Stelling: Het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Stelling: Het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 12:14

Citaat:
Elsbeth Stassen, hoogleraar Dier en Samenleving: http://resource.wur.nl/wetenschap/detai ... oorts_aan/
'Ik ben tegen het ruimen van gezonde dieren. Ik ben dierenarts en was nauw betrokken bij de vorige crisis, de bestrijding van de vogelpest. Het ruimen van gezonde dieren leidt tot een gigantische psychische belasting bij dierhouders, dierenartsen en andere betrokkenen.
'Anders dan bij vorige uitbraken is men nu gaan enten tegen Q-koorts. Ik neem aan dat ze een markervaccin hebben gebruikt, zodat je ingeënte melkgeiten kunt onderscheiden van geïnfecteerde melkgeiten. Hopelijk heeft men de capaciteit om alle geitenbedrijven te screenen en individuele geiten te controleren. Dan kun je de niet geïnfecteerde geiten op de positieve bedrijven sparen. De bedrijven zonder Q-koorts hoef je niet te ruimen, dat is moreel niet te verkopen. Als geiten op een bedrijf positief zijn door de entstof, hoef je eveneens niet te ruimen. Alleen als ze positief zijn door de bacterie-infectie, ga je ruimen. Want dan is de kans op abortus en verdere verspreiding van Q-koorts groot en bestaat er een aanzienlijk gevaar voor de volksgezondheid.
'Wij hebben onderzoek gedaan naar de mening van de Nederlandse bevolking over massaal ruimen van dieren om de verspreiding van dierziekten tegen te gaan. Het merendeel is tegen het doden van gezonde dieren uit besmette gebieden, behalve als het niet doden ernstige gevolgen heeft voor onze volksgezondheid. De vereniging van dierenartsen, KNMvD, wil geen gezonde dieren meer doden. Nu ligt de nadruk in de media sterk op de volksgezondheid. Als de ruiming op gang komt, komt die discussie over het doden van gezonde dieren in alle hevigheid terug, verwacht ik.'

Mijn eigen Dierenarts werkt niet mee aan de ruiming van een bedrijf in Denekamp waar het merendeel van de geiten is geënt en waar toch in de melk een q-koorts besmetting is vastgesteld, terug te leiden naar een nieuwe geit op het bedrijf". Dierenartsen in het hele land geven aan dat de maatregel buitenproportioneel is: http://www.tctubantia.nl/algemeen/binne ... geiten.ece
Citaat:
HOUTEN – Dierenartsen zijn tegen het ruimen van alle drachtige geiten op met Q-koorts besmette bedrijven om de verspreiding van Q-koorts onder mensen in te perken. Dat heeft de beroepsorganisatie voor dierenartsen, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD), dinsdag laten weten.
De maatregel leidt tot het doden van tienduizenden drachtige geiten waarvan een groot deel onbesmet is”, aldus de organsiatie. De KNMvD pleit voor maatregelen die proportioneel zijn en roept daarom de ministers van VWS en LNV op om ook een ethische afweging te maken als het gaat om het doden van dieren bij het bestrijden van de Q-koorts.

In heel twente zijn tot nu tot 11 gevallen van q koorts geconstateerd. Geen van deze 11 personen is gestorven.
http://www.tctubantia.nl/regio/twente/5 ... Twente.ece

