Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:35

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5427 ... tml?p=33,1
Citaat:
'Slachtmethode op etiket vlees' HOUTEN - Dierenartsen willen dat op etiketten van vleesproducten wordt vermeld of het dier bedwelmd of ritueel is geslacht. Volgens de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) worden in Nederland naar schatting twee miljoen dieren onbedwelmd geslacht en „dit vlees komt onherkenbaar in de gangbare consumptiekanalen terecht”, aldus de KNMvD donderdag.

Bij onbedwelmd of ritueel slachten wordt de keel van het dier met een scherp mes doorgesneden. Vorig jaar vroegen de dierenartsen al om een verbod omdat deze manier van slachten „het welzijn van dieren op onaanvaardbare wijze aantast”. De Partij voor de Dieren viel de dierenartsen bij en diende een wetsvoorstel in om een verbod in te voeren. Dat voorstel ligt nog bij de Tweede Kamer, aldus de KNMvD.

De dierenartsen vinden dat zo lang het ritueel onbedwelmd slachten in Nederland is toegestaan, consumenten op basis van duidelijke etikettering moeten kunnen kiezen tussen vlees dat afkomstig is van een bedwelmd of onbedwelmd geslacht dier. „Consumenten willen tegenwoordig kunnen kiezen voor duurzaam geproduceerd voedsel en dierwelzijn speelt hierbij een belangrijke rol”, aldus de KNMvD.

Ook in België speelt een soortgelijke kwestie. De dierenrechtenorganisatie Gaia en Belgische moslims gaan overleggen over de omstreden rituele slachtingen, waarbij dieren onverdoofd worden afgemaakt. Gaia wil dat er een einde komt aan de praktijk.

Gaia kondigde donderdag aan op maandag 30 november een onderhoud te hebben met de Moslimexecutieve, een vertegenwoordiging van moslims in België.

De dierenrechtenorganisatie eist dat de uitzondering in de wet voor rituele slachtingen wordt geschrapt. In principe moeten in België dieren worden verdoofd voordat ze worden geslacht. Brussel kondigde woensdag al strengere regels aan.

Gaia bracht eerder deze week beelden naar buiten over misstanden rond onverdoofd slachten in elf Belgische slachthuizen. De organisatie wordt naar eigen zeggen overspoeld met steunbetuigingen sinds de beelden werden getoond. „Het is overduidelijk dat deze praktijken niet worden geduld”, stelt de organisatie.

Ben blij dat er eindelijk wat meer aan gedaan word, onverdoofd slachten is onnodig lijden naar mijn mening.
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 27-11-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast aan citeerregels. Voortaan zelf doen?

Finstar1991

Re: Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:41

Ik hoorde het vanmorgen op tv, ik vind het een beetje onnodig dat dat op etiketten moet staan..

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:49

Vind het juist wel goed dat het op etiketten komt te staan. Ik zou het dan ook niet meer kopen. Waarom voor een geloof, dieren onnodig laten lijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:50

Eindelijk een stap in de goede richting. Ik hoop dat het over een tijdje eindelijk wordt afgeschaft. We wonen hier in Nederland, niet in Marokko, en als die mensen geen vlees van verdoofde dieren willen eten dan worden ze maar vegetariër.
Ook fijn dat het op de verpakking komt te staan, lijkt me vreselijk als je er tegen bent en toch zonder het te weten een mishandelt biefstukje naar binnen zit te werken 's avonds.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 10:56

Willy_UrsB schreef:
Ik hoorde het vanmorgen op tv, ik vind het een beetje onnodig dat dat op etiketten moet staan..

Ik vind het juist wel goed, ik wil geen onverdoofd geslacht vlees op mijn bord :n

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:59

Inderdaad erg goed, genoeg onderzoek dat aantoont hoe ritueel slachten onnodig dierenleed teweer brengt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:02

Inderdaad een goede zaak, arme beestjes. Onnodig lijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:08

MysticTinker schreef:
Eindelijk een stap in de goede richting. Ik hoop dat het over een tijdje eindelijk wordt afgeschaft. We wonen hier in Nederland, niet in Marokko, en als die mensen geen vlees van verdoofde dieren willen eten dan worden ze maar vegetariër.

Wat heeft dat er nou mee te maken. Er zijn ook zat allochtone mensen Islamitisch.

