truckers naar 48-urige werkweek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

truckers naar 48-urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:29

Nanne

Re: truckers naar 48-urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:33

Ons bedrijf word hier ook door getroffen..

Wij zijn een klein afhandelingsbedrijf op Schiphol met een eigen transporttak.. Wij zijn hier ook niet blij mee.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:40

Is toch juist ten gunste van de chauffeur?Snap het probleem niet zo.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:42

Najaaa!!

Dacht dat ze zo'n chauffeurs tekort hadden...
Vriendlief zit al de hele week zonder werk ( maar meer door het weer )
Denk dat die dit niet heel leuk gaat vinden!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:50

Misschien handig om even de gevolgen te vermelden voor wie denkt: nou en?
De EU heeft gesteld: alle vrachtwagenchauffeurs mogen maar een 48-urige werkweek.
Dit voor onder andere de verkeersveiligheid.
Leuk, maar een werkdag van een chauffeur bestaat niet alleen uit rijden; daar komt laden/lossen en wachttijd bij.
In de nederlandse wet staat ook nog zoiets vreemds: ook ziekte- en verlofdagen worden daarbij gerekend. 8)7
Dan werk je toch helemaal niet ?!? Dus heb je 1 week vakantie, wordt dat toch als werktijd gezien...
Onze wetten en CAO's zijn daar dus nog helemaal niet klaar voor, maar Nederland BV heeft zoals gewoonlijk weer geen ruggengraat en zwicht om de EU haar zin te geven... :r

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 15:52

Chiqa schreef:

Nou, misschien snap je 400 euro minder loon per maand wel? ;)

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:55

400 per maand? Denk dat dat zowat per week wordt.. ( mits genoeg werkgelegenheid, want nu is het gewoon k*t )
* even kleine toelichting. Vriendlief is eigen rijder, en rijd stelcon platen *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:55

MarvanTom schreef:
Chiqa schreef:

Nou, misschien snap je 400 euro minder loon per maand wel? ;)

Ja hé hé dat is logisch als ik minder ga werken zal ik ook minder gaan verdienen,
dat geeft nog geen antwoord op mijn vraag.
48 uur werken, ik doe het ze niet na, vind het juist goed dat er eens een streep wordt getrokken
voor hun eigen gezondheid, wat heet dit dan met 'de dupe van' te maken?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 16:33

Tja Merlinde, de eigen rijders worden nog zwaarder getroffen! Dat klopt!
Velen hebben een financiering op hun truck, vaste lasten, noem maar op, daar blijft dan helemaal niks meer van over...

@ Chiqa : minder uren werken is dus NIET ten gunste van de chauffeur.
Veel chauffeurs hebben voor dit beroep gekozen voor de lange dagen, die ongemerkt snel voorbij gaan. (echt!)
Je rijdt naar een klant, moet wachten om te kunnen laden/lossen, dus rijdt je niet, maar rust zeg maar.
Er is al een strenge rij- en rusttijdenwet, 4,5 uur rijden= verplicht 45 minuten rust. Overtreding hiervan: 100-den euro's bekeuring, die je ook krijgt als je nergens kan parkeren.
Als jij dus veel eerder dan je is toegezegd 'part-time' moet gaan werken en daar geen overgangsregeling qua inkomen ofzo voor is, zou jij daar toch ook van balen?

Praktijk: mijn ventje is met deze regeling op donderdag dan al klaar met werken, de truck wordt dan door iemand anders overgenomen voor 1 dag, want voor de baas is het te duur om de truck te laten staan. Dahag, 'eigen' truck!
Vertraging onderweg op donderdag en max uren? : moet er een nieuwe chauffeur komen om hem af te lossen.
Dat kost de baas nogal wat!

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:38

Ik doe het ze ook niet na.. Maar mijn vriend gaat dus echt geen werk af slaan. Het is 's ochtends 4 uur beginnen, en stoppen wanneer het klaar is. Dat is nu vaak tegen etenstijd al, maar normaal was dat pas om 8/ 9 uur 's avonds. Eigen rijders moeten het hebben van de over uren, daar gaan ze uiteindelijk aan verdienen..

Verder heeft mijn vriend in augustus een hele nieuwe vrachtwagen gekocht, en dat wel uit eigen zak betaald, dus behalve afschrijving en de normale dingen geen enorm gekke kosten. Maar toch. Een normale werkweek lag toch wel rond de 60/70 uur.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:29

Klopt Merlinde: 60 uur p/w is gewoon als chauffeur.
Het is dus niet zo dat er dan 60 uur op de weg worden doorgebracht, wat veel mensen wel denken.
En daardoor ongelukken zouden veroorzaken en files en nog meer van die onzinnige blabla. :O
Maar dat is een andere discussie.

De FNV schijnt het er ook mee eens te zijn; vreemd.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:33

Het rijden word op deze manier echt onaantrekkelijker en moeilijker gemaakt.

Onze chauffeurs staan soms nog wel eens 6 uur te wachten voordat ze geladen zijn. Dat gaan dus ook van die 48 uur af.. Terwijl ze dan inprincipe niks doen.. :n

Daar raak je als baas en als chauffeur gewoon je geld aan kwijt op deze manier..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:44

Weet je dit zeker Nanne?
Dat van de verlof- en ziektedagen is bekend, maar dit ook nog eens erbij?
Geen baas die dit kan betalen..! :oo
Dit zou dan nog meer bedrijven en eigen rijders de kop gaan kosten, lekker slim dan! _-:(

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:48

Van wat ik begrepen wel MarvanTom.. Het is in hun ogen nl tijd die ze aan het werk zijn, wat ook wel waar is, maar er gebeurt in die tijd niet veel..

Zowiezo vind ik dat ze momenteel aan het doordraaien zijn in de truckerswereld met de regels..

