gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 11:35

jij dat dit mag

Ik heb dit forum gekozen omdat ik hoop dat er een gezonde discussie ontstaat
Staat het verkeerd dan mijn excuses :D

Mijn vriend zit helaas nu in de uitkering en het is vrij moeilijk om aan werk te komen
Zijn positie bij uitzendbureau's helpt helaas ook niet mee
Doordat hij voor 2 uitzendbureau's meer dan een jaar hetzelfde werk heeft gedaan is hij nu dus in een zogenaamde fase 2 , dit is op zich heel mooi want dit betekend dat hij ook rechten heeft opgebouwd bij het betreffende uitzendbureau
Het vervelende is dat een werkgever daar vaak niet zo'n zin aan heeft en liever iemand aanneemt die goedkoper is in plaats van iemand met ervaring , maar goed dat is hun eigen keuze
Gelukkig is er wel WW opgebouwd en heeft hij het daar even mee kunnen redden
Helaas is dat voorbij en moet hij noodgedwongen in de uitkering , zelf is hij hier niet bepaald gelukkig mee maar als het even moet dan moet het maar even
Zo even inleidend haha

Nu is het zo dat de uitkeringsinstantie hem verplicht om te gaan werken , helemaal niks mis mee
Of zoals vriend zegt : heel graag want handje ophouden is niet mijn ding
Nu is het echter zo dat de uitkering hem verplicht om een week van 42 uur te maken voor het ''loon'' van de uitkering
Dit bedraagt heel weinig als je het over loon zou hebben (860) euro
En dit is waar ik als ik eerlijk ben heel boos over ben

Hij is nu op de sociale werkplaats neergezet , iets wat vriend wat jammer vind aangezien hij veel kwalificatie's heeft maar goed werk is werk en daar zeuren we niet over
Wel is het zo dat hij een plek bezet houd voor iemand die daar wel goed op zijn plek is
Iets wat ik ook niet snap aangezien mijn broer op de wachtlijst heeft gestaan om daar aan het werk te mogen maar goed dat is bijzaak moest even frustratie daarover kwijt

Ik val dus over het 42 uur werken voor een ''loon'' van 860 euro , ik vind het neigen naar uitbuiting om dat je geen andere keus hebt
Vriend heeft besloten er het beste van te maken en zich gewoon in te zetten en je weet maar nooit wat ervan komt en dat is ook de beste instelling die je kunt hebben denk ik dan
Wie weet houd hij een leuke aanstelling eraan over of vind hij via de werkplaats een andere leuke ingang ergens anders , aan zijn inzet zal het niet liggen
Tuurlijk gaan de andere sollicitatié activiteiten ook gewoon door dus wie weet is dit van korte duur

Nu vroeg ik mij af , hoe denken jullie hierover ?
Mag je iemand voor de hoogte van een uitkering fulltime aan het werk zetten?

Ik hoop op een nette rustige discussie

Gulpje

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:37

Kan hij niet gewoon gaan solliciteren voor een baan waarbij hij normaal verdient? Dan is dat probleem toch opgelost?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:40

Hhhmm lastig.
Mijn vriend en ik zitten tijdelijk ook in de uitkering en wij zitten beide verplicht in een bepaald traject.
Mijn vriend heeft via dit project stages gelopen en moest 4 dagdelen werken op de sociale werkplaats.
Vanaf 1 december heeft hij via dat project een baan met opleiding.

Ik zit in een ander project en ben aan het werken aan mijn problemen en hoef niet op een sociale werkplaats te werken.
Ik moet wel elke 2 weken naar een bijeenkomst en mag via het project 2 keer per week sporten.

Werken op een sociale werkplaats in vanuit de sociale dienst hier niet verplicht en zeker niet voor zoveel uur.
Persoonlijk zou ik dan elk misselijk baantje aanpakken want met 42 uur minimumloon zit je over het algemeen wel boven de 8660 euro.
Van iemand in de omgeving van rotterdam weet ik dat zij 20 uur per week daar moet werken dat vind ik nog wel logisch 42 is wel heel veel.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:43

volgensmij eigenlijk niet. een uitkering is het minimale en als je werkt krijg je meer..nu weet ik niet hoe oud hij is! maar ik ken iemand die ze ook fulltime willen laten werken echter kan hij dat helemaal niet aan en zou het maar 100 euro meer zijn...hij heeft dus geprotesteerd en werkt gewoon de uren die hij wel aan kan voor die 100 euro minder.