Uit divers materiaal blijkt dat het risico op besmetting niet zo groot is als de RIVM wel aangeeft. De RIVM heeft het wel vaker mis. Zo vind de RIVM dat je na twee weken antibiotica wel genezen bent van de ziekte van Lyme. Terwijl de VS en Duitsland al jaren anders behandelen. De RIVM is drukker met het terugdringen van antibiotica gebruik dan met het genezen van mensen. Tenminste heeft de RIVM andere belangen. Zo ook bij de situatie rond q-koorts. Bedrijven waar geiten geënt zijn, worden toch geruimd als er een besmetting gevonden is. Eén besmette geit uit een ander bedrijf, en alle geënte geiten die drachtig zijn (en hun ongeboren lammeren) moeten dood. Terwijl er in Twente slechts 11 gevallen van q koorts zijn geteld. Draconische en niet in verhouding staande maatregelen. Q-koorts (zie de verschillende urls op internet) verloopt doorgaans niet zo heftig, je gaat er doorgaans niet dood aan en het is heel goed mogelijk om je te beschermen tegen besmetting. Ook het risico van zich verspreidende bacteriën is drastisch in te dammen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor kraamkamers die afgesloten zijn en ook weer ontsmet kunnen worden. In plaats daarvan kiezen wij er met zijn allen voor om weer een enorme hoeveelheid geiten (en lammetjes) te ruimen (wat een ander woord is voor doodmaken en de lammetjes te laten stikken). Want mensen kunnen er dood aan gaan. Mensen kunnen doodgaan aan heel veel verschillende dingen. Ziek worden van heel veel verschillende ziektes. En gelukkig kunnen we hier een mogelijke te ruimen oorzaak aanwijzen. Maar gaan wij alle teken van Nederland te lijf omdat je er erg ziek van kunt worden? Gaan wij straks alle trekvogels ruimen omdat ze westnilevirus overbrengen en wij daar dood aan kunnen gaan (en wij daarvoor niet geent kunnen worden? Gaan wij alle auto's ruimen omdat we daar dood aan kunnen gaan? Dat is wel het minste wat we kunnen doen.

Of meten wij met twee maten. Is het ruimen van geiten wel heel makkelijk om te doen? Er zijn immers slechts een paar gedupeerde bedrijven en de geiten lopen niet met protestborden op het Malieveld dat ze niet dood willen. Relatief makkelijk ruimen dus. Vogels ruimen, auto's ruimen of teken ruimen. Dat wordt moeilijker. Teken zijn niet zo makkelijk te vinden. Vogels vliegen van oost naar west en auto's ruimen zou een revolutie veroorzaken. En dus ruimen we geiten. Dat geeft ons het veilige gevoel dat er iets aan de volksgezondheid wordt gedaan. Bah.

En mocht je het eens zijn met deze stelling, dan kun je hier je handtekening achterlaten.
[NM] stop het ruimen van gezonde geiten en schapen, teken a.u.b.!

Prrrr

Re: Stelling: Het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:17

Over de stelling dat besmetting vrij eenvoudig te voorkomen is heb ik ook wel andere berichten gelezen:
http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2009- ... r-q-koorts

De bacterie wordt door de lucht verspreid, en er zijn inmiddels artsen die zwangere vrouwen, hartpatiënten en mensen met verminderde weerstand afraden in Brabant te wandelen of te fietsen.

Goed beschouwd kunnen deze groepen dus niet veilig buitenkomen. Ik vind dat nogal wat.

De voorbeelden die je geeft zijn uit Twente, maar dat is niet het grote risicogebied, dat is Brabant. Er zijn, als je op q-koorts zoekt, nogal wat verhalen te vinden over mensen die erg ziek zijn geweest van Q-koorts, en nu ook nog met de gevolgen daarvan kampen. Voorbeeld daarvan bijvoorbeeld in het verslag dat Zembla over de Q-koorts maakte: http://zembla.vara.nl/Nieuws-detail.262 ... 50138ccec6
Over de jaren heen zijn er inmiddels 2200 mensen besmet geraakt, waarvan er 11 zijn overleden.

Ik denk niet dat je nu zonder maatregelen te nemen van de Q-koorts afkomt. Of de maatregelen die nu genomen worden in verhouding zijn met het risico voor de dier- en volksgezondheid, dat kan ik niet beoordelen. Maar ik krijg de indruk dat de risico's voor de volksgezondheid groter zijn dan in de openingspost wordt voorgespiegeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:19

Niemand roept dat je zonder maatregelen van die Q koorts afkomt. Maar die maatregelen zijn toch genomen (veel te laat, maar er zijn maatregelen). Er is geent, en er wordt nieteens afgewacht of de enting aanslaat.

Prrrr schreef:
Maar ik krijg de indruk dat de risico's voor de volksgezondheid groter zijn dan in de openingspost wordt voorgespiegeld.

De mexicaanse griep pandemie is uit de kranten, er moet een ander thema komen om je op te storten. Dat wordt dus Q-koorts, en ineens moet alles snel en alles meteen geruimd. Ik ben het er dus niet mee eens dat de risico's worden gebagatelliseerd, eerder op dit moment overdreven. Net als het hele risico van die mexicaanse griep. De pharmaceutische indrustrie heeft er iig winst op gemaakt: gewone griepprik, en daarna nog een prik voor de mexicaanse griep.

De volksgezondheid komt beslist niet in het gedrang omdat er een paar geiten ziek zijn of besmet zijn. Wacht de resultaten van de entingen af, bekijk het dan en grijp dan als het nodig wordt in...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:27

Als ik de informatie goed lees wordt de haast ingegeven door het feit dat in februari de periode begint dat de kans op besmetting het grootst is, niet door het feit dat de zeepbel van de Mexicaanse griep is doorgeprikt.

Als er al 2200 mensen besmet zijn en 11 overleden, dan snap ik dat er in Brabant inmiddels om maatregelen wordt gevraagd die verder gaan dan afwachten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:29

De Q-koorts is er toch al een tijdje? Daar lazen we al over voor de Mexicaanse griep-hype.
En net wat Prrrr zegt: in februari gaan de geiten jongen krijgen, dan is de kans op besmetting erg groot. Voorzichtigheid is dan zeer op zijn plaats. Het is geen simpele verkoudheid!

Ik vind het lastig hier iets zinnigs over te zeggen - ben geen expert. Wel denk ik dat je dit soort zaken beter kunt over- dan onderschatten.
Voor de boeren in kwestie is het wel heel erg heftig; het lijkt me echt afschuwelijk als je vee moet worden geruimd. Daar kom je denk ik nooit meer overheen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 16:00

Uit een gesprek met mijn dierenarts begrijp ik dat de resultaten van de entingen niet afgewacht worden. Dat een bedrijf met geente geiten alsnog geruimd wordt. En het is wel mogelijk om de bacterie binnen te houden. Het veronderstelt dat je op het bedrijf zelf de geiten laat lammeren in een afgesloten ruimte die te betreden is met een sluis. Bovendien komen dergelijke hoeveelheden alleen vrij als sprake is van een miskraam zo heb ik uit de diverse informatie begrepen.

Mijn DA is er i.i.g. heel duidelijk in: de rivm neemt weer een draconische maatregel (zoals ook bij de mexicaanse griep). De rivm zit er best vaak naast. Evenn een eigen ervaring met de rivm: als die de richtlijnen van de vs en duitsland voor de behandeling van ziekte van Lyme hadden aangehouden, dan had ik nu een lijf gehad wat het nog gewoon deed en geen chronische ziekte van lyme: een ziekte die de rivm ontkend, want dat zou betekenen dat in Nederland enkele tienduizenden mensen langdurig met antibiotica moeten worden behandeld. En dat ziet de rivm liever niet gebeuren.

Nee mijn vertrouwen in de rivm is door hun visie op lyme, hun mexicaanse grieppandemie en de maatregelen van de q-koorts onder een dieptepunt gezakt. En dat gaat ten kosten van ca 120.000 geiten (de 40.000 waar ze het over hebben plus gemiddeld twee vrijwel volgroeide lammetjes die ze laten stikken, of de geit nu geent is of niet).

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:30

Ik snap al dat gezeik niet echt. Het is gewoon inherent aan de bio-industrie, vee-industrie of hoe je 't ook wil noemen dat besmettingen zeer snel gaan en virussen steeds sneller muteren. Dus dan worden die beesten ziek. En mensen ook. Om dat te voorkomen moet soms geruimd worden. De dieren zijn misschien om melk te geven / moeder te worden / dekken, maar als ze dat niet meer kunnen gaan ze sowieso naar de slacht. Dus dan gaan ze ook dood.

