, maar niks meer aan te doen