KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 00:17

AMSTERDAM - Dikke mensen die willen vliegen met luchtvaartmaatschappijen KLM en Air France moeten binnenkort mogelijk dubbel gaan betalen. Want mensen die niet goed in een stoel passen, moeten een tweede ticket boeken. Dat heeft een woordvoerster van KLM dinsdag laten weten.

„Het is nieuw beleid. De reden is de vliegveiligheid, op deze manier kunnen we dit garanderen en daarnaast een stukje comfort bieden”, aldus de zegsvrouw. De nieuwe regel gaat per 1 april in.

Als vanaf die datum in het vliegtuig blijkt dat iemand toch niet in een stoel past, wordt de passagier geweigerd. Het criterium hiervoor is dat de leuningen van de stoel op en neer moeten kunnen. Zwaarlijvige mensen krijgen wel 25 procent korting bij het boeken van een tweede stoel. Als het vliegtuig niet is volgeboekt, kan de passagier de kosten van het tweede ticket terugkrijgen.

Marieke van Spanje van de Nederlandse Obesitas Vereniging noemt de maatregel belachelijk en geeft aan dat het overgewicht van obesitaspatiënten vaak door een medische aandoening wordt veroorzaakt. „Wij vinden dit zeer te betreuren en wij gaan ons beraden op stappen”, aldus Van Spanje. Zij had liever gezien dat de maatschappijen bredere stoelen ontwikkelen. En het gaat volgens haar veel bureaucratie en praktische problemen opleveren. „Zie jij al zo'n dikke persoon door het gangpad lopen om te kijken of er nog stoelen vrij zijn, opdat hij zijn geld kan terugvragen?“

Bron: Telegraaf

Wat vinden jullie, "dikke" onzin of helemaal mee eens?

Zelf ben ik het er in het kader van vliegveiligheid helemaal mee eens. De argumenten die mevrouw Van Spanje noemt vind ik flauwekul. Wat denk je dat het kost om voor alle vliegtuigen bredere stoelen te laten maken? :+

Anoniem

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:32

Ik vind het volkomen begrijpelijk. Heb zelf wel eens in een vliegtuig naast iemand gezeten die erg dik was, geloof me, das met mijn 50 kilo geen pretje...

Daarnaast mag ik (opnieuw: met mijn 50 kilo) voor extra bagage gewoon dokken terwijl een echt dik persoon zonder bagage al gauw 120+ kilo weegt en ik met bagage en al nog geen 70 :+

Dus ja, ik vind het wel fair tegenover medereizigers als je voor 2 zitplaatsen moet betalen als je er 2 gebruikt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:38

Ik heb nog nooit gevlogen maar als ik soms die vliegveld programma's op tv zie vraag ik me altijd wel af hoe een wat dikker persoon zich daar tussen moet proppen.
Tweede stoel betalen moet bij veel maatschappijen al jaren vooral in Amerika (hoe kan het ook anders).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:39

Ik vind het op zich logisch dat als je twee stoelen nodig hebt je ze ook allebei betaald. Ik snap dat het vervelend is vooral als je niks aan je overgewicht kan doen om er op deze manier mee geconfronteerd te worden. Kan me best voorstellen dat je je dan even heel klein voelt no pun intended. Maar extreem lange mensen of mensen met rug of been klachten moeten ook gewoon betalen voor extra been ruimte of comfortabelere stoelen.

Ik vraag me wel af hoe mensen nu moeten weten dat ze twee stoelen moeten boeken. Zijn de maten dan te vinden op de site van de klm en air france.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:47

Op het moment dat er "mogelijk" in een persbericht wordt gebruikt, wacht ik het nog even af. De soep wordt zelden zo heet gegeten als hij wordt opgediemd. Dat Obesitaspatienten zelf niets aan hun zwaarlijvigheid kunnen doen, is echter niet waar. Maar krijgen Anorexiapatienten dan ook korting omdat ze minder gewicht meezeulen en zo brandstofkosten besparen?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:49

Geloof me, ik heb 1 x naast een mevrouw met formaat sugar lee gezeten, en dat is geen pretje. Een discussie over de armleuing hoef je niet aan te gaan, plus dat mijn halve stoel ook door haar ingenomen werd. Daarnaast de hele tijd puffen, en een zweetmeur. Bah!

Wel benieuwd hoe ze dat willen realiseren... Moet iedereen straks bij het boeken zijn lengte en gewicht aangeven? En wat is die grens? Wat ik niet dik vind, kan een ander al mega vinden....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:50

Cassidy schreef:
Op het moment dat er "mogelijk" in een persbericht wordt gebruikt, wacht ik het nog even af. De soep wordt zelden zo heet gegeten als hij wordt opgediemd. Dat Obesitaspatienten zelf niets aan hun zwaarlijvigheid kunnen doen, is echter niet waar. Maar krijgen Anorexiapatienten dan ook korting omdat ze minder gewicht meezeulen en zo brandstofkosten besparen?

