Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:07

Hallo,

Erg actueel: de aardbeving in Haiti.
Een minister verdubbelt alle opbrengsten.

Waar word dit geld dan vandaan gehaald??
Landen met ontwikkelingshulp, doneren ontzettend veel geld, waar wordt dit vandaan gehaald?
Hebben die landen nog wel ontwikkelingshulp nodig, als ze zelf zoveel kunnen doneren aan andere landen?

Klinkt heel erg raar in mijn oren :)

Ben benieuwd naar jullie meningen
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 22-01-10 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

geerke

Re: Gledinzameling voor Haiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:08

belasting geld denk ik....

Yffiejj

Lolacabana

Ik heb zelf niks gedoneerd. Ze gebruiken mijn geld al voor de verdubbeling, dus indirect wel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:08

Maar een land dat al ontwikkelingshulp nodig heeft, en zelf staatschulden heeft.

Hoe kun je dan gaan doneren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:09

Yffiejj schreef:

Het gaat er niet om of je doneert, het gaat erom waar de overheid al dit geld vandaan haalt om opgebracht geld te verdubbelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:10

dat is vaak een politiek probleem,daar kan de toch al arme bevolking niet veel aan doen...
Die landen hangen vaak aan elkaar van corruptie....

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:12

Marjoow schreef:
Yffiejj schreef:

Het gaat er niet om of je doneert, het gaat erom waar de overheid al dit geld vandaan haalt om opgebracht geld te verdubbelen.

Ja daar ben ik dus ook wel benieuwd naar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:13

nederland vangt erg veel belasting...alles is z'on beetje belast in nederland...om maar een paar dingen te noemen:
Brandstof....de accijnsen(hoe schrijf je dat) brengen veel op.
Belasting op gas/electriciteit.
Belasting op loon/huizen/weggebruik/riool.....teveel om op te noemen.....

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:34

ik vind het eigenlijk niet ok, zelf zitten ze de hele tijd te zeuren er moet bezuinigd worden, en nu gaan ze zomaar 40 miljoen aan iets anders geven.
Niet dat ik niet vind dat er daar geen hulp nodig is, in tegendeel zelfs, maar je zag bij andere rampen gewoon dat het geld niet goed terecht kwam.
En het is toch wel ons geld.
Voor die 40 miljoen die die minister weg heeft gegeven, zouden ze hier de leraren ofzo wat extra kunnen geven of iets anders waar een tekort in is.

Als mensen geld willen geven, dan doen ze dat toch wel. Anders was er niet zoveel gestort.
Vergelijk maar eens, duitsland is (volgens mij) 4 keer zo groot als nederland heeft veel meer inwoner en had toch minder dan 20 miljoen bij elkaar gebracht.

NEderland blijft zo'n beetje opdraaien voor alles(zo betalen we ook bijna het meeste aan belastingen van iedereen in de Europese unie, terwijl we bijna het kleinste land zijn).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:40

ik snap je opmerking niet: dat landen met ontwikkelingshulp geld doneren? Welk land heb je het specifiek over? Nederland geeft geen ontwikkelingsgeld aan Haiti.

Haiti is altijd een land geweest wat overal buiten viel. 200 jaar geleden hebben de slaven zich bevrijd onder het juk van de Fransen vandaan. De overige koloniale landen waren doodsbang dat de revolutie van de slaven oversloeg naar hun rijke eilanden in het Caribisch gebied en Amerika.
Nooit investeringen door rijke landen, geen toeristenindustrie, geen ontwikkelingshulp. Ze zijn altijd in de steek gelaten.

Daarom is het juist nu goed, dat de Haitianen nu eindelijk ook eens geholpen worden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:40

Volgens mij komt de bijdrage van ruim 40 miljoen zowieso uit het potje 'ontwikkelingshulp' ... dus het is niet zo dat het weggetrokken wordt bij andere departementen. Er valt natuurlijk zowieso te twisten over ontwikkelingshulp in het algemeen, maar wellicht doet dat nu voor Haiti niet zo terzake.

En dat NL zoveel gestort heeft, ach dat is toch ook wel weer mooi van ons kleine landje?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:45

Marjoow schreef:
Maar een land dat al ontwikkelingshulp nodig heeft, en zelf staatschulden heeft.

welke landen heb je het over dan?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:46

Ik geloof dat er enkele Afrikaanse landen waren die schulden hebben kwijtgescholden...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:00

Het geld dat Koenders gebruikt voor de verdubbeling van die donaties komt uit het lopende budget van Ontwikkelingssamenwerking. Die hebben vast een potje noodhulp staan.

Of er landen die zelf ontwikkelingshulp krijgen ook aan Haïti doneren heb ik zelf eigenlijk nog nergens gelezen. Heb je daar een bron van?

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:07

Lolacabana schreef:
Ik heb zelf niks gedoneerd. Ze gebruiken mijn geld al voor de verdubbeling, dus indirect wel.

Ja precies en heel veel mensen denken er zo over.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:10

Lolacabana schreef:

Ja dat, ik vind het niet nodig om 'dubbel' te doneren.

CM_

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:13

Ik ben ook verbijsterd over hoe makkelijk die meneer Koenders zo makkelijk even dit gigantische bedrag kan verdubbelen.