Zo rijden wij bijv. niet meer op Frankrijk omdat we daar al zo ongelovelijk veel geld hebben heen gebracht doordat chauffeurs gepakt werden op een half uur te weinig rust van een maand terug.. :x
Het is gewoon niet leuk meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:49

Hulde aan de politiek om de basis waar de economie opdraait even onderuit te halen :Z

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:05

Nou Nanne: Dat wordt dan wel erg part-time zo!
Tja, heel herkenbaar : het buitenland pikt zo vaak buitenlandse trucks eruit en trekt ze van boven tot onder binnenstebuiten om ook maar 1 boete uit te kunnen schrijven. Al gaat het maar om 1 lampje aan zijverlichting, terwijl er zat zitten: 100 euro boete in Duitsland. :n

@Asyaa : wat bedoel je precies met jouw opmerking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:07

Om juist precies op dit moment de basis van de economie (want zonder vrachtverkeer geen economie) deze regeling door de duwen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:10

Het is inderdaad zeker niet ten gunste van de chauffeurs. Ze moeten het van hun extra uren hebben. Mijn broer is chauffeur en heeft straks dus echt een probleem om zijn gezinnetje te onderhouden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:11

Asyaa schreef:
Om juist precies op dit moment de basis van de economie (want zonder vrachtverkeer geen economie) deze regeling door de duwen.

Dan heb ik je goed begrepen. Die smiley was dus voor de regering bedoeld?
Ben je zelf ook chauffeur ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:13

MarvanTom schreef:
Asyaa schreef:

Dan heb ik je goed begrepen. Die smiley was dus voor de regering bedoeld?
Ben je zelf ook chauffeur ?

Die smiley was idd voor de regering bedoeld.
Nee ben zelf geen chauffeur, ken wel een aantal mensen die wel chauffeur zijn, en heb niet anders dan respect voor de dagen (en weken) die hun achtereen werken.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:15

Fijn.... Kunnen we er nog een chauffeur bij aan nemen. 48 uur is echt niks. En de reden is veiligheid? Bedacht door iemand op kantoor die na 8 uurtjes werken moe is? Chauffeurs zijn niet anders gewend. En inderdaad.. als je in het buitenland komt word je er zo uitgepikt en word je binnenste buiten gekeerd.. En een pool die voor je rijd met duidelijke overbelading en kapotte lampen laten ze rijden.. Kan ik me vreselijk aan irriteren.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:30

Pollewoppy schreef:
Het is inderdaad zeker niet ten gunste van de chauffeurs. Ze moeten het van hun extra uren hebben. Mijn broer is chauffeur en heeft straks dus echt een probleem om zijn gezinnetje te onderhouden.

Dit is zeker ook nog een punt!
Het uurloon van een chauffeur ten opzichte van de verantwoordelijkheid is eigenlijk ver te zoeken.
Dat de overuren een inkomen goed moeten maken, klopt niet echt toch?
De basis van dat uurloon slaat werkelijk nergens op: is voor laag-opgeleiden... 8)7
Alsof een rijbewijs alleen voldoende is.
Chauffeursdiploma, ADR, VCA, HACCP, ben er vast nog meer vergeten, maar het simpelweg rijden met een truck is echt niet zo simpel.
Ik ga graag mee, maar zou zelf nooit de verantwoordelijkheid willen nemen van de lading en alles daaromheen, defensief rijden, gecijfer op minuten op de tacho-card om een economisch delict te voorkomen.
Simpel werk? :(
Mijn kantoorbaantje is er niks bij en die is toch vrij pittig...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 19:30

Zilvermoon schreef:
Fijn.... Kunnen we er nog een chauffeur bij aan nemen. 48 uur is echt niks. En de reden is veiligheid? Bedacht door iemand op kantoor die na 8 uurtjes werken moe is? Chauffeurs zijn niet anders gewend. En inderdaad.. als je in het buitenland komt word je er zo uitgepikt en word je binnenste buiten gekeerd.. En een pool die voor je rijd met duidelijke overbelading en kapotte lampen laten ze rijden.. Kan ik me vreselijk aan irriteren.

Dus nog een bedrijf gedupeerd.
Het wrange van het hele verhaal is dat niemand iets kan doen... Ik doel op acties/stakingen.
De chauffeurs willen wel, maar benadelen dan hun bazen en dat willen ze ook niet. Die zitten in hetzelfde schuitje...
De bazen kunnen ook niets doen tegen een EU-regel, de FNV bond? lachertje. Die lopen achter de feiten aan al sinds het bekend is.
Duidelijk zonde van het lidmaatschapsgeld.
Langzaamaan-acties een goed idee?

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:03

Ja zou kunnen maar dan benadeel je jezelf ook. T gaat om vrachten maken bij ons. En zou het zin hebben??

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:11

Wat ook wrang is aan deze regeling, als je op het buitenland rijdt, vrijdag morgen uren op, en dan.. Aflossing naar Basel laten rijden?
Nee hoor lekker overstaan bij de een of andere truckstop, waar je ook nog s om de oren wordt geslagen om een hapje te eten, te douchen, zelfs het gebruik van een plee.
Hoera voor deze regeling, is al net zo'n farce als de 35 uur scholingsregeling, internationale afwijkende regelgevingen (hoezo één Europa) en het ergste imo is dat de chauffeur soms een half uur tekort komt om thuis te komen, zeker met de digi tacho, van een dock afrijden en ergens parkeren betekend onderbroken pauze= geen pauze. Dat komt dan ook nog eens bij de diensttijd.
Zwijgen over de financiële gevolgen, veel chauffeurs hebben de lasten berekend incl overuren, zeg maar dag met het handje, VIVA LA FRANCE, zij weten er raad mee.
ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL.