Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:35

Nou goed, het is nog niet zeker of dit gaat gebeuren, maar de kamer is er wel over aan het nadenken.
Gezonde mensen hoeven dan minder premie te betalen en ongezonde mensen meer premie.

Ongezonde mensen worden mensen genoemd die bijvoorbeeld;
-Roken
-Te dik zijn
-Slecht eten
-Niet sporten

Bron was het nos journaal, eventueel kun je hier ook wat meer op lezen; KLIK

Annemeik

Re: Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:36

Volgens mij komen er een hoop mensen op de ehbo die wel sporten ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:38

Wat is ongezond?
Te dik zijn? Tjsa.. is niet erg goed, maar tegelijkertijd kan een dikkerd elke dag aardappelen, groente en vlees eten en toch dik zijn en een dunnerd zijn aderen dichtgeslibt vreten aan vet en dan toch als 'gezond' bestempeld worden....

Oftewel, ik vind het bullsh*t!
Laat mensen toch alsjeblieft een leven leiden die zij willen en laat de overheid zich eindelijk eens bemoeien met echt problematiek

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:39

Ik quote even een stukje van de link die in mijn beginpost staat.

Citaat:
In een briefadvies schrijft Sanders: ,,De twintig duurste ziekten ontstaan vaak als gevolg van ongezonde leefstijl. En dat is één van de redenen waarom gezonde Nederlanders niet langer zonder meer bereid blijken de stijgende kosten van de gezondheidszorg voor de zieken mee te betalen.'' '

Lijkt me geen gek argument...?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:40

_rosita_ schreef:
Wat is ongezond?
Te dik zijn? Tjsa.. is niet erg goed, maar tegelijkertijd kan een dikkerd elke dag aardappelen, groente en vlees eten en toch dik zijn en een dunnerd zijn aderen dichtgeslibt vreten aan vet en dan toch als 'gezond' bestempeld worden....

Oftewel, ik vind het bullsh*t!
Laat mensen toch alsjeblieft een leven leiden die zij willen en laat de overheid zich eindelijk eens bemoeien met echt problematiek

Mag ik vragen of jij in het ongezonde lijstje 'valt'? omdat je zo aanvallend reageert...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:42

Ik vind het ook onzin. Cententrekkers...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:44

Equidea schreef:
Mag ik vragen of jij in het ongezonde lijstje 'valt'? omdat je zo aanvallend reageert...

O ja hoor, dat mag. Ik ben te dik, veel te dik. Maar sport keurig 3 keer per week, wandel/beweeg elke dag minstens 1,5 uur, rook niet, drink geen alcohol en ben zo gezond als een vis. Bezopen om dan meer ziekenfonds te moeten betalen.

Ik reageer niet aanvallend, ik vind het weer een misselijke manier om centjes op de grote hoop te krijgen.... Is er weer een potje leeg, worden er dit soort dingen bedacht

@edit: de premie is al idioot gestegen de afgelopen tijd, ik betaal me scheel en als ik 1 keer bij de huisarts kom per jaar met een wissewasje als een ontstoken oog, is het veel.... Maar omdat ik te dik ben, kost ik veel...yeah right!
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 28-01-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:46

Aan de ene kant vind ik het niet erg, vooral mensen voor die overdadig drinken, roken en eten en daarmee hun gezondheid te niet doen. Zij profiteren wel van het geld wat andere betalen wanneer ze in het ziekenhuis komen, en de kans dat zij in het ziekenhuis komen is gewoon groter.
Maar aan de andere kant denk ik, ja en wat gebeurd er straks met mensen die risicovolle sporten uitvoeren. Ik klim en rij paard, moet ik dan ook meer zorgpremie gaan betalen omdat de kans dat ik een ongeluk krijg groter is?

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:47

Hoe willen ze dit gaan controleren :?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:48

Ik vind het wel fijn dat ik niet hoef te betalen voor mensen die teveel drinken, teveel roken of de hele dag op de kont zitten en daardoor dik worden.

Maargoed, inderdaad hoe willen ze dit gaan controleren...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:49

Wilde ik net vragen Charlotte, zoiets is toch niet te controleren?!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:51

Ik ben volgens dit rijtje ongezond omdat ik niet sport, maar het is maar net wat je ziet onder sporten.
Ik fiets zeker 60km per week en naar de wc is elke keer 2 trappen af en weer op.
Verder drink ik niet, rook ik niet, ben ik niet echt te dik (1.75 / 71kg).
Ik eet regelmatig en misschien 1 keer in de 2 weken ongezond (pizza/patat), ik eet weleens dropjes en chips maar wie niet dat maakt me niet ongezonder vind ik.

Ik vind mezelf toch niet ongezond en vind zeker niet dat ik meer risico loop als andere mensen waarom zou ik dan omdat ik niet sport meer moeten betalen.

Verder zijn er ook mensen die sporten gewoon niet kunnen betalen of er echt de tijd niet voor vrij kunnen maken zou niet fair zijn asl hun dan ook meer moeten betalen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:52

Enerzijds zeg ik. belachelijk!
Wie bepaald de grens voor wie er bewust ongezond leeft en wie niet?

