De borstenposter van Sociaal Delfzijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

De borstenposter van Sociaal Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 21:55

Citaat:
Playmate Meike Schulte spant kort geding aan
Geplaatst: vrijdag 19 februari 2010 08:36
Gewijzigd: vrijdag 19 februari 2010 16:23

DELFZIJL - Playmate Meike Schulte neemt juridische stappen tegen de lokale partij Sociaal Delfzijl. Het model is woest omdat de partij een verkiezingsposter met daarop haar borsten zonder toestemming heeft gebruikt.

Op de poster pronken de borsten van playmate Meike Schulte, van wie de tepels verborgen zijn onder twee stemvakjes. Daarboven staat de tekst 'Stemt u links of rechts'. Sociaal Delfzijl heeft de poster via Google gevonden en dacht dat er geen copyright op zat. "We wilden aandacht voor onze partij, maar dat het zoveel teweeg zou brengen, hadden we niet gedacht," reageert Loet Meintsma van Sociaal Delfzijl.

Schulte zag de posters voorbijkomen op een Belgische zender. "Het is in strijd met het potretrecht. Mijn naam wordt gebruikt door een politiek partijtje waar ik niks van weet. Ik ben daar uiteraard niet over te spreken."

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=89264

De poster op zich vond ik al een vreemde zet, maar om gewoon maar een foto van internet te trekken :?
Het is toch absurd dat een politieke partij een borstenposter, die ook niet legaal is, van internet plukt op stemmen te winnen?

Publiciteit hebben ze nu, maar gaat er echt iemand op hen stemmen? Ik neem toch aan dat iedereen beseft dat je niet zomaar foto's van internet kan halen om te gebruiken voor je campagne?

Blue_Eyes

Re: De borstenposter van Sociaal Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:33

Wat een BLUNDER van de bovenste plank... ik woon niet in Delfzijl, maar anders stemde ik van zijn lang zal ze leven niet meer op deze clowns... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:58

Als ze er met haar gezicht niet op staat, is er dan wel sprake van portretrecht?

En hoe weet ze dan eigenlijk dat het haar borsten zijn?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:59

Het is sowieso een te kansloze actie... Zo komt Oost-Groningen wel weer lekker in the picture, en worden er weer heel wat vooroordelen bevestigd.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:01

Ik vind dat ze gewoon al moeten stoppen met aandacht te trekken met borsten, is een vrouw dan enkel een lustobject? En hebben ze geen interessante punten op hun agenda staan waar ze de aandacht mee kunnen trekken? Ze moeten toch wel al wanhopig zijn he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:03

Borsten trekken nou eenmaal meer aandacht dan intelligente quotes, helaas is de gemiddelde mens niet verder ontwikkeld dan dat. :+

En als die vrouw zich zo op de foto laat zetten, zal ze het zelf wel niet erg vinden om een lustobject te zijn, lijkt me.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:04

Het is al een aantal jaren slecht gesteld met Delfzijl. Maar met deze actie worden ze echt neit in een positiever daglicht gezet, eerder juist minder.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 00:12

De borsten zijn van een vlaamse playmate en zal al eens in een campagne in België gebruikt als ik het goed heb begrepen, zelfs nog op dezelfde manier. Dus nee, een playmate zal geen moeite hebben met de foto opzich ;) Maar lijkt me toch echt vervelend als jouw lichaamsdeel word verbonden aan een partij waar jij nik mee hebt..
Ik weet niet veel van portretrecht, maar er zal zeker ook wel copyright opzitten? Maar alsnog, als ik een foto op internet heb staan van mijzelf in het geheel mag iemand toch niet alleen mijn benen oid gebruiken zonder er gevolgen van te ondervinden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:15

Uberhaupt zou ik dat niet willen, ook niet als playmate, dat mensen ongevraagd mijn foto's gebruiken...

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:19

Idd! Maar sommige mensen zijn zo amateuristisch , ze nemen gewoon plaatjes van internet en denken dat het dat is.

Maar aangezien dit zo een publiek poster is, ziet heel Nederland dat. 8)7

Maar eigenlijk vond ik de poster wel erg grappig en onnozel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:19

Yamcha schreef:
Als ze er met haar gezicht niet op staat, is er dan wel sprake van portretrecht?

niet van portretrecht, maar sprake van auteursrecht is er altijd

En als politieke partij(!) hoor je dat toch wel te weten, en dat plaatjes van internet trekken niet bijzonder verstandig is zonder toestemming.
Echt heel dom :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:22

Marjo_x schreef:
De borsten zijn van een vlaamse playmate en zal al eens in een campagne in België gebruikt als ik het goed heb begrepen, zelfs nog op dezelfde manier. Dus nee, een playmate zal geen moeite hebben met de foto opzich ;) Maar lijkt me toch echt vervelend als jouw lichaamsdeel word verbonden aan een partij waar jij nik mee hebt..
Ik weet niet veel van portretrecht, maar er zal zeker ook wel copyright opzitten? Maar alsnog, als ik een foto op internet heb staan van mijzelf in het geheel mag iemand toch niet alleen mijn benen oid gebruiken zonder er gevolgen van te ondervinden?

en waar ze dus ook niet voor betaald krijgt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:42

Menino schreef:
Yamcha schreef:

niet van portretrecht, maar sprake van auteursrecht is er altijd

En als politieke partij(!) hoor je dat toch wel te weten, en dat plaatjes van internet trekken niet bijzonder verstandig is zonder toestemming.
Echt heel dom :+

Maar dat auteursrecht ligt bij de fotograaf, niet het model.

