Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:55

Na even twijfelen of ik dit bericht zal posten doe ik het toch!
Ik heb gister zoiets raars mee gemaakt...

Mijn moeder brengt mij en een vriendin met de auto naar huis.
Wij hebben parkeerpaaltjes die je met een sleuteltje naar beneden moet laten zakken.
Dus mijn moeder stapt uit doet de deur met kinderslot voor ons open en wil het paaltje naar beneden laten zakken...

Voor ons staat een auto horizontaal op de weg en er staan 2 vrouwelijke politieagentes met fiets erbij.
Politie 1 schreeuwt naar me moeder wat hier de bedoeling van is en dat ze door moet rijden.

Mijn moeder zegt van ja ik moet parkeren en doorrijden kan ik niet aangezien er een auto voor mij horizontaal op de weg staat.
Komt die agente op me ma afstormen (ik dacht serieus dat de agent haar wilde gaan slaan ofzo!) en zegt nu u rijbewijs!
Dus me moeder zegt rustig zeg ik parkeer even me auto...

Gaat ze pal voor me moeder staan (best bedreigend) en schreeuwt mevrouw ik vorder nu u rijbewijs!!!
Dus mijn moeder pakt haar rijbewijs en die agente trekt het echt heel hard uit haar handen en echt kapsonesachtig!
Agent 2 zei heel de tijd niets.

Dus mijn moeder zegt dat ze het niet normaal vindt hoe de agente reageert. Ze maakte immers niet eens een overtreding en deed niks wat niet mocht! De agente kon beter boeven en moordenaars gaan vangen! De 2 agentes waren rond de 25 jaar schat ik... Mijn moeder is 43! De agente eiste van mijn moeder dat ze haar met "u" aansprak 8)7
Dit heeft mijn moeder natuurlijk niet gedaan en de 2 agentes stapte heel kapsonesachtig op de fiets en wilde weg fietsen! Ik zei dat ik haar nummer wilde hebben, mijn vriendin en ik waren getuigen hiervan en ik wil hier gewoon een klacht bij de politie bij neerleggen! Al fietsend riep ze haar nummer naar me en wenste me veel succes!

Is dit nou normaal?
Vinden jullie dat je de politie met u aan moet spreken?

Ilja000

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:57

Als mij iets dergelijks zou overkomen zou ik een klacht indienen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:59

Ik vind dat een teken van respect, die niet met leeftijd heeft te maken. Maar goed ben belgje hier leeft dat meer...

Verder was ik niet aanwezig bij de situatie dus zeg ik daar ook niks van :) Je kan altijd een notie indienen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:00

vreemde situatie en ik vind wel dat je agenten in functie met U moet aanspreken. Wel zo netjes.
Verder idd wel een klacht indienen :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:02

Ik sluit me aan bij Superwoman. Wel zo netjes. Ik doe het niet overigens, maar mijn vader is politie, dus :+

Verder als ik het zo lees... lijkt me ook niet helemaal netjes van mevrouw agente om zo te reageren.

lucifertje

Volgens mij moet je iemand in functie met 'u' aanspreken ook al is deze jonger/ouder. Een rechter wordt ook met U aangesproken terwijl die ook jonger kan zijn.
Dat maakt natuurlijk niet het gedrag van de politie goed.

Britt

Ik vind het wel typisch dat je het hele verhaal neer zet en dat je nog het meeste struikelt over het woordje U :')
Natuurlijk spreek je iemand met U aan die je niet kent, niet meer dan normaal, is gewoon een kwestie van fatsoen.
Als het verhaal echt zo is gegaan zoals je het verteld (we kennen maar één kant natuurlijk, niet omdat ik je niet geloof ;) ) zou ik ook zeker een klacht indienen. Maar niet omdat zij eiste dat jullie haar met U aanspraken, wel omdat haar gedrag ietwat overtrokken was.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:05

WAT Ik zou ook zeker weten een klacht indienen. Wat een arrogante en agressieve houding zeg. Belachelijk. En met U aanspreken.. waarom dat?!?! Zou ik echt niet doen.. als ik 43 was :P Nu nog wel.

LizMD

BrittKitt schreef:
Natuurlijk spreek je iemand met U aan die je niet kent, niet meer dan normaal, is gewoon een kwestie van fatsoen.
Als het verhaal echt zo is gegaan zoals je het verteld (we kennen maar één kant natuurlijk, niet omdat ik je niet geloof ;) ) zou ik ook zeker een klacht indienen. Maar niet omdat zij eiste dat jullie haar met U aanspraken, wel omdat haar gedrag ietwat overtrokken was.

Amen. Maar ik, als dochter van 2 dienders, vraag me toch af wat de andere kant van het verhaal is... Kan me gewoon niet voorstellen dat het verhaal echt zo gegaan is.

Cossie

Hoe dan ook, van beide kanten is het prettig om met respect met elkaar om te gaan en is beleefdheid wel op zijn plaats.