Snap dat gezeur over psychische schade bij boeren echt niet. Die dieren gingen anders ooit ook naar de slacht. Nu alleen wat eerder, en wordt ze tenminste de stress van transport en slachthuis bespaart. De hele Nederlandse bevolking is overstuur maar ze kopen ondertussen wel die geitenkaas (Q koorts) kip kiloknaller (salmonella) of gehakt (BSE). Ga dan geen vlees meer eten of alleen vlees/kaas van kleine gemengde bedrijven kopen, maar niet zo zeuren om iets wat je zelf hebt veroorzaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:19

Nee Fitch, zo makkelijk is het niet. Dat er een EU regelgeving is die beslist dat er niet tegen MKZ geent mag worden, dat er daardoor dieren moesten worden afgemaakt in Nederland om de economie veilig te stellen, is een ding.

Maar voor dit geval bestaat er geen EU regelgeving, mag er geent worden, en beslist men om de resultaten niet af te wachten en alsnog te ruimen. En dat vind ik schandalig.

Een boer is soms jaren en generaties bezig met het opbouwen van een veestapel, met fokken en het maken van bloedlijnen. Ze hebben hart voor hun dieren, en in mijn ogen is het afmaken van dieren die een besmettelijke maar niet onoverkoombare ziekte als MKZ hebben (waar mensen immuun voor zijn) omdat er een EU wetgeving is die dat dicteerd al schandalig.

Een overheid die tot dergelijke drastische maatregelen overgaat bij ieder kleinste wissewasje, laat mij het ergste vrezen als het om mijn paarden gaat...

Dat er minder vlees geconsumeerd moet worden, helemaal mee eens. Ik denk dat de vleesindustrie dat ook merkt. Een kennis van mij is slager, en heeft zijn slagerij moeten opdoeken. Vroeger slachtte hij 2 tot 3 koeien per week zelf...woonde op een dorp. Van de slagerij leefden drie families. Later maar 1, en nu...slager is met pensioen, slagerij staat leeg....

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:08

Oké dus het gaat meer om de bloedlijnen dan om de beesten zelf. Dan snap ik de schade voor de boer inderdaad wel iets beter, denk ik.

Maar hoe kan het dan dat dieren vroeger bij dergelijke ziekten lekker konden 'uitzieken' en er nooit ook maar iets werd geruimd? Niemand die zich er druk om maakte? Zijn die ziekten (en ruimingen) dan toch niet inherent aan de intensieve veehouderij?

Tegen kleine dorpsslagerijtjes heb ik trouwens niet zoveel principiële bezwaren hoor. (:) Wel tegen de massa bio-industrie, die helaas alles overneemt. :(

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:16

Bij boeren die legbatterijkippen en kistkalveren houden vraag ik me inderdaad weleens af hoeveel ze om hun beesten geven, of dat ze ze alleen als product zien. Mijn paarden staan bij een schapenhouder die 300 drachtige schapen heeft. Zij zijn dag en nacht bezig met de dieren, zeker in de lammertijd gaan de schapen voor alles. Kan me niet voorstellen hoe ellendig het moet voelen om al je beesten afgemaakt te zien worden.

