Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 12:04

Hola!

Zojuist kwam er hier een soort duistere collecte aan de deur, compleet met foto's van uitgehongerde kindjes. Ik heb niets gegeven.

Ik zei dat ik geen geld gaf, omdat als we 1 kindje redden, dat kindje zich voortplant en weer 5 á 6 hongerende kindjes op de wereld brengt die we óók allemaal moeten redden. Hij vond mij hard. Ben ik hard?

Ik weet dat er een topic over Haiti is, maar dit topic gaat over hongerende kindjes in general. Vind jij dat we alle kindjes moeten redden zodat het probleem zich uitbreidt of moeten we maatregelen nemen? Ik heb geen idee wat voor maatregelen, condooms worden al uitgedeeld maar er worden nog steeds heel veel baby's geboren bij ouders die er niet voor kunnen zorgen.

Geef je mening, en overtuig mij als je het niet met me eens bent.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:06

Het zal wel hard geklonken hebben maar ik begrijp je punt opzich wel :)
Ik vind dat ook altijd een moeilijke... had ook geen geld gegeven, maar meer omdat ik zelf wel bepaal waar mn geld naar toe gaat en dat ik vind dat er in NL ook al genoeg ellende is.

Wanted2003

Re: Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:21

Naja, als jij zegt dat je het een duistere collecte vind, zou ik zelf nooit geld geven, voor welk doel dan ook. Het kan ook een oplichter zijn die het geld zelf in de zak steekt.

Over het onderwerp zelf ben ik het eigenlijk exact met jou eens, denk er hetzelfde over alleen men noemt je dan al snel hard.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:57

Aan de ene kant ben ik het wel met je eens.... Er is ook zoiets met waterputten in Afrika. Dankzij die putten hoeven vrouwen geen kilometers per dag meer te lopen om water te halen, waardoor dit een veel minder grote aanslag op hun lichaam is. Gevolg: ze worden vruchtbaar en krijgen (meer) kinderen. Waar alleen helemaal geen eten voor is.

Aan de andere kant heb ik ook mijn bedenkingen bij je punt. Want wie ben jij (of ik) om te bepalen wanneer iemand mag doorleven en wie niet? Deze kinderen zijn er toch al, misschien dat collectes meer kunnen doen mbt voorlichting tegen verkrachting, aids en bijv. condooms uitdelen.

Maargoed, iedereen mag natuurlijk zelf bepalen wel of niet te geven bij collectes, ongeacht de argumenten hierboven. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:04

Ik ben het wel met je eens eigenlijk.. het is toch gewoon de natuur als je er over nadenkt. Als er teveel dieren/mensen zijn en te weinig eten dan gaan ze dood. punt. Er moet toch ooit weer evenwicht komen, en dat krijg je niet door bij te voeren, maar door de natuur zijn gang te laten gaan, uiteindelijk blijven er net genoeg mensen over voor het eten dat er is en dan hebben ze dus geen honger meer :Y)

Hoe meer zwakke mensen, hoe meer ziektes er komen, das ook weer een nadeel..

Ze kunnen beter voorlichting geven en zorgen dat er geen ongewenste kinderen meer worden geboren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:13

in mijn beleving is het zo, dat als mensen zonder hulp echt moeten knokken voor hun bestaan dit dan ook gebeurd.

in de landen waar wij de kindjes moeten redden liggen wel die diamanten, is er een overvloed aan natuurlijke bronnen qua rijkdom.

ik zeg laat alles wat daar woon hierheen komen, en dan gaan wij met zn allen met onze werklustigheid en vooruitstrevendheid daarheen.......

maar bottomline is dat we dan vanuit dat land geld moeten overmaken naar dit land...... omdat het er gewoon niet inzit.