En als ze vlees willen eten moeten ze maar vegetariër worden is naar mijn mening helemaal een rare stelling.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:16

CM_ schreef:
Willy_UrsB schreef:

Ik vind het juist wel goed, ik wil geen onverdoofd geslacht vlees op mijn bord :n

Dan zou ik snel stoppen met kip eten, dat is zo goed als allemaal onverdoofd in Nl ;)

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:20

Onzin zo'n etiket, de kans dat je ritueel geslacht vlees koopt, is bijzonder klein. Ritueel geslacht vlees in NL is vlees dat halal of kosher is. Dit koop je bij een halal of joodse slager, of het staat in een aparte koeling waarop een etiket ""halal" of "kosher" staat. Alleen bij schapenvlees is de kans erg groot dat dit ritueel geslacht is, omdat het door Nederlanders erg weinig wordt gegeten.

@MysticTinker
een "mishandeld biefstukje"? Net alsof biefstuk van verdoofd geslachte dieren altijd zo'n goede oorsprong heeft.

Wat ik trouwens heb begrepen is dat moslims geen bezwaar hebben tegen het verdoven van de dieren, maar het is een voorschrift dat het dier leegbloedt. Omdat volgens hun de dieren niet lijden als de keel wordt doorgesneden, worden ze niet nog eens extra verdoofd.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 27-11-09 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:25

Het maakt mij niet uit waar je vandaan komt... Ieder mens kan toch wel een beetje sympathie opbrengen voor het dieren welzijn.
We leven in 2009 dan moeten die zogenaamde rituelen uit de oertijd toch maar eens plaats maken voor vernieuwing.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:39

Wordt er in de AH ed halal vlees verkocht dan? Volgens mij niet, dus waarom een etiket? Als je bij een islamitische/joodse slager je vlees haalt weet je van te voren dat het op die manier geslacht is. Het nut van een etiket komt er bij mij niet echt in :=

Voor de rest ben ik niet anti "ritueel" slachten. Ben er een keer bij geweest, en dat ging heel vredig vond ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:41

Girl In The Mirror schreef:
@MysticTinker
een "mishandeld biefstukje"? Net alsof biefstuk van verdoofd geslachte dieren altijd zo'n goede oorsprong heeft.

De dieren komen uit dezelfde hokken of weides hoor ;) Het gaat erom dat die dieren in de laatste secondes van hun leven nog een helse pijn moeten verdragen!

Girl In The Mirror schreef:
Wat ik trouwens heb begrepen is dat moslims geen bezwaar hebben tegen het verdoven van de dieren, maar het is een voorschrift dat het dier leegbloedt. Omdat volgens hun de dieren niet lijden als de keel wordt doorgesneden, worden ze niet nog eens extra verdoofd.

Ook bij verdoofde dieren bloedt het dier leeg, ook daar wordt de keel doorgesneden en worden ze op de kop gehangen om leeg te bloeden, alleen voelen die dieren daar niets meer van.

De Islam zegt ook dat dieren een goed leven moeten moeten hebben gehad. Nou dat hebben de meeste dieren in Nederland (en de rest van de wereld) dus niet.. Waarom is dat dan niet belangrijk, maar dat verdoven wel?? Dat slaat toch nergens op! Een gebedje voorlezen, prima, maar dat dier hoeft toch niet extra lang te lijden? Als ze zo graag naar de Islam leven, dat ze dan eerst een zorgen dat al die dieren hun hele leven lekker op wei hebben gelopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:43

Princess_ schreef:
Wordt er in de AH ed halal vlees verkocht dan? Volgens mij niet, dus waarom een etiket? Als je bij een islamitische/joodse slager je vlees haalt weet je van te voren dat het op die manier geslacht is. Het nut van een etiket komt er bij mij niet echt in :=

Wel dus ;) Ook de AH verkoopt halal vlees. Al het vlees dat veel door moslims wordt gekocht wordt als halal aangeboden, alle stukken 'afval' vlees wat de halal verkopers niet willen wordt gewoon tussen de rest van het goedkopere vlees verkocht of verwerkt in frikadellen en kroketten..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:45

Oke dat wist ik dus niet ;) Ik wist dat ze een poos geleden halal vlees wilden verkopen, maar toen enorm veel protest kregen. Bij ons in de AH wordt er ook niets als halal zijnde aangeboden, vandaar.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:49

Princess_ schreef:
Oke dat wist ik dus niet ;) Ik wist dat ze een poos geleden halal vlees wilden verkopen, maar toen enorm veel protest kregen. Bij ons in de AH wordt er ook niets als halal zijnde aangeboden, vandaar.