Met zo'n bedreigende houding van een agente zou ik zeker wel een klacht indienen, wellicht dat dit vaker is voorgekomen. De politie heeft nu eenmaal een voorbeeldfunctie en hoort zich ten aller tijden te beheersen.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:06

ik spreek eigenlijk heel veel mensen met u aan.. dus tegen agenten zeg ik het waarschijnlijk ook.. heeft je moeder een bekeuring gehad? ik zou in ieder geval wel even langs het bureau gaan om het daar neer te leggen.. want als alle agenten zo zouden doen snap ik wel waarom daar geweld van komt..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:06

Ik heb het zo precies mogelijk proberen te vertellen als hoe het is gegaan. Ben er nog helemaal beduusd van.
Nee ze heeft geen boete gehad...
Heel erg jammer dat ik het niet heb opgenomen met me mobiel...
Laatst bijgewerkt door doei op 12-01-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Pimpelpaard

Ik vind dat je politie met u moet aanspreken ja, net zoals verschillende andere gezagsdragers en eigenlijk elke vreemde die je spreekt.

Wat deze agente deed vind ik echt onacceptabel en als je de mogelijkheid hebt om een klacht in te dienen, zou ik dat zeker niet laten!

Britt

Em_papillon; Je zal nooit respect van een ander krijgen als jij dat ook niet toont naar een ander, denk ik dan maar. Hoe zij zich ook gedragen, gewoon de eer aan jezelf houden... Kunnen ze jou nergens op aanspreken ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:07

Nou sorry maar als vrouw van 43 zou ik een klein broekie van 25 echt niet met U aanspreken in eerste instantie...

Wat heeft dat met respect naar een ander te maken?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:08

Goed dat je actie onderneemt!

Dit kan niet.
Dat is een soort omgekeerde wereld en misbruik maken van je "status" als ambtenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:09

Absurd hoor, ik zou gewoon naar het dichtstbijzijnde bureau verhaal gaan halen over de manier van aanspreken. Als datum en tijd bekend is, kunnen ze zo nakijken wie op de fietspatrouille zat. Als je ook nog kan omschrijven hoe ze er uit zagen..

Britt

Laat maar :=
Maar wanneer iedereen er zo tegenaan zou kijken als jij doet, zou de wereld er niet gezelliger op worden, ben ik bang.

Avalon_

Ik zou het wel doen, maar dat voornamelijk om het feit dat ik dan tegenover volwassenen sta en dat gewoon zo hoort in mijn ogen.

Zou ik in jouw moeders schoenen staan, tegenover 2 politieagenten die een stuk jonger zijn, is het wel netjes om U te zeggen, maar door het leeftijdverschil vind ik het aanspreken met 'Je' maar verder gewoon beleefd blijven ook absoluut niet verkeerd...

Maflinger_S

Voor mij gaat het iemand met "U" aanspreken samen met respect voor die persoon (en eventueel de functie, als dat van belang is). Ik kan me zo voorstellen dat als die politie-agente mij benadert zoals in het verhaal dat ik het woordje "U" spontaan ben vergeten ...

Verder zou ik geen actie ondernemen, het ging tenslotte nergens over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:10

em_papillon schreef:
Nou sorry maar als vrouw van 43 zou ik een klein broekie van 25 echt niet met U aanspreken in eerste instantie...

U vind ik heel normaal, dat doe ik nog steeds en ben ouder dan haar ma.... is een kwestie van fatsoen en respect, maar uiteraard verwacht ik ook dat de andere partij beleefd, is, al is die 80.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:11

Pardon? Ik doe toch gewoon gezellig en beleefd.. maar als ik zelf 43 zou zijn en een broekie die mij op zo'n manier aanspreekt.. zou ik er niet over peinzen...

Ik spreek iedereen aan met u , ben ook nog maar 19.
Maar soms vergeet ik het domweg gewoon.. dan heb ik echt niet opeens geen respect meer voor die gene hoor :P

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:13

em_papillon schreef:

Ligt toch helemaal aan de situatie?
Stel je gaat solliciteren en er zit een jonger iemand die jou moet beoordelen, zeg je dan jij/je of U?
Stel je baas is jonger, spreek je hem/haar dan aan met jij/je of U (ligt er natuurlijk ook aan wat de baas zelf wilt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:13

katiavl schreef:
Ik vind dat een teken van respect, die niet met leeftijd heeft te maken. Maar goed ben belgje hier leeft dat meer...

Verder was ik niet aanwezig bij de situatie dus zeg ik daar ook niks van :) Je kan altijd een notie indienen

Maar in Belgie gaat niemand zo te keer tegen politie als dat hier gebeurd hoor en men vind het heel normaal om zich heel erg onbeschoft te gedragen en te gaan schelden. Dat moet je echt niet proberen in Belgie. Zou hier ook zo moeten zijn, dan denk ik dat de broekie agentjes die nog niet veel overwicht hebben aangeleerd, ook minder dominant en op het randje gaan, immers ze hoeven zich niet van te voren al groot te maken tegen de grote bekken die ze heel de dag krijgen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:14

Ik heb het ook over dit geval.