maar verder kan ik er niet veel over zeggen daar ik in een ander iets zit met uitkeringen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:46

ja ik vind dat dat kan.
Er zijn ook mensen die geen werk vinden maar uit principe, omdat ze een uitkering krijgen, vrijwilligerswerk doen en hun uitkering als salaris voor dat werk zien.
Waarom zou iemand die een dienstverband heeft meer recht op een hoger inkomen hebben dan iemand die geen werk vindt?
Daarnaast kan het makkelijk gebeuren dat je er in inkomen op achteruit gaat, als je gaat werken. Doordat je gaat verdienen kunnen bepaalde vrijstellingen en bijv. huursubsidie vervallen of minder worden waardoor je aan 't eind van de maand minder hebt dan wanneer je niks deed en een uitkering kreeg.
Dus ja, ik vind dat dat kan.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:50

Ja, ik vind dit een goed iets.

Het klinkt misschien als uitbuiting, maar zie het als een mogelijkheid tot een toekomst opbouwen.

Jouw vriend krijgt nu de mogelijkheid om te werken, misschien nieuwe dingen te leren, en wordt hier voor betaald. Weliswaar niet veel, maar toch. Deze vaardigheden kan hij later weer gebruiken voor een andere baan en daar kan hij de vruchten van plukken. Bovendien kun je, als je weinig tot geen mogelijkheden hebt tot het verkrijgen van een reguliere baan, bij het UWV een mogelijkheid tot scholing aanvragen. Alles is afhankelijk van je "startpositie" op de arbeidsmarkt. Is die niet al te gunstig, vraag dan gerust om de mogelijkheden tot omscholing of een cursus, waar je vriend misschien een goed of beter betaalde baan mee kan krijgen.

Ik zit op dit moment 100% in de WIA (vroegere WAO). Ik wil straks graag weer aan de slag als dat lukt, en werk daar ook actief aan mee. Dat kan bijvoorbeeld inhouden dat ik moet gaan werken zonder dat ik daar iets extra's aan over houd, maar wel kan leren, en weer kan leren om te werken (want ik ben er heel lang uitgeweest). Omgekeerd houdt een werkgever ook weer meer rekening met het feit dat ik een arbeidsgehandicapte ben, en dat is ook een fijn idee, dat geeft veel minder druk op je schouders.

Ik krijg dus weliswaar geen cent extra er voor (en je zou dus eigenlijk kunnen zeggen: waarom werken terwijl je met thuiszitten hetzelfde hebt) maar het brengt je altijd wat extra's - hetzij werkervaring, hetzij scholing, hetzij nét even dat extra's wat je nodig hebt om dat steuntje in de rug te krijgen voor een blijvende , goede toekomst.

Dus ja, ik vind het een prima regeling van UWV.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:40

Is die 860 euro exact de hoogte van de uitkering? zo ja, dan vind ik dat ook uitbuiting. Ik vind werken voor je geld helemaal niet erg, zelf werk ik ook 50/60 uur per week en ik kan me zeker ergeren aan mensen die gewoon hun handje ophouden bij de staat zodat mensen zoals ik eraan kunnen betalen.

Ik vind best dat er iets aan verschil in mag zitten, op zijn minst minimum loon. Mensen die niet werken en alleen hun hand ophouden, voor die mensen zou ik een lager bedrag wel passend vinden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:42

De uitkering is exact 861 euro ja

Zoals ik al zei is het werken absoluut ook geen punt
Maar ik val echt over die 861 euro ja
Dat is mijn punt ja minimaal minimum (pff) loon vind ik hier wel passend

Blij dat iemand mijn mening deelt wat betreft het loon

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:47

Misschien van mij een verkeerde instelling, maar ik weiger 42 uur in een sociale werkplaats te gaan staan als ik datzelfde bedrag gestort krijg door thuis te zitten. Als ik ook maar een minimum loon kan verdienen ipv 861 euro per maand, dan ga ik ook liever werken.
Maar waarom zou ik me 42 uur uit de naad werken op een sociale werkplaats nota bene, terwijl merendeel van niet werkend Nederland gewoon hun handje op kunnen houden.
Misschien een verkeerde instelling, maar het wordt gewoon een principekwestie.