Veel zouden er misschien iets aan kunnen doen. Maar er zijn ook echt wel mensen die door stofwisselingsziektes of medicijn gebruik heel weinig kunnen doen aan hun overgewicht. Misschien dat als je met twee anorexia patienten bent je samen in een stoel kan :P, het gaat om de stoelen niet om het gewicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:52

Laar ik nu zelf Obesitaspatient zijn. En dat heb ik toch echt zelf gedaan. Ieder pondje komt door het mondje, en het is echt een mythe dat je zware botten hebt, of een langzame verbranding, of hormonele problemen. Een Obesitaspatient kan zeer zeker wat aan zijn Overgewicht doen. Alleen heb je Levenslang. Met een hoofdletter L.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:03

Cassidy schreef:
Laar ik nu zelf Obesitaspatient zijn. En dat heb ik toch echt zelf gedaan. Ieder pondje komt door het mondje, en het is echt een mythe dat je zware botten hebt, of een langzame verbranding, of hormonele problemen. Een Obesitaspatient kan zeer zeker wat aan zijn Overgewicht doen. Alleen heb je Levenslang. Met een hoofdletter L.....

Dat hoor je niet vaak zeggen Cassidy, compliment daarvoor alvast :). Er zit wel een maartje aan natuurlijk, want ookal zou het waar zijn wat je zegt, dan is het dat vaak niet in de beleving van de dikkere mens, je bent een uitzondering.

Dikke mensen worden wel vaak als probleem gezien, ofwel ze worden al gevaarlijk gezien bij het mogelijk blokkeren van de vluchtwegen of ze zijn te groot voor de stoelen. Nog even en je mag alleen nog met een fitpas het vliegtuig in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:07

Obesitas is hard op weg om probleem nummer 1 te worden. Nog erger nog dan roken. In Amerika is het al een probleem, in Europa gaat het nog komen (we lopen over het algemeen 10 jaar achter....)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:08

Raar dat er zoveel wetenschappelijk onderzoek met bewijs is gebeurd naar een mythe (de zware botten nu niet). Misschien eens why thin people aren"t fat zien op youtube. Een documentaire van normaal niveau over de verschillende oorzaken van overeten.
En tuurlijk is er wat aan te doen, net zoals alle fysiologische, neurale, psychologische stoornissen hoe divers ook de reden mag zijn. Maar die weg is nu eenmaal niet makkelijk, oordelen aan de buitenkant wel :)
En zolang je geen medische wonderbril hebt waardoor je kan zien waar de oorzaak is, kan je ook niet voor alle obesitas patienten spreken. Dat doen hoog opgeleiden gelukkig niet, laat staan dat een bokker dit moet doen. :)

Met andere woorden het is duidelijk dat het door eten komt, maar de reden waarom er gegeten word is het probleem..

Als je twee stoelen nodig hebt dan vind ik ook dat je daarvoor moet betalen. Is alleen maar eerlijk tegenover de medepassagier
Laatst bijgewerkt door lesilla op 20-01-10 01:18, in het totaal 2 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:11

Ik snap het wel en ik ben het er ook mee eens. Máár, gaan ze in de realiteit ook die mensen op 2 stoelen zetten? Of worden de stoelen naast deze mensen ook gewoon volgeboekt voor andere mensen, waardoor je alsnog jezelf er tussen moet wurmen terwijl diegene die naast je zit de oorzaak hiervan is... daar ben ik dan wel benieuwd naar.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:13

Euh.. voor kunnen ze niet grotere stoelen maken, dat je die moet boeken, en dan bijvoorbeeld een derde meer betaald?

Ik vind de stoelen sowieso te klein, ook voor mensen met een normaal postuur. Dat je dubbel moet betalen, dan wordt je tripje ook weer zo duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:14

Cassidy schreef:
Obesitas is hard op weg om probleem nummer 1 te worden. Nog erger nog dan roken. In Amerika is het al een probleem, in Europa gaat het nog komen (we lopen over het algemeen 10 jaar achter....)

Dat is inderdaad zo. Een deel van de Amerikanen heeft wel een ommezwaai gemaakt naar gezonder eten en meer groenten, maar ze kunnen er nog steeds geen salade maken onder de 500kcal :D.

