Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 01:34

"Jan Stork had er meer aan gehad als hij 1,5 jaar geleden was geholpen. Toen werd hij als conducteur in elkaar geslagen door drie jongens. Elf mensen zagen het gebeuren. Niemand deed iets."

http://www.nederlandveilig.nl/veiligheidopstraat/

"Hulp moet ook bij agressie tegen mensen met een publieke taak vanzelfsprekend zijn. Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand."

Kennen jullie de reclame?
Het eerste deel vond ik wel indrukwekkend, een goede manier om de aandacht te krijgen.
Maar dat tweede deel? Daar kan ik echt woedend om worden. Ik heb de reclame inmiddels een paar keer gezien & het roept iedere keer hetzelfde gevoel op: woede.

Wij hebben zelf in de hand hoe veilig het is op straat?
Als je in Nederland iemand in elkaar slaat krijg je een taakstraf. Als diegene die in elkaar geslagen wordt terugvecht & de neus van de aanvaller breekt heeft hij een proces aan z'n broek hangen. Eerlijk is eerlijk, niemand is echt bang voor de politie & de consequenties in Nederland. En dan zijn wij persoonlijk verantwoordelijk?

Wat vinden jullie hiervan?

Zwartwitje

Re: Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 02:34

LN --> NM

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 02:38

Dat zwaardere straffen geen zin heeft volgens wetenschappers. Ik kon er niet boos van worden, ik kan er net boos van worden dat het geen probleem meer is om met klaarlichte dag iemand in elkaar te slaan terwijl er 20 man rond staat. Om iemand tijdens een fuif waar zelfs security er op staat te kijken, het mogelijk is om iemand neer te steken/mensen een schedelbreuk te slaan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 02:39

eens met pharagirlke... mensen kijken er niet naar, ze lopen maar snel weg.
terwijl een belletje naar 112 toch snel gepleegd is, of als ze met die 20 man het slachtoffer helpen. En dat is denk ik wat ze bedoelen met de reclame

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:38

De reclame heeft als boodschap: Laat iemand die (bijvoorbeeld) in elkaar geslagen word niet aan zijn lot over. Ze zeggen niet dat je mee moet gaan vechten.
Waar het om gaat is dat je 112 belt, evt met je telefoon een foto maakt van de dader(s) en dat je het slachtoffer niet alleen laat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:05

Ik snap wat de bedoeling is. Maar wie durft er iets van te zeggen als 3 kerels iemand aan het slaan zijn? Ze geven net zo snel jou een tik, niemand die ze daar goed op afstraft.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:24

Ik weet ook niet of ik wat zou durven zeggen.....Maar ik zou wel 112 bellen en ik zou proberen het uiterlijk van die drie mannen proberen te onthouden. Misschien lukt het me zelfs om een foto te maken van de dader(s), daar kan de politie vervolgens weer wat mee doen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:26

Ik vind het een hele stomme reclame...
Kijk ik snap dat je 112 moet bellen en als het even kan bij het slachtoffer moet blijven, maar als ik alleen ben, of met een vriendin ga ik echt niet die dader aanspreken :n Bij zo'n figuur is het op dat moment zwart voor de ogen en diegene maakt het heus niet uit of hij er 1tje meer of minder bij kapot mept...
Daarbij ook, maak een foto van de dader... dan moet je er met je neus boven opstaan wil je een goede foto krijgen waar hij duidelijk opstaat en je kunt er van uit gaan dat de dader ook dat niet waardeert :+
Dus wat zou ik doen? Doorlopen, 112 bellen, ondertussen slachtoffer van afstandje in de gaten houden, kijken welke kant de dader eventueel op vlucht en alleen als hij het echt niet door heeft een foto proberen te maken. Noem me een mietje, maar als meisje ga ik er echt niet tussen springen...

In het voorbeeld op tv hadden ze het dan wel dat 11 mensen toekeken, ja dan had je misschien met zn allen wat kunnen doen, maaarr wat als jij als enige opspringt en de rest blijft zitten? Hoe spreek je op zo'n moment af dat je met z'n allen tegelijk die dader bij zn kladden grijpt?

Ik vind het vooral een heel vervelende reclame, het geeft je schuldgevoelens, maar voor zover je niet één of andere sportschool dude bent met enorme spierballen wil je je daar toch niet mee bemoeien?

