Thomas de Locomotief " seksistisch"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Thomas de Locomotief " seksistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:24

Wat ik nu toch weer tegenkwam op de nos site

De toon mag dan positief zijn, toch is de populaire kindertekenfilm Thomas de Locomotief misschien geen goede invloed voor kinderen. Een Canadese onderzoeker noemt de serie namelijk "seksistisch".

Onderzoeker Shauna Wilton analyseerde 23 afleveringen van de serie. Daaruit bleek dat van de 49 personages er maar acht vrouwen zijn. Die hebben bovendien slechts bijrollen. De mannelijke wagons zijn erg bazig en weten het beter. Doen de vrouwen een keer iets, dan wordt dat bestraft of gaat het fout.

De serie is niet alleen maar slecht: het vrolijke treintje komt wel op voor tolerantie en goede samenwerking.

Bron: http://www.nos.nl

Waarom gaan ze tegenwoordig alle onschuldige kinderprogramma's zo idioot onder de loep nemen? Thomas is tenminste nog 1 van de weinige normale tekenfilmseries (in tegenstelling tot Pokemon en de rest van de rommel)

Daphne__

Re: Thomas de Locomotief " seksistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:28

jeeeeetje wat achtelijk!

kijk het als ik ziek ben 's ochtends en sorry hoor, maar seksitstisch?
echt niet! :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:28

Wat te denken van de smurfen waar smurfin een lustobject is of de snorkels daar zaten ook maar een paar vrouwen in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:29

auk schreef:
Waarom gaan ze tegenwoordig alle onschuldige kinderprogramma's zo idioot onder de loep nemen? Thomas is tenminste nog 1 van de weinige normale tekenfilmseries (in tegenstelling tot Pokemon en de rest van de rommel)

Nou ja, de positie van de vrouw verslechtert weer, heb ik de indruk. Dat ligt aan de beeldvorming, door de hele maatschappij heen, van Thomas de Locomotief tot Pauw en Witteman...

Nee, 1 tvprogramma bekritiseren en eventueel aanpassen maakt echt geen wereld van verschil. Maar al die sekse-stereotypen die kinderen al vanaf de eerste jaren naar binnen gegoten krijgen (juist in tvprogramma's die vriendelijk en educatief van toon zijn) mogen best weer eens op de agenda :j

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:29

Ze verzinnen ook elke keer wat nieuws, er was toch ook iets mis met Spongebob :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:30

Jahaa, en TinkyWinky is homo... :roll:

Fira

Haha _O-

En Thinky Winky is homo :))

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

zonnebloem18 schreef:
Wat te denken van de smurfen waar smurfin een lustobject is of de snorkels daar zaten ook maar een paar vrouwen in.

Haha, ja dat heb ik me ook altijd afgevraagd.
43 smurfen en maar 1 smurfin. Dat is toch ook niet helemaal handig verdeeld :=
Maar seksistisch vind ik wel weer een beetje ver gaan.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:31

Jup en ook met Winnie the Pooh, want die zou homo zijn....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:37

auk schreef:
Jup en ook met Winnie the Pooh, want die zou homo zijn....

Als het je alleen om een verzameling vage geruchten te doen is, had het dan niet beter op LN geplaatst kunnen worden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:59

Volgens mij is Thomas door een Amerikaanse predikant geschreven, dat kan het oubollige en lichtelijk achterhaalde wereldbeeld verklaren...

Niet alleen dat van die vrouwen (in alle afleveringen die we hier op DVD hebben komt volgens mij helemaal geen vrouw voor ;) ) maar ook de rolverdeling tussen de werknemers en 'de dikke controleur', een archetype met bolronde buik en hoge hoed is echt achterhaald.

De boodschap lijkt deze te zijn: doe wat je gezegd wordt, dan komt het goed. Tsja... misschien leuk voor mensen die gehoorzame kindertjes willen maar geen bijdrage in de opvoeding tot kritische en verantwoordelijke wereldburger.

Doe mij dan maar Kleine Rode Tractor, heeft ten eerste al humor, en veel betere verhaallijnen, en ten tweede een zwarte vrouwelijke automonteur - toe maar.

Bob de Bouwer heeft Wendy ook van kantoormuts naar manusje van alles naar volwaardig teamlid gepromoveerd, gaat ook een boodschap van uit.

Spongebob lijkt mij altijd gesponsord door de fastfoodindustrie... luister de begintune nog maar eens.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:57

Thomas is juist leuk. Kan daar nu nog steeds naar kijken. :=

Vind het wel vergezocht hoor. :=

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 01:02

Thomas vind ik juist 10 x niks..

Vind dat zo saai :O

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:22

Hebben die mensen daar niets beters te doen...? :Z

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:46

Wat een tijdverspilling. Jemig laat ze belangrijkere dingen onder de loep nemen. :Z

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:47

Wat fijn dat jullie allemaal de moeite nemen om de reacties die geplaatst zijn ook even te lezen :)

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:05

Hahahahaha.
Dit is nog triester dan de volledig doordachte analyse dat Tinky Winky waarschijnlijk homo zou zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 03:07

Hoewel ik me voor kan stellen dat mensen dit een beetje vergezocht vinden geeft het m.i. toch stof tot nadenken. Want wat doet dit voor de beeldvorming als dit door de hele maatschappij doorgetrekken wordt?

