De politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

De politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:11

Omdat politie regelmatig het mikpunt van spot en kritiek is op bokt. Ben ik wel benieuwd wat er dan leeft.

Waarom heeft de politie zo een algemeen negatief beeld in de Nederlandse samenleving.

Ook ken ik reacties van ex-politiemensen die in het bedrijfsleven weer werkzaam zijn, nog alle dag door "collega's" en meerderen op een uiterst negatieve manier worden omgegaan of zelfs gewoon worden genegeerd en neergehaald.

Vraag mij af wat de gemiddelde bokker denkt over politie en ex-politiemensen in hun omgeving.

Kan mij niet voorstellen dat het in andere landen binnen europa ook zo negatief is en dat die mensen met net zo weinig respect worden behandeld.

vencedor

Re: De politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:13

ik heb niks dan respect voor ze, op de gefrustreerde balletjes na. Dat zijn typisch mensen die vroeger gepest zijn, en nu het tijd vinden voor pay back... Diegene die het er gewoon om doen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:14

Ik ken mensen die bij de politie zitten.. moeten ze zelf weten, maar ik mag ze omdat ik ze ken buiten de politie om.

Met de politie zelf heb ik helemaal niks, en ook weinig goeds over te zeggen. Nou zijn dit eigen ervaringen natuurlijk, maar ik weet wel.. mocht er iets zijn, dan los ik het wel zonder politie op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:14

Wat vind jij dan gefrusteerde balletjes? Heb je voorbeelden? En hoezo zouden ze vroeger gepest zijn?

Denk je niet dat dat soort mensen nou juist Niet door een keuring komen? Want zo een keuring is best zwaar en er komt maar een klein percentage door alle keuringen en commissiegesprekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:16

Teelee schreef:
Ik ken mensen die bij de politie zitten.. moeten ze zelf weten, maar ik mag ze omdat ik ze ken buiten de politie om.

Met de politie zelf heb ik helemaal niks, en ook weinig goeds over te zeggen. Nou zijn dit eigen ervaringen natuurlijk, maar ik weet wel.. mocht er iets zijn, dan los ik het wel zonder politie op!

En wat zijn die ervaringen dan wel? Hoezo heb je er weinig goeds over te zeggen?

Ben wel benieuwd of je wensen in de vorm van hulp van de politie wel reeel is, dus ahw wel tot de politietaken behoren, dus eigenlijk handelen naar de wettelijke regels waarin bepaalt wordt dat handelen Mag.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:18

Een vriend van mij is in de leer voor politieman. En hij wordt met de dag arroganter. Het was een nuchtere, gezellige jongen. Nu niet meer. Maar aan de andere kant, dat begrijp ik ook wel waarom hij zo is geworden. Zo'n beroep kost heel veel van je priveleven. Je kunt heel veel dingen niet meer doen. Overmatig drinken op een avond, geen drugs meer proberen, je moet overal jezelf aan de regels zien te houden en daar komen er alsmaar meer bij. Heb eens in een gesprek gezeten met hem, en toen heeft hij me uitgelegd wat het met hem deed op bepaalde momenten, maar dat het wel zijn droombaan is.

Ik heb niets tegen politiemannen, vind het knap dat ze gaan voor wat ze graag willen doen. Beter tien onaardige politiemannen dan helemaal geen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:20

Overmatig dringen en drugs uitproberen op feestjes, is sowieso iets wat MIJ niet zou passen, als je idd diender bent, loop je daar verre van. Ik weet niet of dat arrogantie is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:20

Ik heb eigenlijk helemaal geen slechte ervaring met de politie. Denk ook dat een groot deel van de 'problemen' met de politie te maken heeft met het feit dat je je vaak al in een rot situatie bevind en een ongevoelige opmerking dan meteen echt vervelend is. En het feit dat de politie ook niet altijd iets voor je kan doen, vanwege burocratie en regels waar een losse agent echt niks aan kan doen.

Ken inderdaad mensen die zijn afgewezen voor de politie opleiding waarvan ik vond dat de selectie eigenlijk wel belachelijk streng was. Onder andere de vriend van een van mijn beste vriendinnen omdat hij niet assertief genoeg zou zijn, vind hem nu niet echt iemand die makkelijk over zich heen laat lopen oid. Maar ja misschien was hij wel heel zenuwachtig bij de solicitatie.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:22

ja ik zou inderdaad verwachten dat die niet door de keuring komen.