Maar anderzijds...
Ik heb het werkelijk waar zelf gezien, ik kom omdat mijn moeder kanker heeft nu meer in het ziekenhuis op de afdeling van chemo.
Als je daar dan mensen ziet zitten met de chemo naald nog maar net uit hun arm die vrolijk weer een sigaret opsteken........ :(

superwoman

Mensen die eerder dood gaan door hun ongezonde manier van leven, kosten ook weer minder/geen jaren in het bejaarde-tehuis en minder AOW.. -:)

_rosita_

Equidea schreef:
Ik vind het wel fijn dat ik niet hoef te betalen voor mensen die teveel drinken, teveel roken of de hele dag op de kont zitten en daardoor dik worden.

Maargoed, inderdaad hoe willen ze dit gaan controleren...

Dát vind ik een strakker plan!
Betalen na hoevaak je gebruik maakt van je ziekenzorg, dan betaal je na wat je verbruikt.
Maar ik blijf het ontzettende bullsh*t vinden om meer te betalen omdat je misschien een risico vormt... wie vormt dat niet tegenwoordig?
Iemand die dagelijks een wijntje drinkt bij het eten en toch sport, niet te dik is en niet rookt? Ja of nee?
Iemand die te dik is, maar niet rookt, drinkt en wel sport? Ja of nee?
Iemand die blubbervet eet en toch mager is? Ja of nee?
Iemand die eens in de week blowt en verder ubergezond is? ja of nee?

Ik kan er niets van maken en ben ervan overtuigd dat het volk er niet beter van wordt, alleen de grote hoop ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:55

Welke premie betalen dan de mensen die een erfelijke aandoening hebben? Zij kunnen gezond of ongezond leven, ziek zijn te toch.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:56

Betteke schreef:
Welke premie betalen dan de mensen die een erfelijke aandoening hebben? Zij kunnen gezond of ongezond leven, ziek zijn te toch.

hartstikke eens!

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:57

Het wordt steeds gekker in dit land, enkele jaren geleden was je voor 10 gulden (kennen jullie m nog) per maand verzekerd voor van alles en nog wat.
Nu ben je zo (omgerekend 260 oude guldens) 120 euro lichter en zelfs de anti conceptiepil gaat uit het pakket...
Omdat dat een luxe product is...
En dan van mensen die (in hun ogen) een verkeerde leefstijl erop nahouden nog meer geld vragen, het is nu voor velen niet eens meer op te brengen (denk aan voedselbanken)...
Ik kan me daar kwaad om maken, en hoe is dat voor chronisch zieken en gehandicapten, omdat zij veel kosten maar deporteren ofzo...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:58

Mua, je kunt wel controleren of iemand rookt, dat valt aan de longen te zien.
Alcohol.... bloed? (maar alleen recentelijk toch?) of gaat de lever bij elk glaasje iets meer naar de kl*te?
Hmm op je kont zitten... deels (dus niet alleen van...) een conditietest.

Ik denk dat het stuk voor stuk van iedereen testen, meer geld gaat kosten dan dat ze er aan gaan verdienen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:00

Wat is ongezond? Zij die ziek zijn en medicijnen slikken? Want die betalen al meer door die eigen risico.

Of is ongezond, ongezond leven, hoe weten ze dat nou??? Komen ze langs bij je?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:01

ik rook .. nu moet ik meer zorg premie gaan betalen ? hoe gaan ze dit willen bewijzen ?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:07

Zoals rosita zegt er zijn mensen met overgewicht die hier helemaal niks aan kunnen doen en daarvan vind ik dat ze zeker geen extra premie moeten gaan betalen. Maar er zijn ook heel erg veel mensen en volgens mij komen er steeds meer mensen bij met heel veel overgewicht die er wel degelijk wat aan kunnen doen. Het is gewoon een moeilijk onderwerp maar ik snap wel dat hier over gedacht wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:08

dan moet de multinational unilever maar eens wat minder zout en vet en suiker in ons voedsel gooien....of zorgen dat al die rotzooi gewoon niet verkocht wordt....
Maar troep levert meer op dan gezond voedsel,dus ik vraag mij af ,behalve de verzekering,wie er baat bij heeft dat mensen nog ouder gaan worden?(behalve de mensen zelf natuurlijk...)

Oude mensen die gezond hebben geleefd zijn heel duur voor de samenleving...ze worden namelijk oud en gaan geld kosten aan verzorging.
De zorgverzekeraar is misschien wel blijer met iemand die zich te barsten rookt en gewoon een keer een hartaanval krijgt.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:17

russel schreef:
Of is ongezond, ongezond leven, hoe weten ze dat nou??? Komen ze langs bij je?

denk dat iedere inwoner van nederland een camera bij zich krijgt dag en nacht die je niet uit kunt zetten.
Zo zien ze of je niet teveel eet, niet teveel drinkt, niet rookt, wel genoeg beweging krijgt, of je wel genoeg slaapt etc :D :D

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:19

Dan kan ik maar beter ontslag nemen, slaap te slecht door de vroege tijden :D