Het blijft erg dom inderdaad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:50

da's waar, maar ze heeft wel gewoon een punt dat ze die foto niet mogen gebruiken...
Mss had ze wel een afspraak met de fotograaf dat ieder gebruik van de foto in overleg zou gaan bv. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:54

Je moet nooit zo een foto van internet plukken.

Wat betreft de rechten op de foto ben ik erg benieuwd wat er nu gaat gebeuren :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:41

Janine1990 schreef:
Het is sowieso een te kansloze actie... Zo komt Oost-Groningen wel weer lekker in the picture, en worden er weer heel wat vooroordelen bevestigd.

Denk je? Volgens mij zeggen zulke gedachten meer over hoe jij naar Oost-Groningen kijkt, dan over hoe de 'buitenwereld' naar ons kijkt. Ik denk nl. dat dat wel meevalt.
Dit kan overal in Nederland gebeuren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:46

Alet74 schreef:
Janine1990 schreef:

Denk je? Volgens mij zeggen zulke gedachten meer over hoe jij naar Oost-Groningen kijkt, dan over hoe de 'buitenwereld' naar ons kijkt. Ik denk nl. dat dat wel meevalt.
Dit kan overal in Nederland gebeuren.

Heel Groningen wordt gezien als een waardeloos stukje Nederlandse grond, met name Oost-Groningen.
Nu met dat gedoe in Stadskanaal staat Groningen weer in heel Nederland te kijk, moet je eens horen wat voor tokkies er af en toe op tv komen hier uit het Noorden. Ik schaam me af en toe, dat ik in Groningen woon.
Of dat gedoe met BV Veendam, hoorde gisterochtend een fan spreken op de radio, ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:51

Ik vind het wel erg grappig bedacht moet ik zeggen _O-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:54

ik vind het geniaal..
gezeur altijd :=

je ziet geen gezicht..
en die foto staat neit voor nites al op internet :=

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:34

Janine1990 schreef:

Heel Groningen wordt gezien als een waardeloos stukje Nederlandse grond, met name Oost-Groningen.
Nu met dat gedoe in Stadskanaal staat Groningen weer in heel Nederland te kijk, moet je eens horen wat voor tokkies er af en toe op tv komen hier uit het Noorden. Ik schaam me af en toe, dat ik in Groningen woon.
Of dat gedoe met BV Veendam, hoorde gisterochtend een fan spreken op de radio, ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte.[/quote]

Jij schaamt je voor Groningen? :oo Ga eens gauw verhuizen!

En nu even serieus; Het is inderdaad ontzettend dom en Sociaal Delfzijl moet zich ook heel diep schamen! Ik denk dat ze toch vooral zichzelf hier mee hebben, wie neemt zo'n partij nou serieus?

EDIT: oliebol ik wist dat het mis zou gaan. Ik ben niet goed in quoten :')
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 20-02-10 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:39

HAHAHAHAH :')

Sorry :')

Dit is echt weer typisch een Nederlandse actie _O- _O-

Iedereen weet ook direct van wie die borsten zijn :')
'HEY DIE KEN IK'
'DIE ZIJN VAN MIJ'

:')

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:46

Ach... deze partij weet Delfzijl wel weer heel subtiel in de aandacht te brengen :n

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 08:48

Janine1990 schreef:
Of dat gedoe met BV Veendam, hoorde gisterochtend een fan spreken op de radio, ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte.

Volgens mij is dat niet zo. Ik denk niet dat mensen uit andere delen van Nederland hier zo naar kijken.
Weet je dat bijvoorbeeld de gemiddelde Limburger waarschijnlijk net zo denkt, maar dan over zijn/haar Limburg?
Men ziet het misschien wel als het einde van de wereld, maar zal er daarom niet zo slecht over denken als jij doet. Echt, dat is je eigenlijk perceptie.

Maar on-topic: het is wel heel dom en naief om te denken dat je zomaar foto's van iemand anders voor je campagne kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:04

Slim is anders!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:09

Yamcha schreef:

Ik denk het wel:
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/ schreef:
* Een afbeelding van iemands gezicht is de meest voorkomende vorm van een portret. Het is echter niet de enige mogelijkheid. Een persoon kan ook door een karakteristieke lichaamshouding herkenbaar zijn. [...]
* Bij portretten in opdracht is de basisregel simpel: [...] de maker mag het werk niet zonder toestemming publiceren.
* Een portret dat zonder opdracht is gemaakt, mag alleen worden gepubliceerd als daarmee geen redelijk belang van de geportretteerde in gevaar komt
* Ook bij commercieel gebruik van iemands portret, bijvoorbeeld in reclame, is al snel een redelijk belang aanwezig.