Mensen die leven bij de dag, geen dromen hebben, geen vooruitzichten hebben blijven bij die dag....... kunnen ook niet verder denken.

maar is dat nou echt ons probleem om op te lossen?

klein voorbeeld, als ik mijn van niet Nederlandse zzpers heb uitbetaald, dan werken ze drie weken niet........ totdat het water weer hun aan de lippen staat, dan gaan ze morgen werken en willen het wel vandaag betaald hebben........

en zo werkt het nou net effe niet

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:14

Ik ben het ook wel met je eens al klinkt het waarschijnlijk erg hard, zolang als bv nederland het toestaat dat kinderen in Nederland amper kleren hebben, en dergelijke geef ik daar liever direct mijn geld en hulp aan.
Inderdaad kiwiko, je moet ook iets doen voor et geld, ik denk altijd dat je mensen beter kunt leren iets te maken van hun leven dan zo maar geld geven.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:26

Je reactie snap ik zeker wel. Er zijn al zoveel "goede" doelen die aan de deur komen en op tv enz voor dit soort dingen, day je op een gegeven moment ook niet meer weet aan wie je wel en niet moet geven.
Daar komt dan nog bij dat, als je geld geeft aan ieder goed doel dat langs de deur komt, je bij wijze van spreken, zelf een stichting op moet zetten voor je zelf omdat je zelf dan niets meer hebt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:35

KiWiKo schreef:
klein voorbeeld, als ik mijn van niet Nederlandse zzpers heb uitbetaald, dan werken ze drie weken niet........ totdat het water weer hun aan de lippen staat, dan gaan ze morgen werken en willen het wel vandaag betaald hebben........

en zo werkt het nou net effe niet

Is dat echt zo? Vind het namelijk nogal schokkend overkomen, en ik ken genoeg niet-Nederlanders (of allochtonen of nieuwe Nederlanders of ...) die wel gewoon netjes een fulltime baan hebben.

Als dit bij jou gebeurt is het allemaal erg vervelend, maar persoonlijk vind ik dat je dit niet kunt generaliseren. Oók in Afrikaanse landen zijn genoeg mensen die werken voor hun geld.

Edit: Ik heb trouwens nog nooit mensen zo hard zien werken als in India, wat toevallig ook één van de armste landen ter wereld is... Er zijn daar genoeg arbeiders die 7 dagen per week 12 uur per dag werken, tot ze echt op zijn! Daar heb je geen discussie over vervroegde AOW of iets dergelijks; mensen werken er gewoon tot ze er bij neervallen hoor! :oo

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:38

het is echt zo :)

niet want ik heb geleerd pas uit te betalen als ze weer aan het werk zijn :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:39

En uit welke landen komen die mensen als ik vragen mag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:41

In India zijn geen sociale voorzieningen, dus die moeten wel werken.......... maar ook in India geld dat als ze vandaag die klapper hebben gemaakt ze morgen niet meer werken......en overmorgen zien we dan wel.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:42

Fitch schreef:
En uit welke landen komen die mensen als ik vragen mag?

antillen, suriname........ maar is dat van belang?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:44

Valt me ook altijd op dat (de meeste) allochtonen echt NIET kunnen sparen.. Alles wat binnenkomt gaat meteen op, als ze meer krijgen dan wat ze nodig hebben dan gaat dat op aan sieraden, kleding en luxe spullen. Je wil niet weten wat voor mooie tv's en andere luxe spullen ze vaak hebben := Van een uitkering..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:04

MysticTinker schreef:
Valt me ook altijd op dat (de meeste) allochtonen echt NIET kunnen sparen.. Alles wat binnenkomt gaat meteen op, als ze meer krijgen dan wat ze nodig hebben dan gaat dat op aan sieraden, kleding en luxe spullen. Je wil niet weten wat voor mooie tv's en andere luxe spullen ze vaak hebben := Van een uitkering..

Hou vooroordelen en domme opmerking bij jezelf ajb.

Het discussiepunt is namelijk, dat ik me afvraag of we de arme mensen niet gewoon moeten uit laten sterven doordat we met ontwikkelingswerk het probleem in stand houden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:05

KiWiKo schreef:
In India zijn geen sociale voorzieningen, dus die moeten wel werken.......... maar ook in India geld dat als ze vandaag die klapper hebben gemaakt ze morgen niet meer werken......en overmorgen zien we dan wel.........