Elke twee jaar breekt er wel een andere ziekte uit bij vee waardoor er veel maatregelen genomen moeten worden. MKZ, varkenspest, vogelgriep en dan nu weer de Q-koorts. Hoeveel mensen zijn er nou daadwerkelijk aan die ziektes overleden? Bij de BSE-crisis was iedereen als de dood om rundvlees te eten, uit angst om de gekke koeienziekte te krijgen. Hoeveel mensen waren er nu uiteindelijk besmet? Natuurlijk is het vreselijk om iemand te moeten verliezen, maar weegt dat echt op tegen het ruimen van duizenden dieren? Terwijl je ook kan enten en het daardoor beter in kan perken? Ik weet het niet...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:24

De schapen gaan voor alles, maar waarvóór? Uiteindelijk gaan ze wel naar de slacht? Of gaat 't dan alleen om het geld? Lijkt me niet, als ze er dag en nacht zo bewogen mee bezig zijn. Maar hoe kunnen ze er dan zo mee bezig zijn als ze uiteindelijk toch verdienen aan dode schapen? Sorry, ik snap dit niet echt. :o Misschien kan iemand me 't uitleggen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:26

uuhhmm ik woon in brabant maar heb nog helemaal niks gehoord over maatregelen.... :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:27

Ziektes zijn niet inherent aan intensieve veehouderij, de ruimingen wel. Waarom moeten er koeien, schapen en ander evenhoevige dieren geruimd worden in het geval van MKZ, als er vogels van de ene naar de andere boerderij kunnen vliegen en er ook herten zijn gesignaleerd die moeilijk lopen?

Waarom is er, behalve die paar boerderijen in Frankrijk die geruimd zijn, officeel in Frankrijk geen MKZ opgedoken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:31

Fitch schreef:
De schapen gaan voor alles, maar waarvóór? Uiteindelijk gaan ze wel naar de slacht? Of gaat 't dan alleen om het geld? Lijkt me niet, als ze er dag en nacht zo bewogen mee bezig zijn. Maar hoe kunnen ze er dan zo mee bezig zijn als ze uiteindelijk toch verdienen aan dode schapen? Sorry, ik snap dit niet echt. :o Misschien kan iemand me 't uitleggen?

En als ik aan jou nou eens de vraag stel waarom al die fokkers, pension houders en dierenartsen dag en nacht bezig zijn met hun paarden (of die van klanten) en dat het voor alles gaat? Want ook die paarden gaan ooit dood en ook hun zullen hun geld moeten verdienen, betekent het daarom dat ze minder of niet van hun dieren houden?
Er zijn inderdaad bio industrieën waar de dieren gewoon een product zijn, en waar welzijn er niet toe doet, maar er zijn ook zeker veehouders die met heel hun hart van hun dieren houden.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:52

Asyaa er is één verschil: dierenartsen en pensionhouders verdienen geen geld aan de dood van een dier en boeren wel. Ze verdienen inderdaad allemaal hun geld aan iets met dieren, maar uiteindelijk is 't in het voordeel van boeren dat het dier ooit dood gaat. Het is dus geen goede vergelijking mbt dit onderwerp.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:02

Asyaa: laat ik beginnen met melden dat ik geen voorstander van bioindustrie ben. Industrie hoort thuis op het industrieterrein. Maar bij de gemiddelde geitenhouder ligt dat toch wel anders. Eén van die geitenhouders weet ik de overwegingen wat beter. Is bewust afgestapt van koeien en in de geiten gegaan. Heeft een relatief kleinschalige geitenhouderij met zo'n 600 geiten. Deze geiten worden voor de melk gehouden en hij maakt er overheerlijke kaasjes van. Een reden voor overgang naar geiten is dat een geit niet ieder jaar hoeft te lammeren om melk te blijven geven. Het is dus veel rustiger voor de geit en er worden veel minder 'overtollige' bokjes geboren. Een geitenhouder die ook nog eens bewust heeft gekozen om al zijn geiten te enten tegen q-koorts. En die nu alsnog geconfronteerd wordt met een bedrijf dat geruimd moet worden. Een geitenhouder die vertwijfeld aangeeft in al die jaren nog geen één miskraam te hebben gehad bij zijn geiten (terwijl q-koorts vooral en alleen gevaarlijk is en besmettingsgevaar oplevert bij een miskraam). Een eigenhouder die ervoor kiest zijn dieren zoveel mogelijk buiten te houden en zo natuurlijk mogelijk in zo ruim mogelijke stallen.