Ik zei het een stukje hierboven al, tegenwoordig wordt in NL bijna al het kippenvlees al halal geslacht, ook dat ik de normale supermarkt ligt. Het wordt alleen niet vermeldt ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:51

Precies wat Mystic zegt, ook wij eten zonder het te weten halal vlees, en dat vind ik vreselijk..

Kippenvlees eet ik zelden, dacht je dat het slachten er bruut aan toe ging? Dan moet je eens een kijkje nemen als kippen worden geladen ... In het pikkendonker gaan een tiental mensen de schuur in en graaien de kippen, smijten ze in kisten, waarin ze alleen gebukt kunnen zitten, hutje mutje. Vervolgens worden die kisten op de vrachtwagen gegooit... dus nee vertel mij niet dat kippenvlees pure mishandeling is ;)

Maar voor wat het topic betrefd, helaas word er dus geen onderscheid gemaakt tussen gewoon en hallalvlees. In de supermarkten komt dus het overschot aan hallal vlees terecht, en dit eten wij op.

Gelukkig eet ik meestal varkensvlees ;)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:52

Ja heb ik gelezen ;) Van kippen wist ik al hoe ze geslacht werden. Alleen hoe die vaak geslacht worden, kan je het niet echt halal noemen. Die hangen gezellig achter elkaar aan zo'n ding en worden voor elkaars ogen geslacht. Halal is geen massa productie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:54

Wel interessant bij Albert Heijn:
http://www.ah.nl/klantenservice/veelges ... e.ah.halal
Citaat:
Hoe wordt AH Halal vlees geslacht?
Alle dieren worden voor de slacht bedwelmd.

Hier beweren ze dus dat halal dieren wel worden verdoofd..
Als dat waar is, en halal dieren dus volgens de Koran inderdaad verdoofd mogen worden geslacht, dan kan de regering die wet toch gewoon veranderen zonder veel problemen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:54

Nee idd, bij halal zeggen ze dat dieren elkaar niet dood mogen zien gaan.

Maar dit is in werkelijkheid wel heel anders, schapen worden gewoon naast elkaar geslacht hoor....

Die regeltjes worden vrij veel aan de laars gelapt heb ik het idee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:55

Nou ja ... Albertheijn moet toch wat he...

Zover ik weet word halal vlees echt onverdoofd geslacht. Veel dierenratsen hebben daar moeite mee, dat zegt mij genoeg. (dierenartsen zijn aanwezig bij het slachtproces)

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:56

Moet ik wel bij zeggen dat ik geen een moslim ken die zijn vlees bij de AH koopt := En ik denk dat als ze echt weten dat ze bedwelmd worden, dat degene die het wél kopen het daarna niet meer doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 11:57

Verkoopt de Aldi wel halal vlees dan?

Ik weet in elk geval dat het in de supermarkten ligt, ik shop altijd bij C1000 , en daar heb ik het gelukkig nog niet zien liggen.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:58

CM_ schreef:
Nee idd, bij halal zeggen ze dat dieren elkaar niet dood mogen zien gaan.

Maar dit is in werkelijkheid wel heel anders, schapen worden gewoon naast elkaar geslacht hoor....

Die regeltjes worden vrij veel aan de laars gelapt heb ik het idee.

Bij een goede halal slachter gebeurt dit niet. En natuurlijk zijn er genoeg die het wel doen, maar dat is niet zoals het hoort. Degene waar ik ben geweest werd alles precies via de regels gedaan.
Dat vind ik dan wel, als je dan op jouw manier wilt slachten doe het dan wel zoals de regeltjes aangeven. Anders kan je het net zo goed niet doen en vind ik ook dat je jezelf geen halal slager of whatever moet noemen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:59

Ik vind het super als dit op etiketten wordt gezet, en zal dat vlees dan ook niet eten. Moet zeggen dat ik benieuwd ben wat dan allemaal halal/ritueel geslacht blijkt te zijn. Het vlees op je pizza? Bij de Mac?