Zo heb ik ook al eens een baan geweigerd waarbij ik minder zou gaan verdienen dan wat de WW mij zou uitkeren als mijn toenmalige baan af zou lopen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik vind jullie en vooral jouw vriend zijn inzet bijzonder, ik zou het niet kunnen.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:50

Su_Cr_Cheese schreef:
De uitkering is exact 861 euro ja

Zoals ik al zei is het werken absoluut ook geen punt
Maar ik val echt over die 861 euro ja
Dat is mijn punt ja minimaal minimum (pff) loon vind ik hier wel passend

Blij dat iemand mijn mening deelt wat betreft het loon

Jeeetje, wat een rotsituatie!
Ookal vind je vriend het niet erg om te werken op deze manier (wat ik overigens echt knap vind)
ik vind het echt belachelijk dat de uitkering zo ontzettend laag is!

Zoals je zelf zei heeft je vriend diploma's en kennis zat, maar hij zit wel onder zijn niveau te werken voor een (sorry voor het woord)scheitbedragje :Z

Ik vind dat ze vanuit de uitkeringsinstantie wel een sterke positie hebben en dus misbruik maken van de mensen die hier noodgedwongen moeten aankloppen.

suc6 met de hele situatie, ik hoop dat er snel een oplossing voor hem te vinden valt! :(:)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:54

Als ik heel eerlijk ben denken wij er alletwee zo over Xono...
Maar goed zoals ik al zei is er op dit moment niet meteen een keuze
Ja de keuze om te gaan mokken en jezelf in de vingers te snijden of het maar gewoon te gaan doen want er zal toch eten gekocht moeten worden en er het beste van te maken
Wat wel wil zeggen dat mijn vriend de mensen van het uwv wel aan het werk zet want zijn inzet wil hij wel terugzien

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:54

Is je vriend jonger dan 27 jaar?
Dan valt hij onder de Wet WIJ. Tegenwoordig krijgen jongeren geen bijstand meer, er zijn andere regels voor. Dit is denk ik zo'n voorbeeld.
Het is om te voorkomen dat jongeren in de bijstand terecht komen en blijven.

Natuurlijk is het wrang, maar er zijn veel jongeren die heerlijk in de bijstand bleven zitten. Nu ze moeten werken voor dit geld zullen ze eerder geneigd zijn zelf naar werk te zoeken. Voor je vriend extra zuur dan, want hij is niet zo'n type jongere.
Hopelijk vind hij snel een andere baan!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:55

voor dat bedrag kun je ook 15 uur per week werken :=

Ik vind het belachelijk, en zou niet zo hard gaan werken voor iets waar je ook stil voor kan zitten :x

Maar je schrijft dat hij aan het solliciteren is. Ik hoop voor jullie van harte dat hij snel iets vindt, waar je werk wél gewaardeerd wordt. Ik vind zo weinig beloning voor zoveel werk niet echt getuigen van waardering voor je medewerkers :\

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:56

Gulpje schreef:
Kan hij niet gewoon gaan solliciteren voor een baan waarbij hij normaal verdient? Dan is dat probleem toch opgelost?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:57

Gekkeellen schreef:
Ik vind dat ze vanuit de uitkeringsinstantie wel een sterke positie hebben en dus misbruik maken van de mensen die hier noodgedwongen moeten aankloppen.

Dit is dus mijn gehele punt
Ik snap dat er mensen zijn die idd hun handje ophouden
maar er zijn ook mensen die niet blij zijn om in de uitkering te raken
en het liever ook anders ziet
Ik snap dus zeker ook wel dat er zo'n maatregel is en ik vind hem niet echt verkeerd
Het valt bij ons gewoon even zuur maar er gewoon even doorheen bijten maar

Vriend is ouder dan 27 (35)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:58

Gulpje als je ggoed leest zie je dat vriend's sollicitatie activiteiten gewoon doorgaan

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:58

Gulpje schreef:
Gulpje schreef:

hij is toch al aan t solliciteren ;)

Ojajoh

Su_Cr_Cheese schreef:
Nu vroeg ik mij af , hoe denken jullie hierover ?
Mag je iemand voor de hoogte van een uitkering fulltime aan het werk zetten?