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:29

Ik zou niet zelf iets gaan zeggen, maar ik zou meteen de politie bellen.
Diegene zouden dat ook graag hebben als ze worden in elkaar geslagen neem ik aan..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:32

In de reclame wordt ook gezegd: roep hulp in van andere passanten en spreek samen de dader aan. Ik denk wel dat dat zin heeft. Mensen hebben de neiging om weg te kijken en voorbij te lopen alsof ze niets gezien hebben, maar dat wordt moeilijker als je aangeklampt wordt om te komen helpen. Er zijn er maar weinig die dan nog doorlopen (gelukkig).
Ik zou willen dat eens wat meer mensen zich zouden opstellen zoals in de reclame voorgesteld wordt...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:41

Ja, maar dan moet er dus wel één iemand zijn die dat doet en de ander zal vrijwel altijd denken nou een ander zal mij wel aanspreken als het echt nodig is... Ik vind het dus wel een goed idee, alleen of het echt uitvoerbaar is... We blijven mensen die proberen iemand anders zijn gedachten te lezen en daardoor ontstaan zoveel miscommunicaties...

Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt. groep vechtende jongeren in de stad. 20 mensen die 112 bellen waardoor 112 overbelast raakte (mijn pa kreeg namelijk geen gehoor :+ ) Maar niemand die even overlegd met de ander om ze samen uit elkaar te trekken.

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:44

ik weet niet zo zeker of er een hoop mensen zijn die je willen helpen als je het vraagt.. mensen lopen liever weg dan zich ergens mee te bemoeien.. ik zou niet weten wat ik op zo een moment zou doen.. laatst ook gezien dat er 2 jongens op de vuist gingen.. van allebei staan er vrienden omheen.. moet ik dan als meisje die jongens uit elkaar halen? of die jongens vragen of ze heel misschien der vrienden uit elkaar willen halen? dat kunnen ze toch zelf ook wel bedenken?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:45

Eleionomae schreef:
Ik vind het vooral een heel vervelende reclame, het geeft je schuldgevoelens, maar voor zover je niet één of andere sportschool dude bent met enorme spierballen wil je je daar toch niet mee bemoeien?

Ik krijg geen schuldgevoelens door deze reclame hoor.
Ik vind vooral die instelling van "er niet mee bemoeien" erg vervelend worden hier in Nederland. Kijk, ik snap dat je jezelf niet in elkaar laat slaan, dat zou ik ook ten allen tijde proberen te voorkomen. Maar als je met meerdere mensen bent en je ziet dat iemand in elkaar geslagen word, dan zou ik er zeker wat van zeggen!! Stel dat jij zelf in elkaar geslagen word, dan zou je toch ook willen dat iemand zich er mee bemoeit zodat jij niet dood geslagen word??

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:47

ja tuurlijk zou ik dat willen, maaar ik zou dan weer niet willen dat een ander daardoor ook nog eens kapot wordt geslagen... En daarom geeft het mij schuldgevoelens.. Ik wil best helpen, maar op mijn manier en als ik dat niet doe ben ik blijkbaar een asociaal. Dat is hoe die reclame bij mij overkomt. Omdat ik zelf niet in elkaar gemept wil worden omdat je nou eenmaal met dit soort dingen niet op je medemens moet vertrouwen.. Want grote kans dat als jij opstaat om te helpen, die 10 anderen dat niet doen en er dus 2 in elkaar geslagen mensen zijn. En dat is toch ook niet wat je wil?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:52

luffie schreef:
Ik vind vooral die instelling van "er niet mee bemoeien" erg vervelend worden hier in Nederland. Kijk, ik snap dat je jezelf niet in elkaar laat slaan, dat zou ik ook ten allen tijde proberen te voorkomen. Maar als je met meerdere mensen bent en je ziet dat iemand in elkaar geslagen word, dan zou ik er zeker wat van zeggen!! Stel dat jij zelf in elkaar geslagen word, dan zou je toch ook willen dat iemand zich er mee bemoeit zodat jij niet dood geslagen word??

Daar sluit ik me bij aan! Ik heb zelf een aantal malen actie ondernomen, en dat voelt goed. Ik ben er nu toch wel achter gekomen dat godzijdank niet dichtsla of passief toekijk, hopelijk bewijst iemand mij ook die dienst wanneer mij iets zou overkomen.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:00

Eleionomae schreef:
En daarom geeft het mij schuldgevoelens.. Ik wil best helpen, maar op mijn manier en als ik dat niet doe ben ik blijkbaar een asociaal.

