Citaat:VVD vindt debat in Turks ongehoord
Sommige allochtone kandidaten presenteren zich in het Turks op flyers, andere partijen stoppen in wijken met veel buitenlanders tweetalige pamfletten in de bus.
Ministers spreken er schande van. Eberhard van der Laan (Integratie) vindt dat partijen moeten stoppen met het plakken van verkiezingsposters in andere talen, minister Ab Klink (Volksgezondheid) zegt te schrikken van een CDA-folder in [***] waarop kandidaat Mahmut Yazizi zich in het Nederlands én Turks presenteert.
En dat vindt CDA-lijsttrekker Jan Oggel dan weer vreemd. Hij vindt het een gegeven dat er nu eenmaal een groep oudere Turken is van wie niet verwacht kan worden dat ze de Nederlandse taal nog onder de knie krijgen. Die groep mag best in het Turks geïnformeerd worden, zegt hij. Opdat ze gaan stemmen. "Want als ze thuis blijven, is het ook niet goed."
In andere steden hebben kandidaten hun anderstalige folders snel weer ingenomen, geschrokken door alle commotie.
Een avond voor oudere Turken die morgenavond gehouden wordt, heeft in [***] de gemoederen nog eens extra verhit. De Turkse kandidaat-raadsleden van de verschillende partijen zijn daarvoor uitgenodigd. Voertaal: Turks.
Dat is om juist de drempel richting gemeenteraadsverkiezingen te verlagen voor de groep allochtone Deventenaren die niet of nauwelijks nederlands spreekt, zegt Fahri Cetintas. Hij heeft de avond georganiseerd, maar niet op eigen initiatief, zo benadrukt hij. "Ik ben ervoor benaderd vanuit de Turkse gemeenschap."
Hij is zich een ongeluk geschrokken van alle negatieve reacties op de avond, die echt alleen onschuldig bedoeld is. "Er komt heus geen groot politiek debat, de mensen stellen zich voor, geven informatie en zullen vragen beantwoorden."
De VVD - die geen Turkse kandidaten heeft en dus niet uitgenodigd is - blijft het maar vreemd vinden, zegt lijsttrekker Marco Swart. "Als je een avond met alleen Nederlandse kandidaat-raadsleden zou houden, valt iedereen over je heen. Omgekeerd kan het kennelijk wel. Ik vind het ook eigenaardig dat de andere partijen zich hiervoor lenen."
Bron: http://www.destentor.nl

Ik zag dit gisteravond op nova voorbij komen en was enorm verbaasd. Ik vind het prima dat er moeite wordt gedaan om moeilijk bereikbare groepen te betrekken bij de gemeenteraadsverkiezingen. Maar een avond organiseren waarop alleen turkse kandidaten worden uitgenodigd (en dus de partijen zonder turkse kandidaten op de lijst buitenspel worden gezet) en alle communicatie in het turks plaats is vind ik stuitend! Ik vind zelfs dat je je kan afvragen in hoeverre iemand die blijkbaar de taal niet genoeg machtig is om dingen als het nieuws in het nederlands te volgen recht zou moeten hebben om te stemmen. Wat vinden jullie?