Ieder mens is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Ieder mens is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:10

Ik sprak laatst iemand, die zei dat ieder mens álles doet, puur uit egoïsme. Ook zei hij dat je net zo goed alleen maar plezier kan hebben en niemand kan helpen, omdat je het uiteindelijk toch allemaal voor jezelf doet en mensen er echt niet beter van worden als jij iets kleins doet, wat goed kan zijn voor anderen.

Ik was het deels met hem eens, maar ook voor een zeer groot deel oneens. Ik geloof wel dat mensen heel veel doen om zichzelf gelukkig te maken, eigenlijk vrijwel alles. Maar aan de andere kant, denk ik dat het niet zo zwartwit ligt. Je kunt mensen helpen, je kunt heel veel voor andere mensen doen en aan de andere kant kan dat je een goed gevoel geven. Maar ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik sommige dingen wel écht doe om anderen te helpen. Dat geeft mij een goed gevoel, maar dat is niet mijn bedoeling dan.. denk ik.

Ook hadden we het over vriendschap. Waarom heb je vrienden? Ik zei: Zodat je geluk/verdriet en van alles kan delen en met vrienden kan je bepaalde situaties makkelijker of leuker maken. Waarop hij weer reageerde dat je dus vrienden hebt om jezelf gelukkig te maken. Ik zeg: Je hebt vrienden om elkaar gelukkig te maken :).

Pff, al met al volgens mij een nogal warrig verhaal. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik vind het ook altijd moeilijk om over na te denken en ik ben heel benieuwd naar hoe andere mensen hier tegenaan kijken :) Handelen mensen puur uit egoïsme? En waarom heb je vrienden?

beestenfreak

Re: Ieder mens is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:13

gedeeltelijk wel denk ik. dat is eigenlijk puur instinct. zonder egoïsme overleef je niet ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:14

Op zich is het wel waar denk ik. Je hebt toch over het algemeen geen vrienden waar je niet blij van word, je doet voor een ander misschien wel een vervelend werkje maar je doet dat omdat het je een goed gevoel geeft.

Aan de andere kant waarom zou je je goed voelen als je iets voor de ander doet als je toch alleen om jezelf zou geven. volg je me nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:15

Ik denk wel dat ieder mens egocentrisch is.

Echt egoïstisch..... ja sommigen.

Maar er zit vaak bij heel veel wat je doet wel eigenbelang, dus mss is het wel een beetje waar.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:17

liedje89 schreef:
Op zich is het wel waar denk ik. Je hebt toch over het algemeen geen vrienden waar je niet blij van word, je doet voor een ander misschien wel een vervelend werkje maar je doet dat omdat het je een goed gevoel geeft.

Aan de andere kant waarom zou je je goed voelen als je iets voor de ander doet als je toch alleen om jezelf zou geven. volg je me nog.

Advocaat van de duivel: Omdat het jou dan een goed gevoel geeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:19

Oh, natuurlijk is ieder mens egocentrisch... we hebben nog altijd die overlevingsdrang, al is het onbewust. Maar daarnaast kunnen wij mensen er ook bewust voor kiezen om onszelf op te offeren en iets voor een ander te doen. Al zijn dit vaak de echt extreme gevallen, want bij veel kleinere dingen komt 't eigenbelang toch weer om het hoekje kijken... :)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:19

Niet bedoeld als dooddoener maar hier hebben al een hele hoop slimme mensen over nagedacht. Zie voor een startpunt o.a.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Altruism

Bottomline is een beetje dat mensen (en dieren) eigenlijk alleen dingen doen omdat ze zich er zelf beter door gaan voelen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:21

Voor dieren lijkt het me logischer, omdat zij geen onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad..

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:22

jip! Vorige week in men superinteressante (not) cursus corporate governance gezien: Veronderstelling mbt mensen:

- uiteindelijk komt alles wat een mens doet neer op self-interest (dus egoïsme)
- mensen zijn slechts beperkt rationeel (dus denken loopt niet altijd rationeel)
- risico-avers (doet hier niet echt ter zake)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:23

Chris schreef:
liedje89 schreef:

Advocaat van de duivel: Omdat het jou dan een goed gevoel geeft.