Voorbeeldje: een vriend van mij werd aangehouden op zijn scooter --> rollerbank. Nou prima als hij te hard gaat ben je fout maar hij ging dus niet te hard. Daarna kreeg hij commentaar op zijn band profiel, wat ook nog er net mee door kon. Maar die vriend van mij deed veel in scooters en wist precies hoeveel mm profiel het moest zijn. Waarop hij een boete kreeg omdat zijn lamp het niet deed. En het was gewoon overdag, dan hoef je geen lamp aan te hebben.

nog een voorbeeldje, je komt naar je auto gehaast omdat je parkeerkaartje verloopt. Je bent krap een paar minuten te laat, ze zien je aan komen lopen en dan nog snel even een bon uitschrijven en onder de ruitenwisser stoppen..

Verder zitten er ook ontzettend fijne mensen tussen, die hartstikke behulpzaam zijn. En ik ben ook wel iemand als ik fout zit , zit ik fout. Balen maar helaas pindakaas ze hebben gelijk.

En gespest zeg ik, omdat deze personen vaak niet getuigen van goede sociale vaardigheden en open staan voor andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:22

Als diender moet je een gigantisch grote bek hebben die je op gepaste momenten moet weten te gebruiken.

Tijdens de opleiding wordt je nl geleerd om eerst alles met je mondje op te lossen...geweld is nl het laatste en ook dat is volgens de politiewet geregeld.

Ook onderling moet je assertief zijn. Maar je vriend kan het altijd nog een keer proberen als hij beter voor zichzelf op kan komen en in zijn schoenen staat.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:25

Citaat:
Maar je vriend kan het altijd nog een keer proberen als hij beter voor zichzelf op kan komen en in zijn schoenen staat.

dit is een voorbeeld van jaren terug hoor, maar die vriend van mij was te goed gebekt en wist precies wat zijn rechten en plichten
waren en DAT stond meneer de agent niet aan..

En assertief zijn vind ik iets anders dan machtsvertoon, ik heb ook vaak zat agenten gezien die het diplomatiek oplosten en ook
echt een gesprek met mensen aan gaan.. Ik denk dat dat veel effectiever is.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-01-10 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:26

randie schreef:
ja ik zou inderdaad verwachten dat die niet door de keuring komen.

Voorbeeldje: een vriend van mij werd aangehouden op zijn scooter --> rollerbank. Nou prima als hij te hard gaat ben je fout maar hij ging dus niet te hard. Daarna kreeg hij commentaar op zijn band profiel, wat ook nog er net mee door kon. Maar die vriend van mij deed veel in scooters en wist precies hoeveel mm profiel het moest zijn. Waarop hij een boete kreeg omdat zijn lamp het niet deed. En het was gewoon overdag, dan hoef je geen lamp aan te hebben.

nog een voorbeeldje, je komt naar je auto gehaast omdat je parkeerkaartje verloopt. Je bent krap een paar minuten te laat, ze zien je aan komen lopen en dan nog snel even een bon uitschrijven en onder de ruitenwisser stoppen..

Verder zitten er ook ontzettend fijne mensen tussen, die hartstikke behulpzaam zijn. En ik ben ook wel iemand als ik fout zit , zit ik fout. Balen maar helaas pindakaas ze hebben gelijk.

En gespest zeg ik, omdat deze personen vaak niet getuigen van goede sociale vaardigheden en open staan voor andere mensen.

Van de bekeuringen kan ik heel goed begrijpen, betalen doet zeer, daarom heeft de overheid ook gekozen om in veel gevallen te sanctioneren in geldboetes ipv andere straffen.

Maar een lamp moet het altijd doen, je mag ook geen auto rijden met koplampen zonder lampjes er in omdat het overdag is. Profiel is bestistbaar, wellicht zat je vriend op het randje. Eerlijk is eerlijk, maar als ze verkeerscontroles doen, is het natuurlijk dubbel als ze dan geen bekeuringen uit gaan schrijven als ze overtredingen constateren. Ik kan mij voorstellen dat er dan een gekleurde meningen komen.

Dat schrijven van die bekeuring als je net aan komt lopen, is iets.....een regel. Schrijf je al, dan schrijf je door. Schreef je nog niet en de eigenaar komt, geef je die de kans de auto a la minuut te verplaatsen...maar of die gentlemen's agreement er nog is, hangt ook af van de hufterigheid die de maatschappij aan het worden is. Dan snijdt het mes aan 2 kanten, helaas.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:27

russel schreef:
En wat zijn die ervaringen dan wel? Hoezo heb je er weinig goeds over te zeggen?

Ben wel benieuwd of je wensen in de vorm van hulp van de politie wel reeel is, dus ahw wel tot de politietaken behoren, dus eigenlijk handelen naar de wettelijke regels waarin bepaalt wordt dat handelen Mag.

