Zembla: levensgevaarlijke genezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:59

De laatste Zembla aflevering ging over o.a. de misstanden in chiropractie, ostheopathie en andere alternatieve geneeswijzen.
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... &tx_ttnews[tt_news]=20767&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=a1805bfe0f

Citaat:
Chronische hoofdpijn, ADHD, astma, of een huilbaby? Terwijl reguliere artsen vaak geen antwoord hebben op dergelijke problemen, beweren osteopaten, chiropractoren en craniosacraal therapeuten deze klachten eenvoudig te kunnen oplossen. De populariteit van manuele therapeuten neemt dan ook hand over hand toe. Maar over de risico’s hoor je ze zelden.

De ZEMBLA-aflevering ‘Levensgevaarlijke genezers’ wordt uitgezonden op zondag 17 januari om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Volgens wetenschappelijk onderzoek helpt het manipuleren van wervels hoogstens bij lage rugpijn. Toch vergoeden ziektekostenverzekeraars ‘kraken’ voor alle mogelijke ziektebeelden. Ook consultatiebureaus of huisartsen bevelen de alternatieve behandeling steeds vaker aan. Het vertrouwen van patiënten is daardoor groot. Maar is dat terecht?

In ZEMBLA komen de ouders van baby Marloe aan het woord, die hun drie maanden oude dochter verloren door de behandeling van een craniosacraal therapeut. Marloe was een zogenaamde ‘onrustige baby’. Het consultatiebureau attendeerde de ouders op de mogelijkheid van een alternatieve genezer.Al voor de dood van Marloe is er in medische tijdschriften gewaarschuwd voor de behandeling. En na haar dood gebeurde dat opnieuw. Toch past de praktijk waaraan de therapeut verbonden was, de omstreden holding-methode nog steeds toe op baby’s. Ouders krijgen voorgehouden dat het ‘volstrekt ongevaarlijk’ is.

In de uitzending komt ook een 42-jarige man aan het woord, die een herseninfarct kreeg door de behandeling van een chiropractor. Van chiropractie is al tientallen jaren bekend dat het tot hersenbloedingen kan leiden.

Samenstelling en regie: Thomas Blom.
Research: Elma Verhey.
Eindredactie: Manon Blaas en Kees Driehuis.

Nog meer mensen die het gezien hebben?
Waar ik vooral van schrok is het feit dat de overheid niet controleert wie echt genezer is en wie niet, dus dat iedereen zichzelf zonder problemen genezer mag noemen. En dan ook nog zomaar een praktijk openen.. Ik wist niet dat dit kon/mocht, en ben er behoorlijk van geschrokken. Zelf heb ik (zoals veel anderen) niet echt veel verstand op medisch gebied, dus ik moet het van de voorlichting hebben. En als je dan hoort dat je niet volledige informatie over bijvoorbeeld risico's van behandelingen krijgt, dan vind ik dat echt een slecht punt... Daar ben ik eigenlijk nog het meest van geschrokken in deze docu..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:00

Ja ik heb 't ook gezien! Shocking...

Needje

Re: Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Net gekeken.
Weet nu iig dat ik nooit m'n nek laat doen. :=
Ik vind zeker dat de risico's die behandelingen hebben bekend moeten worden.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:38

Ik wordt al jaren door een chiropractor behandeld. Zo'n 3 keer per jaar gemiddeld, maar afgelopen jaar wegens een blessure vaker. Helpt mij super en mijn paard overigens ook!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:38

Maar ook je nek? En ook na het zien van de gevaren daarvan?

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:39

Jazeker, ook mijn nek.
ik heb de uitzending niet gezien overigens, maar ik zal het er ook niet om laten want ik knap er echt goed van op!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:41

ik heb het niet gezien,maar sta al jaren met verbazing te kijken hoe manueel/hapto en joost mag weten hoe ze allemaal heten...gewoon behandelingen uitvoeren waar ze helemaal geen opleiding voor hebben gehad.
Levensgevaarlijk!

Een vriendin van mij is chiropractor....zij heeft een studie achter de rug van 8 jaar in amerika....
Dat is z'on beetje net zo lang als huisarts,en dan gaat het meeste nog over de rug.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:44

Dat is ook levensgevaarlijk geerke. En zou ook niet moeten mogen.
Maar schijnbaar zijn bepaalde handelingen met opleiding nog steeds risicovol. En ik denk dat daar meer onderzoek naar gedaan moet worden. Zou toch niet fijn zijn als ik voor iets relatief kleins er heen ga, en met een beroerte terugkom (met alle gevolgen van dien).

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:47

Het is zoals Geerke zegt, chiroptactor is een lange degelijke opleiding.
Dus je moet wel kijken bij wie je gaat.
De chiropractor van mijn paard is tevens paarden DA!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:48

Chiroprator... hersenbloeding... Waarom heb ik dat nooit geweten....
Wat is er trouwens met dat babytje gebeurt.. want ik heb de uitzending niet gezien.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:53

Ik heb gehoord, over de bewuste baby die overleden is, dat er waarschijnlijk sprake is geweest van al onderliggend lijden. Tijdens zo'n holding raken baby's zodanig ontspannen, dat de ademhaling ook trager wordt (normale reactie) en in dit geval is er uiteindelijk een ademstilstand opgetreden. Dat is geen normale reactie op totale ontspanning, vandaar dat er zeer waarschijnlijk meer aan de hand is geweest.

Ik heb de uitzending niet gezien, en verder weet ik er ook weinig van, maar dit bepaalde geval speelde precies toen mijn jongste dochter ook door een fysiotherapeut werd behandeld. Mijn meisje is daarna ook nog door een cranio-sacraaltherapeut behandeld. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee, mijn dochter was geen huilbaby maar huilde wel heel veel en dat is beduidend minder geworden na die behandelingen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:58

Misschien toch even het filmpje bekijken dan kay27. Daar wordt nl uitgelegd wat er gebeurd bij die houding in combinatie met druk op de wervelkolom.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:00

Er zijn natuurlijk gevallen waarbij het helpt, anders zou heel de branche niet meer bestaan omdat ze geen klanten hebben.

Maar het risico is groot dat er bij de cranio-sacrale therapie iets fout gaat bij baby's, en daar wordt men niet over voorgelicht terwijl dat op z'n minst zou moeten. Je moet wel weten waar je aan toe bent en met de volledige informatie kiezen of je wel of niet begint aan zo'n therapie. Je moet goed en volledig ingelicht worden.
Daarnaast ging het in deze uitzending tijdens het stuk over de cranio-sacrale therapie vooral over een bepaalde methode die levensgevaarlijk is voor baby's, het 'holding'. Die zorgt o.a. voor een zeer belemmerde ademhaling en kan daarom heel verkeerd aflopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:05

Ik zelf ga ook al jaren naar diverse therapeuten en blijf dit doen, ik heb er baat bij. Ik informeer echter wel altijd van tevoren goed in mijn omgeving én ik check of de therapeuten bijv. genoemd worden op een opleidingssite als zijnde gediplomeerd of dat de praktijk aangesloten is bij een beroepsorganisatie. Op die manier kun je al redelijk wat kaf van het koren scheiden. Daarnaast ben ik van mening dat de berichgeving eenzijdig is én dat hier uitspraken zijn gedaan door artsen die over het algemeen de alternatievere geneeswereld niet zien zitten.
En ook in de gewone medische wereld gaat veel mis. Dus tja...
Ik heb idd ook vernomen dat het betreffende kindje onderliggende problemen had, hoe en wat weet ik echter niet.

Zoals ook hier in het topic wordt ook in de media en in zijn algemeenheid gesproken over de alternatieve therapeuten terwijl het eigenlijk om 1 specifieke behandeling binnen een bepaalde therapie ging. Dat vind ik ook misleidend.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:07

Die Engelse arts was toch (de eerste) hoogleraar in alternatieve geneeskunde?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:16

Ik weet niet of jullie weten wat craniosacraal therapie is, maar dit is absoluut geen methode om te kraken, en baby's liggen ook absoluut niet in verkeerde houdingen!

Ik word een beetje pissig over dit soort nieuws, want CS is gewoon een goede methode die veel kan oplossen, en dan wordt er zo'n programma gemaakt die kant nog wal raakt, omdat mensen compleet niet weten hoe het werkt blijkbaar.

Een baby ligt hier in een normale houding (op de rug) en het enige wat je doet is je handen ergens neerleggen, en steeds iets verplaatsen.

Osteopathie is géén alternatieve geneeswijze en gewoon wetenschappelijk onderbouwd.

Chiropractie ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar ook daar studeren mensen lang genoeg voor om te weten wat ze doen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 17:18

verootjoo schreef:
Chiropractie ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar ook daar studeren mensen lang genoeg voor om te weten wat ze doen.

Niet altijd dus, iedereen kan een chiropractie praktijk openen. En dat maakt het juist zo bizar, je moet in deze tak meer dan in de reguliere medische wetenschap zelf onderzoek doen naar wie je opzoekt en in welke praktijk.

Edit: de documentaire focust wel duidelijk op bepaalde takken van de alternatieve geneeswijzen hoor. Het ging alleen om behandelingen van chiropractors rondom de nek, en om de holding methode van de cranio-sacrale therapie.

De docu heeft op mij in ieder geval niet het effect gehad dat ik nu nog verder van alternatieve geneeswijzen af sta. Ik geloof zeker dat sommige geneeswijzen helpen, en daar sta ik nog steeds voor open. En ja, ook in de reguliere medische hoek komen fouten en missers voor, zeker weten! Maar de uitzending zet wel vraagtekens bij dingen die voor mij nieuw waren en waar ik niet bij stil had gestaan. Vooral dus dat iedereen zich genezer mag noemen en dat uit mag voeren..

Alle altneratieve geneeswijzen worden echt niet over een kam geschoren, als je maar goed luistert naar wat er eigenlijk verteld wordt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:23

Dat zou kunnen, ik heb de uitzending niet gezien maar op internet de berichtgeving erover gelezen. En die was wel degelijk erg veralgemeniseerd. Pas door verder en tussen de regels door te lezen, werd duidelijk waar het werkelijk om ging...

Feit blijft dat er weer (zoals vaak gebeurt in de media) iets heel erg groot wordt gebracht: de alternatieve geneeswereld is gevaarlijk, terwijl het als t puntje bij paaltje komt om 1 behandeling binnen een therapie gaat. Daarnaast weten veel mensen niet waar het over gaat, kunnen berichtgeving niet op waarde schatten.

Van een aantal vakgebieden vind ik het erg vreemd dat het nog altijd onder de alternatieve kant wordt geschaard terwijl er al lang wetenschappelijk bewijs voor is geleverd. Maar dit terzijde.

Wel zou naar mijn idee er meer moeten worden gedaan om verschillende therapeutische beroepen te beschermen zodat niet Jan en Alleman ze kan uitoefenen. Maar ook ben ik van mening dat iedereen ook zelf een soort van onderzoeksplicht heeft te kijken naar wie hij/zij toegaat. Let op bepaalde certificatien, een beroepsvereninging oid.

Tja en schat een oordeel op waarde: een gewone arts zal echt niet altijd positief zijn over zn alternatieve collega's, deels kan dit gestoeld zijn op juistheid, maar ik heb ook al vaak meegemaakt dat ze het eigenlijk niet konden uitleggen (gaat moeilijk als ze niet goed weten wát t nou precies is). En tja...laten we eerlijk zijn: de alternatieve therapeut is soms ook een concurrent van de gewone arts.

Voor mij zit iig de meerwaarde in de combi van alternatief en gewoon...imo zou het een het ander niet moeten uitsluiten. ;)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 18-01-10 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:25

Szan schreef:
Niet altijd dus, iedereen kan een chiropractie praktijk openen.

Dat vind ik idd ook raar. De wet BIG zou wat mij betreft voor álle beoefenaars van gezondheidszorg mogen gelden. En voor de jeugdzorg ook trouwens, maar dat is weer een andere discussie. ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:27

skippy1 schreef:
Voor mij zit iig de meerwaarde in de combi van alternatief en gewoon...imo zou het een het ander niet moeten uitsluiten. ;)

Voor mij ook! :j

Volgens mij ging het er ook vooral om, dat het voor 'onwetende mensen' erg gevaarlijk kan zijn. Als je je dus van tevoren niet verdiept (hoe het zit met opleidingen, verenigingen e.d.).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:29

Szan schreef:
verootjoo schreef:

Niet altijd dus, iedereen kan een chiropractie praktijk openen. En dat maakt het juist zo bizar, je moet in deze tak meer dan in de reguliere medische wetenschap zelf onderzoek doen naar wie je opzoekt en in welke praktijk.

