Verkiezingscampagne in het Turks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Verkiezingscampagne in het Turks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 16:33

Citaat:
VVD vindt debat in Turks ongehoord
Sommige allochtone kandidaten presenteren zich in het Turks op flyers, andere partijen stoppen in wijken met veel buitenlanders tweetalige pamfletten in de bus.

Ministers spreken er schande van. Eberhard van der Laan (Integratie) vindt dat partijen moeten stoppen met het plakken van verkiezingsposters in andere talen, minister Ab Klink (Volksgezondheid) zegt te schrikken van een CDA-folder in [***] waarop kandidaat Mahmut Yazizi zich in het Nederlands én Turks presenteert.

En dat vindt CDA-lijsttrekker Jan Oggel dan weer vreemd. Hij vindt het een gegeven dat er nu eenmaal een groep oudere Turken is van wie niet verwacht kan worden dat ze de Nederlandse taal nog onder de knie krijgen. Die groep mag best in het Turks geïnformeerd worden, zegt hij. Opdat ze gaan stemmen. "Want als ze thuis blijven, is het ook niet goed."

In andere steden hebben kandidaten hun anderstalige folders snel weer ingenomen, geschrokken door alle commotie.

Een avond voor oudere Turken die morgenavond gehouden wordt, heeft in [***] de gemoederen nog eens extra verhit. De Turkse kandidaat-raadsleden van de verschillende partijen zijn daarvoor uitgenodigd. Voertaal: Turks.

Dat is om juist de drempel richting gemeenteraadsverkiezingen te verlagen voor de groep allochtone Deventenaren die niet of nauwelijks nederlands spreekt, zegt Fahri Cetintas. Hij heeft de avond georganiseerd, maar niet op eigen initiatief, zo benadrukt hij. "Ik ben ervoor benaderd vanuit de Turkse gemeenschap."

Hij is zich een ongeluk geschrokken van alle negatieve reacties op de avond, die echt alleen onschuldig bedoeld is. "Er komt heus geen groot politiek debat, de mensen stellen zich voor, geven informatie en zullen vragen beantwoorden."

De VVD - die geen Turkse kandidaten heeft en dus niet uitgenodigd is - blijft het maar vreemd vinden, zegt lijsttrekker Marco Swart. "Als je een avond met alleen Nederlandse kandidaat-raadsleden zou houden, valt iedereen over je heen. Omgekeerd kan het kennelijk wel. Ik vind het ook eigenaardig dat de andere partijen zich hiervoor lenen."

Bron: http://www.destentor.nl
Afbeelding

Ik zag dit gisteravond op nova voorbij komen en was enorm verbaasd. Ik vind het prima dat er moeite wordt gedaan om moeilijk bereikbare groepen te betrekken bij de gemeenteraadsverkiezingen. Maar een avond organiseren waarop alleen turkse kandidaten worden uitgenodigd (en dus de partijen zonder turkse kandidaten op de lijst buitenspel worden gezet) en alle communicatie in het turks plaats is vind ik stuitend! Ik vind zelfs dat je je kan afvragen in hoeverre iemand die blijkbaar de taal niet genoeg machtig is om dingen als het nieuws in het nederlands te volgen recht zou moeten hebben om te stemmen. Wat vinden jullie?

Blue_Eyes

Re: Verkiezingscampagne in het Turks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:02

Als iemand die de taal niet genoeg machtig is om dit soort ingewikkelde zaken te kunnen volgen, wel een Nederlands paspoort heeft, dan heeft hij stemrecht, klaar. Wat dat betreft geen enkele discussie mogelijk.
Er zijn ouderen die destijds zelf door ons buitenspel zijn gezet en hier wel mochten werken, maar geen tijd hadden om de taal te leren. Dat ligt dus echt aan onszelf.
Wat ik wel vind is dat ook partijen zonder Turkse vertegenwoordiger op zo'n bijeenkomst aanwezig zouden moeten zijn om vragen te beantwoorden, dan maar met een tolk.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:28

Ik denk dat als je na 30 jaar geen woord nederlands spreekt, je jezelf ook buitenspel hebt laten zetten.

Natuurlijk hebben ze officieel gezien stemrecht, maar je kan je afvragen of iemand die geen lokale krant kan lezen en het nosjournaal kan volgen uberhaubt weet heeft van de problemen die er in het land spelen en een afgewogen beslissing kan maken over oplossingen. De gemiddelde 16 jarige havo scholier die maatschappijleer volgt heeft er meer verstand van.