2 serieuse aangiftes gedaan, waar niks mee gedaan werd terwijl alles voor handen lag. (evt via pb iets meer duidelijkheid)
1 van die 2 ging over het in elkaar getrapt worden van mij hond, omdat de andere hond los op hem af kwam rennen, en die van mij beet naar de loslopende hond.
5 man kwam uit de zaak naar buiten en hebben mijn hond tegen een betonnen muur in elkaar getrapt. Getuige meegenomen naar de politie, en ze hebben de man niet eens verhoord. Niks genoteerd. Kortom: ik had geen getuige dus.
DA rekening wouden ze de helft van betalen, maar de politie is er nooit achteraan gegaan, en zelf mocht ik daar niet heen om het te regelen..
Nee als mij nog zoiets gebeurd loop ik zelf wel met een paar vrienden de zaak binnen, en zorg ik dat de rekening betaal word :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:27

randie schreef:
Citaat:
Maar je vriend kan het altijd nog een keer proberen als hij beter voor zichzelf op kan komen en in zijn schoenen staat.

dit is een voorbeeld van jaren terug hoor, maar die vriend van mij was te goed gebekt en wist precies wat zijn rechten en plichten

En assertief zijn vind ik iets anders dan machtsvertoon, ik heb ook vaak zat agenten gezien die het diplomatiek oplosten en ook

Ja, maar dat is nu jouw mening, beter zou zijn als die vriend nu voor zich zelf zou praten. Maar ik snap nu ook beter hoe de negatieve mening naar politie/gezag komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:29

Teelee schreef:
russel schreef:

2 serieuse aangiftes gedaan, waar niks mee gedaan werd terwijl alles voor handen lag. (evt via pb iets meer duidelijkheid)
1 van die 2 ging over het in elkaar getrapt worden van mij hond, omdat de andere hond los op hem af kwam rennen, en die van mij beet naar de loslopende hond.
5 man kwam uit de zaak naar buiten en hebben mijn hond tegen een betonnen muur in elkaar getrapt. Getuige meegenomen naar de politie, en ze hebben de man niet eens verhoord. Niks genoteerd. Kortom: ik had geen getuige dus.
DA rekening wouden ze de helft van betalen, maar de politie is er nooit achteraan gegaan, en zelf mocht ik daar niet heen om het te regelen..
Nee als mij nog zoiets gebeurd loop ik zelf wel met een paar vrienden de zaak binnen, en zorg ik dat de rekening betaal word :=

Vreemde gang van zaken, ben er ook niet mee eens, dat het zo is opgelost. Jij hebt hier een punt. Was dat in Nederland of Duitsland,omdat je nu in duitsland woont.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:30

ik denk dat het ook een welles, nietes situatie is. De burger voelt zich oneerlijk, onbeschoft behandeld. Maar ik denk dat dat komt vanuit de burgers die zich ook vaak zat onbeschoft gedragen tegen de politie.

uit die vriend zouden nog veel meer onaardige dingen komen als die zelf zou praten :=

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:30

Er staat gelijk een advertentie onderaan: "wordt agent en pak de winkeldiefstal in je eigen buurt aan :+"

Je ziet het vaak wel bij de broekies, die hebben (nog) geen natuurlijk overwicht en proberen door heel streng te handelen dit te krijgen. Bij de meer ervaren agenten heb je wat meer kans dat ze iets door de vingers zien :+

Als ze ergens staat te flitsen en je krijgt een boete omdat je op zondagmiddag op een bijna verlaten snelweg 4 km te hard rijdt denk ik ook wel eens "ga boeven vangen". Maarja, da's weer een andere afdeling he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:32

randie schreef:
Citaat:

Machtsvertoon is iets wat je idd nog ziet bij politie. Je ziet nl nog wel een verdeling in de oude Rijkspolitie en de tegenwoordige regiopoltie. In de reorganisatie in 1993 is de RP afgelast en de gemeente politie en de rijkspolitie zijn samengevoegd tot regiopolitie. Toen kreeg je 2 culturen samen en dat heeft onderling ook veel onrust gegeven. De rijkspolitie was van oudsher meer militaristischer en autoritairder dan de gemeentepolitie. Als je oud RP gedienden tegenkomt, dan zijn er zo nog steeds een aantal die met luide stem de overhand proberen te krijgen en idd autoritair zijn, maar die zijn uitstervend. :D

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:32

Dat was in nederland :j
De andere zaak kan ik niks over kwijt zo open en bloot, maar dat heeft mijn gevoel niet echt beter gemaakt t.o. de politie.
Naar mijn mening word er gewoon meer tijd en aandacht besteeds aan bekeuringen uitdelen, dan dat er rekening gehouden word met de veiligheid van mensen die met serieusere dingen kamper dan verkeerd geparkeerd staan

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:33

russel schreef:
Omdat politie regelmatig het mikpunt van spot en kritiek is op bokt. Ben ik wel benieuwd wat er dan leeft.

Waarom heeft de politie zo een algemeen negatief beeld in de Nederlandse samenleving.