Dan kijk ik liever naar bv Bob de Bouwer

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:16

sokje87 schreef:
Hoewel ik me voor kan stellen dat mensen dit een beetje vergezocht vinden geeft het m.i. toch stof tot nadenken. Want wat doet dit voor de beeldvorming als dit door de hele maatschappij doorgetrekken wordt?

Dan kijk ik liever naar bv Bob de Bouwer

alsof kinderen daarover nadenken. Die zien alleen een leuk kinder-tv-programma over treinen.

Ik heb liever dat ze daarnaar kijken als al die enge series op Jetix tegenwoordig :\

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:15

Je hoeft ook niet persé ergens over na te denken om het ingeprent te krijgen. ;)

Ik ben ook niet tegen Thomas ofzo, mijn neefje is er weg van. Maar ik vind het evengoed wel een interessant gegeven.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:18

randalinpony schreef:
Volgens mij is Thomas door een Amerikaanse predikant geschreven, dat kan het oubollige en lichtelijk achterhaalde wereldbeeld verklaren...

Niet alleen dat van die vrouwen (in alle afleveringen die we hier op DVD hebben komt volgens mij helemaal geen vrouw voor ;) ) maar ook de rolverdeling tussen de werknemers en 'de dikke controleur', een archetype met bolronde buik en hoge hoed is echt achterhaald.

De boodschap lijkt deze te zijn: doe wat je gezegd wordt, dan komt het goed. Tsja... misschien leuk voor mensen die gehoorzame kindertjes willen maar geen bijdrage in de opvoeding tot kritische en verantwoordelijke wereldburger.

Doe mij dan maar Kleine Rode Tractor, heeft ten eerste al humor, en veel betere verhaallijnen, en ten tweede een zwarte vrouwelijke automonteur - toe maar.

Bob de Bouwer heeft Wendy ook van kantoormuts naar manusje van alles naar volwaardig teamlid gepromoveerd, gaat ook een boodschap van uit.

Spongebob lijkt mij altijd gesponsord door de fastfoodindustrie... luister de begintune nog maar eens.

Kijk iemand die er echt over nagedacht heeft, super! Thomas is idd erg gericht op de gehoorzaamheid, je moet doen wat je gezegd wordt en niet mauwen is volgens mij de kern. Bovendien is het inderdaad opvallend dat er geen vrouwen in voorkomen ( ook geen vrouwelijke locomotief toch? ) en als die er zijn erg ondergeschikt.
We kijken er wel eens naar, maar ik ben me wel bewust van de 'boodschap' die in elk programma wordt meegegeven. Zo kijk je toch ook naar boeken/spelletjes etc. voor je kind, waarom zou je niet zo over tv-programma's denken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:35

Shadow0 schreef:
Wat fijn dat jullie allemaal de moeite nemen om de reacties die geplaatst zijn ook even te lezen :)

....?

Die heb ik gelezen voordat ik postte, dus ik vind dit enigszins misplaatst.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:38

Waar men zich druk om maakt!! In Sesamstraat zitten ook niet onwijs veel vrouwelijke personages.. Pino is in mijn ogen zelfs niet eens duidelijk mannelijk of vrouwelijk..

Schei toch uit zeg.. Ze kunnen beter geweld beoordelen ipv gaan lopen mauwen over een serie met een treintje erin :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:21

zonnebloem18 schreef:

En communistisch zijn. De smurfen. :P Maar geloof niet dat een kind dat door heeft :P

Overigens vind ik dat er wel een punt gemaakt word. De beeldvorming van kinderen is heel belangrijk en kan wel bepaald worden door tvseries. Maar je moet je ook bedenken dat een serie in de ogen van een kind heel anders beleefd word dan in onze ogen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:54

Zo is er ook een wetenschappelijk onderzoek geweest naar Disney tekenfilms...
Dit richtte zich op ouderen, maar ook de rolverdeling is al eens aan bod geweest...

Citaat:
Abstract
Stereotypes arise in children's lives from their direct experience and also from the media. Today, television and movies serve as
an important socializing function supplying many children with images that can form, change, and reinforce stereotypes.
Researchers have found that by the time children enter elementary school, they have already developed negative views of older
adults. This research examines the representation of older people in Disney animated film in terms of their gender, race,
appearance, role, personality, and physical characteristics of older characters. Disney films hold a prominent position in children's
media consumption and children today come to know Disney's characters and stories just as their parents and grandparents. The
findings indicate that while the majority of older characters are portrayed as positive characters, there is still a large percentage that
is portrayed in a negative manner. These results help explain why children have negative feelings toward older people.
© 2007 Published by Elsevier Inc.