Dat er een bijeenkomst gericht op de turkse medemens is vind ik prima, echter door de hele bijeenkomst in het turks te houden sluit je een heel groot deel van potentiele geinteresseerden uit.

Dat er een tolk aanwezig is vind ik ook prima, maar door het hele debat in het turks te houden vind ik dat je een verkeerd signaal afgeeft. Nederlands spreken hoort in mijn ogen de norm te zijn en als het niet goed genoeg begrepen wordt kan er uitleg in de moedertaal gegeven worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:04

Ik zie het probleem niet zo...
Wel ga ik met B_E mee, dat ook de partijen zonder Turks raadslid vertegenwoordigd zouden moeten worden.
En inderdaad, dan met een tolk.

Vind je eerste zin in je tweede post een beetje kort door de bocht Odetteke.
Vergeet niet dat heel veel eerste generatie Turken (omdat het nu specifiek over Turken gaat) analfabeet zijn.
Velen kunnen wel Nederlands verstaan en het redelijk spreken, maar nog niet lezen of schrijven.
Op welke manier win je de meeste informatie in over partijen? Juist, door te lezen. (althans, ik wel... stemwijzer, site van partijen bezoeken)
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor de eerste generatie de drempel een stuk lager ligt als het in hun moedertaal wordt besproken.

Enne, over die afgewogen beslissingen...
Genoeg nederlanders die de taal machtig zijn, een krant en het nieuws kijken, maar evengoed minimaal op de hoogte zijn van de problemen in ons land of sowieso geen weloverwogen keuze maken.
*herinnert zich een recent item in DWDD over de spakenburgse vrijheids partij....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 18:18

Kanelly schreef:
Vind je eerste zin in je tweede post een beetje kort door de bocht [***].
Vergeet niet dat heel veel eerste generatie Turken (omdat het nu specifiek over Turken gaat) analfabeet zijn.
Velen kunnen wel Nederlands verstaan en het redelijk spreken, maar nog niet lezen of schrijven.
Op welke manier win je de meeste informatie in over partijen? Juist, door te lezen. (althans, ik wel... stemwijzer, site van partijen bezoeken)
Ik kan me heel goed voorstellen dat voor de eerste generatie de drempel een stuk lager ligt als het in hun moedertaal wordt besproken.

Maar als je nederlands kan verstaan en het redelijk kan spreken is er toch geen probleem, dan kan er gewoon een debat in het nederlands zijn, uiteraard met taalniveau dat afgestemd is op de doelgroep. En eventueel met een tolk aanwezig.

Door het hele debat in het turks te laten plaatsvinden geeft je het signaal af dat integreren en de taal leren niet noodzakelijk is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 18:56

Nog ff en ik moet een cursus turks gaan doen om te kunnen lezen wat het pvda bij de volgende verkiezingen wil.

Ik vind het niet normaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:48

Vooral grappig dat het altijd emotie oproept als het om Turks of Marokkaans gaat. Dat veel debatten in het Engels gevoerd worden, en dat er in Friesland ook heel wat discussies in het Fries gevoerd worden, dat is lang zo erg niet :)

Om bepaalde partijen buiten spel te zetten vind ik niet handig - maar eerst en vooral mag iedereen zelf een debat organiseren, uitnodigen wie ze willen, en de benaderde leden kunnen zelf ja of nee zeggen.
Dat zijn allemaal dingen die vooral horen bij een land waarbij je vrij bent om dat soort dingen zelf te doen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:05

Ik ben het met Shadow0 eens.

Er stond een artikel vandaag in de NRCnext, waaruit bleek dat een groot deel van de allochtone bevolking niet stemt bij de gemeenteraadsverkiezeingen. Ik denk dat het uitdelen van folders in het Turks (oa) positief is, imo prikkelt het hen meer om te gaan stemmen :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:14

Blue_Eyes schreef:
Als iemand die de taal niet genoeg machtig is om dit soort ingewikkelde zaken te kunnen volgen, wel een Nederlands paspoort heeft, dan heeft hij stemrecht, klaar. Wat dat betreft geen enkele discussie mogelijk.
Er zijn ouderen die destijds zelf door ons buitenspel zijn gezet en hier wel mochten werken, maar geen tijd hadden om de taal te leren. Dat ligt dus echt aan onszelf.
Wat ik wel vind is dat ook partijen zonder Turkse vertegenwoordiger op zo'n bijeenkomst aanwezig zouden moeten zijn om vragen te beantwoorden, dan maar met een tolk.

Vind ik onzin.
Als een Turk of Marokkaan mag stemmen, woont hij al minimaal 5 jaar legaal in Nl. Dan heb je toch ruimschoots de kans gehad om Nederlands te leren. OK vroeger was dat niet verplicht (helaas) maar nu wel. Wij vinden in Nederland dat je Nederlands moet spreken en begrijpen om op een volwaardige manier aan de maatschappij deel te kunnen nemen. Vanuit dit oogpunt is het niet meer dan logisch dat we Nederlandse affiches hanteren.
met Turkse of Marokkaanse affiches suggereer je dat Nederlands spreken/begrijpen niet nodig is, dat vind ik een hele foute boodschap.

Afgezien van de wettelijke verplichting, vind ik dat iedere immigrant de morele plicht heeft de taal van het land waar hij woont, te leren (geldt ook voor Nederlandse emigranten, overigens).

N.B. Friese affiches vind ik heel wat anders; er is geen Fries die geen Nederlands kan. het doel van die affiches is gewoon het benadrukken van de regionale cultuur (die overigens onderdeel van de nederlandse cultuur is).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:49

Ik vind dat iedereen in Nederland zich zou moeten kunnen redden in het dagelijks leven. Maar een politiek debat is vele malen ingewikkelder. Ik spreek heel goed Engels, heb flink wat ervaring, het is een verwante taal die ik van jongs af aan ken, en een politiek debat op de BBC kan ik niet altijd zonder moeite volgen. Te verwachten dat laagopgeleide mensen die een volkomen vreemde taal zo goed spreken dat ze een politiek debat kunnen volgen is op z'n minst wat onrealistisch.

Citaat:
Vanuit dit oogpunt is het niet meer dan logisch dat we Nederlandse affiches hanteren.

Het punt is dat 'we' geen affiches hanteren. Het is aan elke individuele partij (en iedereen kan een partij oprichten) om te kiezen hoe zij hun boodschap willen overbrengen. Door in een debiel roeibootje te gaan zitten, met sponsjes, met Turkse flyertjes of via runen - het is aan de leden van de plaatselijke afdeling ZELF hoe ze dat willen doen.

Citaat:
met Turkse of Marokkaanse affiches suggereer je dat Nederlands spreken/begrijpen niet nodig is, dat vind ik een hele foute boodschap.

Tsja. JP suggereert met z'n optreden ook dat bepaalde dingen wenselijk zijn waarvoor ik mezelf niet in de spiegel zou kunnen aankijken - om over de boodschap van sommige partijen in het algemeen maar te zwijgen. Maar dat doet er niet toe. We zijn een VRIJ land. Dat betekent dat iedereen keuzes mag maken - ook keuzes die jou minder wenselijk lijken.

Jij mag, als je het wilt, een debat organiseren waar alleen maar mensen mogen spreken wiens naam met een B begint. Zinvol lijkt het me niet echt, maar je mag het. Je mag iedereen vragen daar te komen spreken, en iedereen mag daar komen spreken. Ze mogen ook nee zeggen. En dat vind ik de kern van Nederland: dat wij hier vrijheid hebben om dat soort keuzes te maken. En dus mogen ze flyertjes door de bus doen of een debat organiseren in het Turks - dat zijn namelijk gewoon initiatieven die prima binnen onze keuzevrijheid passen. Je mag het daar ook best niet mee eens zijn. Het staat je vrij om je mening te geven, en om niet op die partijen te stemmen. Maar iedereen mag kiezen hoe ze communiceren met kiezers. Vrije keuze.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:54

Als iedereen zich hier lekker ontplooit en hard werkt en belasting betaald en geen overlast veroorzaakt, dan zal het mij worst wezen in welke taal dat gebeurt.
We klagen ook nooit over al die engelstalige expats in Amsterdam (inmiddels 14,8% van de amsterdamse bevolking)

Sterker nog, daar heeft de VVD een mooie engelstalige website voor gemaakt voor de verkiezingen: http://www.vvdamsterdam.nl/expats/nosplash/