Edit: de documentaire focust wel duidelijk op bepaalde takken van de alternatieve geneeswijzen hoor. Het ging alleen om behandelingen van chiropractors rondom de nek, en om de holding methode van de cranio-sacrale therapie.

Iedereen kan ook een psychologenpraktijk openen, een advocatenkantoor of weet ik het wat. Het lijkt me nogal logisch dat je voor je bij iemand onder behandeling gaat, informeert of deze bekwaam is :?

Chiropractie hou ik overigens ook niet zo van, en wat dat betreft ben ik het er wel mee eens. Ook al moeten ze 8 jaar (?) studeren, hun kennis is soms niet erg groot :=

Ik had het over CranioSacraal. Ik vind het nogal lomp om de schuld van de dood van een baby te geven aan deze therapie. Dat is gewoon níet mogelijk. Hier wordt alleen gewerkt met drukvlakken naar totale ontspanning van het lichaam. Een andere houding dan ruglig komt er niet in voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:31

Ja, dat zou iig zo moeten. Het artikel dat ik als, gaf groot als titel aan dat alternatieve geneeswijzen gevaarlijk zijn...hier schuilt mijns inziens dan ook weer het "gevaar" in dat veel mensen niet verder lezen en daardoor alsnog niet weten dat een hoop dingen wel goed werken. Dat is zonde. Vind ik althans! :j Het feit mbt zelfonderzoek naar welke behandelaar je kiest, kwam uberhaupt niet aan bod. ;)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:31

kay27 schreef:
Ik heb gehoord, over de bewuste baby die overleden is, dat er waarschijnlijk sprake is geweest van al onderliggend lijden. Tijdens zo'n holding raken baby's zodanig ontspannen, dat de ademhaling ook trager wordt (normale reactie) en in dit geval is er uiteindelijk een ademstilstand opgetreden. Dat is geen normale reactie op totale ontspanning, vandaar dat er zeer waarschijnlijk meer aan de hand is geweest.

Ik heb de uitzending niet gezien, en verder weet ik er ook weinig van, maar dit bepaalde geval speelde precies toen mijn jongste dochter ook door een fysiotherapeut werd behandeld. Mijn meisje is daarna ook nog door een cranio-sacraaltherapeut behandeld. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee, mijn dochter was geen huilbaby maar huilde wel heel veel en dat is beduidend minder geworden na die behandelingen.

Waarschijnlijk had je je meisje niet laten behandelen als je dit fimpje van te voren gezien, dan had je ook niet gezegd wat je nu zegt.

Wat de ouders overkomen is is verschrikkelijk. De behandelend (ziekenhuis) arts raadt deze houding zeer duidelijk af niet cs op zich.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:37

verootjoo schreef:
Iedereen kan ook een psychologenpraktijk openen, een advocatenkantoor of weet ik het wat. Het lijkt me nogal logisch dat je voor je bij iemand onder behandeling gaat, informeert of deze bekwaam is :?

dat is niet waar, advocaat ( in tegenstelling tot psycholoog trouwens in NL ) is een wettelijk beschermde titel. Als je deze titel gebruikt, zonder dat je daar de nodige registraties/opleiding voor hebt, kan je strafrechterlijk vervolgd worden. Vandaar de meerwaarde van een beschermde titel, dan kijken mensen wel uit voor ze zo'n titel gaan gebruiken ( echte linkmiechels heb je er altijd bijzitten natuurlijk ).

Ik ben zelf onder behandeling van een fysiotherapeut, die ook manueel therapeut is. Die combinatie is voor mij prima. Mijn man heeft hetzelfde, met een osteopaat, die is ook fysio. Ik zou het zelf heel eng vinden om me bij iemand te laten behandelen die geen duidelijke medische opleiding heeft ( in ieder geval, niet zover ik het zelf kan controleren wat de kwaliteit daarvan is ).
Ik denk dat heel veel alternatieve genezers heel veel mensen helpen, maar ik ben er zelf erg huiverig voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:45

wat een slecht programma trouwens := Heel veel dingen geven ze aan als 'alternatief' terwijl die allang wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Bij veel dingen zetten ze compleet andere beelden erbij, die als een banketstaaf op een drumstel slaan t.o.v. de gesproken tekst.

Walgelijk ook hoe mensen zeggen: "Als Marlou niet door de CS therapeut was behandelt, zou ze nu nog gezond leven". :r