Ja dit mogen ze
indien je niet meewerkt stopt de uitkering
tevens ben je extra gemotiveerd om een baan te vinden waarbij je wel een vol salaris krijgt

we mogen blij wezen dat we nog uitkeringsinstantie's hebben anders hadden we flink kapot gegaan
wel vind ik wat moet veranderen is dat ze moeten kijken naar wat mensen als kostenpost hebben en daarop de uitkering afstemmen

ik zie namelijk mensen die wat meer nodig hebben omdat ze bijv een groter huis + kinderen hebben
en ik zie ook mensen die van een uitkering lekker kosteloos bij moeder wonen en 3 paarden ervan onderhouden
DIT zou dus anders moeten

Nuage

Oké dan vind ik het best wel apart dat hij verplicht op de sociale werkplaats moet werken. Wist ik niet, zal dat eens navragen hier.

Gulpje: ze heeft duidelijk geschreven dat hij gewoon doorsolliciteerd.

Anoniem

Maar wat is het probleem met 't vinden van een normale baan waarin hij wél een normaal loon krijgt dan?

Er zijn genoeg supermarkten die personeel zoeken, schoonmaakbedrijven die personeel zoeken en kranten die bezorgers zoeken. Niet bepaald 't leukste werk, maar het levert wel veel meer op en het is overal beschikbaar.

Tot hij een normale baan heeft gevonden, hoeft hij dan tenminste niet zo super veel te werken, en krijgt hij wel een normaal loon.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:59

ikdoemaarwat schreef:
ik zie namelijk mensen die wat meer nodig hebben omdat ze bijv een groter huis + kinderen hebben
en ik zie ook mensen die van een uitkering lekker kosteloos bij moeder wonen en 3 paarden ervan onderhouden
DIT zou dus anders moeten

Vind je?
Moet de staat betalen voor een groter huis? Denk het niet.
Voor de kinderen krijg je kinderbijslag en ook de WWB uitkering is hoger als je kinderen hebt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:01

Hypofocus schreef:
Maar wat is het probleem met 't vinden van een normale baan waarin hij wél een normaal loon krijgt dan?

Er zijn genoeg supermarkten die personeel zoeken, schoonmaakbedrijven die personeel zoeken en kranten die bezorgers zoeken. Niet bepaald 't leukste werk, maar het levert wel veel meer op en het is overal beschikbaar.

Tot hij een normale baan heeft gevonden, hoeft hij dan tenminste niet zo super veel te werken, en krijgt hij wel een normaal loon.

Misschien had ik het beter zo kunnen verwoorden.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:01

Ik persoonlijk zou ook niet voor dat bedrag aan het werk gaan.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat bv in Luxemburg en Hongarije mensen met een uitkering hier ook gewoon voor moeten werken, ze houden o.a. plantsoenen bij. Dus in andere landen is het heel normaal dat dit gebeurt.
Daar denkt de overheid gewoon: wij betalen wel, maar laat ze er ook maar wat voor terug doen.

Op zich deel ik deze mening wel, maar dan vooral betreffende de mensen die bewust geen werk zoeken om zo van een uitkering te leven, de zogenoemde "luie" mensen. Je bouwt met een uitkering geen werkervaring op, en zal zo nog moeilijker aan het werk komen.
Dan heb ik het dus niet over de mensen die door omstandigheden geen baan hebben, zoals ontslag of ziekte of handicap, maar echt de mensen die bewust een uitkering willen hebben.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 13:04

Vriend is bereid om alles aan te pakken maar een man van 35 met kwalificatie's richting bouw word niet aangenomen in een supermarkt bv
Ik zeg helemaal trouwens niet dat er een probleem is met het zoeken van een andere baan
Vriend wil alles aanpakken ook onder zijn niveau maar als man van 35 word je helaas niet heel snel overal aangenomen
helaas heeft hij ook zijn rijbewijs niet anders was hij als taxi chaffeur gaan werken bv
Ook in de schoonmaak is voor hem geen probleem maar ook daar hebben een paar bedrijven geen oren naar
Hij zit niet stil op zijn gat hoor en daar ging mijn hele punt ook niet om alhoewel ik snap dat het een gevolg is van mijn verhaal

Mag ik vragen waar je werkt nuage ?
eventuele aanvullende info kun je van me krijgen via pb

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:04

En hoe maak je dan onderscheid tussen die groepen IJp?