SMS berichten 11 september op website terug te lezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

SMS berichten 11 september op website terug te lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:20

WASHINGTON - Op het internet zijn honderdduizenden sms'jes over de terreuraanslagen van 11 september 2001 gepubliceerd. De website Wikileaks, die zich naar eigen zeggen inspant om de 'waarheid' aan het licht te brengen, zette de tekstberichtjes op het net.

Het zijn deels vertwijfelde oproepen aan verwanten of echtelieden om iets van zich te laten horen, deels zijn het ook geluidsbanden van de politie en brandweer. Uit andere blijkt dat de geheime dienst vreesde dat ook het vliegtuig met de uit Florida naar Washington vliegende Amerikaanse president George W. Bush een doelwit van de terroristen kon zijn. Daarop werd het toestel omgeleid.

Volgens Wikileaks werden in totaal 573.000 tekstberichtjes gepubliceerd, die via gsm of semafoon in een spanne tijd van 24 uur voor en na de aanslagen verstuurd werden. Bij de aanslagen in New York en op het ministerie van Defensie in Washington werden destijds ongeveer 3.000 mensen gedood.

Wikileaks heeft naar eigen zeggen een aantal tekstberichtjes geverifieerd en zegt dat ze allemaal authentiek leken. 'Ik begrijp dat dit erg emotioneel geladen is, maar dat wil niet zeggen dat deze informatie geen deel van onze historische archieven mag uitmaken', zegt woordvoerder Daniel Schmitt.

Wikileaks wil niet zeggen wie de bron van de berichten is of hoe ze aan de informatie is geraakt.

Overzicht

De sms'jes vertellen vaak een persoonlijk verhaal. 'The only thoughts I have are of Nicholas, Ian and you', staat in een bericht. 'I am terrified. I needed to tell you that I truly love you. always, diane.'

'I want to hold you now', klinkt het in een ander berichtje, dat een minuut later werd verstuurd. 'I know you have a new relationship and do not care about me. But just in case anything happens know I love you hon. Missed Ya good bye.'

De eerste indicatie dat er een probleem is, komt om 8:50 uur, vijf minuten nadat het eerste vliegtuig zich in het World Trade Center boorde. 'An aloha call is starting. This is for a fire at 2wt ...'

Een ander bericht heeft het over een 'bomexplosie' en vraagt de ontvangers van het bericht om zich klaar te houden om steun te verlenen.

Een minuut later lopen de eerste sms'jes van getuigen binnen. 'The world trade center has just blow up, we seen the explosion outside our windows. Teresa ...'

Om 9:03 uur crasht het tweede vliegtuig in het World Trade Center.

'It's a deliberate attack ... a second plane just few into the second tower', zegt een tekstbericht 52 seconden later.

Tegen 9:25 uur is het aantal persoonlijke berichtjes sterk gestegen. Bedrijven contacteren hun medewerkers om te zien of niemand van het personeel gemist wordt. Mensen sturen informatie rond over wat ze zien op televisie, waaronder ook berichten over mensen die uit de torens springen. Familieleden reageren in paniek en zoeken contact met hun verwanten.

'Please call my work as soon as you get in the office. Need to know you're safe.'

'Wondering where you are. Are you okay. Give me a call back asap. I just need to know these things. Even if it's collect. Call me. Darryl'

'if i do not hear from you by high noon, i am going to pick laura up at school and tell her her father is dead.'

'goodbye my sweety.....im going to miss yo'

'Honey wanted to tell you how much i love you. I was a little worried. I Don't want to lose you now that I got you back. You mean everything to me. You have my whole heart and life. I love you so much.'

Sommige sms'jes brachten opluchting.

'My dad survived! I got a call from stepmom's coworker saying my dad is alive, although that is all the info I have. I do not know if he is injured or unscathed.'

'Abroer's father is alive, survived WTC collapse. I am trying to contact family members to find out more.'

'urgent. It's tim. I'm okay. Call me at home...i was outside the building when it exploded, but i'm fine.'

Voor vele anderen zat er niets anders op dan te wachten en te piekeren. Verschillende mensen sturen berichtjes als 'Are you okay?', 'Where are you?' or 'CALL ME NOW!'

'pete is ok. He can't find his brother who works in the world financial center next to the trade center.....'

Bron: www.http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 091126_009

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:23

wow dat is mooi maar ook heel schokkend om te lezen..

Princess_

Re: SMS berichten 11 september op website terug te lezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:24

Krijg er rillingen van. Heftig.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:27

Om koud van te krijgen..........
Zoveel emoties!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:49

Oeh bah, krijg er ook helemaal de rillingen van

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:57

Mooi?! Ik vind dit een onsmakelijke inbreuk op de privacy van de betrokkenen. Ik maak tenminste uit het bericht op dat er geen toestemming voor deze publicatie is gevraagd.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:43

Vreselijk om te lezen. Ik weet er vrijwel niets meer van [ik was tien jaar oud], maar het is echt heftig, elke keer weer als je het ziet.