Kijk als jij een topic wilt openen tegen de bioindustrie, doe dat dan, dan kom ik daar vertellen dat ik daar ook tegen ben. Maar dat is juist bij de geitenhouderij echt een stuk minder aan de orde. Daarom is ook het vergelijk met MKZ verkeerd. Deze geiten zijn immers wel geent. MKZ mocht het enten niet wegen europese regelgeving die een economisch doel had. Hier is 'angst voor de volksgezondheid' het argument dat doorgeslagen is.

Als je iets schrijft over q-koorts, doe me dan een lol google eerst even. Er staat heel veel informatie online. Die heb je kennelijk niet gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:27

Anya schreef:
Asyaa: laat ik beginnen met melden dat ik geen voorstander van bioindustrie ben. Industrie hoort thuis op het industrieterrein. Maar bij de gemiddelde geitenhouder ligt dat toch wel anders. Eén van die geitenhouders weet ik de overwegingen wat beter. Is bewust afgestapt van koeien en in de geiten gegaan. Heeft een relatief kleinschalige geitenhouderij met zo'n 600 geiten. Deze geiten worden voor de melk gehouden en hij maakt er overheerlijke kaasjes van. Een reden voor overgang naar geiten is dat een geit niet ieder jaar hoeft te lammeren om melk te blijven geven. Het is dus veel rustiger voor de geit en er worden veel minder 'overtollige' bokjes geboren. Een geitenhouder die ook nog eens bewust heeft gekozen om al zijn geiten te enten tegen q-koorts. En die nu alsnog geconfronteerd wordt met een bedrijf dat geruimd moet worden. Een geitenhouder die vertwijfeld aangeeft in al die jaren nog geen één miskraam te hebben gehad bij zijn geiten (terwijl q-koorts vooral en alleen gevaarlijk is en besmettingsgevaar oplevert bij een miskraam). Een eigenhouder die ervoor kiest zijn dieren zoveel mogelijk buiten te houden en zo natuurlijk mogelijk in zo ruim mogelijke stallen.

Kijk als jij een topic wilt openen tegen de bioindustrie, doe dat dan, dan kom ik daar vertellen dat ik daar ook tegen ben. Maar dat is juist bij de geitenhouderij echt een stuk minder aan de orde. Daarom is ook het vergelijk met MKZ verkeerd. Deze geiten zijn immers wel geent. MKZ mocht het enten niet wegen europese regelgeving die een economisch doel had. Hier is 'angst voor de volksgezondheid' het argument dat doorgeslagen is.

Als je iets schrijft over q-koorts, doe me dan een lol google eerst even. Er staat heel veel informatie online. Die heb je kennelijk niet gelezen.

Je hebt heel m'n post verkeerd gelezen ;)
Ik gaf een reactie op Fitch die (in mijn ogen) stelde dat mensen die dag en nacht met dieren werken en er hun geld aan verdienen niet (of minder) van hun dieren houden :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 23:29

sorry, ik had fitch moeten schrijven en het is jouw naam geworden. Mijn reactie was op Fitch.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 18:52

Maar het enten slaat toch niet altijd aan? Dat is wat ik volgens mij bij Pauw en Witteman had gezien.
De kans dat een geit na 1 keer enten alsnog besmet raakt is 40% en na een 2e keer ook nog iets van 10%.
Of is dat niet waar?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:26

Fitch schreef:
Asyaa er is één verschil: dierenartsen en pensionhouders verdienen geen geld aan de dood van een dier en boeren wel. Ze verdienen inderdaad allemaal hun geld aan iets met dieren, maar uiteindelijk is 't in het voordeel van boeren dat het dier ooit dood gaat. Het is dus geen goede vergelijking mbt dit onderwerp.