Waarom zou je je goed voelen als je iets doet voor iemand anders en nutteloos voor jou, als je echt egoïstisch bent ga je je daar toch niet goed over voelen dan denk je 'wat een tijdverspilling' :Y)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:24

Nee, dan denkt diegene: Pff voor mij helpt dit niet maar ik help nu haar en dat laat haar beter voelen, dus dan heb ik weer iets goed gedaan. Denk ik :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:25

Nee, je doet wat voor een ander ... dat geeft jou een goed gevoel.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:26

Ja idd, dat bedoel ik :j Dat is wel zo, maar je doet het toch óók omdat je wil dat die ander zich beter voelt, omdat je een band hebt met die persoon.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:27

ja maar het komt toch altijd uit op eigenbelang: je voelt jezelf er beter door

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:27

Ik vraag me dat zo af, of je het dan voor de 100% voor jezelf doet.. Je doet het toch óók om de ander te helpen..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:28

totaal off-topic misschien, maar over dit vraagstuk is een werkelijk hilarische aflevering van Friends. Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen uit welk seizoen, maar de bottomline komt in ieder geval met die van Bart z'n link overeen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:28

Ik ben wel van mening dat ieder mens egoïstisch is, alleen zijn er mensen die er helaas te ver in doordraaien. Maar je doet toch een heleboel dingen zodat je er zelf beter van word, waarbij je niet aan de ander denkt :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:30

Ja die is heel grappig idd :') Maar imo klopt die niet helemaal. Phoebe doet iets wat niet positief is voor haarzelf, dus op dat moment is het niet egoïstisch, maar als ze later hoort dat het toch anders uitpakt is het opeens wel weer slecht ofzo.. Terwijl het toch om het moment van doen gaat..

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:30

Ik hoorde laatst die stelling ook! In het begin dacht ik echt; NEEEEE natuurlijk niet!
Maar als je er over nagaat denken..

Eigenlijk doe je alles vanuit je eigen ik, je 'denkt' alleen maar aan jezelf ook wanneer je aan andere denkt. Want wanneer je voor anderen klaar staat, doe je het ook deels voor jezelf; omdat zij het waarderen dat je dat doet. En daardoor is het eigenlijk ook voor jezelf ;)

Filosofisch... B-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:31

Maar waarom help je die ander dan?
BV omdat je medelijden hebt.
Als je degene helpt is je medelijden weg... dus je doet het indirect voor jezelf.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:32

Brainless schreef:
Maar waarom help je die ander dan?
BV omdat je medelijden hebt.
Als je degene helpt is je medelijden weg... dus je doet het indirect voor jezelf.

Waaah dat is zo waar dat ik het niet wil geloven :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:34

Volgens mij gaat de helft ook nog eens onbewust... bijv. als je een ander helpt uit medelijden, zoals Brainless al schreef.

Maar er is dan toch niks mis met dat egoisme? Want je helpt toch een ander. :+ Egoisme is pas slecht als je erin doorslaat, maar alles waar teveel van is is niet goed...

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:34

Dat is ook weer zo Fiffil :) Maar ik vind het zo'n raar idee ofzo..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:34

Ik denk dat je met een grote egoïst hebt gesproken ;)

Ik denk ook dat er gradaties zijn in het egoïsme van mensen. Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid. Terwijl veel mensen dat toch echt uit beleefheid doen.

En je hebt natuurlijk mensen die narcistisch zijn, die zijn extreem egoïstisch en vrijwel alleen maar met zichzelf bezig. Dit is "gewoon" een karaktereigenschap. Maar zo denk ik dus dat er ook zat mensen zijn die eigenlijk constant zichzelf wegcijferen om anderen te helpen...soms zo erg dat ze er zelf aan onder door gaan. Dus dan kan je toch niet echt stellen dat je dat voor zichzelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:35

Ik vind mezelf helemaal niet egoïstisch. :=
Natuurlijk doe je wel dingen die je een goed gevoel geven, die je blij maken.
Maar ik doe ook veel dingen waar ik zelf geen baat bij heb.

Voorbeeldje: Ong. 2 maanden terug kreeg ik een pb'tje van een meisje dat heel graag eens op een [ras] wilde rijden en ze vroeg of ze een keer op Kim mocht komen rijden.
Tuurlijk mag dat! :j Maar heb ík er iets aan? Nee.. :n

Nog een voorbeeldje: Bokker Zooist had een topic geopend waar ze om spulletjes vroeg voor goede doelen.
Ik heb 2 zadels, 4 bandages, 1 deken, hoofdstel en nog wat dingen gedoneerd.. maar word ik daar zelf beter van? Nee, absoluut niet!
Want ik had die spullen ook kunnen verkopen voor een klein bedrag en hiermee de dierenarts-rekening van mijn paard mee betalen.