Ik heb dit forum gekozen omdat ik hoop dat er een gezonde discussie ontstaat
Staat het verkeerd dan mijn excuses

Mijn vriend zit helaas nu in de uitkering en het is vrij moeilijk om aan werk te komen
Zijn positie bij uitzendbureau's helpt helaas ook niet mee
Doordat hij voor 2 uitzendbureau's meer dan een jaar hetzelfde werk heeft gedaan is hij nu dus in een zogenaamde fase 2 , dit is op zich heel mooi want dit betekend dat hij ook rechten heeft opgebouwd bij het betreffende uitzendbureau
Het vervelende is dat een werkgever daar vaak niet zo'n zin aan heeft en liever iemand aanneemt die goedkoper is in plaats van iemand met ervaring , maar goed dat is hun eigen keuze
Gelukkig is er wel WW opgebouwd en heeft hij het daar even mee kunnen redden
Helaas is dat voorbij en moet hij noodgedwongen in de uitkering , zelf is hij hier niet bepaald gelukkig mee maar als het even moet dan moet het maar even
Zo even inleidend haha
Nu is het zo dat de uitkeringsinstantie hem verplicht om te gaan werken , helemaal niks mis mee
Of zoals vriend zegt : heel graag want handje ophouden is niet mijn ding
Nu is het echter zo dat de uitkering hem verplicht om een week van 42 uur te maken voor het ''loon'' van de uitkering
Dit bedraagt heel weinig als je het over loon zou hebben (860) euro
En dit is waar ik als ik eerlijk ben heel boos over ben
Hij is nu op de sociale werkplaats neergezet , iets wat vriend wat jammer vind aangezien hij veel kwalificatie's heeft maar goed werk is werk en daar zeuren we niet over
Wel is het zo dat hij een plek bezet houd voor iemand die daar wel goed op zijn plek is
Iets wat ik ook niet snap aangezien mijn broer op de wachtlijst heeft gestaan om daar aan het werk te mogen maar goed dat is bijzaak moest even frustratie daarover kwijt
Ik val dus over het 42 uur werken voor een ''loon'' van 860 euro , ik vind het neigen naar uitbuiting om dat je geen andere keus hebt
Vriend heeft besloten er het beste van te maken en zich gewoon in te zetten en je weet maar nooit wat ervan komt en dat is ook de beste instelling die je kunt hebben denk ik dan
Wie weet houd hij een leuke aanstelling eraan over of vind hij via de werkplaats een andere leuke ingang ergens anders , aan zijn inzet zal het niet liggen
Tuurlijk gaan de andere sollicitatié activiteiten ook gewoon door dus wie weet is dit van korte duur
Nu vroeg ik mij af , hoe denken jullie hierover ?
Mag je iemand voor de hoogte van een uitkering fulltime aan het werk zetten?
Ik hoop op een nette rustige discussie