Een boer houd zijn dieren met een doel: de melkkoe wordt gehouden voor de melk,niet voor het vlees, de geit ook zo.Een geit/koe die afgemolken of ziek is en niet meer beter kan worden daar wordt je ècht niet rijk van. Nog maar even de medicijnkosten/dierenartskosten er buiten gelaten..
Hoe kun je zeggen dat een boer niet om zijn vee geeft!! Het is zijn leven,zijn werk,zijn bedrijf,zijn passie, vaak zitten de bedrijven al jarenlang in de familie. Als dat in 1x, geruimd wordt, is dat alles allemaal weg!
Ook de jarenlang gefokte bloedlijnen, in 1x hup weg,en waarom omdat men nu op hete kolen zit omdat het lammerseizoen eraan komt.... overhaaste beslissingen ed.
En dan nog het kromme van allemaal, de kinderboerderij geiten mogen in leven blijven,ookal zijn ze besmet, want jaa daar heerst geen besmettingsgevaar.. :Z :(

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:19

Rebati, je neemt me de woorden uit mijn mond...
Fitch: Heb je ooit een dag op een geitenbedrijf rondgelopen/meegewerkt om te weten waar je nu echt over praat?
Dan heb ik het over EEN dag he...
De liefde die de boer voor zijn dieren heeft gaat vaak vele malen verder dan paardeneigenaren voor hun paard.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:23

Ik vind het schandalig, helemaal nu blijkt dat er gezonde geiten geruimd zijn! waar helemaal geen Q koorts aangetroffen is op dat bedrijf. Onder het motto foutje bedankt dan maar? |o

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:16

Lieve mensen,

Nog even een reactie op jullie reacties. Ten eerste wil ik niemand beledigen. Ik snap dat mensen, als ze eenmaal boer zijn geworden, gedwongen zijn om te optimaliseren, aan schaalvergroting te doen etc. Ik wil de boeren dan ook nergens de schuld van geven. Als er al een schuldige is, is dat in mijn ogen de consument. Vervolgens vind ik het natuurlijk ook onzin dat er gevaccineerde geiten worden geruimd, en is het bizar dat kinderboerderijgeitjes een andere behandeling krijgen.

Maar... jullie doen nu net of ik er helemaal niets van weet, en of ik 'alleen maar tegen de bio-industrie ben'. Ook stellen enkelen van jullie dat de manier waarop geiten gehouden worden wezenlijk anders is dan die van bijv. bio-industrie koeien. Ik zal jullie geruststellen: ik ben een aantal keren op een geitenhouderij geweest. Een vriendin van mij had een pony daar te staan en die hielp ik destijds met inrijden (een jaar of vier geleden), dus vandaar. Wat ik daar zag leek in mijn ogen verdacht veel op bio-industrie, omdat:
- overbodige bokjes geslacht worden en daarvoor regelmatig op internationaal transport worden gezet (al schijnt dat nu officieel deels verboden te zijn)
- de geiten nooit buiten kwamen, maar altijd in donkere schuren zonder stro in hun eigen ammoniaklucht mochten staan
- lammetjes direct bij de moeder weg werden gehaald
- er zonder verdoving onthoornd werd, wat NIET FIJN was om te zien - dieren leken ook veel napijn te hebben, wat bij gecastreerde biggetjes dan weer niet zo lijkt te zijn

Natuurlijk snap ik dat de meeste boeren ook wel het beste met hun dier voor hebben. Maar, op grond van bovenstaande, zou ik de geitenhouderij toch als bio-industrie willen definiëren. Mét bijbehorende ziekten zoals Q-koorts. En dan moet je in sommige gevallen ruimen. Heel sneu, maar ze zouden toch al doodgaan, nu hoeven ze tenminste niet op de wagen. Liefde voor dieren? Vast wel, maar dankzij de lage prijs die consumenten voor hun kaasje willen betalen is het lastig om die liefde tot uiting te laten komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:40

Fitch je hebt echt geen idee waar je over praat.
Jouw beeld past i.i.g. absoluut niet bij de twee geitenhouderijen die ik ken.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:42

Wat bedoel je nou eigenlijk Anya? Dat ik dit verhaal uit mijn duim heb gezogen?