Ben het er dan ook helemaal niet mee eens...
Belastingcentjes horen voor eigenland doelen gebruikt te worden, anders mist het toch volledig zijn doel?
Want waar betalen wij belasting voor?
Om de zaken in ons land te verbeteren toch?
Wegenbelasting voor betere wegen etc etc.

Ik vind het nobel van alle mensen die gedoneerd hebben, maar die verdubbeling had zeker niet gehoeven, de donatie zou per land van de grootte van het land moeten afhangen, en dit staat volledig in contrast met wat grote landen als Amerika doneren...

Het gaat ten koste van ons ! En dat lijkt me niet de bedoeling.

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:16

Marjoow schreef:
Hallo,

Erg actueel: de aarbeving in Haiti.

Landen met ontwikkelingshulp, doneren ontzettend veel geld, waar wordt dit vandaan gehaald?
Hebben die landen nog wel ontwikkelingshulp nodig, als ze zelf zoveel kunnen doneren aan andere landen?

Klinkt heel erg raar in mijn oren :)

Ben benieuwd naar jullie meningen

Uit de "potje" voor ontwikkelingshulp, hier heeft Nederland een apart potje voor. Dit "potje"wordt gevuld door de belastingbetaler, BV. van elke 100 euro dat je belasting betaald gaat 1 euro in het "potje" voor ontwikkelingshulp.
Alle landen binnen de EU hebben dit met elkaar afgesproken in een verdrag.

Geen idee, ik kon hier ook niets over vinden, uit welke bron heb jij dit? Ik heb dit nergens in een verdrag over onwikkelingslanden kunnen terug vinden.

EDIT: dezelfde vraag als Prrr

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:16

CM_ schreef:
Ik ben ook verbijsterd over hoe makkelijk die meneer Koenders zo makkelijk even dit gigantische bedrag kan verdubbelen.

Belastingcentjes horen voor eigenland doelen gebruikt te worden, anders mist het toch volledig zijn doel?

Ik vind het nobel van alle mensen die gedoneerd hebben, maar die verdubbeling had zeker niet gehoeven, de donatie zou per land van de grootte van het land moeten afhangen, en dit staat volledig in contrast met wat grote landen als Amerika doneren...

CM, je slaat weer de spijker op zijn kop.

Missschien moet de regering in dit land eerst de problemen oplossen die hier spelen... mensen die leven onder de armoede grens, bureau jeugdzorg die de vraag naar hulp niet aankan, de gezondheidszorg die op alle fronten moet inleveren terwijl de kosten alleen maar stijgen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:34

zammetje schreef:
CM_ schreef:

CM, je slaat weer de spijker op zijn kop.

Missschien moet de regering in dit land eerst de problemen oplossen die hier spelen... mensen die leven onder de armoede grens, bureau jeugdzorg die de vraag naar hulp niet aankan, de gezondheidszorg die op alle fronten moet inleveren terwijl de kosten alleen maar stijgen.....

normaal denk ik er ook zo over....maar wat er nu gebeurt is in haiti is wat anders.
Dit gaat over een natuurramp...de mensen die toch al niets hadden zijn getroffen.
Inderdaad....wat Janouk@ schrijft is helemaal waar....frankrijk heeft het rijke haiti leegeroofd.

Ik schaam me dood dat ik blank ben....ik hoop dat dor deze ellende de bevolking nu eens uit die neerwaartse spiraal geholpen word....en dat de hulp ook na de wederopbouw bijft voortduren.

Deze mense verdienen het na eeuwen van onderdrukking....mischien verdienen ze het wel meer dan andere ontwikkelingslanden...

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:39

CM_ schreef:

Koenders kan dit zo "makkelijk" verdubbelen omdat dit geld al gereserveerd staat voor noodhulp..
Zoal ik al schreef dit staat vast binnen de EU, Nederland is verplicht om hier een"potje"voor te hebben.

Net als voor al die andere punten die je aangeeft is er geld gereserveerd vanuit potjes meer info is hier te vindenhttp://www.minfin.nl/

Jaarlijks wordt gekeken hoeveel en waar ons belastinggeld naar toe gaat, de miljoenen nota wordt bekend gemaakt op prinsjesdag.

indirect heeft iedere Nederlander hier invloed op, via het stemmen op de politieke partij van jou keuze.
Ook gemeentelijk, provinciale verkiezingen hebben invloed om mee te kunnen bepalen waar jouw belastingcentjes naar toe gaan.

En niet te vergeten binnen de Europese unie, van hieruit is bepaald dat elk land dat lid is van EU een x bedrag moet reserveren voor noodhulp. Elke Nederlander boven de 18 kan hier ook zijn stem in uit brengen

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:44

Ik vond het wel een beetje bizar dat de minister als commentaar had: ik was benieuwd hoeveel geld mensen er voor over hadden, daarom vond ik dit een passend bedrag (zo kwam het op mij over)

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:54

Ik vind het soms wel een beetje jammer dat het lijkt alsof er eerst iets ernstigs moet gebeuren voordat er echt aandacht voor een situatie ergens komt...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 16:53

verootjoo schreef:
Marjoow schreef:

welke landen heb je het over dan?

Ik las laatst in de krant dat Suriname of Curacao veel geld gedoneert zou hebben, terwijl dit land zelf nog in ontwikkelingshulp zat :)