Hoe weet je dat? Heb je met veel Indiërs gepraat? In India zijn heeeeeeele rijke mensen die maar werken en werken voor één of ander persoonlijke fortuin om steeds rijker te worden. Je hebt ook veel middenklasse mensen die keihard werken om de studie van hun kinderen te betalen, of ooit een mooi huis te kunnen kopen. Of voor de oude dag... Eigenlijk net als in Nederland. :)
Voor India gaat je theorie dus niet op. Het hangt heel erg van de cultuur af waar mensen uit komen. De arbeidsmentaliteit in bijv. Suriname is heel anders dan die in India (maar er zijn overal natuurlijk uitzonderingen!). Daarom is het in mijn opinie zeker belangrijk waar mensen vandaan komen. Qua arbeidsethiek is het echt niet 'De Nederlanders vs. de allochtonen' maar meer 'heel veel culturen met heel veel verschillende arbeidsmoralen'

Maargoed, dit is misschien een beetje offtopic van me. :o

Om dan maar weer ontopic te komen: ik denk dat de beste manier om mensen te helpen Microkredieten is, dan moeten ze dat tenminste terugbetalen. Bijv. dmv Kiva.org. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:08

@lieveli, Dat is gewoon een feit hoor.. mensen die hu hele leven in armoede hebben geleefd kunnen niet sparen.. En daar is ook een heel logische verklaring voor; ze hebben gewoon nooit geleerd om te sparen. Veel geld geven aan arme mensen heeft dus geen zin.
Dit is een openbaar forum, ik mag zeggen wat ik wil, lieveli.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:10

Maar het is toch niet zo dat alle allochtonen hun hele leven in armoede hebben geleefd MysticTinker? :o?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:11

MarcoBorsato schreef:
Vind jij dat we alle kindjes moeten redden zodat het probleem zich uitbreidt of moeten we maatregelen nemen?[/b] Ik heb geen idee wat voor maatregelen, condooms worden al uitgedeeld maar er worden nog steeds heel veel baby's geboren bij ouders die er niet voor kunnen zorgen.

Geef je mening, en overtuig mij als je het niet met me eens bent.

Volgens mij zit er een groot misverstand in bovenstaande vraag, namelijk het idee dat het probleem zich uitbreidt als we alle kindjes redden. Dat is gewoon niet waar, het probleem stabiliseert en keert om als kindersterfte daalt. Dat geldt voor Azië, voor Afrika, voor Zuid-Amerika en net zo goed voor Europa. Als we dan toch ‘de natuur’ erbij gaan halen: kennelijk bestaat er een mechanisme in de mens dat ervoor zorgt dat bij grotere overlevingskansen voor de jongen er meer energie wordt gestoken in de individuele jongen en minder het vergroten van de hoeveelheid jongen. Om deze reden wordt er dan ook door organisaties die zich bezighouden met ontwikkelingssamenwerking ook energie gestoken in het vergroten van de overlevingskansen voor kinderen. Dat gebeurt enerzijds structureel, zo leidt Oxfam Novib ter plaatse vroedvrouwen op zodat de kans groter is dat moeder en kind een bevalling overleven. Als gevolg van deze structurele verbeteringen (het terugdringen van kindersterfte is één van de millenniumdoelen) is wereldwijd het kindersterftecijfer gedaald van 13 miljoen in 1990 tot ruim 9 miljoen in 2007. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind persoonlijk 9 miljoen dode kinderen onder de 5 jaar wat veel, zeker als je bedenkt dat het merendeel doodgaat aan zaken als diarree en andere kwaaltjes die ieder kind krijgt, alleen als je de pech hebt op de verkeerde plek geboren te zijn dan ga je dood en als je op een gelukkiger plekje geboren bent, ben je in een week weer beter dankzij medicijnen die hooguit een paar euro kosten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:12

Maura, ik snap niet zo goed wat je bedoeld met het probleem dat omkeert :o?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