Er werd hier al geopperd om vliegtuigen te voorzien van grotere stoelen. Dat kan natuurlijk heel makkelijk gerealiseerd worden, maar dat maakt de prijs per ticket wel hoger, ook voor de dunne mensen in die iets te grote stoel en dan ben je wel een beetje in de omgekeerde wereld beland denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:16

De maat stoel op een intercontinentale vlucht is wel wat royaler bemeten dan een stoel in een continentale vlucht. Been there, done that....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:18

In de business class is het doorgaans ook prima en sommige maatschappijen bieden ook first class stoelen aan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:20

Lovely schreef:
Cassidy schreef:

Dat is inderdaad zo. Een deel van de Amerikanen heeft wel een ommezwaai gemaakt naar gezonder eten en meer groenten, maar ze kunnen er nog steeds geen salade maken onder de 500kcal :D.

Er werd hier al geopperd om vliegtuigen te voorzien van grotere stoelen. Dat kan natuurlijk heel makkelijk gerealiseerd worden, maar dat maakt de prijs per ticket wel hoger, ook voor de dunne mensen in die iets te grote stoel en dan ben je wel een beetje in de omgekeerde wereld beland denk ik.

Er staan al grotere stoelen in het vliegtuig. In de eerste klas zijn de stoelen veel breder en heb je ook meer beenruimte. Je zou natuurlijk het hele vliegtuig zo in kunnen richten maar dan word vliegen zo mogelijk nog duurder en word de CO2 uitstoot per km per persoon nog hoger.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:20

Cassidy schreef:
De maat stoel op een intercontinentale vlucht is wel wat royaler bemeten dan een stoel in een continentale vlucht. Been there, done that....

Vind je :+

Ik kon op mijn vlucht Canada-Nederland geen kant op, maar heb met mijn vluchten binnen Europa geen problemen gehad :D. Achterin waren de stoelen (canada-Nederland) idd ruimer, omdat je daar maar met zijn tweeen naast elkaar zit...maar 3-4-3..drama! Ik had echt meer ruimte met mijn transaviavluchtjes hoor :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:21

Er zijn vliegtuigmaatschappijen waar er geen eerste klas meer bestaat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:22

Gewoon BC boeken, zit je prima :).

CO2 uitstoot probleem is ook al zo'n mythe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:23

Singapore Airlines, ook geen probleem. En de service is ook nog eens buitengewoon goed...

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:27

Ik vind het eigenlijk onzin. En daarnaast de woorden ''dikke mensen'' zijn enorm breed genomen. Wanneer ben je te dik?
Ik vind dit hetzelfde als dat ze mensen met een bepaalde huidskleur gaan weigeren ofzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:30

Als je BMI over de 25 zit ben je te zwaar.
Met een BMI van 30 heb je obesitas.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:31

ik heb op mijn reis naar mexico 1 keer naast een man gezeten met afmetingen van heb ik jou daar. Ik zat naast het raampje, hij naast het gangpad. Ik ben zelf klein en dun (al zeg ik het zelf) Hij zat voor de helft op mijn stoel en dus moest de armleuning continu ophoog zijn, wat mij belemmerde om lekker te kunnen zitten en vooral slapen. om nog maar niet te spreken van de moeilijkheid dat hij zn tafeltje niet uit kon klappen en daarom maar zn drinken en eten op mijn tafeltje zette, wel met netjes vragen, maar wel ontzettend onhandig. ook zweetlucht en gehijg en vooral erg veel gesnurk en gerochel (slaap), ik ben normaal niet zo'n muggenzifter, maar dit vond ik toch echt niet prettig, wetende dat ik 10 uur lang daar moest zitten,. En ja, als ik naar de WC moet,, duurde het echt heel lang voordat hij zich uit zn stoel gewurmd had en ik normaal kon passeren. Ik vind dat die mensen óf 1e klas moeten boeken, waarbij de stoelen van de KLM breder zijn , meer beenruimte is, en ik geloof ook dat die stoelen een stukje uitelkaar staan. OF inderdaad 2 plaatsen moeten boeken (maar dan voor 50 % of indd 25% van de prijs.) ; zet een voorbeeld stoel neer bij de check in, zet die mensen daarop, past het; loop maar door, past het niet? bijboeken.
Ik vind het ergens heel erg sneu, bedenkende dat ze sowieso voor alles al meer geld kwijt zijn, maar ook het obesitas probleem moet in mijn ogen hard aangepakt worden en daarbij zie ik inderdaad dit soort maatregelen. het is misschien hard maar het moet duidelijk zijn dat obesitas écht een probleem is en ze er écht wat aan moeten doen. laat obesitas aub niet leiden tot het standaard verbreden van stoelen in vliegtuigen, dat is een onnodig kwaad. laat ze zo (alhoewel ze wel íets comfortabeler mogen, met name de beenruimte) obesitas is níet normaal en dat mag wat mij betreft duidelijk gemaakt worden, dit bedoel ik meer als stimulans om af te vallen.
Laatst bijgewerkt door muiszje op 20-01-10 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 01:35

@ milatje, voor de KLM ben je te dik als je niet meer in de stoel past met de armleuningen naar beneden en riem dicht.