Ik vind jou helemaal niet asociaal hoor. Je geeft al aan dat je wil helpen, dat is meer dan dat de meesten zouden doen. Er zijn er genoeg die gewoon doorlopen als er iemand in elkaar geslagen word, dat vind ik niet normaal en asociaal!!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:03

Ja dat is het ook, maar voor mijn gevoel, geeft die reclame aan dat dat het enige goede is en de rest niet en dat vind ik heel vervelend.
Had er dan iets van gemaakt van loop niet door maar bel in ieder geval 112 en probeer het profiel van de dader te onthouden. Dat er op afstappen is voor het meerendeel van nederland een te grote stap om daadwerkelijk uit te voeren...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:09

Maar het vervolg van die reclame geeft toch ook aan dat je 112 moet bellen en het uiterlijk van de dader(s) moet proberen te onthouden??

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:15

luffie schreef:
Maar het vervolg van die reclame geeft toch ook aan dat je 112 moet bellen en het uiterlijk van de dader(s) moet proberen te onthouden??

Ja, maar ook dat je eigenlijk perse er tussen moet gaan staan om de dader tegen te houden :+ Want 11 mensen bleven zitten toen er een conducteur in elkaar werd gemept. Dat is ook zo'n situatie waar de politie niet 123 bij kan komen omdat die trein rijdt..
Ik vind het moeilijk. Op mij komt het over dat het moeten wordt, je moet ingrijpen, je moet er tussen springen.. dat heeft denk ik bij mensen niet echt het gewenste effect :+ Want alleen kijken en 112 bellen is dus blijkbaar niet genoeg en in feite doe ik dus niet genoeg als ik 112 bel en het profiel van de dader onthou..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:19

Nee, ze zeggen niet dat je er tussen moet gaan staan. Maar je kunt wel hulp bieden. 112 is al 1 manier... Want dat hadden die 11 mensen vast niet gedaan. Daarna ehbo bieden.
Het is het probleem dat vaak niemand iets doet, niet eens 112 bellen. Maar gewoon dom gaan staan kijken. Als je met 11 mensen erom heen staat, kun je veilig samen(!) de dader aanspreken.

Maar nooit er in je uppie tussen springen want regel 1 bij ehbo: denk om je eigen veiligheid.

Ik vind het een goede reclame :j

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:27

Welshcobfan schreef:
Het is het probleem dat vaak niemand iets doet, niet eens 112 bellen. Maar gewoon dom gaan staan kijken.

Juist, dat is het probleem. En de mensen die zeggen: "ik doe niets hoor, want dat is niet mijn pakkie aan", die zouden zich schuldig moeten voelen en voor die mensen is deze reclame bedoeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:32

__Laura schreef:
Ik snap wat de bedoeling is. Maar wie durft er iets van te zeggen als 3 kerels iemand aan het slaan zijn? Ze geven net zo snel jou een tik, niemand die ze daar goed op afstraft.

en als iedereen zo denkt zal er nooit wat gebeuren. ;) Als je met tien man de dader benaderd dan gaat ie nog weinig terug slaan vermoed ik.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:36

Het heeft in mijn ogen alleen zin als de politie genoeg mankracht heeft om erop in te springen. Wij belden een hele tijd terug naar 112 omdat er hier in de straat ruzie was bij een heel louche persoon die al meerdere keren geboeid was opgehaald. Er stonden Joegoslaven voor de deur die dreigden terug te komen met een vuurwapen om hen overhoop te schieten, stapten in de auto en reden weg om volgens hen dat wapen te halen. Wij liepen er net langs met de honden.... 112 gebeld en de politie is niet eens gekomen!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:43

Eleionomae schreef:
Want alleen kijken en 112 bellen is dus blijkbaar niet genoeg en in feite doe ik dus niet genoeg als ik 112 bel en het profiel van de dader onthou..

Dat is toch ook zo? Degene die in elkaar geslagen wordt heeft er maar in beperkte mate wat aan dat de daders achteraf gepakt worden - die zal liever hebben dat er eerder ingegrepen wordt zodat hij minder letsel heeft. En als iemand doodgeslagen wordt, ben je ook te laat als je alleen maar belt en goed kijkt, daar heeft het slachtoffer in elk geval niet veel aan.

Ik snap wel dat je kunt kiezen om niet in te grijpen, maar zelfs dan is het denk ik goed om je te beseffen dat het een keuze tussen kwaden was... dat je hooguit de minst slechte kon kiezen, maar dat nietsdoen niet goed is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:44

Belangrijkste punt is denk ik ook van deze reclame dat je zelf het initiatief moet durven te nemen om omstanders aan te spreken om samen wat te gaan ondernemen. Want als iedereen denkt: ik wil geen klappen krijgen, gebeurt er niets. Samen sta je sterk.

(en dan hoef je er niet eens tussen te staan met z'n allen maar door te zeggen: he ophouden, met de hele club kan ook helpen).