Ik vind de gelezen smsjes redelijk anoniem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:50

Ik vind het eigenlijk niet kunnen als dit zonder vooraf toestemming openbaar is gemaakt. Ik vind privacy gaan boven het bekend maken aan de wereld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:34

Woow heftig zeg!

Vind het welstom dat het te lezen is op internet, halloo, dit is prive!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:40

Pff echt heftig om te lezen, werd er even stil van.

@Vjestagirl: Volgens mij worden de nummers niet openbaar gemaakt, noch de personen die het verzonden. Dus ik vind dat het wel mee valt met de inbreuk op privacy. Net alsof die mensen nog precies herinneren welk bericht van die 573.000 van hun was en zich daar ook nog daadwerkelijk druk om gaan maken.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:46

Schandalig. Gaat niet om het idee dat je weet wie het is maar gewoon het hele gevoel. Zoveel emoties in smsjes, krijg er echt de rillingen van. Zullen zat mensen bij zijn die iemand verloren zijn en dan vind ik dit respectloos.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:49

Lara_Silver schreef:

@Vjestagirl: Volgens mij worden de nummers niet openbaar gemaakt, noch de personen die het verzonden. Dus ik vind dat het wel mee valt met de inbreuk op privacy. Net alsof die mensen nog precies herinneren welk bericht van die 573.000 van hun was en zich daar ook nog daadwerkelijk druk om gaan maken.

Dat niet alleen Lara.......zo'n 80% van de mensen die deze berichten verstuurden, zijn omgekomen!
Als het bericht van mijn omgekomen partner/kind of ouder er tussen zou staan, zou ik niet willen dat het openbaar werd. Dan is zoiets heel persoonlijk.
Sommigen van deze berichten zijn geschreven en verstuurd in doodsnood!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:53

Verschrikkelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:56

Teddy321 schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat niet alleen Lara.......zo'n 80% van de mensen die deze berichten verstuurden, zijn omgekomen!
Als het bericht van mijn omgekomen partner/kind of ouder er tussen zou staan, zou ik niet willen dat het openbaar werd. Dan is zoiets heel persoonlijk.
Sommigen van deze berichten zijn geschreven en verstuurd in doodsnood!!

Aangezien het slechts loze stukjes tekst zijn kan het wellicht zijn dat ik het niet zo een grote inbreuk vind. Het is ook slechts mijn persoonlijke mening.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:58

Oef.. Heftig.. -O-

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:01

Bah, heb het er koud van. Wat moeten ze in paniek zijn geweest ;( Daarnaast vind ik het wel allemaal heel persoonlijk en zou niet weten of ik wel zou willen dat mijn berichtjes openbaar te lezen zouden zijn. Je nummer en naam wordt misschien niet gezegd, maar denk dat het toch wel te herkennen is.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:02

Wow heftig om te lezen die smsjes...

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:02

Aangezien het slechts loze stukjes tekst zijn kan het wellicht zijn dat ik het niet zo een grote inbreuk vind. Het is ook slechts mijn persoonlijke mening.[/quote]
Dat mag ook. Iedereen mag zijn eigen mening geven, en dat neem ik je ook niet kwalijk. Echter dit is mijn mening

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:33

Vreselijk ;(

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:38

Vreselijk. Ik hoop nooit zoiets mee te hoeven maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:51

Ik vind dit ook een enorme inbreuk op de privacy. Zwaar belachelijk om het op internet te zetten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:54

dit is al lang bekend, vreselijk voor die mensen!!

er is zelfs een hele lange documentaire over gemaakt waarin hele andere soort smsjes en telefoontjes aan het licht kwamen.. wij blijven maar roepen dat alqaidah(die niet eens bestaat) erachter zit.. maar is dat wel zo??? ben even de naam kwijt van die docu

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:57

Wow ik krijg er echt koude rillingen van.

Berichtjes zoals deze zou je wel herkennen
'if i do not hear from you by high noon, i am going to pick laura up at school and tell her her father is dead.'

Call me now enz vind ik niet echt een inbreuk op de privacy aangezien er hier vast ontzettend veel van zijn verstuurd, maar die zoals hierboven zullen er echt geen 10 van zijn verstuurd hoor!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:59

Hmm, op die website zijn alle berichten van die dag met email adressen, namen en soms zelfs telefoon nummers te vinden, dat vind ik toch echt niet kunnen!

Neemt niet weg dat dit hartverscheurend is.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:01

Dat vind ik inderdaad ook echt niet kunnen!!!!!