Hoezo hypocriet?? Het gaat ze niet om andere talen, het gaat ze om bepaalde groepen buitenlanders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:07

welja het moet nog gekker worden zeg..........blijkt maar weer dat alles mogelijk is.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:09

En dat noemen ze integreren....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:00

Toen mijn vader voor zijn werk naar Nieuw Zeeland moest, toen ik 9 was en mijn zus 6, werden wij op een gewone school gedropped, binnen 3-4mnd spraken wij beide vloeiend engels. Mijn moeder sprak in die tijd ook geen woord engels, bij haar heeft het wat langer geduurd, maar binnen 6mnd ook vloeiend ! Dus ik vind dat iemand die er voor kiest om in dit land te woneen en (hopelijk) werken na 5 jaar zeker geen enkel excuus heeft om de taal niet machtig te zijn.

als ze dat niet zijn...dan hebben ze wat mij betreft ook geen goed oordeel om te stemmen, dus vertalingen zijn wat mij betreft niet nodig en ook zeker niet wenselijk!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:03

Wat een flauwekul zeg, zeker nog nooit in bv Spanje geweest, of griekenland of Thailand, zie hoe de teksten daar in het nederlands hangen.
Typisch nederlands dit!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:45

hmm van der laan is toch van de PvdA!!?? in Adam hangen de posters van zijn partij ook in het turks....

mijn mening is dat ik het rond uit belachelijk vind!!
dit is nederland en als je mee wil doen in de nederlandse maatschapij dan spreek/lees je maar nederlands.
geen ja maar, geen het is niet mijn schuld, geen ik weet niet... dat is allemaal te vertaalen naar ik wil niet en ik heb er poep aan dat jullie in dit land graag willen dat ik de taal spreek.

ik heb zelf in frankrijk gewoond en als je daar een brief kreeg van de gemeente was dat in het frans en niet in nog 7 andere taalen zoals hier in NL.
dus als je geen frans kon lezen zat je ineens zonder water of was de weg opgebroken en had je dus pech...leer de taal maar en zo zou het hier ook moeten gaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:50

Waves schreef:
We klagen ook nooit over al die engelstalige expats in Amsterdam (inmiddels 14,8% van de amsterdamse bevolking)

Sterker nog, daar heeft de VVD een mooie engelstalige website voor gemaakt voor de verkiezingen: http://www.vvdamsterdam.nl/expats/nosplash/

Hoezo hypocriet?? Het gaat ze niet om andere talen, het gaat ze om bepaalde groepen buitenlanders.

O, dat is inconsequent.
Al is het natuurlijk wel zo, dat een EU ingezetene die hier woont, direkt aan de gemeenteraadsverkiezingen kan deelnemen. Een niet-EU ingezetene moet 5 jaar wachten.
Desalniettemin inconsequent.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:18

Net wat Shadow zegt: je in een bepaalde taal kunnen redden in het dagelijks leven is nog wel wat anders dan een politiek partijprogramma kunnen begrijpen... Dat lukt je echt niet met NT1 en 2 hoor, en dan zit je toch op het maximale niveau wat je moet hebben om je inburgeringsdiploma te halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:57

beantsje schreef:
Al is het natuurlijk wel zo, dat een EU ingezetene die hier woont, direkt aan de gemeenteraadsverkiezingen kan deelnemen. Een niet-EU ingezetene moet 5 jaar wachten.

Wat bedoel je daar precies mee? Waarom maakt dat het aanvaardbaarder om een site in het Engels op te zetten dan een flyer in het Turks?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:00

In Amerika wordt er in hele steden alleen maar Spaans gesproken, die mensen werken en betalen belasting, vandaar dat Obama ze in zijn campagne in het Spaans toesprak. De 2e en 3e generatie spreekt ook Engels.
In Nederland hebben we nooit iets gedaan om de eerste generatie Turken en Marokkanen bij onze cultuur te betrekken, we dachten dat ze terug zouden gaan.
Samen met de import bruiden is er dus een hele groep in Nederland wonende mensen die niets begrijpen van het land waarin ze wonen.
Dit initiatief brengt die mensen dichter bij hun woonomgeving dan mening project van de overheid.
Er wordt in een taal die ze begrijpen uitgelegd wat de overheid doet.
Ik begrijp de ophef eigenlijk niet.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:19

Inderdaad...integratie. Deze gasten zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan veel nederlanders die emigreren (zoals bijvoorbeeld delen van Spanje). Die gaan bij elkaar wonen in een dorp en praten lekker Nederlanders met elkaar, reclameborden en aanplakbiljetten is in het nederlands, ze kunnen bij hun locale winkeltjes vol met nederlandse kaas ook gewoon Nederlands spreken en ze hebben een schotel op het dak om Nederlandse televisie te kunnen kijken. Dat is nog eens integreren.
Nee, ik heb er teveel van gezien om het onderwerp integratie van Turken en Marokkanen nog serieus te kunnen nemen.