Ik hoor mijn oma wel eens zeggen dat ze in haar jeugd ook al geld doneerden en dat is dus nu al jaren aan de gang en nog hebben ze honger. Dus ik doneer niet. Als we nu eerst eens stoppen met alle grondstoffen uit zulk soort landen weg te halen dan hebben hun zelf meer. Denk daarbij aan groente en fruit. Ik heb het met mijn ogen zelfs gezien er is genoeg voedsel maar wij egoisten willen alles hebben dus halen we het maar daar vandaan. Zo zal er dus altijd "honger" blijven. Laten we eerst in eigen land kijken waar er ook mensen van een voedselbank moeten leven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:19

Daks schreef:
Ik hoor mijn oma wel eens zeggen dat ze in haar jeugd ook al geld doneerden en dat is dus nu al jaren aan de gang en nog hebben ze honger. Dus ik doneer niet. Als we nu eerst eens stoppen met alle grondstoffen uit zulk soort landen weg te halen dan hebben hun zelf meer. Denk daarbij aan groente en fruit. Ik heb het met mijn ogen zelfs gezien er is genoeg voedsel maar wij egoisten willen alles hebben dus halen we het maar daar vandaan. Zo zal er dus altijd "honger" blijven. Laten we eerst in eigen land kijken waar er ook mensen van een voedselbank moeten leven.

Maar tussen het doneren van nu, en het doneren van vroeger zit een wezenlijk verschil. We pakken het nu veel constructiever aan. Kunnen we dat vergelijken met elkaar, en zeggen: We doneren al zoveel jaar, jongens, trek de stekker uit, of moeten we bijv het microkredietplan eerst 10 jaar proberen?

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:20

[/quote]

Het discussiepunt is namelijk, dat ik me afvraag of we de arme mensen niet gewoon moeten uit laten sterven doordat we met ontwikkelingswerk het probleem in stand houden.[/quote]

Toen ik klein was zag je al de beelden op tv van hongerende kindjes in Afrika, nu anno 2010 is dat nog steeds zo, die mensen daar kunnen niet zelfstandig dingen oplossen.
En het is ook zo dat het bedoelde geld niet op de juiste plek komt,natuurlijk wel wat, maar het merendeel gaat naar de verkeerde personen.

Maar moeten wij dan die arme mensen daar dan maar laten verhongeren, tja ikweet het niet.
Het blijft moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Westerntrail op 10-02-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:21

Citaat:
Mensen die leven bij de dag, geen dromen hebben, geen vooruitzichten hebben blijven bij die dag....... kunnen ook niet verder denken.

Ik vind het een beetje ver gaan om er maar van uit te gaan dat "arme" mensen geen dromen hebben...
Ik ben jaren geleden in kenia geweest waar ik met een groep Nl in samenwerking met de Kenianen daar een schooltje heb gebouwd voor de plaatselijke bevolking.
Je wilt niet weten wat een dromen deze mensen hebben, hoeveel kinderen er in een klaslokaaltje passen omdat zij allemaal toekomstdromen hebben. Ze willen allemaal goed doen, juffrouw of meester worden, of arts zodat ze mensen kunnen helpen, maar er zijn gewoon geen voorzieningen. Geen HBO's, geen universiteiten, geen geld om verder te leren en dus houdt het vaak gewoon op.

Ik vind dat hongerige kindjes WEL geholpen moeten worden. Maar wel op de correcte manier. Ze zouden in bijvoorbeeld Afrika moeten leren hoe te irrigeren, hoe te verbouwen etc. Er zijn zoveel manieren waarop er wel goed geholpen kan worden, zodat de kinderen geen hopeloze toekomst tegemoet gaan en wel wat kunnen gaan betekenen voor anderen.
De jeugd van nu is tenslotte de wel de toekomst voor een land.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:23

Maar denk jij dat, als ze kunnen verbouwen etc. ooit een zelfstandig land kunnen vormen? Zonder geld van Westerse landen?