Ook ken ik reacties van ex-politiemensen die in het bedrijfsleven weer werkzaam zijn, nog alle dag door "collega's" en meerderen op een uiterst negatieve manier worden omgegaan of zelfs gewoon worden genegeerd en neergehaald.

Vraag mij af wat de gemiddelde bokker denkt over politie en ex-politiemensen in hun omgeving.

Kan mij niet voorstellen dat het in andere landen binnen europa ook zo negatief is en dat die mensen met net zo weinig respect worden behandeld.

Wat zijn jouw ervaringen rondom de politie, het klinkt alsof je er veel verstand van hebt, werk je zelf in deze branche?
Laatst bijgewerkt door lien_87 op 14-01-10 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:33

randie schreef:
ik denk dat het ook een welles, nietes situatie is. De burger voelt zich oneerlijk, onbeschoft behandeld. Maar ik denk dat dat komt vanuit de burgers die zich ook vaak zat onbeschoft gedragen tegen de politie.

uit die vriend zouden nog veel meer onaardige dingen komen als die zelf zou praten :=

Ik heb mij in al die jaren heel netjes opgesteld tegenover de politie, maar respect is er inmiddels niet meer bij vanaf mijn kant :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:35

odetteke schreef:
Er staat gelijk een advertentie onderaan: "wordt agent en pak de winkeldiefstal in je eigen buurt aan :+"

Je ziet het vaak wel bij de broekies, die hebben (nog) geen natuurlijk overwicht en proberen door heel streng te handelen dit te krijgen. Bij de meer ervaren agenten heb je wat meer kans dat ze iets door de vingers zien :+

Als ze ergens staat te flitsen en je krijgt een boete omdat je op zondagmiddag op een bijna verlaten snelweg 4 km te hard rijdt denk ik ook wel eens "ga boeven vangen". Maarja, da's weer een andere afdeling he?

ja die boeven vangen he? :D :D :D Maar de verkeersdienst, de KLPD, Wijkteam autosnelwegen doen alleen verkeer en die boeven die in het verkeer ze tegenkomen lopen dan tegen de lamp, maar jacht maken ze er niet op.....en die 4 km te hard, is zuur, zo lag er een dag voor oud en nieuw ook eentje op de mat....trajectcontrole!!!! daar ontkom je helemaal niet aan. :( Maar het spekt de staatskas en daar wordt het voor gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:38

lien_87 schreef:
russel schreef:

Wat zijn jouw ervaringen rondom de politie, het klinkt alsof je er veel verstand van hebt, werk je zelf in deze branche?

Ik ben idd ex-diender. Dus idd ik praat van uit de keuken en ik ervaar in het bedrijfsleven nu nog na 10 jaar hele negatieve mensen..... helaas ligt je cv altijd weer op het bureau en gaat je cv altijd weer van hand tot hand voordat je ergens als nieuwe collega binnenkomt....vandaar dat ik wel eens wil weten wat er leeft en waar de vooroordelen vandaan komen.

Toen ik stopte werd ik door collega's gewaarschuwd. Eens een diender, altijd een diender en dat de maatschappij het mij behoorlijk zuur kan gaan maken.....en ze hebben gelijk. Het zegt wel wat over de mensen om ons heen hoor, mij zal je nooit met 1 woord horen reppen dat ik bij de politie heb gewerkt, is iets van mij zelf en ik ben net zo veel burger nu als iedereen om ons heen. Alleen ik snap wat het werk in houdt en ik weet hoe verdomde moeilijk het kan zijn en hoe verdomde veel tijd je steekt in sociaal werk.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:38

Nou, precies, dat staatskas spekken daar heb ik zo'n hekel aan. Het draagt verder niets bij aan de veiligheid. Dan denk ik weleens: ga de weg op en maak eens jacht op die gekken die een meter afstand houden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:39

russel schreef:
odetteke schreef:

ja die boeven vangen he? :D :D :D Maar de verkeersdienst, de KLPD, Wijkteam autosnelwegen doen alleen verkeer en die boeven die in het verkeer ze tegenkomen lopen dan tegen de lamp, maar jacht maken ze er niet op.....en die 4 km te hard, is zuur, zo lag er een dag voor oud en nieuw ook eentje op de mat....trajectcontrole!!!! daar ontkom je helemaal niet aan. :( Maar het spekt de staatskas en daar wordt het voor gedaan.

Die 4km bonnen vind ik inderdaad banketstaaf, maar ja dat zijn meestal ook geen bedragen waar je een benzine tank nog kan vullen :P . Vind het een beetje flauw om dat te zeggen ga boeven vangen, wegpiraten zijn toch ook boeven :+ . (Ik bedoel ze staan daar toch niet omdat de overheid het leuk vind om je te naaien op 4km ze staan daar omdat er ook mensen zijn die 120 rijden op een 50 weg dan dan je kinderen van de sokken rijden)