Daarnaast zit ik gewoon in Nederland op school en hoor ik iedereen klagen over dat ze op straat bijna niemand kunnen verstaan omdat ze allemaal hun eigen taal spreken. Wanneer ik in de les zit wordt ik echter constant doodgegooit met termen als services ipv dienstverlening, meeting ipv bijeenkomst, human resources ipv personeelszaken, in no time ipv snel, floormanager ipv schoonmaker, targets ipv doelen. Dat komt lekker geloofwaardig over allemaal op deze manier, aan de ene kant ergeren en aan de andere kant precies hetzelfde doen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:45

Mist schreef:
Toen mijn vader voor zijn werk naar Nieuw Zeeland moest, toen ik 9 was en mijn zus 6, werden wij op een gewone school gedropped, binnen 3-4mnd spraken wij beide vloeiend engels. Mijn moeder sprak in die tijd ook geen woord engels, bij haar heeft het wat langer geduurd, maar binnen 6mnd ook vloeiend ! Dus ik vind dat iemand die er voor kiest om in dit land te woneen en (hopelijk) werken na 5 jaar zeker geen enkel excuus heeft om de taal niet machtig te zijn.

als ze dat niet zijn...dan hebben ze wat mij betreft ook geen goed oordeel om te stemmen, dus vertalingen zijn wat mij betreft niet nodig en ook zeker niet wenselijk!

Helemaal mee eens... :j en wat het Fries betreft; zie de post van Beantsje, Friesland is, inclusief de cultuur, nog altijd deel van Nederland.

Als je wil meebeslissen (wat stemmen m.i. op kleine schaal is, immers jouw stem bepaald onder anderen wie er in de gemeenteraad/regering komt) zul je de taal en de cultuur van het land moeten kennen,
Dikke vette onzin dus om dergelijke zaken in het Turks, of welke andere taal dan ook te gaan verkondigen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:47

Ik vind dit ook niet kunnen. Nederlands is de voertaal in Nederland. Engels zou ik nog kunnen begrijpen, maar Turks, nee :n Daarmee bevorder je integratie niet maar demotiveer je het. Want waarom zou je Nederlands leren wanneer het in het Turks ook kan?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:57

eppie38 schreef:
Wat een flauwekul zeg, zeker nog nooit in bv Spanje geweest, of griekenland of Thailand, zie hoe de teksten daar in het nederlands hangen.
Typisch nederlands dit!

Een andere taal voor toeristische doeleinden gebruiken is daar puur een commerciele aangelegenheid. De "friet van piet" en de "kroket van fred" zijn er voor de toeristen die er een paar weken vakantie vieren en vervolgens weer vertrekken.

Het verschil tussen campagneposters in het turks en engels... engels in een van de wereldtalen. Als mensen in een ander land een 2e taal spreken is het meestal engels (hoewel de fransen daar soms anders over denken :+) Een site of poster in het engels is toegankelijk voor marokkanen, turken, polen, britten, duitsers, italianen etc.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:06

odetteke schreef:
Een site of poster in het engels is toegankelijk voor marokkanen, turken, polen, britten, duitsers, italianen etc.

Maar een debat in het Engels zeker niet. Wel eens in Italie of Polen geweest en geprobeerd een goed gesprek te voeren? Een paar basiswoorden, dat lukt nog wel, maar een inhoudelijk gesprek kun je in de meeste gevallen toch echt wel vergeten.

Maar, en ik vind het jammer dat niemand daarop heeft gereageerd, dat doet er verder niet eens echt toe. Iedere persoon in Nederland en elke partijafdeling mag ZELF in vrijheid kiezen wat ze doen en hoe. Vreemd dat onze taal te vuur en te zwaard verdedigd wordt, maar onze vrijheid heel lichtzinnig aan de kant gezet.